Författare Ämne: Söderåsens MJ  (läst 117932 gånger)

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.815
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« skrivet: tis 05 jan 2010, 12:09:54 »
Hej.
Fick ett rum över hemma så jag körde igång med modelltåg igen, något jag inte hållit på med sedan tidig skolålder.

Här är lite bilder på bygget. Kallar banan för Söderåsen. Epok V:s senare del. Dryga 70 meter C-räls.

Influerad av Stockholms södra närförorter med sina många höjder (Aspudden, Hägerstensåsen, Hammarbyhöjden...) och Stockholms yttre förorter med sina miljonprogram.

Översikt panoramabild:

Översikt nedre planet:

Översikt övre planet:

Spårplan nedre däcket:

Grönt spår = ligger i nollplan

Blått spår = backe

Gult spår = ligger i plan över nollplan

Spårplan övre däcket:

Blått spår = backe

Gult spår = ligger i plan över nollplan

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.941
    • www.mj-magasinet.se
Söderåsens MJ
« Svar #1 skrivet: tis 05 jan 2010, 13:51:24 »
Välkommen till forumet !

Ingen dålig nystart  :up:
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Berra

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
Söderåsens MJ
« Svar #2 skrivet: tis 05 jan 2010, 13:55:00 »
Välkommen i gänget. Det där ser ju riktigt bra ut!
Auhagen har en del östtyska hyreskaserner på programmet som fungerar bra även i Svenska miljöer.
Berra
16 mm (1/19) 32 mm spårvidd
0-gauge 3-rail US
HO US, Europa och Svenskt
00 Brittiskt
009 Svenskt
0n30 US, Svenskt
0-scale Brittiskt

Wilcox

• Användare
  • Antal inlägg: 96
Söderåsens MJ
« Svar #3 skrivet: tis 05 jan 2010, 13:56:10 »
Tycker den ser väldigt intressant ut  :)

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 822
Söderåsens MJ
« Svar #4 skrivet: tis 05 jan 2010, 16:10:46 »
Intressant spårplan!

/Hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.133
Söderåsens MJ
« Svar #5 skrivet: tis 05 jan 2010, 20:49:20 »
:clap:  ser kanon ut  :clap:  Hur har du fått till bergen ?
mvh Ola

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #6 skrivet: ons 06 jan 2010, 05:40:33 »
Hej allihopa
Tack för den positiva responsen.

Berra, Tack för tipset om Auhagen. Bläddrade runt på deras webbplats, såg dom hade 40-tal smalhus som skulle passa. Såg riktigt svensk ut. Har själv bott i sådana både som liten och även senare i vuxen ålder, senast för några å sedan i Örby nära Älvsjömässan.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #7 skrivet: ons 06 jan 2010, 06:07:52 »
Hej Ola
  Banan är ju full med sprängda bergsidor (typiskt för järnvägsdragingen och t-bana strax söder om Stockholm). Valde därför att inte jobba med frigolit utan med papp med inbyggt hönsnät (Noch).
Bergen byggs som dioramamoduler (Stomme av wellpapp, fogad med limpistol) eller direkt i banan med upphängningsband (0.7mm) och popnit.
För att få till en "utsprängd" känsla så boxar jag med knytnäven pappen före montering. Hönsnätet bucklar sig då på ett speciellt sätt pga sin rutstruktur som efterliknar lagomt stora block som blivit utprängda. Därefter ett lager gipsväv som får följa pappens struktur. (Se upp så inte hönsnätrutorna slår igenom).
Grundmåla (med pensel flödigt) allt med Fluggers innomhusfärg KOKS. Färga sedan ljus konturer med hjälp av en disksvamp (typ scotch). Använt Fluggers innomhusfärg BETONG (som förövrigt inte alls ser ut som betong). Färgen i disksvampen ska vara nästan helt torr. Doppa svampen lite lätt i färgburken, stryk av mot tidningspapper tills tidningen nästan inte längre färgas av färgen och borsta sedan bergen försiktigt horisontelt.
Denna beskrivning fungerar bra på vertikala bergsidor. Hällar som är lite mer rundade görs kanske bäst på annat sätt, typ frigolit.
Det här blev ju som en hel byggbeskrivning.

Lite bilder skadar väll inte:

Mycket av landskapsgrunden har jag byggt med upphängningsband som skruvats fast i underlaget med 2,5mm träskruv. Använder popnit för att förbinda flera upphängningsband. Jag undviker lim i det längsta pga torktid. Limpistol är bra men tar ändå tid på sig att svalna. Någon som testat kylspray för att skynda på smältlim att svalna? hmm kanske inte så bra om man håller i grejerna med fingrarna och får kylskador... :-)

Peking

• Stammis
Söderåsens MJ
« Svar #8 skrivet: ons 06 jan 2010, 15:33:13 »
Tack för en mycket väl beskrivning över dina snygga bergsidor ska försöka detta själv  :)
Ola

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #9 skrivet: ons 06 jan 2010, 16:47:15 »
Om du provar bygga bergsidor på detta sätt så dra inte ner och vik gipsväven mot planet om du som jag har räls i direkt anslutning (se bilden). Fick skära bort den utvikta gipsen som hamnade under rälsbädden = inte bra  :) . Var inte så svårt att skära bort men klipper man till gipsväven så den slutar exakt mot nedre planet så går det åt mindre väv och mycket fortare att montera.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #10 skrivet: tor 07 jan 2010, 08:50:05 »
Här kommer lite bilder på Söderåsens kontrollpanel.
Eftersom jag fått en hel del växlar under jord behövdes det lägesindikering. Gick den enkla vägen, kollar läget på solonoiden som har ändlägesbrytare. Låter gul LED indikera "svängläge" och grön LED visa "rakläge". I treväxeln sitter en röd led för att indikera vänsterläge :-)
Före varje signal indikeras med gul LED om där står väntande tåg genom jordkontaktskena. Eftersom det alltid är loket som "fastnar" på signalen så bör jag inte ha problem att även köra DC vagnar när det blir dax för det.

Från kontrollpanelen går det 3st 50poliga Flatkablar in under bordet. På väl valda ställen finns påklämda kontakter som man sen stoppar dubbelstiftiga 2,54modul stiftlister. Från varje enhet går det ledningar med Märklin standardkontakter (stift -> muff) som sedan går till dessa stiftlister. Kan tyckas onödigt med 2 kontaktövergångar men det visar sig snart när man drar kabel under bordet att detta är utomordentligt användbart, särskilt när det trasslar till sig.

Kontrollpanelens insida:

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.170
Söderåsens MJ
« Svar #11 skrivet: tor 07 jan 2010, 09:33:26 »
Ordning och reda, snyggt!  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 210
Söderåsens MJ
« Svar #12 skrivet: tor 07 jan 2010, 10:35:39 »
Riktiga signal-kanaler har han använt oxå! Men här slipper man dubbelmuttra.

Sådan ordning underlättar den dagen det blir fel, och samtidigt ligger förmodligen den dagen längre bort med sådan ording. Bara fördelar alltså.

/Boris
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #13 skrivet: lör 09 jan 2010, 09:34:24 »
Kopplade in de sista växlarna på morgonen, men två fungerade inte... Jodå, det var SBS (Skit bakom spakarna). Kopplade in på fel flatkabel bara. Lön för mödan direkt med att ha lite ordning. Tog bara några minuter att reda ut och fixa, behöves varken lödkolv eller mejsel.

Rummet med banan är lite trångt så jag har satt kontrollpanelen på väggen. Inte helt optimalt som förare men desto trevligare för åskådarna och sparar mycket plats. Detta gör dock att det är 3-4 meter mellan kontrollpanelen och rangerområdet. På det avståndet är det svårt att se vad man gör när man kopplar vagnar och bygger vagnset. Fick lösa det med en extra liten panel under bordet vid rangerområdet med dubbelkommando.

Sitter på gångjärn och magnetlås så man kan fälla ner den under bordet när man har visning eller jobbar med landskap och annat.

Wilcox

• Användare
  • Antal inlägg: 96
Söderåsens MJ
« Svar #14 skrivet: lör 09 jan 2010, 11:44:40 »
Oj vilken ordning och reda  det var där ser riktigt bra ut

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.089
  • Lindome
Söderåsens MJ
« Svar #15 skrivet: lör 09 jan 2010, 11:51:01 »
Ja detta var ett enastående fint bygge som visar ordning o reda.Det här kommer du att ha riktigt trevligt med länge o väl antar jag  :up:  lycka till med dina framtida insatser, och glöm ej oss här vi vill se mer  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #16 skrivet: sön 10 jan 2010, 11:15:21 »
För att få lite mer "liv" i det övre stationsområdet ligger den mittre slingan närmare den yttre slingan. Det ger mer plats för perrong och ser mer spännande ut när tåg passerar på yttre slingan då det står tåg vid stationen.

Genom att först lägga en större radie direkt ut från kurv-växeln och sedan en snävare radie lurar man ögat. Tåg men långa (26-27cm) vagnar passerar tät och fint varandra utmed hela kurvan fram till växeln.

Peking

• Stammis
Söderåsens MJ
« Svar #17 skrivet: sön 10 jan 2010, 13:41:46 »
Mycket ellegant tänker jag "sno rakt av " om detgår försig förståss  :approve:
Ola

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #18 skrivet: sön 17 jan 2010, 13:18:00 »
Efter ha rangerat lite på morgonen så blev det också några bilder från rangerområdet.

Peking

• Stammis
Söderåsens MJ
« Svar #19 skrivet: sön 17 jan 2010, 16:28:51 »
Ser finemang ut ! Vad har du för uppbyggnad mellan spåren ?

Ola

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #20 skrivet: sön 17 jan 2010, 16:45:56 »
Bygger upp med 1/4" frigolit eller wellpapp. Som mall anänder jag ännu ej fastskruvad räls att rita av efter och skär sen snett. Skruvar fast dom med små träskruv. Har först målat iläggsbitarna i brunt. Målar alla skarvar mot rälsbädden med mörk c-rälslik färg (Flugger ONYX).

Peking

• Stammis
Söderåsens MJ
« Svar #21 skrivet: sön 17 jan 2010, 17:09:02 »
Och resultatet bli kanon  :clap:

Ola

Skärgårdsbo

• Stammis
  • Antal inlägg: 718
Söderåsens MJ
« Svar #22 skrivet: sön 17 jan 2010, 17:55:47 »
Hej,

Det seer inte precis ut som nybörjarbygge, snarare proffsbygge.

Mycket snyggt bara att gratulera :clap:

S-Bo

Tompa

• Stammis
    • Tompas Webbplats
Söderåsens MJ
« Svar #23 skrivet: sön 17 jan 2010, 18:32:48 »
Tack S-bo. Bortsett från alla de banor man byggde på golvet i pojkrummet som grabb så är jag helt nybörjare sen i somras. När man ser alla fina byggen här i forumet så känns ens egna försök näst intill patetiska. Men det är kul. Jag älskar tåg och har alltid älskat tåg så nu var det dax att bygga och prova det man inte kunde göra som grabb  :)

Skärgårdsbo

• Stammis
  • Antal inlägg: 718
Söderåsens MJ
« Svar #24 skrivet: sön 17 jan 2010, 18:47:22 »
Hej Tompa
Min nivå ligger också på "pojkbana på golvet veteran"
Har på gamla dar tagit upp intresset igen och bygger lite i N-skalan.

Känner också tveksamhet inför att skicka in foto bland alla proffsen.

Tar fram kameran den dag, om någonsin, då jag börjar närma mig dina resultat.

Läser forumet nogsamt och hämtar inspiration, och roligt är det.

S-Bo