Digitalt & elektronik > Virtuell MJ

Virtuella malmtågslok

(1/2) > >>

Mazz:
Användare av Rail Works har inte varit bortskämda med många svenska lok än så länge...  men, här dyker det från tyskland upp på ett bräde en vacker bukett av svenska malmtågslok...  med röda slutlyktor och de stora lyktorna...  Ett mästerverk må jag säga:

http://www.youtube.com/watch?v=XcoXhBYhrzo

loken visas i Kiruna. Han bygger nämligen hela malmbanan till Rail Works också. Hur han hinner med begriper jag inte, har fullt sjå att få en vagn klar ens...

På tal om Rail Works, så är en ny version på gång, som släpps i slutet av september. Bilder från den nya versionen här:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150233839893091.325521.258680273090&type=1

Påtagliga förbättringar på flertalet områden, iögonfallande är radikalt förbättrad ljussättning och skuggor. Jo, regnet på rutan försvinner när man kör torkarna.

bjorn.lovdahl:
Någon som kan recensera lite om simulatorn?

ub:
Loken ser väl ok ut men sjösjuketablett rekommenderas innan man kollar på videon!
Påminner om någon som precis fått en videokamera i sin hand och testar alla funktioner.

Mvh UB

Mazz:
TS2012 blev ju automatiskt uppdaterat utan kostnad om man redan hade RW2. Så, väldigt snabb etablering av den nya versionen kan man säga att det blev, själv va jag igång inom mindre än en timme från den officiella releasen i september.

Grafiskt så är det ett generationsskifte anser jag. Kombinationen av multipla ljuskällor, nu 1000-tals från att tidigare varit 3 om jag inte minns fel och dynamiska skuggor gör dramatisk förbättring av den grafiska känslan och upplevelsen. Precis som i verkligheten så har de flesta sakerna skuggor på sig som kastas av telefonstolpar, växtlighet osv... 

Med ljuskällor av olika slag, så blir effekterna i skymning och natt väldigt effektfulla på ett sätt som inte varit möjligt tidigare.

Baksidan är väl kanske att det ställer högre krav på datorn om du vill nyttja den nya grafikmotorn.  Men det är värt det, jag lovar! man har dock möjlighet att köra även i "RW2"-mode, med det gamla utförandet.

Det har tillkommit en del funktionella förbättringar, även om det funktionellt inte är radikala förbättringar sen RW2.  (TS2012 går även under namnet RW3)

I denna release ingår ej multiplayer, men är deklarerat att det kommer att införas så snart som definition och funktion känns tillförlitliga. Principerna för multiplayer av ett tågsimulatorspel tål ju att tänkas igenom lite. Hur hanterar man t.ex. om en spelare behagar parkera sitt tåg mitt på huvudlinjen, bara för att han fick besök eller nått IRL...  En flygsimulator är ju på det sättet inte lika kinkig om ett plan försvinner eller så. Ska bli intressant att se hur detta blir.

Sammantaget så beror det naturligtvis på sina referenser och önskemål. För min del trivs jag med den här simulatorn, det börjar komma lite mer svenskt material nu också. Det är ju lite intressant med en simulator och särskilt nu med dessa visuella effekter, det är ju att det går nu att återskapa väldigt trovärdiga miljöer av sånt som kanske inte finns längre. Simulatorn i sig kan nog prestera så det ser fotomässigt ut, nu är det bara att se till att det fylls på med svenska byggnader...

En screenshot-tråd finns här på det svenska tågsimulatorforumet:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17336&page=18

Och en på det engelska forumet:

http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?f=302&t=119414&st=0&sk=t&sd=a&start=75

Så från egen horisont törs jag rekommendera simulatorn, men passar på att varna om du inte har "vettig" dator. har du för trött dator är risken att du blir fett besviken och upplever stillbildsvisning. Vad är vettig dator då? Ja, svårt att säga mer än att för en tågsimulator, så är det nog så bra din budget tillåter...  Du har nytta av det värsta så att säga. grundburken för TS2012 skulle jag nog uttrycka i stil med att type "core 2"-processor eller bättre...  4GB ram eller bättre...  grafikkort GTX260 eller bättre...  Nått i den stilen.

Mazz:

--- Citat från: ub skrivet tis 25 okt 2011, 11:22:02 ---Loken ser väl ok ut men sjösjuketablett rekommenderas innan man kollar på videon!
Påminner om någon som precis fått en videokamera i sin hand och testar alla funktioner.

Mvh UB

--- Slut citat ---

Kan hålla med om att NewS är skickligare på att bygga modeller än att filma kanske...   :wacko:

Lite nyfiken på vad som gör att du tycker att "loken är väl ok"... Lite underton kan jag tolka in att "det finns ju bättre"...   det är lite spännande att höra från nån som kanske inte är lika "insnöad" i tågsimulatorer som undertecknad, man blir ju lätt hemmablind inom hobbyn så att säga... 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion