Författare Ämne: Takplåt  (läst 9280 gånger)

Utloggad plf66

• Användare
  • Antal inlägg: 71
    • Teknikarv
Takplåt
« skrivet: fre 20 jan 2012, 20:20:57 »
Finns det någon som tillverkar (tunn) mässingsplåt som är sinuskorrugerad som kan passar till takplåt 1:87?
Eller andra tips? Huset blir sannolikt byggt i etsad mässing, så det är därför jag funderar på mässingplåt. Ev kan jag ju etsa takbitar med halvetsade räftor.

kilowatt

• Gäst
SV: Takplåt
« Svar #1 skrivet: fre 20 jan 2012, 21:22:16 »
Skall Du slöjda en sommarstuga? Annars är väl falsad takplåt det ett större hus skall ha.

Utloggad plf66

• Användare
    • Teknikarv
« Svar #2 skrivet: fre 20 jan 2012, 21:26:20 »
Hur stort är ett "större" hus?

kilowatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: fre 20 jan 2012, 22:08:52 »
Ett större hus är klart större än ett mindre.
Bl annat kan man ha annat tak på ett mindre.

Hoppas den glasklara utredningen hjälper dej att förstå  :heart:

Utloggad plf66

• Användare
    • Teknikarv
« Svar #4 skrivet: fre 20 jan 2012, 22:15:02 »
Så bra, då kan vi bortse från ditt fredagsdravel och återgår till min ursprungliga fråga.  :beer:

kilowatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: lör 21 jan 2012, 06:07:47 »
Då menar jag såhär, att Hönshus, uthus och liknande har sinusformad plåt på taket, mer "beboeliga" hus har TRP-plåt eller tegel. Men vad jag minns så fanns det sinusformad plåt i modell hos whalters, men det var på 70-talet, kanhända det fortfarande existerar.

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #6 skrivet: lör 21 jan 2012, 10:17:47 »
Jag har just byggt ett litet uthus (scratch) med korrugerat tak. Jag använde Vollmer takplatta 6027 som är i plast.

Enda nackdelen är tjockleken på plasten men genom att fila takets utskjutande underkant innan jag limmade det på plats märks det knappast.

Underkanten syns omålad under taket men borde försvinna mer om det målas mörkt.

Taket målat med utspädd acryl ger rostigt intryck.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

kilowatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: lör 21 jan 2012, 11:03:21 »
Perfekt. Så skall ett mindre hus (bod) se ut.

Utloggad Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #8 skrivet: sön 29 jan 2012, 11:06:26 »
Det går att göra nästan sinuskorrugerad plåt med hjälp av en krustång. Har själv testat med aluminium från en ölburk.

Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Utloggad Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.048
« Svar #9 skrivet: sön 29 jan 2012, 22:01:09 »
DET är vad jag är ute efter!  :) Var köper man en sån tång? Kollade Tradera men fick inget napp där. Nånting i bakhuvudet säger mig att det HAR FUNNITS en sådan i min bostad tidigare. Fasen att man ska slänga allt man tror sig inte ha användning för.
« Senast ändrad: sön 29 jan 2012, 22:08:49 av Railroader »

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.018
« Svar #10 skrivet: mån 30 jan 2012, 00:32:09 »
Försökte googla på krustång men dränktes i svar om en annan sorts krustång!  :emm:
Hur ska man kunna hitta en sådan gammal klenod, änvänds väl knappast i dag eller?

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Utloggad Spirre

• Veteran
« Svar #11 skrivet: mån 30 jan 2012, 10:23:20 »
Krustänger stammar väl från mitten av förra seklet och tillverkas knappast idag. Tror att jag hittade den i min mors dödsbo. Enda chansen är nog att hålla ögonen öppna på loppis eller auktioner. Kanske någon äldre anförvant har en i någon låda?

För den som eventuellt inte vet så användes krustång för att "skrynkla till" knytbanden på örngott. Sådana band och örngott hör också till de utrotade arterna.

Utloggad Ångben

• Stammis
  • Antal inlägg: 516
« Svar #12 skrivet: mån 30 jan 2012, 10:29:48 »
Försökte googla på krustång men dränktes i svar om en annan sorts krustång!  :emm:
Hur ska man kunna hitta en sådan gammal klenod, änvänds väl knappast i dag eller?
Mvh. Peter

Vi har en hemma! Borde gå att hitta på Tradera då och då. Lägg till "örngott" i sökningen så slipper man hårvårdsprodukterna.

Utloggad Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.048
« Svar #13 skrivet: mån 30 jan 2012, 10:35:21 »
Det går att göra nästan sinuskorrugerad plåt med hjälp av en krustång. Har själv testat med aluminium från en ölburk.

Hur höga blir "vågorna"? Passar de H0?

Utloggad Ångben

• Stammis
« Svar #14 skrivet: mån 30 jan 2012, 10:52:49 »
Jag har just byggt ett litet uthus (scratch) med korrugerat tak. Jag använde Vollmer takplatta 6027 som är i plast.
Enda nackdelen är tjockleken på plasten men genom att fila takets utskjutande underkant innan jag limmade det på plats märks det knappast.

Mycket snygg, du har till och med lyckats få det att de lite skevt ut :up:! De flesta takplattor är tyvärr alldeles för tjocka, åtminstone för N-skala. Jag har provat med olika takplattor men valde i slutänden Evergreens korrugerade platta. Repades med slö kniv och målades med silver- och utspädd rostfärg.

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 996
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #15 skrivet: mån 30 jan 2012, 14:32:54 »
Hej !

Ångben, vilket fint hus  :clap:
Är det N-skala ?
Fler bilder ?

MvH
Pär

Utloggad Spirre

• Veteran
« Svar #16 skrivet: mån 30 jan 2012, 15:08:17 »
Citera
Hur höga blir "vågorna"? Passar de H0?

Ölburksplåten är ca 0,05 - 0,1 mm och då blir vågorna 1,3 mm med min krustång, mätt med skjutmått. Det ger 113 mm i fullskalan. Lite väl mycket kan man tycka, men med ett bra maskinskruvstycke kan man platta till vågorna så att de ser skalenliga ut.

Utloggad TurboTrain

• Användare
  • Antal inlägg: 160
« Svar #17 skrivet: mån 30 jan 2012, 19:10:23 »
Ångben : Vad har du byggt upp väggar m.m. av?  Som jag skrivit i någon annan tråd är jag mest bekant med papphus för arkitekturmodeller men dessa smälter inte in så bra på en modelljärnväg..

Utloggad Ångben

• Stammis
« Svar #18 skrivet: mån 30 jan 2012, 21:51:52 »
Ångben, vilket fint hus  :clap:
Är det N-skala ?
Fler bilder ?

Ångben : Vad har du byggt upp väggar m.m. av?  Som jag skrivit i någon annan tråd är jag mest bekant med papphus för arkitekturmodeller men dessa smälter inte in så bra på en modelljärnväg..

Tack, ladugården är en pappmodell i N-skala efter förebild från Västerdalarna. För bygge, se beskrivning i tidigare länk.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=99&PN=1

Utloggad hansap

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #19 skrivet: ons 06 mar 2013, 15:35:42 »
Hej, tror du att det skulle gå att korrugera lite tjockare på typ mässingsplåt med det verk tyget? Helst skulle jag vilja kunna köpa det färdigkorrugerat. Har du eller nån nåt tips om var man kan få tag på sån plåt?

/Hans

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.122
« Svar #20 skrivet: ons 06 mar 2013, 15:49:38 »
Förr fanns det korrugerad takplåt att köpa från Campbell.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 643
    • Dåseberga
« Svar #21 skrivet: ons 06 mar 2013, 17:29:55 »
Läste om ett byggtips i Model Rail just för att skapa korrugerad plåt.

Som "stans och dyna" d v s formklämma använde man styrenark med rätt vågform. Som "plåt" användes aluminiumplåt från frysformar som verkar vara lagom tjocka.

Måste lägga till att man naturligtvis skär till två plastbitar som läggs ihop med "vågorna" mot varandra. Då får man en "klämma" som man kan forma med. Lagom tryck ska det vara för att forma plåten.

Plastformarna sågas till i rätt "plåtstorlek och sedan klipps aluminiumplåten till i samma storlek.

Lägg en alu-bit mellan de två plastbitarna och klämt till/åt och du har korrugerad plåt i modell. För att "åldra" plåten kan man pricka hål och skrapa med en nål vilket ger illusion av rosthål som blir riktigt autentiska.

Med lite färg blir det helt perfekt (i alla fall enligt beskrivningen).

Mvh

/Peter

Edit: Lagt till lite info som saknades.
« Senast ändrad: ons 06 mar 2013, 18:07:03 av H0n3 »
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

Utloggad Spirre

• Veteran
« Svar #22 skrivet: ons 06 mar 2013, 17:35:45 »
Citera
Hej, tror du att det skulle gå att korrugera lite tjockare på typ mässingsplåt med det verk tyget? Helst skulle jag vilja kunna köpa det färdigkorrugerat. Har du eller nån nåt tips om var man kan få tag på sån plåt?

/Hans

Citat från: Spirre skrivet sön 29 jan 2012, 11:06:26

Nej, det tror jag inte, det krävs ganska bra tryck redan med tunn aluminium för att forma plåten.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.340
« Svar #23 skrivet: sön 10 mar 2013, 10:06:24 »

Mycket snygg, du har till och med lyckats få det att de lite skevt ut :up:! De flesta takplattor är tyvärr alldeles för tjocka, åtminstone för N-skala. Jag har provat med olika takplattor men valde i slutänden Evergreens korrugerade platta. Repades med slö kniv och målades med silver- och utspädd rostfärg.

Oj, tjusigt bygge! Finns det närmare beskrivet i någon annan tråd? Om inte så får du gärna skapa en sån tråd.  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 623
« Svar #24 skrivet: sön 10 mar 2013, 12:18:13 »
Förr fanns det korrugerad takplåt att köpa från Campbell.

Den finns nog fortfarande att köpa. Jag köpte hem en rejäl laddning från Walthers för ungefär 2 år sedan.

Jag skulle klä in ett helt hus i det och min erfarenhet är att vad som helst nog är bättre! Snygg och bra skalenlighet är det förvisso, men helt omöjlig att jobba med. Den är mycket tunn, nästan som veckad aluminiumfolie och således fruktansvärt ömtålig. Att dela den är inte så lätt heller då knappt ens kan lägga på en linjal att skära efter utan att den börjar plattas till, sen skall man dra kniven över den... mycket tålamod krävs!

Jag skulle nog köra på alternativet med plast från Vollmer.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC