Författare Ämne: Söderåsens MJ  (läst 121185 gånger)

Utloggad berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
Söderåsens MJ
« Svar #125 skrivet: lör 15 maj 2010, 19:39:21 »
Det här är inte bra, det är suveränt!  :clap:

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.825
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #126 skrivet: sön 16 maj 2010, 19:06:02 »
Tall version 2.2
Om man jobbar lite med grenverket och skapar lite "verkliga" grenutseenden kan man mer selektivt applicera Hob-e-Tac där man vill ha grönt och låta grenar synas. Gör träden luftigare. Många tallar har ju en del grenar som är döda och då kan man låta dessa synas.

Tallkronan kan man också jobba med, särskilt göra den lite platt och utsträckt i ena riktningen (mot söder misstänker jag).

Det tar lite tid att löda alla dessa grenar (det får ju gärna ta tid med denna hobby som du säger SANTA FE) men resultatet blir så mycket bättre. Vill man visa upp lite av grenarna behöver man måla dessa lite mer noggrant i brutna kulörer.

Blandar klykor, singelgrenar, ickeparallela dubbelgrenar, vissa nedtyngda... Ja det är ju bara gå ut och tittat hur tallar ser ut.

Så här ser dagens batch ut, version 2.2:

Jag vågade mig inte på att prova limma på något på stammen som du föreslog Mats. Vet inte riktigt hur man ska göra. Du får prova och berätta för oss sen.

Att limma foliage med Hob-e-Tac från Noch funkar verkligen bra. Ni som inte provat detta utan kanske använder andra egna blandningar, ja säger bara skippa dessa nästa gång och prova Hob-e-Tac. Det blir superklibbigt och torkar liksom inte. Allting fastnar så man får vara försiktig. Det verkar också vara drygt.

Och Tack! till er alla för massa bra tips och glada tillrop kring mina trevande försök att tillverka tallar. Med er hjälp blev dom så mycket bättre, långt bättre än vad jag hade hoppats så jag är verkligen glad och tacksam för era tips!  Tack!

Utloggad Twisted

• Användare
  • Antal inlägg: 122
Söderåsens MJ
« Svar #127 skrivet: sön 16 maj 2010, 19:17:11 »
Det här ser riktigt bra ut!
Det är sådana här trådar som ger inspiration till att pröva själv.
Gör ett SveNskt försök i
N-skala.

Utloggad mjerik

• Användare
  • Antal inlägg: 439
Söderåsens MJ
« Svar #128 skrivet: sön 16 maj 2010, 20:39:41 »
Tompa, kan du inte bjuda oss på en översiktsbild av hela härligheten med de byggnader och tallar som du producerat på sistone?

Erik
H0 | 3R | C-räls | Z21 | iPad
Epok: III-VI
Förebilder: Tyskt och svenskt
Favoritlok: BR 64, BR 103 och BR 218

Mitt pågående projekt: Heleneborg

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #129 skrivet: sön 16 maj 2010, 20:57:07 »
Citat från: mjerik
Tompa, kan du inte bjuda oss på en översiktsbild av hela härligheten med de byggnader och tallar som du producerat på sistone?

Hej Erik.

Det jag byggt på senare tid har inte landat på anlägningen ännu. Förbereder lite dioramor, eller landskapsenheter kanske man kan kalla dem, att passa in på banan så just nu syns inte så mycket mer än vad förstasidesbilden visar. Å det går ju bra att köra utan landskapet så när man tröttnar på att bygga är det bara att köra lite.  Men det kommer bilder så snart jag börjar montera landskapet.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
  • On the foothills of the Headlines...
Söderåsens MJ
« Svar #130 skrivet: sön 16 maj 2010, 21:13:24 »
Talllar Mk1 är väl det som finns på WNJ:s hemsida...
http://www.wnj.se/teknik/tradbygge/tradbygge.htm

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #131 skrivet: lör 05 jun 2010, 19:52:11 »
Landskapsenheter, del 1  (en halv del säger en del)   I ett tidigare inlägg nämde jag att jag bygger landskap i delar som sedan kan passas in på banan, en sorts landskapsenheter. På Söderåshöjdens norra del pågår nu bygge av landskapsenheter.
Runt rälsen läggs först uppbyggnad. Efter de mindre lyckade försöken med wellpapp som uppbyggnad så används istället kapaskiva (5mm). Den tycks tåla väta utan att slå sig.  

Landskapsenheterna får således också bygga på kapaskiva (skivan till höger bredvid banvallsuppbyggnaden)

Som rygg används dock wellpapp. Ryggen utsätts inte för särskilt mycket väta. Delarna limmas samman med smältlim, även frigoliten.  

Sedan kläs allt med Noch papper som innehåller hönsnät som bucklats innan det passas in. Även nätpappen limmas men smältlim.

Därefter kläs nätpappen med gipsbandage.

Undertiden gipsen stelar så blandas till lite Woodland Lightweight hydrocal med vatten och en klick grå innomhusfärg (Flugger KOKS). Denna smet penslas ut över gipsbandage för att fylla igen håligheter. När det nästan är torr (går snabbt, ca 3-4 min) används baksidan på en liten sked för att få bort "flytande smet" utseendet.

Nu blandas till en ny smet av Woodlands Mold-a-scene, vatten och samma grå inomhusfärg. Denna smet har struktur, verkar vara kork (det som ser ut som stenar) då dessa flyter.

Smeten appliceras lättas med en lite plastsked och fingrarna, uppe på bergets sluttning och nertill, den delen som ligger närmast rälsen.

Nu får detta torka över natten, sen ska det målas.

Först se till att allt gips som ännu inte färgats får samma inomhusfärg, utspädd med vatten för att flyta in i alla håligheter. Sen lite torrputsning med disksvamp och ljusgrå inomhusfärg.

Nästa steg är lite rostbrun nyans, blandar två olika Tamiya färger (XF-68 + lite X-34) och vatten och washar på med disksvamp omvart annat torkar med hushållspapper tills lagom röd/brun nyans fläckigt uppstår. Därefter lite mörkgrå wash av Tamiya XF-63 som får rinna in i sprickor och öka djupkänslan.

Uppe på berget, i gräskanten målas med en mörkbrun hobbyfärg

Samma mörkbruna färg aggerar under gräset på slänten som är fin turf (grön, earth och brunt gräs)

Strör på lite vildgräs, men det faller platt. Just det, måste ju ha en grassmaster.

Jaja, nu var det dags att vara lite social så jag åkte och besökte sonen. Hamnade i Liljeholmen och fick vänta på bussen. Hmm ett nytt köpcentrum hade tagit form på Liljeholmstorgen. Undra vad det finns för affärer här. Teknikmagasinet, kanske har dom en... ja va vad det nu för nått som mina uppfinningsrika mj-vänner använde för att bygga grassmasters av tänkte jag... ah flugsmälla kanske. Frågade killen bakom disken om dom hade en elektrostatisk flugsmälla. Han tittade på mig som jag varit ett UFO men frågade om jag menade elektrisktinsektsracket. Nu såg jag ut som ett frågetecken, för jag hade ju aldrig sett en icke moddad flugsmälla och hade aldrig tänkt på hur det kunde se ut innan man gjort en grassmaster av det. Men expediten plockade fram en och handtaget såg ut att kunna byggas om så jag köpte den. Nu var det bara den där ströaren framtill. Hmmm vad användes till det. Snacka om att jag läst på dåligt (= inte alls). Men jag strövade omkring på ICA och hittade en tesil som såg ut att kunna göra jobbet.

Väl hemma letade jag upp byggtråden för att se vad man igentligen skulle ha köpt, döm om min förvåning, exakt den tesil som jag köp rekommenderades. Yes!

Så det var bara att modda flugsmällan, så här ser min grassmaster ut.

Ett litet prov, på med lim, ner med nålen i limmet, på med strömmen och ströa ut lite extra långt gräs. Funka perfekt !!

Utloggad Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
Söderåsens MJ
« Svar #132 skrivet: lör 05 jun 2010, 21:32:54 »
Jättesnygga berg du får till, speciellt dom partierna som ser ljusast ut. Man kan använda mer vitt än man tror till vanliga svenska granitklippor.

Gräset blir ju också bra, ICA-tesilen köpte jag själv efter rekommendation här på forumet till min "Grass Zapper". Det som inte framgår av dom byggtips jag läste men som du har fått till på din variant är att spiken man kör ner i landskapet skall vara isolerad ovanpå. Annars kortsluter man gärna hela härligheten av misstag vilket leder till att man bränner fast en klimp gräs i silen.

En förbättring som jag gjorde på min konstruktion är en plastburk med urtaget runt hål i botten som limmats ovanpå tesilen. Då får man en stor behållare så man slipper fylla på så ofta och spillet åt sidorna blir lika med noll när man skakar.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #133 skrivet: sön 06 jun 2010, 12:07:49 »
Citat från: Odd J
Jättesnygga berg du får till, speciellt dom partierna som ser ljusast ut. Man kan använda mer vitt än man tror till vanliga svenska granitklippor.

Från min balkong kan jag se en sprängd bergsida som slutar mot tvärbanan här i Stockholm. Det lustiga är att ställer jag min landskapsenhet på balkongbordet och tittar över den på ca en meters håll så ser jag det verkliga berget i samma storlek så jag trimmade färgen mot en verklig klippa. Det var ren slump jag kom på det och som du säger Odd, en del berg är betydligt ljusare än man tror.

Gräset blir ju också bra, ICA-tesilen köpte jag själv efter rekommendation här på forumet till min "Grass Zapper". Det som inte framgår av dom byggtips jag läste men som du har fått till på din variant är att spiken man kör ner i landskapet skall vara isolerad ovanpå. Annars kortsluter man gärna hela härligheten av misstag vilket leder till att man bränner fast en klimp gräs i silen.

Isolerad nål var ren tur. Tog en nål som man skulle få ett bra grepp att trycka genom gipsen med. Ja isoleringen funkar klockrent och någon kortslutning uppstår inte.

En förbättring som jag gjorde på min konstruktion är en plastburk med urtaget runt hål i botten som limmats ovanpå tesilen. Då får man en stor behållare så man slipper fylla på så ofta och spillet åt sidorna blir lika med noll när man skakar.

Bra tips! Ska leta fram en burk som du säger.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #134 skrivet: mån 07 jun 2010, 09:11:53 »
Tall 2.0 med kritad stam
  På min shoppingrunda i Liljenholmstorgets nya centrum hittade jag en konstnär/hobby butik. Där inne på en hylla fanns det kritor, sådana som jag tror SANTA FE syftade på i ett tidigare inlägg.

Citat från: SANTA FE
Kritorna köper du i konsthandels affär och det är speciella kritor (kommer inte ihåg vad de heter), säg att du använder dessa till modellbane bygge.

Kritorna är feta och går bra att "rita" med direkt på stammen, för att sedan med fingrarna "smeta" ut kritan i längsled. Så här ser det ut, samma träd före (vänster) och efter (höger) kritining.

Det är mörkt även om bilderna är tagna i dagsljus, men det syn en klar skillnad.

Denna stam är alltså måla med noname färger (lite halvblank färg) som gärna blänker. med kritan på blir de matta som k/n-atten.

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
Söderåsens MJ
« Svar #135 skrivet: mån 07 jun 2010, 09:24:45 »
Undrar om det inte finns olika sorters kritor?
Jag tror att det funkar bäst med torrpastelkritor som du kan riva på ett rivjärn och få ett pulver som du målar med.

Mina kritor känns torra på ytan och smetar inte.

Mvh UB

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #136 skrivet: mån 07 jun 2010, 10:05:20 »
Hej ub
  Provade som du säger att riva lite pulver och "göra färg". Det funkade också bra. Finns väll en massa olika kritor kan jag tänka mig. Min preferens är gips/tavelkritor som är betyligt torrare än dessa. Men dom är inte "smetiga" som barnkritor heller och dom är torrare än gamla klassiska pastellkritor, så torrpastell är nog en bra beskrivning.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #137 skrivet: mån 07 jun 2010, 12:59:27 »
Landskapsenheter, del 2  
  Testar inpassning av landskapsenhet 1 för att säkerställa att tåg går fritt från berget. Ser ut att vara bra marginaler. Landskapsenhet 2 håller bron mellan Söderåshöjden och Söderhov i norr. Passar in och limmar frigoliten som ska hålla bron på enhet 2. Bron kommer vara löstagbar.

Utloggad Edde

• Användare
  • Antal inlägg: 212
Söderåsens MJ
« Svar #138 skrivet: mån 07 jun 2010, 13:08:48 »
Ser riktigt bra ut! Jag ska försöka komma igång och bygga en bro på min anläggning oxå, då är det ju bra att ha fina exempel som det här att få inspiration av.  :up:
Med vänlig hälsning
Erik

H0 - 3R - DCC/MM - LocoNet - Svenskt med lite inslag av övriga Europa
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6695.0

Inloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.307
  • Lindome
Söderåsens MJ
« Svar #139 skrivet: mån 07 jun 2010, 21:11:36 »
Jaja, nu var det dags att vara lite social så jag åkte och besökte sonen. Hamnade i Liljeholmen och fick vänta på bussen. Hmm ett nytt köpcentrum hade tagit form på Liljeholmstorgen. Undra vad det finns för affärer här. Teknikmagasinet, kanske har dom en... ja va vad det nu för nått som mina uppfinningsrika mj-vänner använde för att bygga grassmasters av tänkte jag... ah flugsmälla kanske. Frågade killen bakom disken om dom hade en elektrostatisk flugsmälla. Han tittade på mig som jag varit ett UFO men frågade om jag menade elektrisktinsektsracket. Nu såg jag ut som ett frågetecken, för jag hade ju aldrig sett en icke moddad flugsmälla och hade aldrig tänkt på hur det kunde se ut innan man gjort en grassmaster av det. Men expediten plockade fram en och handtaget såg ut att kunna byggas om så jag köpte den. Nu var det bara den där ströaren framtill. Hmmm vad användes till det. Snacka om att jag läst på dåligt (= inte alls). Men jag strövade omkring på ICA och hittade en tesil som såg ut att kunna göra jobbet.

Väl hemma letade jag upp byggtråden för att se vad man igentligen skulle ha köpt, döm om min förvåning, exakt den tesil som jag köp rekommenderades. Yes!

Så det var bara att modda flugsmällan, så här ser min grassmaster ut.

[/QUOTE]He he att du inte sa till expediten att du skulle ha den till en modelljärnväg med en gång istället för en flugsmälla  :lol:  då kanske han hade sett annorlunda ut  ;)  Jag ska nog ta vägen om Teknikmagasinet o införskaffa mig en sådan

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.147
Söderåsens MJ
« Svar #140 skrivet: mån 07 jun 2010, 22:21:07 »
Kul att se delarna "falla på plats"  Mycket snyggt !

Ola

Utloggad SANTA FE

• Användare
  • Antal inlägg: 247
Söderåsens MJ
« Svar #141 skrivet: mån 07 jun 2010, 22:46:43 »
Just det ja - torrkritor hette det ju. Bra färgutval. Tveka inte att blanda flera färger på en trädstam.

I naturen så står vissa träd skyddade och andra exponerade för sol o mind.

När det gäller bergväggen kan den göras mer "naturlig".

Applicera ett tunt lager lim på  bergsidan - inte hela bergsidan på en gång.

Innan detta har du förberett Nscale ballast samt olika färger och pulviserade färgkritor i små högar

på hårdkartong - och därefter håller du en kartongbit för sig nära berget och "blåser fast" krita o ballast vilket gör att bergsväggen får karaktär och inte ser "gipsig" ut. Träna på en testvägg innan

så attt då får "rätt" färgblandning/känsla.

Kommer att bli så bra!!
Göran A - Göteborg
Home of COLORADO 1949 - 1952

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #142 skrivet: tis 08 jun 2010, 22:27:20 »
Citat från: Grävarn
... Jag ska nog ta vägen om Teknikmagasinet o införskaffa mig en sådan.

Teknikmagasinet är nog inte det billigaste stället (80 SEK), men dom fanns till hands och jag var där.
Resultatet med stående gräs blir i vilket fall väldigt bra, så det ska du absolut prova Stefan.

Citat från: Peking
Kul att se delarna "falla på plats"  Mycket snyggt !

Hej Ola, trevligt att se dig på igen, var ett tag sedan. Hoppas allt är bra.

Citat från: SANTA FE
... När det gäller bergväggen kan den göras mer "naturlig".
Applicera ett tunt lager lim på  bergsidan - inte hela bergsidan på en gång.
Innan detta har du förberett Nscale ballast samt olika färger och pulviserade färgkritor i små högar
på hårdkartong - och därefter håller du en kartongbit för sig nära berget och "blåser fast" krita o ballast vilket gör att bergsväggen får karaktär och inte ser "gipsig" ut. Träna på en testvägg innan
så attt då får "rätt" färgblandning/känsla.
Kommer att bli så bra!!

SANTA FE, det där med att blåsa på ballast har jag läst i någon PDF från en gammal bok med landskapstips. Hade helt glömt det. Bra förslag. Ska prova det.

Utloggad Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #143 skrivet: tor 10 jun 2010, 13:35:33 »
Landskapsenheter, del 2 forts.
  Landskapsenhet nr 2 sitter längs bort på banan i ett hörn (där vinkeln är mindre än 90gr). För att hörnet ska märkas mindre försöker jag med att göra enheten rundad baktill. Har sett att andra gör så och "svänger" med kullisen i hörn.

Enhet 2 har ett kort vägavsnitt innan det försvinner i fjärran. Vägen ska övergå i bron som byggdes tidigare och vägbanan är därför gjord i balsaträ precis som bron.

Landskapet täcks med nätpapper.

På med gipsbandage och ett första lager spackel på vägen.

Penslar på  lättviktsgips som färgats med Flugger KOKS. Därefter på med Mold-a scene som också är färgad med samma färg för att bilda ytor under vegitationen och på vissa synliga ställen som struktur i berget.

Vägen slipas och färgas. Får trottoarer av 1,5mm balsaflak, precis som bron.

Betongfundamenten som håller brospannet vävs in i berget likt förebilden.

Bron mellan Nybohov och Aspudden, söder om Stockholm.

En del bergshäll ska synas och får en ganska ljus färg. I Stockholm är dessa bergshällar ibland väldigt mörka och bitvis väldigt ljusa, vissa växer det tunn mossa på, andra är förvånansvärt rena.

För den ljusa tonen har ändvänts en ljus rosa färg som fått lite lätt wash av mörkgrå.

Där vegiation ska växa målas först med en mörkbrun hobbyfärg. Sist lite mörk wash på en massa ställen så de olika färgnyanserna får natrurlig övergång. Även lite ljus wash på vissa ställen.

Mosskänsla och låg undervegitation tillsätts. Intill vägbanan även lite grå fin ballast.

Undervegitation och långt gräs får växa till sig.

Träd, buskage, sly... och en lampa

Då provar vi att passa in bron till denna landskapsenhet och då ser det ut såhär.

Och lite trafik.

Vägen är gjord som en backe, för att bättre försvinna in i en framtida kuliss.

Tänke att man då kanske inte skulle behöva måla någon väg i kulissen utan bara ha ett "uttag" i vegitationen. Har inte provat detta men på bilden ser det ut att fungera, vägen verkar naturligt försvinna nedåt.

Utloggad Twisted

• Användare
  • Antal inlägg: 122
Söderåsens MJ
« Svar #144 skrivet: tor 10 jun 2010, 15:10:10 »
Verkligen riktigt snyggt! :up:
En stående applåd! :clap:
Gör ett SveNskt försök i
N-skala.

Utloggad Edde

• Användare
  • Antal inlägg: 212
Söderåsens MJ
« Svar #145 skrivet: tor 10 jun 2010, 15:14:04 »
Håller med föregående talare!
Med vänlig hälsning
Erik

H0 - 3R - DCC/MM - LocoNet - Svenskt med lite inslag av övriga Europa
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6695.0

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.236
Söderåsens MJ
« Svar #146 skrivet: tor 10 jun 2010, 21:35:25 »
Har inte skrivit något på ett tag här på forumet men nu är det dags.

Tompa!  :up:  Sk-tsnyggt på ren nusvenska. Du har verkligen lyckats med alla de olika byggmomenten. Det där Flügger KOKS verkar vara något som är bra att ha i lasten. Är det en väggfärg? (För det är väl inga "tyngre grejor" va? ;)  :clown: )

Sånt där nätpapper verkar ju bra. Bättre än gipsbindor som ibland får vävmönstret att framträda. (Fast då man får ju lägga på extra gips så försvinner det problemet.)

Statiskt gräs, naturliga foliagekombinationer, "ingjutna brofundament m.m. Du har som sagt lyckats riktigt bra.

hälsar

Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Inloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.307
  • Lindome
Söderåsens MJ
« Svar #147 skrivet: tor 10 jun 2010, 22:36:38 »
:up:  jag måste verkligen berömma dig det blev ju helt otroligt bra. Verkligen nice  ;)  jag tycker det är trevligt när man kan se det naturtrogna resultatet framträda o det tycker jag att du har lyckats med. Fortsätt så så kommer det att bli riktigt bra.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad SANTA FE

• Användare
  • Antal inlägg: 247
Söderåsens MJ
« Svar #148 skrivet: tor 10 jun 2010, 23:14:07 »
Så härligt svenskt. Snyggt.

Nu vill jag se en oljig vägbana. Skit som runnit nerför brofundamenten. Rost, skit,

låt det osa storstad. Grafitti på fundamenten???
Ge järnet med kritorna! Pulvrisera!!!
Göran A - Göteborg
Home of COLORADO 1949 - 1952

Utloggad Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
Söderåsens MJ
« Svar #149 skrivet: fre 11 jun 2010, 00:07:53 »
:clap: