Författare Ämne: flex räls  (läst 1088 gånger)

Utloggad 0707473

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
flex räls
« skrivet: mån 05 apr 2010, 13:56:07 »
hej
 jag har nu börjat så smått att bygga mj igen efter 28 års frånvaro och satsat på räls från fleischmann

jag undrar lite ang flexräls från fleischmann som har färdig banvall i n skalan

svårt att få dit skarv järnen banvallen blir liksom pressas isär från rälsen och skapar en liten knöl

vid skarvarna .

måste man ta bort lite av ban vallen just vid skarvarna ?

ska bygga en bana med mestadels flexräls för att få så få skarvar som möjligt har 19 st som ska användas .

sen undrar jag hur liten kurv radie man kan ha på flexrälsen vill ha r2 och större funkar det pga 3st hjulaxlar per boggie r2 går nästan lite för trögt för stora lok

Utloggad Kanonis

• Användare
  • Antal inlägg: 74
flex räls
« Svar #1 skrivet: mån 05 apr 2010, 16:08:04 »
Japp det är ett litet problem som jag inte riktigt har löst heller. Bäst verkar det bli om man skär bort lite med en kniv på toppen av banvallen (under rälsen alltså). Problemet är nämnt i andra trådar, men utan någon universell lösning.

Utloggad pinussen

• Användare
  • Antal inlägg: 63
flex räls
« Svar #2 skrivet: mån 05 apr 2010, 19:53:06 »
För mig har det funkat bra att bara skära bort rälsspikarna innan man stoppar på skarvjärnen.

Tycker att Fleischmanns flexräls är lite jobbig eftersom den så gärna vill böja tillbaka sig om man böjt "för mycket". Detta gör att den ligger i konstant spänning och måste limmas ordentligt.

HAr testat lite Peco c55 och gillar den bättre. Fast då blir det banvall och ballast separat som måste till.

Utloggad Lasse

• Användare
  • Antal inlägg: 81
flex räls
« Svar #3 skrivet: mån 05 apr 2010, 20:54:48 »
Hej-den smäckraste flexrälsen är Atlas code 55-Pecos är ju också code 55 men den har ju en grövre bas så den ser mycket klumpigare ut-ett problem med Atlas code 55 kan  dock vara
att flänsarna på dina lok och vagnar ej är RP25

Lars

Utloggad haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.790
flex räls
« Svar #4 skrivet: mån 05 apr 2010, 23:18:59 »
> hur liten kurv radie man kan ha på flexrälsen

Många räls som är R1 och R2 har lite större spårvidd så att inte stackars lok och vagnar klämmer så hemskt i kurvan. Flexräls har inte detta. Så jag avråder från flexräls under R=250mm och ö h t från R1 (om det inte är spårvagn eller något annat specialspår).

Harald.

Utloggad 0707473

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
flex räls
« Svar #5 skrivet: tis 06 apr 2010, 10:40:31 »
tack för tippsen

Utloggad clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 869
flex räls
« Svar #6 skrivet: tis 06 apr 2010, 13:18:25 »
Citat från: haba
avråder från flexräls under R=250mm
Instämmer med föregående talare. Vid mindre radier ökar också risken för en eller flera "knyckar" istället för en mjuk kurva när man böjer rälsen. I snäva kurvor är det f ö lättare att böja rälsen om man först klipper upp "sliperstaketet" på undersidan i ytterkurva. Hur man beter sig med Fleischmanns N-räls och annat flexspår med inbyggd banvall vet jag dock inte.
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.091
  • alsum
flex räls
« Svar #7 skrivet: tis 06 apr 2010, 14:25:25 »
Jag provade IBERTREN flexräls och mjuk böja eller kurvor. Men jag har inte provkör än. Vet ej om bra strömförsel flexräls? Jag har inte provat olika flexräls i Skala-N.