Författare Ämne: Bygga växlar  (läst 6568 gånger)

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 754
    • Banbyggarna
Bygga växlar
« skrivet: tis 02 nov 2010, 00:37:21 »
har börjat lite smått att bygga på växlar med hjälp av den Fast-Track-jigg som jag skaffat för länge sen. Här finns leverantören, jag handlade genom Nmodell:

www.handlaidtrack.com/

Nu ska ju inte jag bygga amerikanskt, utan svenskt, så ambitionen är att försöka få bygget att se så svenskt ut som möjligt. Tanken är att de slipers som håller ihop växeln under den "tekniska" byggdelen får sitta kvar i huvudsak, dock kanske jag flyttar de yttre sliperserna när växeln är färdiglödd. Helt rätt blir det inte, men tillräckligt bra hoppas jag ändå.

Den andra saken som jag avviker relativt byggbeskrivningen är att använda L-profil för skyddsrälerna istället för vanliga räler. Den växeltyp jag avser att avbilda har L-profil plus att jag råkade ha en mässingsprofil liggandes...   :P

Den tredje saken där jag avviker är var jag placerar isolationspunkterna, men det har ju med att göra hur jag bygger det elektriska.

Här är huvuddelen av de verktyg jag använder. "Klossen" är en jigg för att slipa de räler som är i tungan (doh, det heter säkert inte så, men ni fattar ...  :oops:  ). Fosforsyra till lödningen, hoppas det inte straffar sig...  Kaffet används av mig själv...

Glad i hågen är en 10-sats med växlar påbörjad. Bara en växel blir det ingen växelgata av...   ;)   Att sedan skyddsrälerna inte ska användas är en annan historia...

Här syns de kapningar som beskrivningen föreskriver, den slipers med tre kap behöver bara två kap för min lösning. De räler som ska gå i kurvspår förbockas så de inte ligger med spänning efter lödningen.

L-profil i stället för räl för skyddsrälerna.

Så här långt känns det väldigt trevligt och snabbt att jobba med dessa jiggar. Instruktionsfilmerna är suveränt bra gjorda, finns här:

http://www.handlaidtrack.com/online-videos-a/164.htm

Jag provade lite lätt att rulla en stel godsvagn med små flänsar genom växeln medan den fortfarande sitter i jiggen och det ingav förtroende, jag hoppas det består när den är utanför jiggen.   :lol:

Momentet efter lödningsjobbet är att limma fast en färdig slipersbädd, här kommer jag skära loss slipersen och placera dessa med mer svensk placering. Dit har jag inte kommit än.

Fortsättning följer.

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.170
Bygga växlar
« Svar #1 skrivet: tis 02 nov 2010, 10:26:00 »
Citat från: Mazz
"Klossen" är en jigg för att slipa de räler som är i tungan (doh, det heter säkert inte så, men ni fattar ...  :oops:  ).
De vanligaste benämningarna är tungor och tungspetsar...

L-profil i stället för räl för skyddsrälerna.
...och moträler.

Spännande bygge!  :up:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

perra_e

• Användare
  • Antal inlägg: 306
    • http://www.peekhobby.se
Bygga växlar
« Svar #2 skrivet: tis 02 nov 2010, 10:43:05 »
Kul att se fler bygga växlar. Jag har byggt ett 50-tal växlar så här långt med hjälp av jiggar från Fast Tracks. Det är helt rätt metod att göra 10 i stöten. Det går bra mycket fortare och resultatet blir bättre också då man gör samma moment fler gånger i rad i stället för att hoppa mellan de olika momenten i växelbyggandet.
--Per
Pinehill Railroad, Moduler i N-skala - Äntligen en egen hemsida PEEK Hobby

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
Bygga växlar
« Svar #3 skrivet: tis 02 nov 2010, 11:19:33 »
Citat från: NerdBoy
De vanligaste benämningarna är tungor och tungspetsar...

...och moträler.

Spännande bygge!  :up:

Visste väl att det skulle lösa sig...     :lol:

Citat från: perra_e
Kul att se fler bygga växlar. Jag har byggt ett 50-tal växlar så här långt med hjälp av jiggar från Fast Tracks. Det är helt rätt metod att göra 10 i stöten. Det går bra mycket fortare och resultatet blir bättre också då man gör samma moment fler gånger i rad i stället för att hoppa mellan de olika momenten i växelbyggandet.
--Per

Instämmer till fullo!  Konstaterar att när jag gjorde komponenterna i 10-stöten så är de först tillverkade obönhörligen sämre än de sist tillverkade, så de första tillverkade delarna blir till att skippa eller göra om. Bättre att skrota en komponent än att skrota en hel växel. Hihi, nåja, nu vet jag ju inte om den första växeln klarar sig från skrotning heller, men hoppas komma vidare i kväll med den vetskapen.

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
Bygga växlar
« Svar #4 skrivet: tis 02 nov 2010, 18:35:39 »
Kommit lite till nu. Växeln har hoppat ur jiggen nu och tungan är lödd, så då är den färdig med jiggen.

Den "tekniskt färdiga" växeln, med amerikansk slipersbädd.

Prov med en gammal vagn med en tanke att den ska vara kinkig...

Hjulflänsarna på provvagnen är 0,3mm höga. Vagnen går helt utan några som helst antydningar till tveksamheter genom både rak och kurvläge. Känns som att växeln mekaniskt fungerar i alla fall även om jag ska prova med lok senare, så man får väl inte ropa hej än...

Nu klipper jag isär slipersmattan, så jag kan få slipersena mer så som min förebild säger även om det naturligtvis måste bli kompromisser. Men, tanken är att hålla slipersavstånden så det antyder hur förebilden ser ut, även där det vid skarvar blir tätare mellan slipersen. De nu fastsatta lödda slipersen sitter i en del fall inte så bra, jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska löda om   vissa av dom nu när växeln ändå är ur jiggen för gott. Därav denna "torrsim" för att se hur de hamnar.

Mittenslipersen sitter utmärkt, där är det en skarv i rälerna på förebilden, så där ska det vara tätare.

Aktuellt status nu, slipersen utlagda där jag vill ha dom och de två yttersta lödda sliperserna ska jag montera om så det lirar med förebilden bättre.  De tre runt moträlerna (titta...   :star:  ) får dock sitta kvar, det är för komplext att flytta på dom.

Fortsättning följer...   :)

berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
Bygga växlar
« Svar #5 skrivet: tis 02 nov 2010, 18:58:36 »
Vill också  :up:
Resultatet är ju helt enkelt brilljant!

Bo

• Gäst
Bygga växlar
« Svar #6 skrivet: tis 02 nov 2010, 20:08:19 »
Kan bara hålla med, att detta ser mycket intressant ut, sen får man lite att göra också, inom sin hobby.

Bo

BAn

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
Bygga växlar
« Svar #7 skrivet: ons 22 dec 2010, 21:10:49 »
[...] Aktuellt status nu, slipersen utlagda där jag vill ha dom och de två yttersta lödda sliperserna ska jag montera om så det lirar med förebilden bättre.  De tre runt moträlerna (titta...   :star:  ) får dock sitta kvar, det är för komplext att flytta på dom.

Nyfiken på att höra om du flyttade de yttre, lödda sliprarna. Gick det bra i så fall? Höll växeln kvar sina fungerande mått?

/Bengt
H0n3 på H0n30-sliprar ;)

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
Bygga växlar
« Svar #8 skrivet: ons 22 dec 2010, 23:36:01 »
Citat från: BAn
[...] Aktuellt status nu, slipersen utlagda där jag vill ha dom och de två yttersta lödda sliperserna ska jag montera om så det lirar med förebilden bättre.  De tre runt moträlerna (titta...   :star:  ) får dock sitta kvar, det är för komplext att flytta på dom.

Nyfiken på att höra om du flyttade de yttre, lödda sliprarna. Gick det bra i så fall? Höll växeln kvar sina fungerande mått?

/Bengt

Jag är "nästan" säker på att det ska gå bra.  Tanken är att jag först monterar två lödda slipers på en bättre position och först därefter tar bort den som inte sitter som jag vill. Så, det ska inte kunna vandra då tycker jag.

Det jag nu roar mig med i detta projekt är att göra en fixtur, så att de nya träsliperserna blir lätta att montera och därmed kan gå utan allt för stor tidsåtgång. Jag använder en mässingsplåt som bas, där jag löder på "klossar" som fixerar växeln samt de slipers som ska på plats. Klossarna för träslipersen sätter jag inte så exakt, för att fixturen ska tillåta lite naturlig variation  av träslipersen är min tanke.  Däremot är fixeringsklossarna för själva växeln mer exakt.

Så, fortsättning följer...   :)

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.029
  • alsum
Bygga växlar
« Svar #9 skrivet: tor 23 dec 2010, 08:46:46 »
Jag såg bilder om växlar. Ser trevligt bygga själv. Finns olika längd växel? Syns ganska svårt löda på räls bitar.

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
Bygga växlar
« Svar #10 skrivet: tor 23 dec 2010, 11:09:13 »
Citat från: Alf Sundvall
Jag såg bilder om växlar. Ser trevligt bygga själv. Finns olika längd växel? Syns ganska svårt löda på räls bitar.  

Ja, det finns en god flora av olika utföranden på växlarna, jag valde den här som rimlig kompromiss mellan flack radie och utrymmesbehov.

Jag tycker det är mycket trevligt att bygga dom och betydligt lättare än vad jag väntat mig.

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
SV: Bygga växlar
« Svar #11 skrivet: sön 21 dec 2014, 12:41:32 »
[...] Aktuellt status nu, slipersen utlagda där jag vill ha dom och de två yttersta lödda sliperserna ska jag montera om så det lirar med förebilden bättre.  De tre runt moträlerna (titta...   :star:  ) får dock sitta kvar, det är för komplext att flytta på dom.

Fortsättning följer...   :)

/Bengt

Efter moget övervägande  :approve:  så fick det bli såhär att de lödda sliperserna fick vara kvar. Eftersom det ändå inte är en måttmässigt korrekt avbildning, så får det bli en slipersindelning inspirerad av förebilden i stället och då kan jag lika låta dom vara kvar på sitt ursprungliga ställe. Sparar en hel del jobb. Så nu är det bara o börja producera växlar då... 

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #12 skrivet: sön 21 dec 2014, 12:56:10 »
Tycker detta ser lockande ut.
Vet inte om du skickat länken över ett antal växel-jiggar, men för övrigt, vad tror du om att göra egna jiggar.
Man ser ofta en växel där den inte är rak, ej heller så svängd som de som går att köpa, utan de är utformande efter vad naturen vid tillfället kan ges.

Skulle vara intressant, då exempelvis Malmö C har en massa konstiga växeltyper samt växlar som endast är 4.5grader tex.

Och ditt resultat ser riktigt lovande ut.

Du använder mässingsprofiler, finns det inte nysilver.
Varför skulle fosforsyran skapa problem.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.938
« Svar #13 skrivet: sön 21 dec 2014, 16:28:31 »
Smart lösning. Har du kollat hur lång tid det tog?
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #14 skrivet: sön 21 dec 2014, 17:52:03 »
Bo:  Jo Fast-tracks har ju ett antal jiggar, men precis som du påpekar så finns det ju några attraktiva svenska varianter som jag skulle vilja bygga också. Min tanke är att använda samma grundgeometri som för den växeljigg jag nu har, men att komplettera med en egen kompletterande jigg för den specifika växeln. Då kan fler delar från den här växeln användas. Dock att göra en jigg från scratch med alla delar känns inte för mitt behov nödvändigt.  Det skulle innebära t.ex. för en kurv-växel att det blir en liten del i kurvan som är rak, men det tror jag att jag kan acceptera.

Jo, jag föredrar (mest för att det är vad jag har hemma...  :)  ) mässingsprofiler, skyddsrälerna ska ju ändå inte ha någon blank slityta.

Janne:  Nja, jag vill minnas att det per växel inte blir särskilt lång tid, gott och väl under en timme per växel om man bygger en 10-batch. Den kompletterande slipersen är bara att trycka på print så trillar det ut klara bitar för det.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.938
« Svar #15 skrivet: sön 21 dec 2014, 23:05:33 »
Helt acceptabelt. När jag lödde smalspårsväxlar (före FastTracks) klockade till 2 timmar per växel vid massproduktion (6 åt gången).
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

alsum

• Veteran
  • alsum
« Svar #16 skrivet: fre 22 maj 2015, 15:24:19 »
Ett undrar var finns köpa växel verktyg som visade bilden?

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #17 skrivet: fre 22 maj 2015, 15:38:58 »
Ett undrar var finns köpa växel verktyg som visade bilden?

Här finns jiggarna och tillbehör att köpa:

http://www.handlaidtrack.com/

alsum

• Veteran
  • alsum
« Svar #18 skrivet: mån 25 maj 2015, 06:37:40 »
Aja Baja kan jag inte förstår engelska ord. Vem kan hjälpa mig lite omvandla till svenska ord? Även vill veta pris också. Vill veta hur hög code räls?  :handshake:

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 865
« Svar #19 skrivet: mån 25 maj 2015, 09:39:51 »
Aja Baja kan jag inte förstår engelska ord. Vem kan hjälpa mig lite omvandla till svenska ord? Även vill veta pris också. Vill veta hur hög code räls?  :handshake:

Hej Alf! En början kan ju vara att du använder en översättningssajt. Texten blir inte perfekt men går förhoppningsvis att förstå hjälpligt. Räls code finns angivet för respektive byggsats (i rubriken på de jag tittade på). Prova länken nedan.  Good luck  :)!

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=sv&a=http%3A%2F%2Fwww.handlaidtrack.com%2F

Bästa mj hälsningar,
Jonas
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

krillodil

• Användare
  • Antal inlägg: 41
« Svar #20 skrivet: mån 25 maj 2015, 14:00:03 »

Hej Alf! En början kan ju vara att du använder en översättningssajt. Texten blir inte perfekt men går förhoppningsvis att förstå hjälpligt. Räls code finns angivet för respektive byggsats (i rubriken på de jag tittade på). Prova länken nedan.  Good luck  :)!

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=sv&a=http%3A%2F%2Fwww.handlaidtrack.com%2F

Bästa mj hälsningar,
Jonas

Fast inte alltid... :evil:

/Christer

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.941
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #21 skrivet: mån 25 maj 2015, 14:04:05 »
Ha, ha, klockren översättning !!
(eller bellclean på engelska...)

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 865
« Svar #22 skrivet: mån 25 maj 2015, 14:09:08 »

Fast inte alltid... :evil:

Ja den var ju bra. Funkar nästan på DN debatt  :beer:.
« Senast ändrad: mån 25 maj 2015, 14:12:14 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

alsum

• Veteran
  • alsum
« Svar #23 skrivet: mån 25 maj 2015, 17:21:05 »
Tack översättningssajt av N-rallaren. Annan sidan skrev om låna verktyg. Jag har skrivit till köp och sälj om köpa eller låna. Men inget svar. Hoppningsvis låna verktyg för jag vill prova bygga två långa växel på hyllan som modul typ.

Mazz

• Stammis
    • Banbyggarna
« Svar #24 skrivet: mån 26 nov 2018, 21:44:17 »

Äldre tråd än 365 dagar, javisst. men det får välan ta den tid det tar, så det så.  :handshake:

Fick hem laserskurna växelkubbar idag och är rätt nöjd med resultatet, lite trim behövs men helhetsintrycket känns bra. Så, då är det väl bara skaffa lämplig bets och bygga stationer då antar jag.  :approve: