Digitalt & elektronik > Virtuell MJ

SJK trafikspel

(1/2) > >>

Arstuga:
Satt just och körde lite "Ånge station", trafikledningsspelet från SJK, och igår avslutade jag en omgång av "Nässjö C". Har också kört lite på "Norrköpingsfjärren, men den är mer komplex...

Nässjö C är tämligen enkelt upplagd, med tåg som kommer och går, alla med samma hastighet och tröghet, i ett tämligen enkelt gränssnitt. Det finns också en del andra egenheter och begränsningar i det programmet, men det är kul ändå.

Ånge är mer avancerat, med tåg som går olika fort och man får poäng även när godstågen avgår i tid, vilket man inte får i Nässjö. Men även det spelet har vissa egenheter. Men det man saknar efter ett tag är att kunna följa konsekvenserna av vad som händer i övriga spårnätet när tåg försenas, skickas ut för tidigt etc. Så efter ett tag med dessa båda så satt jag och önskade mig ett spel där man hade överblick över mer än bara en station.

Så kom då Norrköpingsfjärren och bekräftade uttrycket att man ska vara försiktig med vad man önskar, för man kan få det... Plötsligt har man delar av flera län att hålla reda på och en hel massa banor. Visst, det var precis som jag hade tänkt mig, men det var lite för mycket för en person att hålla reda på. Förebilden har 4-5 klarerare som jobbar med samma uppgifter. Dessutom är det lite oklart ibland vad det är som får tågen att röra sig, för ibland hoppar de iväg flera steg, medan de ibland kan stå still eller gå görsegt, trots att det egentligen inte finns nån (för en nybörjare) synbar anledning.

Men - sammantaget kan dessa spel ändå vara nyttiga även för en MJ:are, eftersom man får god inblick i hur tåg rör sig och hur de är beroende av och påverkar varandra. Och för mig som gillar trafik sitter de ju som en smäck  ;)

Fler, kanske, som spelar trafikledning...?

SnaröG:
Var hittar man dessa ?

Arstuga:
Jadu, bra fråga... Min första tanke var såklart "SJK" men spelen är tydligen slutsålda där, så det är väl isf begagnatmarknaden. Jag tror inte de finns hos några andra säljare.

hakang:
Pröva Järnvägsmuseum.

H

AiR:

--- Citat från: Arstuga ---... Dessutom är det lite oklart ibland vad det är som får tågen att röra sig, för ibland hoppar de iväg flera steg, medan de ibland kan stå still eller gå görsegt, trots att det egentligen inte finns nån (för en nybörjare) synbar anledning....
--- Slut citat ---

Det kanske är måndag morgon... eller 2:a maj, kolla kalendern.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion