Författare Ämne: Östliga vindar...  (läst 9615 gånger)

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
Östliga vindar...
« skrivet: tis 19 apr 2011, 09:32:54 »
I takt med att ekonomierna i det forna Östeuropa, numera östra Europa, stadigt förbättras så blir det allt fler som även får råd att hålla sig med en hobby. Även om ett mj-lok fortfarande kostar kostar mer än en månadslön för många så ser jag i alla fall t.ex. den rumänske tillverkarens Amintiri Feroviares katalog som ett positivt tecken då det visar att det i alla fall finns någon form av kunderunderlag och att folk i vissa fall således fått det bättre.  

Alla kanske sedan inte rallar rumänsk mj med CFR i epok V (i alla fall gör inte jag det), men jag har sett en del av modellerna i verkligheten och de håller mycket hög klass i många fall. Då kostnaderna är lägre så kanske det här annars finns en möjlighet även att man framöver kanske kan legotillverka även åt andra företagare? Acme har ju delvis gjort så och många av deras modeller är så fina att man nästan är rädd att ta i dem... vad sägs t.ex. om nedanstående JŽ typ Y / Gosa som jag hämtade hos en bekant i förrgår? Beklagar bakgrunden, men det är en oanvänd köksbänk med bra ljus så… ;)

»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.214
Östliga vindar...
« Svar #1 skrivet: tis 19 apr 2011, 11:33:14 »
Tack för att du visar oss dina förvärv.  :up:  Det är sånt som inspirerar, gläder, väcker habegär (eller avvund  ;) ).

Citat från: Coppas
.... Alla kanske sedan inte rallar rumänsk mj med CFR i epok V (i alla fall gör inte jag det).....

Inte jag heller  :)  men här är är bl.a. ett par rumänska modelloksbyggen (ev. lämpligt för dem som tröttnat på sina gamla Rc-lok  ;) ).

CFR 060-EA Class 40

http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3714

http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=4313

En rumänsk restaurangvagn på Fleischmannbasis

http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=4182

Några rumänska mj-evenemang

http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3401

http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=4330

http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=4242

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.214
Östliga vindar...
« Svar #2 skrivet: tis 19 apr 2011, 14:06:19 »
Forumet är ofta bra sällskap vid fikapausen. Upptäckte först nu, under en sådan, att tråden med "Rc-loksbygget" inte blev med.  (Jag borde kanske fika oftare. :???: ) Här är den bildrika tråden (3:e inlägget) http://germanrail.8.forumer.com/viewtopic.php?t=3309

Rumänienloken i mitt förra inlägg visar de fina köpeloken Coppas referar till.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

AiR

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.807
Östliga vindar...
« Svar #3 skrivet: sön 24 apr 2011, 16:07:21 »
Det har skvallrats om att NMJ kanske kommer med rumänskt. Nu är de i Ungern med några modeller som var vanliga på hela Balkan: MAV. Ge mig ett Rumänskt lok!
Andersson i Rakvattnet

AiR

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.807
Östliga vindar...
« Svar #4 skrivet: sön 24 apr 2011, 16:21:31 »
Psstt... länk till ACME och rumänska modeller? Finns det fler tillverkare?
Andersson i Rakvattnet

Coppas

• Stammis
Östliga vindar...
« Svar #5 skrivet: sön 24 apr 2011, 16:28:44 »
Allt beror på vad man vill ha, själv vurmar jag i detta område som sagt mest för modeller tillhörande forna jugoslaviska JŽ. En annan intressant tillverkare med modeller från området (i alla fall av och till) är brittiska Balkan Models. Då ägaren är grek så ligger dock hans fokus mera mot O.S.E (?????????? ???????????? ??????? eller ?.?.?) vilket då är de grekiska statsjärnvägarna. Ibland poppar det dock upp även annat där hos honom. I övrigt håller även Roco på med diverse från dessa områden numera.

Coppas

• Stammis
Östliga vindar...
« Svar #6 skrivet: sön 24 apr 2011, 16:30:55 »
Acme har i övrigt dåligt med länkar direkt. Istället får man försöka att skumma handlarna. Hemsidan hos Acme verkar inte heller må helt bra utan krånglar lite nu och då...

http://www.acmetreni.it/

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.122
Östliga vindar...
« Svar #7 skrivet: sön 24 apr 2011, 22:58:31 »
Hej ,

Var har du fått tag på dessa? Kan dessa köpas här i Sverige?

mvh.Dani
« Senast ändrad: mån 26 sep 2011, 23:35:49 av Dani »

Coppas

• Stammis
Östliga vindar...
« Svar #8 skrivet: mån 25 apr 2011, 00:15:59 »
Hej DanielAcme säljer vissa modeller i Sverige eller rättare sagt så tar vissa handlare här hem de av deras modeller som de misstänker att det kan finnas avsättning för här. Dit hör tyvärr inte dessa vagnar. Själv har jag bl.a. köpt direkt via italienska och slovenska handlare samt nu senast ihop med en bekant via Rumänien. Annars brukar det finnas även hos vissa tyska handlare. Lägger med två adresser nedan, en i Tyskland och en i Slovenien.

http://www.reisezugwagen.eu

http://www.moko.si

Dani

• Stammis
Östliga vindar...
« Svar #9 skrivet: mån 25 apr 2011, 00:21:10 »
Tack för Info...

Coppas

• Stammis
Östliga vindar...
« Svar #10 skrivet: ons 25 maj 2011, 12:26:08 »
Fick lite nytillskott igen och jag måste säga att Acme har varit på hugget även med dessa vagnar som i grund är italienska FS typ 1931 och där 2:a klassvagnarna hos JŽ fick littera Babggns. Det enda är att Acmes vagnar håller en ganska hög klass och är därmed ganska sköra skapelser. Man får t.ex. vara lite extra försiktig med en del av de limmade detaljerna då allt inte sitter som berget utan ramlar loss, bl.a. bälgar, fotsteg mm.

Plockade av en del av dessa delar som var levererade som fastlimmade samt de delar som redan skakat loss och säkrade allt igen med lite kraftigare medel. Godispåsen får dock vara tillsvidare, nöjde mig för stunden med att bara byta koppel. Även det en enkel procedur då boggierna är lätta att ta loss och därmed har man smidig åtkomst till kulissen och koppelfickan. På det stora hela dock trevliga modeller.

Acme 50399 / JŽ ЈЖ - Babggns

Söderbergaren

• Användare
  • Antal inlägg: 311
  • Järnvägen det bästa som finns
Östliga vindar...
« Svar #11 skrivet: mån 30 maj 2011, 23:13:56 »
Bramos är en följ länken nedan.

VOZY | Modely.biz - eShop

Mvh Gerrit
G.S

Coppas

• Stammis
Östliga vindar...
« Svar #12 skrivet: tis 31 maj 2011, 03:33:17 »
Jo, i takt med att privatekonomierna börjar komma ikapp väst så blir butikerna fler och fler... likaså modellerna. Ser detta som något positivt för hobbyn i sig. Likaså om man kikar, från Frankrike i väster till Rumänien i öster, så finns det det mängder med småtillverkare. Även om de stora drakarna alltså inte alltid kanske gör vissa modeller så frodas variationen ändå.  :up:

Dani

• Stammis
SV: Östliga vindar...
« Svar #13 skrivet: mån 26 sep 2011, 23:34:48 »
Hej Coppas,

Jag var i somras inne hos Moko i Slovenien och handlade några vagnar, men det verkar nu som att Branko är inte sugen på att sälja via post/order.
Efter lite googlande fick jag fram en firma i Bulgarien,skrev till de och undrade om de vill sälja och frakta till Sverige.
Tänkte fråga dig om du känner till http://www.arteprima.eu/?
Har du köpt från reisezugwagen.eu/ ? Det är kanske bättre att beställa från de!

/Dani
« Senast ändrad: mån 26 sep 2011, 23:41:13 av Dani »

Coppas

• Stammis
« Svar #14 skrivet: tis 27 sep 2011, 08:49:47 »

Har provat vid två tillfällen och det verkade vara helt OK om än något dyrt kanske. Å andra sidan kan man ju ofta slå ut fraktkostnaderna lite om man köper lite mer åt gången. De flesta kontinentaleuropeiska firmorna fungerar ganska hyggligt och är man ute efter lite mera udda saker så kan det även hända att man får en viss rabatt om man befriar dem från s.k. hyllvärmare.  ;)

Arteprima däremot känner jag inte till, men det kan nog vara värt ett försök. Det är även lite av nöjet att trixa sig fram ibland och se vad man får för napp. Tumregeln här är dock att liksom på auktionssajter mm. börja med små pengar när det är en ny säljare och när förtroendet växt mellan bägge parter så kan man gå på dyrare grejer.

Dani

• Stammis
« Svar #15 skrivet: tis 27 sep 2011, 10:35:39 »
Fick svar från ArtePrima i Bulgarien.

And we are also happy to inform you that we are able to send you your future order to Sweden.The price will be 12 EUR for kilogram and 1.5 EUR for every additional kilogram.
-------------------------------------------
Daniel Katsarov
Technical Support ArtePrima Ltd.
p: +359 878 34 64 88
shop@arteprima.eu
http://www.arteprima.eu

Priserna är lite lägre hos de än hos de flesta andra som säljer samma vagnar.

/Dani
« Senast ändrad: fre 28 okt 2011, 22:48:28 av Dani »

Dani

• Stammis
« Svar #16 skrivet: fre 28 okt 2011, 22:39:13 »
Igår så ramlade in postavi i brevlådan , vagnarna hade kommit fram till slut stationen.  :hug: stort glädje ....
Begränsad ACME utgåva av JZ sovvagnar från 80-talet.
Vagn modellen ser ut precis som man själv mins den från en gång i tiden.
Dessutom köpte jag en av vagnarna från en Svensk handlare... :clap:

/Dani
« Senast ändrad: lör 29 okt 2011, 21:04:37 av Dani »

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.111
  • Lindome
« Svar #17 skrivet: lör 29 okt 2011, 10:24:08 »
Det ser ut att vara fina vagnar det där? Tog det nästan en månad att få hem dom?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Dani

• Stammis
« Svar #18 skrivet: lör 29 okt 2011, 12:08:30 »
Det kändes snarare som ett år...fast det var ca 4 veckor...
Nu väntar jag på nästa leverans i slutet av året... 2 olika set Jugoslavia Express tåg.
Tycker i övrigt att ACMEs vagn modeller är mycket fina och detaljrika..

Coppas

• Stammis
« Svar #19 skrivet: sön 30 okt 2011, 19:41:49 »
Jo, Acmes vagnmodeller är ofta mycket fint gjorda. Däremot blir de då ofta ganska känsliga och sköra så man får vara försiktig. Själv är jag annars mycket nöjd med Acmes JŽ-modeller. Dessa sovvagnar hade jag chansen att beställa i somras, men valde ändå bort dem. Däremot väntar även jag på de två seten med Jugoslavija-Express vagnar.

Enda abret för min del är att jag är mera inne på godståg så pax-vagnar blir lite fel, men ibland så gör man ju lite undantag. Själv fick jag i veckan besked av min kompis att våra modeller av JŽ-661 hade anlänt från den lilla köksbordsfirma i Belgrad som tillverkar dessa. Ska bli kul att se hur de passar ihop med Acmes äldre vagnar.  ;)

Edit: Korr stavfel.
« Senast ändrad: sön 30 okt 2011, 19:43:27 av Coppas »

Dani

• Stammis
« Svar #20 skrivet: tis 01 nov 2011, 22:53:27 »
 JZ sovvagnar har tydligen åkt mellan Malmö och Beograd... 70-80talet

/Dani

Mon

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #21 skrivet: fre 06 jan 2012, 02:36:49 »
Visste inte att JZ finns här också :up:
Några bilder från mig också:

JZ 661 258 SlavkoJovanovic

JZ Bcm-Heris17010

JZ Aaggkns-ACME50299

JZ Baggns-ACME50279

JZ Uas-zz-Heris17014

MVH Mon

Coppas

• Stammis
« Svar #22 skrivet: lör 07 jan 2012, 11:16:05 »
Schysst Mon!

Det kommer mer och mer på denna kant vilket är skojigt... samtidigt som man får hålla hårt i plånboken.  ;)

Sydeuropa (även om de kanske har en tillfällig svacka just nu) har kommit markant på senare år med en mängd modeller från de stora drakarna. Förebilderna från Spanien och Italien har varit många och även Portugal har ryckt lite. Likaså har forna kommunistiska Östeuropa samt Sydösteuropa (Mitteleuropa) kommit alltmer och förebilder från både gamla och nya länder syns, speciellt från de som på senare år blivit EU-medlemmar. I princip så är det egentligen bara västra Balkan som saknats (ja, förutom Finland då) bland de länder och förvaltningar som representeras, men nu får man väl se hur det blir. I takt med att folk får en chans att realisera sina fritidsaktiviteter ekonomisk så lär detta växa och även på dessa håll och kanter finns det ett utbrett mj-intresse.

Sen öppnas ju även andra möjligheter... i det här fallet får man väl se om Modellproduktion kommer igång igen med sin Y1 för den lär kunna få en viss avsättning söderöver med tanke på vad som exporterats dit under senare år. Likaså får man väl hoppas att Markez Models kommer vidare med sitt 441-projekt då det i så fall borde kunna vara intressant för de här i norr som vill ha ett Rb-lok på ett enkelt vis. Tror att det kan bli intressant framöver.  :clown:

Edit: Länk korrigerad.
« Senast ändrad: lör 07 jan 2012, 11:19:01 av Coppas »

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.577
« Svar #23 skrivet: lör 07 jan 2012, 13:02:34 »
Rocos öststatsdielsel är väl också en trevlig nyhet för alla östrallare.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 260
« Svar #24 skrivet: lör 07 jan 2012, 13:43:51 »
Kul med lite jugoslavisk MJ! Nu väntar jag med spänning på att någon ska visa upp en färdig modell av Splits centralstation (den nere vid hamnen)!

Hur står det till för övrigt med MJ-hobbyn i sydöstra Europa? Hurpass populärt är det att hålla på med tåg? Här i Tjeckien är det ju närmast "tyskt" klimat, med var och varannan som har en anläggning hemma. Tjeckiska modeller har det ju funnits gott om länge, även om det tidigare har varit andra tillverkare än vad man är van vid från Sverige (mycket Piko, BTTB, Tillig, samt en hel uppsjö lokala, som Rubikon, Bubimodell, Polak, Miroslav Barnet osv).
TT-rallare i förskingringen