Författare Ämne: Att öppna Heljans T21  (läst 15362 gånger)

Björn G.

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 354
Att öppna Heljans T21
« skrivet: tis 19 jan 2010, 08:54:25 »
Hej.
Jag lägger detta i en egen tråd så kan diskussioner om utförande, kvalité och annat avhållas nån annanstans.

 

ALLTSÅ: Här tar vi enbart praktiska frågeställningar om hur man öppnar, sätter ihop och monterar dekoder!

 

Heljans instruktion om att "försiktigt klämma ihop hyttsidorna utan att trycka på fönstren" begriper inte jag hur det är tänkt att fungera. Det kanske gör det om man vet exakt VAR man ska trycka, men jag gjorde så här istället.

 

Ta av hytten:

 

Steg 1 är att lossa räckena, inget problem. Greppa räcket med en tång och lossa försiktigt från hytten.

 

Steg 2 är inte heller svårt men försiktighet är av nöden.

 

Verktyg som jag använde:

Vanlig liten skruvmejsel och tandläkarspackel  (= ser ut som en liten stekspade, kallas i texten nedan för spade). Skruvmejseln behövs först i ett senare skede så vi börjar endast med stekspaden.



 

Mitt på hyttsidan; Lirka in spaden mellan hyttsidan och gjutgodset INNANFÖR hyttsidan. Gångbordet är mjukt och är inget att ta spjärn mot (och ja; det kommer antagligen att bli små märken).

Bryt försiktigt handtaget utåt-uppåt, det vill säga så att hyttsidan dras utåt i första hand, senare i rörelsen pressas hyttsidan lite uppåt. Detta upprepas några gånger omväxlande på höger och vänster sida. Hytten rör sig bara nån tiondels millimeter varje "bryt". När hyttsidan rört sig uppåt en knapp millimeter får man eventuellt trycka ner den ena eller båda huvarna, dessa KAN ha fastnat lite i lacken så det blir ett knäppande ljud när dom lossnar. Det finns även en liten ingjuten list på ena huven som fastnar lite i hytten när den passerar.

När hytten kommit upp så att urholkningarna i gjutgodset kan man hålla skruvmejseln i denna grop och ta spärn mot mejseln istället för att pressa in spaden mellan hytten och gjutgodset.

 

höger och vänster sida samt hytten med ena låsklacken synlig. Här syns även dom märken på gångbordet jag åstadkom, ser värre ut på bild än i verkligheten...



 



 



 

Bredvid hyttsidan syns enda delen som lossnade av misstag under oprationen. Ett handtag vid ena stegen.

 

Att lossa långa huven (den enda jag lossat):

 

Lyft huven i hyttändan, återigen med lilla spaden som brytverktyg, nån millimeter eller två. Pressa huven framåt tills "huvlåsklacken" tar emot gjutodset. Lyft huven (fortfarande i hyttändan) tills klacken går ovanför gjutgodset, pressa sen huven framåt tills ljusledarna vid frontgrillen är frilagda.

Under detta moment lossnar den lilla folietejpen som visar sig sitta som ljusisolator mellan ljusledaren och frontgrillen. Hur denna tejp ska återmonteras får jag fundera på när loket ska sättas ihop igen.

 

Huven sedd från "insidan" och fronten med folietejp:

 



 



 

På sista bilden har jag lossat dom tejpbitar som håller kabelhärvan på plats och kretskortet. Dekoder är tänkt att montera under kretskortet men eftersom utrymmet endast är 13,3 mm brett så passade inte den för ändamålet inköpta Lenz Silver.

 

Detta är statusen på mitt lok just nu.

 

Finns ett intresse för bättre bilder så kan det nog göras om några dagar.

 

/Björn G.

Magnus P3

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.208
Att öppna Heljans T21
« Svar #1 skrivet: tis 19 jan 2010, 09:01:31 »
Föredömligt!  :clap:  Du har gjort instruktionsboken åt tillverkaren. Tack för detta Björn.
 

13,3 mm bredd för dekodern betyder att det är på håret om Lenz Silver Direct går in. Måtten är 19 x 13 x 3,35 mm, enligt Lenz.  När det bara står 13 kan det ju i värsta fall vara 13,5 mm
.
H0 2R DCC

Björn G.

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 354
Att öppna Heljans T21
« Svar #2 skrivet: tis 19 jan 2010, 09:07:30 »
Citat från: Magnus P3
Föredömligt!  :clap:  Du har gjort instruktionsboken åt tillverkaren. Tack för detta Björn.
 

13,3 mm bredd för dekodern betyder att det är på håret om Lenz Silver Direct går in. Måtten är 19 x 13 x 3,35 mm, enligt Lenz.  När det bara står 13 kan det ju i värsta fall vara 13,5 mm
.



Silver direct kan du glömma direkt, kontakten sitter inte där dekodern får plats. Det behövs en platt dekoder.

Cunhalasse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 424
Att öppna Heljans T21
« Svar #3 skrivet: tis 19 jan 2010, 11:54:00 »
Vad är det för typ av dekoderanslutning i loket? Björn, ta gärna en bild på den ev. kontakten och dess placering om du inte redan har gjort det.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör svenskt 80-tal, 2-R DCC

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.687
Att öppna Heljans T21
« Svar #4 skrivet: tis 19 jan 2010, 12:33:07 »
Om jag inte ser helt fel så har du den 8 poliga dekoderkontakten med analogplugg tv på kretskortet på sista bilden i Björns inlägg.

Mvh UB

Lasse M

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 658
Att öppna Heljans T21
« Svar #5 skrivet: tis 19 jan 2010, 13:11:02 »
Citat från: Björn G.
Heljans instruktion om att "försiktigt klämma ihop hyttsidorna utan att trycka på fönstren" begriper inte jag hur det är tänkt att fungera. Det kanske gör det om man vet exakt VAR man ska trycka, men jag gjorde så här istället.
/Björn G.

Bra inlägg Björn. Verkar ju bra komplicerat att dela T21:orna. Du blev möjligen inte klokare på hur Heljan menar att man ska göra för att dela loket efter att du öppnat ditt lok?

Ser att där verkar vara några små klackar på insidan av hyttsidorna, gissar att dessa snäpper in i försänkningarna i gjutgodset. Men detta borde ju innebära att om man klämmer hyttsidorna som Heljan menar så får man ju inte dessa klackar till att gå ur försänkningarna utan istället trycker man ju dom inåt.

Björn G.

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 354
Att öppna Heljans T21
« Svar #6 skrivet: tis 19 jan 2010, 13:49:31 »
Nu tänker jag besvara och med några mer eller mindre välgjorda skisser illustrera frågorna:
 

1: Vad är det för dekoderkontakt och dess placering.

 

8-pol, som UB gissade, närmast hytten. På ovansidan av kretskortet.

Kontaktens syns inom blå ram.

Dekodern ska placeras i slutet av röda pilen. Illustreras me en käckt rosa ram. Det vill säga UNDER kretskortet. På ena sidan av dekoderurgröpningen är det en kant så dekodern måste vara smalare än Heljans kretskort.

 



 

 

3: Vad är det för folietejp jag pratar om?

 

I gjutgodset i fronten finns en skåra för ljusledaren till dom nedre framljusen, dom gröna linjerna  illustrerar förlängningen av detta "dike". Ljusledaren ligger, eller snarare låg, i diket och tejpen sattes dit. Efteråt limmades frontgrillen fast på huven och därmed sitter ljusledaren fast i grillen/huven istället. Så när man tar bort huven lossnar folien, som syns sm en väldigt blank rektangel i fronten (på gjutgodset).

 



 

3: Hur jag tror att Heljan menar att hytten ska klämmas?

 

Hyttinredningen sitter till vänster om skylten/märkningen på hyttsidorna. Till höger finns det inget innanför, möjligen om man klämmer ovanför hyttgolvet till höger om skylt/märkning (men under fönstret) att nederdelen av hyttväggen lyfter tillräckligt för att få klackarna att gå fria. Kläm framför skylten på höger sida och bakom skylten på vänster.

Jag tänker dock inte prova detta själv.

 

Hälsar

/Björn G.

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.949
    • www.mj-magasinet.se
Att öppna Heljans T21
« Svar #7 skrivet: tis 19 jan 2010, 13:53:33 »
Lasse, jag hade samma funderingar, det låter ju bakvänt.
Kanske om man trycker ihop långt upp på hyttsidan, att gjutjärnsklumpen gör att nedre delen av hyttsidan åker ut istället?!    Men återigen då, akta fönstren.

 

Obs! Detta är bara en vild gissning från min sida, jag tar inget ansvar för eventeulla försök  :O
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.591
Att öppna Heljans T21
« Svar #8 skrivet: tis 19 jan 2010, 21:58:55 »
När man har av hytten kan man ju passa på att ta bort resterna av gjutstammen till instrumentbrädan som syns på bild två.


Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Magnus P3

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.208
Att öppna Heljans T21
« Svar #9 skrivet: tis 19 jan 2010, 22:48:16 »
Är det någon som har förslag på en passande dekoder?
H0 2R DCC

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
Att öppna Heljans T21
« Svar #10 skrivet: tis 19 jan 2010, 23:46:39 »
Citat från: Magnus P3
Är det någon som har förslag på en passande dekoder?
Varför inte Digitrax DZ125 med 8 pinnars kontakt?

Magnus P3

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.208
Att öppna Heljans T21
« Svar #11 skrivet: ons 20 jan 2010, 08:43:57 »
Citat från: Graffen
Varför inte Digitrax DZ125 med 8 pinnars kontakt?


Enligt Digitrax website är den avsedd för Z-skalan, men den kanske fungerar lika bra för ett H0-lok?
H0 2R DCC

Anders Johansson

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 277
Att öppna Heljans T21
« Svar #12 skrivet: ons 20 jan 2010, 09:41:58 »
En vild gissning är att Heljan konstruerat loket för Uhlenbrock nånting eftersom man har samarbete med dem om F-loken bl a.
En Lenz silver mini borde gå dit, men det vet jag inte förrän jag testat själv.

 

Ryktet förtäljer att det finns ett ex med ESU Loksound klart i morgon....

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.922
Att öppna Heljans T21
« Svar #13 skrivet: ons 20 jan 2010, 10:35:45 »
Citat från: Magnus P3
Enligt Digitrax website är den avsedd för Z-skalan, men den kanske fungerar lika bra för ett H0-lok?
Jag använder Digitrax små dekodrar, DZ123 och snart DZ125, till det mesta och är fullt nöjd. Har inte haft några dekoderrelaterade problem alls. Så för min del blir det en DZ125 i T21:an.

H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.086
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
Att öppna Heljans T21
« Svar #14 skrivet: ons 20 jan 2010, 12:07:06 »
Ja, den lilla dekodern klarar mer än man tror  :up: .

kilowatt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 567
Att öppna Heljans T21
« Svar #15 skrivet: ons 20 jan 2010, 12:55:03 »
Som jag ser det, så är loket inte tänkt att öppnnas utan är enbart tänkt att sättas samman på ett rationellt sätt vid tillverkningen, Så vi står nog framför en "slit och släng" era med dessa "kinapuffar" Vare sig man vill det eller inte, så är det engångslok ur konstruktörens tankebanor.

bermod

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.076
Att öppna Heljans T21
« Svar #16 skrivet: ons 20 jan 2010, 14:52:36 »
En Lenz mini gold skulle inte den kunna funka,den har i allafall rätt mått för att lätt få plats.??
bermod
bermod

Mats Dahlström

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
Att öppna Heljans T21
« Svar #17 skrivet: ons 20 jan 2010, 15:10:58 »
När jag kollade hur mycket ström loket drar när det slirar så fick jag det till 350 mA så det går nog med en liten dekoder. Försök pågår med en ESU loksoundmicro!

Mats Dahlström

Cello

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 157
Att öppna Heljans T21
« Svar #18 skrivet: tor 21 jan 2010, 01:52:14 »
Nu har jag också tagit isär mitt lok.
Din beskrivning var till stor hjälp.

Delarna sitter fast i färg vilket gör demonteringen besvärligare än det borde vara.

jag har provkört loket med en Lokpilot 3 dekoder om inte annat för att testa markeringen för den 8-poliga kontakten som jag med erfarenheter från F-loket är lite bakvänd från standard.

Jag fick mycket riktigt vända på kontakten för att belysningen skulle fungera.

I morgon skall jag montera enLenz silver mini under kretskortet= inga problem med storleken.

Loket gick mycket mjukt och fint och krypkörde bra.

Acke

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 483
    • http://moduler.annestadgard.se
Att öppna Heljans T21
« Svar #19 skrivet: tor 21 jan 2010, 23:10:22 »
För att hänga på Björns första inlägg tänkte jag visa hur jag tog mig in under skalet på T21.
 

Först och främst: Glöm Heljans idéer om att pressa ihop hytten för att sedan dra den uppåt, fysiken lagar motsätter sig den sortens övningar. Hyttens väggar behöver lirkas utåt för att den skall släppa.



 

Jag använde mig av en palettkniv och lirkade försiktigt in bladet mellan chassit och hytten, sedan vidtog ett försiktigt lirkande växelvis på höger och vänster sida av hytten.



 

Till sist hade jag lyckats maka hytten så långt upp att den gick att lyfta av. Nästa mariga manöver blev att få loss den främre kåpan.

 



Fram med palettkniven igen och genom att ta spjärn mot chassit knuffa kåpan framåt, även nu växelvis. Kåpan måste flyttas minst 10 - 15 mm innan man försöker lyfta den annnars ryker ljusledarna all världens väg.



 

Det är onekligen ganska trångt under kåpan, min Lenz Gold NEM dekoder fick absolut inte plats. Alltså dags att beställa en ny, jag har dock blivit lovad att få returnera den gamla dekodern.

 

Sammanfattningsvis gäller det att vara mycket försiktig när man lirkar av hytt och huvar. När väl dekodern är på plats får jag börja sätta tillbaka alla småprylar som släppt under operationen.

 

/Åke
"Det är lätt att börja med moduler men svårt att sluta"
Bygger i H02R
Min blogg om moduler

Lasse M

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 658
Att öppna Heljans T21
« Svar #20 skrivet: fre 22 jan 2010, 06:23:23 »
Citat från: Acke


Sammanfattningsvis gäller det att vara mycket försiktig när man lirkar av hytt och huvar. När väl dekodern är på plats får jag börja sätta tillbaka alla småprylar som släppt under operationen.

 

/Åke

Tackar för den guiden, kan komma väl till hands när mina lok kommer hem.

Vilka är alla dessa småprylar som trots din väldigt försiktiga delning av loket ändå lossnat. Låter ju lite olycksbådande.

Acke

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 483
    • http://moduler.annestadgard.se
Att öppna Heljans T21
« Svar #21 skrivet: fre 22 jan 2010, 06:56:53 »
Citat från: Lasse M
Vilka är alla dessa småprylar som trots din väldigt försiktiga delning av loket ändå lossnat. Låter ju lite olycksbådande.
På byggbordet ligger ett par trycktankar, två plogar, ett fjäderpaket och några handräcken. Räckena monterade jag bort själv men de andra prylarna släppte vid demonteringen av hytten. Fronten och den främre huven behagade också dela på sig. Min upplevelse är att detaljerna har mycket små kontaktytor och att man varit sparsam med lim vid monteringen.
 

/Åke
"Det är lätt att börja med moduler men svårt att sluta"
Bygger i H02R
Min blogg om moduler

BengtDuus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 42
    • http://www.emjblog.dk
Att öppna Heljans T21
« Svar #22 skrivet: fre 22 jan 2010, 07:46:53 »
Vad med att använda en Tran decoder?  http://shop.krois-modell.at/product_info.php/info/p70_SL75-Soundlokdecoder.html
 

SL75 är en liten ljud decoder medmåtten (LxBxH): 24x9x3,5 mm. Den kan klara 0,8A motorström. Högtalaren är en liten kloss på 16x12x10 mm. Jag har monterat in den i ett DSB MH lokomotiv från Togmodelle där det inte heller var mycket plats. Se link till installationen här på min dansk blog: http://www.emjblog.dk/?p=88

 

Grundljudet (diesel/bromsar) till T21 kan troligvis fås här http://www.emjblog.dk/?page_id=726

Scrolla ner på sidan till "Svenske jernbanelyde".

 

 :)
Dansk mj-blog - www.emjblog.dk

bermod

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.076
Att öppna Heljans T21
« Svar #23 skrivet: tor 28 jan 2010, 14:31:41 »
Citat från: Cello
Nu har jag också tagit isär mitt lok.
 

I morgon skall jag montera enLenz silver mini under kretskortet= inga problem med storleken.

Loket gick mycket mjukt och fint och krypkörde bra.
En undran Cello,lödde du dit kablarna på kretskortet eller skarvade du ihop dessa med en 8a polig kontakt.???
bermod
bermod

Cello

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 157
Att öppna Heljans T21
« Svar #24 skrivet: tor 28 jan 2010, 15:01:47 »
Jag lödde kablarna på en 8-polig kontakt efter att ha kortat dom så att det inte skulle bli onödigt mycket kabel att stuva in i loket.
Dekodern stoppade jag in ie bit plaströr för att den inte skulle kunna kortsluta mot godset.

Sedan lades dekodern i utrymmet under kretskortet varpå detta skruvades åter på plats.

Kablarna går från kontakten till fronten på loket och sedan ner i springan runt kretskortet ner till dekodern.