Modelljärnvägar > N-skala

Något lok att konvertera till SJ T42??

(1/6) > >>

Ante80:
Hej.

Som rubriken lyder..
Skala N!
Någon som har ett förslag på ett amerikanskt lok som man kan göra en någorlunda konvertering till litt T42?? http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/utgangna-diesellok/t42
Hade vart en kul modell att ha i vitrinen!!

Mvh
Andreas

Micke C:
Jag har också funderat i de banorna och kommit en bit på vägen

http://www.modulsyd.se/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=1982

Just nu vilar projektet men förhoppningsvis....

Ante80:
Se där.. Jag tänkte om det fanns en modell att lacka om, men de förstår jag nu efter att ha läst din tråd på Modul Syd att så inte är fallet.. Följer din andra tråd med spänning..

Mvh
Andreas

SweN:
Hej,
Ville bara dela med mej utav konsekvensen av att jag läste denna länk för någon månad sedan.  Har länge önskat en N-modell utav T42 och till och från sneglat på ritningen i Järnvägar! 1.83 (tänk att det redan är så länge sedan...).

Hur som helst så tack vare Micke C, i länken till ett annat forum, där han meddelade att Atlas Vo-1000 näst intill passar perfekt som donor så var saken biff.  Men också Berras inlägg angående korrigeringar till ritningsunderlaget var väldigt informativt.  Berras information och ritningsunderlag kopierades in i Järnvägars ritning och på så sätt fick jag en "rätt" ritning (tror jag).  Sagt och gjort, jag köpte in ett begagnat lok via ebay.  Efter att ha granskat och jämfört mått mm efter ankomsten så insåg jag att ytterliggare delar behövdes.  Chassit behöver inte ändras alls, däremot så upptäckte jag att Vo-1000 kåpan faktiskt kan användas i och med att luck-arrangemanget stämmer till vissa delar.  Till den långa huv-delen använde jag Vo-1000 kåpan där toppen kapats bort strax ovanför det rör som går där (för att återanvändas).  Dörrarna närmast där hytten skall sitta slipas bort.  Nya etsade huv-dörrar monteras från BLMA (#101) på huven där de tidigare huvarna slipats bort.  Galler tillverkas av finmaskigt mässingsnät. Den korta huven tillverkades utav card 0.5mm, där också etsade dörrar limmas fast.  Fram och bak, dvs bägge fronterna, tillverkades utav mässingplåt 0.8mm som filades till rätt profil enligt ritning.

Nu till den andra donorn.  I och med att jag redan köpt byggsatsen till Frykmodells Tb lok samt en Atlas Gp35 så fanns ju där en kåpa "över".  Hytten kunde återanvändas till T42, likaså den mindre kylfläkten, ellutagen, signalhornet, den ena lykthållaren med nummer belysningen och en detalj som skall sitta på den långa huvens sida, den med backspeglarna, (vet ej vad - ser ut som en bränsleslang)!  Den andra lykthållaren fick egentillverkas utav del från Detail Associated (8218) samt card.  Pillerjobb!

Drop Grab iron 18"  från BLMA (#60) installerades på de bägge fronterna med hjälp utav en borr-jigg.  Många brutna borrar!  De dubbla backspeglarna tog jag från en sats från Gold Medal Models (160-7). Satsen innehåller även lyftöglornar samt vindrutetorkarna och dörrgaller (fler behövs dock så jag fick använda annat också)!  Detaljerna limmades fast under precision för att allt till slut skall passa på det specialbyggda gångbordet som jag byggde utav kopparpartinax (köpt på Clas Ohlson för mycket länge sedan).  Koppelfickorna kommer från Roco Br290, drivning/chassie till Modellproduktions T44, också den ej färdigbyggd!

Dekaler specialbeställdes från EAS där Edolf varit till stor hjälp och fått till mycket fina dekaler.  Vad jag glömde beställa var A/B indikeringen som loket hade de sista åren i tjänst.  Tog dem från en Hg byggsats som jag har (fortfarande obyggd) från Frykmodell.  Hjulboggie sidorna fick modifieras eller snarare kompletteras med rör, cylinder tillverkade utav ståltråd och plast samt sandbehållarna som tillverkades utav 4-kants mässingprofil.  Också ett väldigt piller jobb!  Sprutmålning av kåpan med SJ brun.  Därefter dekalering, måttlig nedsmutsning samt matt klarlack.  Monteringen utav fönsterklasen var det värsta i hela bygget!  Väldigt tajt och man vill ju inte skada något - fick bättringsmåla några detaljer som en följd av detta!

Bilden:  Här med mitt första scratschbygge (eller vad man kallar det) SJ Bk på släp, men det är en annan historia...

Mitt första inlägg i debatteN!

Mvh

Peter     :geek:

andersb:

--- Citat från: SweN ---Hej,
Mitt första inlägg i debatteN!

Mvh

Peter     :geek:

--- Slut citat ---

Då får vi hoppas på fler!!!

Snyggt och finurligt! Fler bilder önskas och gärna på lite håll.

mvh/anders

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion