Författare Ämne: Mitt senaste vagn-inköp samt även er andras.  (läst 27238 gånger)

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 569
SV: Mitt senaste vagn-inköp samt även er andras.
« Svar #50 skrivet: lör 08 feb 2014, 16:03:15 »
Rocos nya Litt Te vagn har landat. Tyvärr har det blivit lite tokigt och vagnen har fått en bromsplattform i ena änden som förebilden inte har. Mycket underligt då plattformen inte finns med på Rocos egen reklambild.

Att återställa vagnen till förebildsriktighet tog väl ungefär 10 minuter: Bort med plattformen, korta fickan till kortkoppelkulissen, återmontera den avkapade delen av fickan bakifrån i hållaren, ta bort hållarna för plattform och buffertar på buffertbalken med Dremel, borra hål för koppelkrok på b-balken och slutligen återmontera allt.

Förutom missen med plattformen är vagnen trovärdig och verkligen snygg. Det är ju upp till var och en om man tycker plattformen stör. Själv kände jag att när det nu finns bra bildmaterial på just den här vagnindividen så tyckte jag det vore trevligt att få modellen att stämma bättre överens med sin förebild. Det som fattas nu är växlarfotsteg i änden där plattformen satt...

Bilden på originalet kan ses här: http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=28&t=1394

Mvh Jocke
« Senast ändrad: lör 08 feb 2014, 16:05:39 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 833
  • Göteborg
« Svar #51 skrivet: lör 08 feb 2014, 16:55:01 »
Var på Hobbycenter och hämtade en likadan vagn idag. Intressant med bromsplattformen! Och mycket märkligt att Roco fortfarande
gör sådana här missar!! Känns som att dom fortfarande inte har koll på förbilderna!

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.910
« Svar #52 skrivet: lör 08 feb 2014, 17:36:42 »
...Mycket underligt då plattformen inte finns med på Rocos egen reklambild.

Att återställa vagnen till förebildsriktighet tog väl ungefär 10 minuter...
Det är väl inte underligt alls? Vagnen, som f.ö. med all sannolikhet har sitt ursprung i Kleins motsvarighet (se bild nedan), är ju framtagen som tysk vagn, märks sen om för att kunna säljas i såväl Norge (varifrån SJs Te-vagnar köptes en gång i tiden har jag för mig) som Sverige, med enbart 10 minuters egen insats för den som är petig. Alternativet torde vara att inte märka om vagnen alls utan låta svenska modellrallare göra det själva. Som förr i tiden...

För den som INTE är petig duger vagnen alldeles utmärkt även utan dessa tio minuters eget pyssel. Med tanke på andra tokigheter vi utan problem sväljer är väl en bromsplattform mer eller mindre en trivialitet som kan överses med utan problem?

Som ett mått på tokigheter som utan problem svalts kan man ju visa detta. Med bromsplattform och allt...:

Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.108
« Svar #53 skrivet: lör 08 feb 2014, 18:01:16 »
Det är väl inte underligt alls?
Jo, lite underligt är det allt. Inte bromsplattformen i sig, utan att man luras med fel bild på hemsidorna.

Här är Rocos katalogbild. Den ligger ute på flera MJ-handlares sidor. Den beskrivs som 115 mm lång, men den är så mycket längre (cirka 5 mm) som bromsplattformens längd. Detta är ingenting annat än falsk varudeklaration.
Visades vagnen med bromsplattform, så skulle kunden kunna välja att acceptera felet, eller inte. Det är inte alla som kan/vill bygga om en vagn. För övrigt, förstår jag att inte Roco gör en specialare för den svenska marknaden, eftersom det innebär stora ändringar i kulissföringen.
Själv blev jag jätteglad, när jag såg denna vagn, som jag länge velat ha, men blev mycket förvånad, när jag såg att jag blivit lurad. Och jag tror inte att det räcker med 10 minuter, för att ändra till rätt utseende.

HJP
« Senast ändrad: lör 08 feb 2014, 18:05:35 av HJP »

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.577
« Svar #54 skrivet: lör 08 feb 2014, 18:54:20 »
Jag ser en sak till som skiljer mellan katalogbilden och den färdiga modellen, på katalogbilden ser underredet målat ut men inte på modellen, den är i två olika bruna nyanser.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 569
« Svar #55 skrivet: lör 08 feb 2014, 19:41:05 »
@hakang: Jag sågar inte modellen och dess utförande som något hemskt och oförlåtligt. Jag är definitivt inte särskilt petig. Blandar gärna köpemodeller som inte ens har verklig förebild med sådana som är exakta avbildningar av en specifik vagn, lok eller vad det nu är. Samma sak när jag bygger själv.Som mitt ångloksprojekt "Gd2 1945" t.ex.

Finns det däremot en förebild för just den aktuella individen (Te 38637) så kan det vara roligt att ändra det som eventuellt felar gentemot originalet. Mest för att det är kul att "pilla". Det ena problemet här är att Roco själva har bemödat sig att modifera katalogmodellen men sedan levererat en modell i ett annat utförande. Precis som HJP så hade jag också köpt vagnen även om jag vetat om att allt inte stämde på modellen. Sen ska sägas att jag själv aldrig hade upptäckt det aktuella misstaget om inte Jonas Sth på grannforumet tagit upp det.

@HJP: Ja, 10 minuter kanske var att ta i. ;) Säg en kvart effektivt arbete, plus tid för att klura lite på arbetsplanen.

@71/Stefan: Blixten gör att färgskillnaden syns mer än vad det gör i verkligheten. Modellens färger ser mycket bra ut, tycker jag.

Mvh Jocke
« Senast ändrad: lör 08 feb 2014, 20:07:34 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

HJP

• Veteran
« Svar #56 skrivet: lör 08 feb 2014, 19:57:25 »
@HJP: Ja, 10 minuter kanske var att ta i. ;) Säg en kvart effektivt arbete, plus tid för att klura lite på arbetsplanen.

Mvh Jocke
Ja, jag har ju inte fördjupat mig i detta, men med tanke på vad du har gjort, så tänker jag att t.o.m. 15 minuter är i snävaste laget. Men det är inte så viktigt, om det tar 10, 15 eller 30 minuter. Huvudsaken är att man har kul och blir nöjd.

HJP

Tomviking

• Användare
  • Antal inlägg: 113
« Svar #57 skrivet: mån 10 feb 2014, 16:29:32 »
Var hos Lenis Lek och hobby idag och det blev 4st vagnar av typen Hbillns SJ se bild och enTrailervagn Bring DB
Några raker + kurver och några växlar åkte ner i påsen..

Märklin 3r c-räls
Kan motstå allt utom frestelser
http://www.svensktmjforum.se

hugo

• Användare
  • Antal inlägg: 259
« Svar #58 skrivet: mån 10 feb 2014, 19:32:42 »
Härligt
Moduler R2/R3 på peco c100.
Hugo

71

• Veteran
« Svar #59 skrivet: fre 02 maj 2014, 21:20:34 »
Förebilderna är ju i praktiken samma kran tillverkad av tyska Krupp-Ardelt Gbmh. Bl.a. kranarmslängden verkar dock ha varierat på olika varianter. SJ köpte år 1956 in två ångkranar (A3 och A4) som var av denna typ.
Den här modellen tillverkades av Liliput för trettio år sedan (1983).

Samma kran finn i tre olika färger hos Kleinbahn.  modellen är väldigt lik Lilliputs.

http://www.kleinbahn.com/shop/product_info.php?info=p685_359-oebb-dampfkran--45t--rot.html

Stefan

71

• Veteran
« Svar #60 skrivet: fre 02 maj 2014, 21:28:07 »
Har köpt något så ovanligt som en vagnssats från Märklin   :)   

Det var Flensburger Pils vagnen som jag ville ha, det är ju dom som brygger Bölkstoff  :D

Märkningen är fin men jag tror Märklin fuskat lite. Jever vagnen har en bromsplattform men det har inte de andra två vagnarna men alla har samma chassi. Sen rullar dom trögt också. Verkar dessutom som Märklin har flera olika sorters hjul till de här vagnarna och eftersom jag skall ha dom på min Kleinbahn bana behövde jag byta hjul. Just dom till dessa vagnarna var tyvärr slut hos Anders på HC.

Stefan

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 329
« Svar #61 skrivet: lör 17 maj 2014, 21:35:05 »
Som nämnts på annat håll på forumet så har ju Lippe fraktfritt till september  :up:
Fyllde på smalspåret med lite blandade vagnar häromdagen, fönstertåg behövs ju som ett störande moment i trafikspelandet :D

Nu återstår bara att spåra om de och göra vagnkort.

Robban
ps. går man till startsidan direkt kan välja språk http://www.modellbahnshop-lippe.com/
V8

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.641
« Svar #62 skrivet: lör 17 maj 2014, 22:19:16 »
Fina!
Jag väntar på rälsbussen från Oskar, den kan nog också vara i vägen. :)

Mvh UB

FS

• Användare
  • Antal inlägg: 132
« Svar #63 skrivet: lör 17 maj 2014, 23:44:09 »
Fina!
Jag väntar på rälsbussen från Oskar, den kan nog också vara i vägen. :)

Mvh UB

Den här?
http://www.oskartrains.it/index.php/brochures/finish/5-2014/27-os-kar-sr-express-emmina

Kul!
Vilken färg/produktnummer har du beställt?

Bullfrogg

• Användare
  • Antal inlägg: 478
« Svar #64 skrivet: sön 18 maj 2014, 17:05:22 »
Hittade den här på en loppis, mässingsbygge av okänt fabrikat med fjädring i boggierna!

Larsess

• Användare
  • Antal inlägg: 48
« Svar #65 skrivet: tor 22 maj 2014, 09:58:50 »
Det är väl inte underligt alls?
Jo, lite underligt är det allt. Inte bromsplattformen i sig, utan att man luras med fel bild på hemsidorna.

Här är Rocos katalogbild. Den ligger ute på flera MJ-handlares sidor. Den beskrivs som 115 mm lång, men den är så mycket längre (cirka 5 mm) som bromsplattformens längd. Detta är ingenting annat än falsk varudeklaration.
Visades vagnen med bromsplattform, så skulle kunden kunna välja att acceptera felet, eller inte. Det är inte alla som kan/vill bygga om en vagn. För övrigt, förstår jag att inte Roco gör en specialare för den svenska marknaden, eftersom det innebär stora ändringar i kulissföringen.
Själv blev jag jätteglad, när jag såg denna vagn, som jag länge velat ha, men blev mycket förvånad, när jag såg att jag blivit lurad. Och jag tror inte att det räcker med 10 minuter, för att ändra till rätt utseende.

HJP

En fråga: Är det ingen som reflekterat över taket på Te-modellen kontra förebilden?
Vagnen var byggd med sidodörrar i stålplåt men taket var av aluminiumplåt! (Teu/Tbis, efterföljaren hade även sidodörrar av aluminium/lättmetall) Korrekt är alltså inte ett SJ-brunt tak utan aluminiumfärgat, som dock snart mörknade då vagnen var i tjänst.
I "SJ Godsvagnar" från 1961 där Te-färgbilden ovan finns införd syns tydligt att taket är "silverfärgat". Jag hoppas att Märklin ändrar detta då serieproduktionen av deras aviserade modell kommer igång! På "Hakangs" modellbild verkar taket mörkt metallfärgat. Så har jag också valt att måla mina 4 modeller. De är äldre upplagor från Klein respektive Trix med dekaler från Jon Fasts fina ark.
/Larsess
Larsess

HJP

• Veteran
« Svar #66 skrivet: tor 22 maj 2014, 10:43:36 »
En fråga: Är det ingen som reflekterat över taket på Te-modellen kontra förebilden?
Vagnen var byggd med sidodörrar i stålplåt men taket var av aluminiumplåt! (Teu/Tbis, efterföljaren hade även sidodörrar av aluminium/lättmetall) Korrekt är alltså inte ett SJ-brunt tak utan aluminiumfärgat, som dock snart mörknade då vagnen var i tjänst.
I "SJ Godsvagnar" från 1961 där Te-färgbilden ovan finns införd syns tydligt att taket är "silverfärgat". Jag hoppas att Märklin ändrar detta då serieproduktionen av deras aviserade modell kommer igång! På "Hakangs" modellbild verkar taket mörkt metallfärgat. Så har jag också valt att måla mina 4 modeller. De är äldre upplagor från Klein respektive Trix med dekaler från Jon Fasts fina ark.
/Larsess
Där satte du mig "på pottkanten". På bilden har jag uppfattat taket som brunt, lite "stört" av ljusets reflexer. Men när jag nu tittar på bilden, så ser kanten mot gaveln, aluminiumfärgad ut.
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=28&t=1394
Fortfarande tycker jag dock, att den stora takytan, ser brun ut  :???:
Här skulle fler bilder vara önskvärda.

HJP

Larsess

• Användare
  • Antal inlägg: 48
« Svar #67 skrivet: tor 22 maj 2014, 11:11:51 »
Hej HJP m fl godsvagnsintresserade!
Nedan ses bilden av Te-vagnen direkt scannad ur "SJ Godsvagnar 1961"

Här är det, i mitt tycke ganska tydligt att vagnstaket är "silvergrått" och således av aluminium som också uppges i vagnsbeskrivningen. Det kan ju tänkas, men inte så troligt, att vagnarna på sin ålders höst fick brunmålat tak.
Vad jag vet hände det aldrig med "storasyster" Teu/Tbis i alla fall. Vad säger ni andra?
Med vänlig hälsning;
Larsess
Larsess

HJP

• Veteran
« Svar #68 skrivet: tor 22 maj 2014, 12:51:23 »
Här är det, i mitt tycke ganska tydligt att vagnstaket är "silvergrått" och således av aluminium som också uppges i vagnsbeskrivningen. Det kan ju tänkas, men inte så troligt, att vagnarna på sin ålders höst fick brunmålat tak.
Vad jag vet hände det aldrig med "storasyster" Teu/Tbis i alla fall. Vad säger ni andra?
Med vänlig hälsning;
Larsess
Det ser onekligen ut som smutsig aluminium. Ett par frågetecken dock.
1. Vagnen är nylevererad, och allt annat än smutsig.
2. Färgbilder är alltid "osäkra kort". Jämför denna, som är samma bild som din.

På din bild ringade jag in två kanter, som ser SJ-bruna ut. Jag lutar nog fortfarande åt att taket ska vara brunt.

Har du möjligen egna minnen av att ha sett vagnen i verkligheten?
Jag ställde en fråga här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=149243

Thomas Tell och jag har samma uppfattning, nämligen ljusets reflexer.

HJP

Johan S

• Stammis
  • Antal inlägg: 879
« Svar #69 skrivet: tor 22 maj 2014, 16:41:42 »
Förutom taket så är även snön och himlen röd i bilden nedan...

Trots den rödaktiga tonen i hela bilden tror jag att taket är rött på riktigt.

« Senast ändrad: tor 22 maj 2014, 16:45:30 av Johan S »
Hälsningar,
Johan Stenson

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #70 skrivet: tor 22 maj 2014, 17:12:17 »
Nej bilden ger fel intryck på färgerna och återgivningen.

Att ett brunmålat tak skulle få återspegling av himlen tror jag inte på, då brun färg inte återspeglar detta.

Går man in i fotoprogrammet och koncentrerar sig på snön och himlen, så får vagnen en mera brun realistisk nyans.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Kjedlund

• Användare
  • Antal inlägg: 161
« Svar #71 skrivet: tor 22 maj 2014, 21:39:24 »
En blank yta speglar ljus även om den är brun. Se på nedre delen av vagnssidan, den ser ljusare ut än den övre eftersom den är vinklad mot den vita snön. Taket ser följaktligen också ljusare ut eftersom det är vinklat mot den ljusa himlen. Jag tror därför att hela vagnen var brun eller röd 92 som det också heter.

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 857
« Svar #72 skrivet: tor 22 maj 2014, 22:22:04 »
Hej HJP m fl godsvagnsintresserade!
Nedan ses bilden av Te-vagnen direkt scannad ur "SJ Godsvagnar 1961"

Med vänlig hälsning;
Larsess

Jag tror du har rätt i att taket faktiskt var omålad aluminium!
Liksom på Teu / Tbis där det är klarlagt på både tak och sidor. Har bollat denna fråga utan att få ett helt rakt svar.
Dock är det få bilder som helt stöder att taken faktiskt var aluminiumfärgade!
Nu är det väl ingen större katastrof då taken inom en kort tid blev grårödbruna av dammat från spåret.
BJ

Så här såg vagnarna ut när de var på väg att skrotas. Bild. Utsnitt av foto från Kjell Friberg.

Så här såg en Tbis ut i Norrköping 1985. Att åtminstone denna Tbis har fått målade sidor framgår tydligt av att texten är vit. Den var svart vid leverans på aluminiumsidorna.

« Senast ändrad: tor 22 maj 2014, 23:07:35 av BJ »

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #73 skrivet: tor 22 maj 2014, 22:24:21 »
Färgen är högblank.

Men modellvagnarna är helrödbruna, och detta ser inte rätt ut, kan möjligen vara att en modell inte har de förutsättningar som fullskalevagnen.
Men på ngt sett skulle man tagit hänsyn till detta i modellen.
Att bryta takets kulör mot något ljusare hade sett mer rätt ut.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

HJP

• Veteran
« Svar #74 skrivet: tor 22 maj 2014, 23:20:58 »
Att ett brunmålat tak skulle få återspegling av himlen tror jag inte på, då brun färg inte återspeglar detta.
Visst reflekterar brun färg ljuset. Precis som Kjedlund skriver, så syns det tydligt på bilderna. Alla färger reflekterar ljus.

Jag tror du har rätt i att taket faktiskt var omålad aluminium!
Liksom på Teu / Tbis där det är klarlagt på både tak och sidor. Har bollat denna fråga utan att få ett helt rakt svar.
Dock är det få bilder som helt stöder att taken faktiskt var aluminiumfärgade!

Jag blir alltmer övertygad om att taket var SJ-brunt, vid leverans. Titta på de inringade detaljerna, så står det nu klart, anser jag.
Jag får också stöd här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=149243
Att taken blev mycket smutsiga, vet jag, men det är inte alltid man vill vädra sina modeller riktigt så smutsigt som i verkligheten.
Jag blir lite intresserad av denna bild, i "helfigur". Kan du möjligen lägga upp den här?

HJP
« Senast ändrad: tor 22 maj 2014, 23:29:48 av HJP »