Författare Ämne: tunnelbana på mj-anläggning  (läst 11231 gånger)

Krosnabanan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 391
tunnelbana på mj-anläggning
« skrivet: ons 26 aug 2009, 22:02:29 »
Jag planerar att ha en tunnelbana på min anläggning i H0. Nu tänker säkert endel att en tunnelbana är ju inte kul att ha då man inte ser tåget men jag tänker inte ha så mycket i tunnel utan jag kör på pelare så som t.ex Köpenhamn o Hamburg. Men vilka fordon ska man köra med. Det bör ju vara ellok men helst utan strömavtagare på taket. O diesellok går ju inte alls. Så... några förslag. Analog eller digital, 2r eller 3r, inget spelar roll.

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #1 skrivet: ons 26 aug 2009, 22:43:51 »
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Krosnabanan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 391
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #2 skrivet: ons 26 aug 2009, 22:53:59 »
Fina vagnar där. Finns det nyare också?

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.510
  • On the foothills of the Headlines...
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #3 skrivet: ons 26 aug 2009, 23:29:12 »
Skulle nog tro att lite modernare europeiska grejer i stil med de som tillverkas av den österrikiska firman Halling är mer att satsa på...

Exempelvis från Oslos tunnelbana.
http://www.halling.at/railwaymodel/u-bahn-info/u-bahn.oslo.php

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.574
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

AiR

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.807
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #5 skrivet: tor 27 aug 2009, 08:54:48 »
Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.

Sträckning av "tunnelbana" ovan mark finns det en hel del också i Stockholm, men utanför stadskärnan, främst gröna linjen.
Andersson i Rakvattnet

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #6 skrivet: tor 27 aug 2009, 09:06:47 »
Jag har ett pågående T-baneprojekt som bygger på Stockholms "Gröna" i skala TT.
Eftersom mitt anläggningsbyggande för övrigt håller sig till N-skalan tycket jag att klivet upp till H0 blev för stort.

 

Mycket annat MJ-byggande har kommit emellan men sinom tid skall väl även detta projekt ta form.

 

Läget just nu.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.510
  • On the foothills of the Headlines...
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #7 skrivet: tor 27 aug 2009, 18:53:33 »
Citat från: AiR
Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.




Även här är nog det bästa alternativet ovan nämnda firma Halling.
http://www.halling.at/railwaymodel/index.php?g=Motor_drive

Där skulle då mitt val vara boggien 2001-A-DG...

Ett annat alternativ men lite mer svårfångat är Rocos ledspårvagn...
http://modellbau.shop.ebay.de/i.html?_nkw=Strassenbahn&_sacat=9053&_trksid=p3286.m270.l1313&_dmpt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&_odkw=roco&_osacat=9053

Denna har en hjulbas i boggien och hjulstorlek som är lätt anpassningsbar till Spårvägsmuseets modell.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.101
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #8 skrivet: tor 27 aug 2009, 20:54:27 »
Citat från: AiR
Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.


****

Lite inspiration.

Skrolla ner till bilden "Byggfrid råder....". Där sitter en juntamedlemm och filar om en av Spårvägsmuseets C2:or, till C3. Lite längre ner finns en närbild på vagnen.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=165&PN=37

 

HJP

 

EDIT: Rättstavning

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.574
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #9 skrivet: tor 27 aug 2009, 21:36:05 »
Har man barnasinnet kvar så.......

http://www.hattons.co.uk/productList/category_list.asp?c=117

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

343kaka

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 452
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #10 skrivet: tor 27 aug 2009, 22:02:43 »
Apropå just C3:an så kan jag väl berätta litet vad jag har tänkt att göra och hur.

Jag har tänkt mig ett 4-vagnarståg med 3 C2 och 1 C3.
Boggierna skall få nya hjul och jag ämnar att modifiera dem efter en väldigt bra och detaljerad ritning jag beställde från Spårvägsmuseet. Vagnarna skall sedan målas i en olivgrön färg i den kulör som de hade på slutet, jag vet inte om de har haft olika kulörer av grön, utan jag tror att färgen blev så av sig själv.
Den vagn som går i mitten skall få en motorboggie samt resten av tåget skall få strömupptagning på alla hjul. Tåget skall utrustas med modellscharfenbergkoppel som jag har sett skall finnas från en tysk tillverkare.
Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.101
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #11 skrivet: tor 27 aug 2009, 23:19:19 »
Citat från: 343kaka
Vagnarna skall sedan målas i en olivgrön färg i den kulör som de hade på slutet, jag vet inte om de har haft olika kulörer av grön, utan jag tror att färgen blev så av sig själv.
****
Alla de gröna T-banevagnarna hade samma kulör. Väder och vind, gjorde sedan sitt.

Någon skiftning i kulören kan det också vara, mellan olika färgtillverkningar - men i princip samma.

 

Ditt projekt är intressant, tycker jag.

 

HJP

 

HJP

343kaka

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 452
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #12 skrivet: sön 30 aug 2009, 15:32:45 »
HJP: Tack! Då var det som jag trodde.

Låt mig tillägga att mitt T-baneprojekt är ett projekt med ganska låg prio, därför tar det nog något år till innan det blir klart, är jag rädd.
Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

HJP

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.101
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #13 skrivet: sön 30 aug 2009, 16:55:30 »
Citat från: 343kaka
Låt mig tillägga att mitt T-baneprojekt är ett projekt med ganska låg prio, därför tar det nog något år till innan det blir klart, är jag rädd.
****
Låg prio, eller hög prio, spelar ingen roll. Du håller på, och det är huvudsaken  :up:

 

HJP

weddan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 46
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #14 skrivet: lör 12 sep 2009, 09:08:10 »
Spårvägsmuseet i Stockholm hade för många år sedan en bana med tunnelvagnar, C1/C2, om jag inte missminner mig.
Rälsen var Märklin, med en egentillverkad tredje skena. Drivningen var förmodligen från Märklin med egentillverkade (eller från modellbyggarfirma?). Kanske, GISSNING!, någon anställd som byggde på fritiden och som byggde vagnkorgarna åt museet.

Kanske Spårvägsmuseet kan ge besked. Adressen dit är Tegelviksgatan 22  på Södermalm.
Telefon: 08-686 17 60
Vem du ska tala med vet jag inte, men Stellan kan vara en bra början. Det är han med hästsvansen.
Han har gjort en fullödig sammanställning av samtliga tunnelvagnstyper som rullat på spåren i Stockholm.
Jag tror att även vagntyperna på Saltsjöbanan finns med, MEN det är en gissning från min sida.
Hans intresse är det nog ingen som kan betvivla.

Hoppas att du har nytta av detta och att du kan få din tunnelbana.
Om du tänkte dig en ovanjordisk tunnelbana kanske Saltsjöbanan kan vara en tanke, den går till övervägande del ovan jord. Det är väl bara tunnlarna genom Södermalm och Henriksdal som är undantaget där.

Blir det något resultat och bygge;
lägg in några bilder här, så blir åtminstone jag tacksam och glad.

LYCKA TILL!!!

PS.
Någon gång för många år sedan pratade vi om att bygga tunnelbana i någon del av klubbanan. Jag föreslog då, mest på skoj, att vi skulle bygga tunnelbanans blå linje. Linjen mot Hjulsta skulle bli perfekt; ingen del ovan jord. Det skulle enbart bli stationsuppgångarna...

Spårvägsmuseum har (hade) tunnelvagnar i skala TT till försäljning. Jag fick BARA en som barn. Så gissa varför jag håller på med "riktiga" tåg i stället...
DS.
N-skala! Så klart!!!

343kaka

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 452
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #15 skrivet: sön 13 sep 2009, 14:11:44 »
Spårvägsmuseet har numer en del av gröna linjen i H0, där deras C2:or fått nya boggier och drivs med fiskelina drivet av elmotorer. Som en kabelbana.
Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

Albert Koppel

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #16 skrivet: mån 28 jun 2010, 08:16:04 »
Citat från: AiR
Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.
...

 

Den modellen är väl i nån konstig skala? varken H0 eller TT?

 

Sedan har jag också svårt att förstå vitsen med en tunnelbana,  om man nu inte har nånting att dölja. Men ok, låt tågen gå på viadukter, och dyk ner nånstans så man slipper se vändslingorna... eller dom är ju också onödiga... vad heter det på SL? Vändbryggor?

Tunnelbaner är ju iallafall totalt värdelösa för sightseeing, i London åker man helst Routmaster, nu finns det ju bara två sådana linjer kvar...
Pling-pling = klarsignal!

343kaka

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 452
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #17 skrivet: ons 04 aug 2010, 12:37:36 »
Citat från: Albert Koppel
Citat från: AiR
Köp och motorisera spårvägsmuseets (iofs enkla) modell:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_shop_result.aspx?id=4652&recid=9560
Någon här har säkert förslag på lämpliga chassiedonatorer.
...

 

Den modellen är väl i nån konstig skala? varken H0 eller TT?

 

Sedan har jag också svårt att förstå vitsen med en tunnelbana,  om man nu inte har nånting att dölja. Men ok, låt tågen gå på viadukter, och dyk ner nånstans så man slipper se vändslingorna... eller dom är ju också onödiga... vad heter det på SL? Vändbryggor?

Tunnelbaner är ju iallafall totalt värdelösa för sightseeing, i London åker man helst Routmaster, nu finns det ju bara två sådana linjer kvar...



Den modell som säljs för 99:- är i H0-skala. Den som togs fram med anledning av T-baneinvigningar på 50-talet är i TT.




Jag har litet svårt att hålla med ditt resonemang. I många städer går ju tågen på högbanor och dylikt, samt T-banebron mellan Gamla Stan och Slussen är ju en fröjd för dels turister som infödingar.

Jag har sett väldigt intressanta lösningar på just tunnelbana i modell, speciellt när det är inkorporerat i en stor modelljärnväg.
Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.643
tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #18 skrivet: ons 04 aug 2010, 17:34:36 »
Om man får räkna S-Bahn i t.ex. Berlin till tunnelbana (det finns tunnelbana där också) så har anläggningen LOXX dem väldigt fint med i trafiken på de delar som skall efterlikna Berlin. Där går de mycket i dagsljus. I verligheten går S-Bahn både i långa tunnlar och utomhus.
 

/Lars

qrt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.289
SV: tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #19 skrivet: mån 11 apr 2016, 03:41:01 »
Hur gick det sen ?
Har någon annan gjort dessa vagnar rullbara på H0räls?

/Curt

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #20 skrivet: mån 11 apr 2016, 08:10:13 »
I väntan på att upp en separat hyllbana med Tunnelbana .... ett segt projekt... så har jag ändå provkört mina T-banevagnar på Tåganläggningen.

Se tidigare inlägg från förra året.   http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15942.msg156816#msg156816

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.967
SV: tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #21 skrivet: mån 11 apr 2016, 09:44:27 »
Imponerande är bara förnamnet.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.791
SV: tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #22 skrivet: mån 11 apr 2016, 15:54:52 »
Omfattar banan sedan mest själva tunneldelen?  ;)
P.S. Tågen ser fantastiska ut! Skulle3 gärna titta på en fyravagnarsenhet som rör sig.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #23 skrivet: mån 11 apr 2016, 18:01:53 »
Omfattar banan sedan mest själva tunneldelen?  ;)
P.S. Tågen ser fantastiska ut! Skulle3 gärna titta på en fyravagnarsenhet som rör sig.

Hyllbanan 4 meter kommer inte att ha några tunnlar annat än möjligen i ändarna.
Jag har funderat på sträckan Slussen- Gamla stan som båda försvinner in i tunnel
och öppet med bron över vatten med bakgrund Kornhamnstorg etc.
En annan ide är Vällingby - Johannelund som är ganska öppet.
Som gammal Hässelbybo känns det lockande.

Jag är öppen för förslag på olika öppna sträckor.
Helst en lösning med mellanstation på mitten och stationer i var ände.

En sekvens med 4 vagnståg kanske kommer. 
Störande moment som trädgårdsarbete lägger hinder i vägen just nu
men vi får väl hoppas på lite dåligt väder. ;)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.791
SV: tunnelbana på mj-anläggning
« Svar #24 skrivet: mån 11 apr 2016, 18:20:46 »
Sträckan Gamla Stan-Fridhemsplan är ju enklare att gestalta. Skämt åsido, Tranebergsbron, kanske bara någon del + Alvik roligare. Då kan tågen så att säga komma från ett överjordiskt tågmagasin ner på bron.  Men det kanske blir för stort. I smått kan Stora Mossens viadukt med järnbalkar vara lite kul liksom S-kurvan över Drottningholmsvägen vid Alviksplan. Även Blackeberg erbjuder ju en tunnel att utgå ifrån och en rätt fin och djup skärning vid Islandstorget. Samt pyttesmå villor av KMJK-typ.
Bengt W
H0 2R DCC