Interaktivitet > Min modelljärnväg

HåkanE´s modelljärnväg

(1/163) > >>

HåkanE:
Hej!

Här kommer jag skriva om min modelljärnväg, dela med mig av mina erfarenheter, söka hjälp med mina bekymmer, men framför allt försöka ge er andra lite intressant läsning.

Kanske ni tycker om det, kanske inte.

Men efter att ha läst om andras projekt, blev jag sugen på att börja berätta själv.

Kortfattat om mig och mitt projekt.

Efter att ha varit fåtöljrallare sedan 80-talet blandat med lite tågbanor på 120 x 240 cm, dvs spånskiva. fick jag för nu två år sedan nog. Jag ska äntligen bygga mig en riktig modelljärnväg.

Min spårplan finner ni här. Så här kommer det att bli, men vägen dit är mycket lång. Jag har knappt börjat. Tid för MJ, finns inte varje kväll om vi så säger.  :'(

Det är lika bra vi tar det med en gång, så får vi det överstökat. Det mest originella med min järnväg är dess placering. Jag bygger nästan uppe vid taket i garaget.  :???:

Anledningen är naturligtvis utrymmesskäl. Bilen ska in under anläggningen.

Nivå 0 är ca 160 cm över golvet. Så mellan 160 cm och 220 cm (taket) finns min lilla värld.

-Ja, det är ett evigt klättrande på stegar och pallar, men väl uppe så infinner sig en intressant vy. Man är verkligen i modelljärnvägen.

Jag ska ta lite foton också så att ni själva kan se.

Hos mig är det svensk nutid som gäller. Jag kör i H0, DCC, med Roco som min största leverantör av grejor. Det är Multimus och Geolinespår.

Järnvägen är ca 600 x 350 cm i ytterkanterna. anläggningen är formad som ett L, det syns väl på bilden? Jag har använt mig av styrofoam som underlag för landskapet.

Trafiken rullar på tre rundbanor, hos mig kallade trafikspår. Tre av varandra oberoende tåg ska alltså kunna vara i rörelse samtidigt. Sedan kan jag förutom detta köra lite rangering med ett fjärde eller femte tåg om jag så vill. Bara jag inte kör ut på trafikspåren, för då kan det gå illa.

Som ni ser finns det siffror utplacerade lite varstans på spårplanen. De har sin betydelse.

När jag i fåtöljen planerade min järnväg tänkte jag så här:

- Vad vill jag ha med på min anläggning? Tretton objekt ska finnas med, annars är jag inte nöjd. De här tretton ska finnas för att jag ska bli tillfreds med den trafikplan jag har och för att det jag vill ha ut av min hobby ska bli verklighet.

Här följer nu listan:  :clap:

1. Centralstationen - En säckstation med sex spår. Stationsbyggnaden (Faller Mittelstadt) rakt framför loken när man kommer in på centralen.

2. Pendelstationen - En mindre station för pendlare, gärna vid någon industri.

3. Staden - Det måste finnas en stadsmiljö runt Centralen.

4. Containerhamnen - Att det ska finnas en hamn på min anläggning var givet. Här lossas / lastas det containrar.

5. Styckegodshamnen - För lastning / lossning av fartyg med hjälp av kran.

6. Oljehamnen - med cisterner och särskilt kajplats för oljetankers.

7. Omlastning - byggnad där godsvagnar går in under tak för lastning / lossning till / från lastbil.

8. Rangerbangård - spår för att bygga upp tågen, speciellt godstågen. Likaså när ett godståg anländer min stad, innan vagnarna splittras till de olika verksamheter de ska till.

9. Fabrik - Någon form av tillverkningsindustri måste finnas.

10. Silo - I hamnen ska finnas silo för lagring av produkter som kommer eller lämnas med båt / tåg / bil.

11. Cementfabrik - Tillverkning av cement som rullar ut i världen med Cementas (Roco) silovagnar.

12. Uppställningsspår - Alla lok och vagnar kan inte vara i drift hela tiden, ibland blir den rullande materialen stående i väntan på nästa uppdrag.

13. In och ut-spår - När tågen kommer till / lämnar min anläggning plockas de av / på spåren här. Man lyfter inte på tåg hur som helst eller var som helst.

Där har vi kortfattat vad jag pysslar med, hur jag vill det ska bli på min anläggning.

Hoppas detta kan locka er andra till att bygga på era anläggningar, moduler eller vad som er behagar. Det är ju detta som är charmen med MJ-hobbyn, ingenting är rätt eller fel. Alla kan utveckla allt efter eget tycke och smak.  :D

/HåkanE

Tompa:
Wow, ordentlig bana på liten yta.
Du får bjuda på lite bilder. Nu är vi nyfikna på din minst sagt spännande placering. Hoppas bana inte ramlar ner på bilen.

Men visst är det ett plan till? Jag får inte ihop spårplanen.

Edde:
Ser fram emot att följa tråden Håkan!

Miccas:
Håller med Tompa, ser fram emot bilder på projektet.

//Micke

HåkanE:
Jag ska öva vidare på detta med bilder.

Här kommer i a f en. Här syns mitt garage från golv till tak.

/HåkanE

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion