Författare Ämne: Thor hobby på Södermalm?  (läst 3900 gånger)

Johan Eriksson

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
    • http://www.glimp.se/candyland/eriksson/
Thor hobby på Södermalm?
« skrivet: ons 06 okt 2010, 05:24:41 »
Undrar om någon vet när Thor hobbys två butiker på Södermalm, den på Skånegatan och den mindre filialen vid Tjärhovsplan stängdes? -slutet av 70-talet?

(Mycket nyfiken då ev uppgiften kommer med i kommande "Söder-TUR 1" bok......)

Undrar en som "hängde" där som barn på 70-talet
Hälsningar/Johan

Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.086
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #1 skrivet: ons 06 okt 2010, 09:06:11 »
Måste ha varit i början på 80 talet, jag vet att jag köpte delar till min elseglare där, och det måste ha varit c:a 1983-84.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.677
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #2 skrivet: ons 06 okt 2010, 10:23:06 »
Om jag inte minns fel så föranleddes nedläggningen av Thor Hobby på 70-talet av en tragisk olycka då ägaren omkom. Ett misstag med körning med öppen baklucka på en kombibil med kolmonoxidförgiftning som följd.

Kan någon bekräfta detta?

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Johan Eriksson

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
    • http://www.glimp.se/candyland/eriksson/
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #3 skrivet: ons 06 okt 2010, 17:51:55 »
Tack för svar Graffen och Per-Åke, -tyvärr är de lite motsägande!?

Mats

• Användare
  • Antal inlägg: 241
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #4 skrivet: ons 06 okt 2010, 18:06:12 »
Hej,

Jag jobbade på Skånegatan från Sept-84 (hade precis muckat) och framåt och då var hobbyaffären borta. Besökte den med en kompis vintern -79 eller -80 (vi gick i samma klass på gymnasiet de två vintrarna), så då fanns Thor hobby på Skånegatan kvar. Hoppas detta mitt minnesresonerande hjälper dig något.

Mats
N-skalemoduler är grejen.

FNISS, SLAMRA, JS

Graffen

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.086
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #5 skrivet: ons 06 okt 2010, 18:33:22 »
Anledningen att jag skrev 83-84 var att jag började med modellflyget i 7:an (83) och jag har för mig att jag byggde min Astro Challenger året efter, vintern 84.
(Gud vad dyrt det var med elektroniken då...)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.806
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #6 skrivet: ons 06 okt 2010, 21:26:17 »
Ja, tänk vad mycket småbutiker det fanns att så och glo på fina lok i. Nån som minns ...
tobaksaffären i hörnet Engelbrektsgatan-Östermalmsgatan?? Thea Lindgrens eftr. i Nybrogatsbacken, eller källarvåningen på Kungsholmes bokhandel med herr Ingvar Eriksson (som lockade min barnasjäl till Märklintåg för snart 60 år sedan? Denne herre startade sedan firma Hobbyteknik, där unge Bo Ekmark snart syntes. Allt detta i Stockholm. Verkar som  om de "elektriska tågen" på 50-talet såldes via någon som hade god hand med bok- och pappershandeln.

(Hos MJ-hobbyexpeten kan den nostaliskt lagde med lite tur bese ett skjutmått markerat Thor Hobby. Tanken svindlar)
Bengt W
H0 2R DCC

jalo

• Användare
  • Antal inlägg: 40
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #7 skrivet: mån 11 okt 2010, 08:43:42 »
Hej, jag är född i början av 40-talet och jag kan tala om att 1948 hade "farbror Thor" en husgerådsaffär på Skärmarbrinksvägen i Enskede. Han sålde leksaker och Märklin. Jag bodde precis bredvid. Jag sucktade efter en Volvolastbil i plåt med styrbara framhjul. Tydligen lyckades jG SE väldigt LÄNGTANDE ut, för en helt okänd dam gick in och köpte bilen åt mig! Senare, när jag ville ha något så fick "farbror Thor" min veckopeng och när han hade fått så mycket som grejen kostade så fick jag den. senare flyttade jag till Björkhagen, men jag och mina kompisar vallfärdade ofta till "Farbror Thor" och tittade på Märklinlok som vi bara kunde drömma om. Någon gång på 50-talet köpte "Farbror Thor" ett gammalt ölshapp i hörnet av skånegatan och Östgötagatan och ändrade inriktning till bara hobby. Hans fru och senare även sonen arbetade i butiken. Han öppnade också en mindre butik lite längre upp mot Götgatan, men på Skånegatan. "Farbror Thor" omkom mycket riktigt som beskrivits ovan. Bilen var en Opel Rekord Hgv. årsmodellen måste ha varit -59 eller -60. Frun och sonen fortsatte en tid verksamheten. Tyvärr kan jag inte säga exakt när man upphörde. Men jag tvivlar på att dom fanns kvar på 80-talet. Men sonen hette Kjell. Kanske man kan finna honom? Det här blev långt, förlåt, men det väckte starka nostalgisvallningar.
Hälsar Janne (numera i N-skalan)

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.108
Thor hobby på Södermalm?
« Svar #8 skrivet: mån 11 okt 2010, 18:11:25 »
En härlig berättelse, som du inte ska be om ursäkt för.

Själv blev jag bekant med Thor Hobby när jag praktiserade som elektriker i Katarina skola. Jag och en klasskompis tillbringade matrasterna i "ölchaps"-butiken. Jag drömde, liksom du, bl.a. om Pochers kommande Hg-lok, som aldrig kom. Men Fallers granar i byggsats köpte jag ett par kartonger av.

Butiken på Renstiernas gata besökte jag någon enstaka gång. Jag imponerdes mycket av neonskylten, som var ett ånglok.

HJP