Författare Ämne: TRJ #5 i N  (läst 1500 gånger)

Utloggad AiR

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.807
TRJ #5 i N
« skrivet: tis 07 jul 2009, 16:52:30 »
Farb. Fixo undrar: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=4893&PN=5

Arnold har en snarlik, G.B.Sts.B. VI c, senare BR 75, i flera versioner.

Andersson i Rakvattnet

Utloggad alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.091
  • alsum
TRJ #5 i N
« Svar #1 skrivet: tis 07 jul 2009, 16:55:13 »
Det syns lika varandra.

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.083
TRJ #5 i N
« Svar #2 skrivet: ons 08 jul 2009, 19:52:59 »
Den tyska är nog ett nummer större, men för en "svenskliknande" konvertering borde det kunna funka.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Farbror_FixO

• Stammis
  • Antal inlägg: 703
TRJ #5 i N
« Svar #3 skrivet: ons 08 jul 2009, 21:41:09 »
Då skall det bli spännande och se om det finns någon som kan tänkas våga sig på en konvertering. Vad jag kan se så har jag nog personligen inte det handlag som krävs för att göra så pass omfattande förändringar som ändå krävs. Bara skillnaden i utformningen av "gångbordet" och höjden på hytten känns ju smått avskräckande. Frågan är om allt det röda på det tyska loket är gjutet i ett och samma stycke eller om det består av flera olika delar?

Halva det svenska lokets charm ligger ju i "gångbordskröken" över det främre löphjulet så här gissar jag att det krävs lite finlir i mässing.  :???:

Finns det någon som vet ungefärligen vad man betalar för ett sådant här lok? Är de "billiga" på auktion (typ max 700 kr = tämligen högt pris för att man skall våga ge sig på att såga i det) eller går de loss på ännu mer?

Utloggad andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.744
    • http://www.mollehem.se
TRJ #5 i N
« Svar #4 skrivet: ons 08 jul 2009, 22:14:28 »
Citat från: Farbror_FixO
Finns det någon som vet ungefärligen vad man betalar för ett sådant här lok? Är de "billiga" på auktion (typ max 700 kr = tämligen högt pris för att man skall våga ge sig på att såga i det) eller går de loss på ännu mer?
Du få bänka dig i Långskånks evert-grönberg-skola:-)

På Ebay ligger dom mellan 40 och 60 Euro + frakt.

Din ursprungliga fråga:

Citat från: Farbror_FixO
Finns det ingen som bygger något med inslag av TRJ (Trelleborg-Rydgårds Järnväg) i T-maffian?

Nä - just nu finns det ingen som funderar i dom banorna. Men efter dom senaste dagarna i Trellehullan så skulle det förvåna mig om inte T-maffian minst fördubblar sig - och då räcker ju knappast Kontinentbanan till.

Själv hoppas jag dock att nytillkomna väljer LTJ (Lund-Trelleborg) och då ställer jag snabbt upp med Klågerups station  :D

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Utloggad Långskånk

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
TRJ #5 i N
« Svar #5 skrivet: ons 08 jul 2009, 22:31:56 »
Har rotat i låddorna, har faktiskt en sån Arnoldmaskin.

Efter allt linslusande mm. under färjefirandet blir det kanske Evert Grön-rotande igen och då är det "Trelleborgsloket" högt på listan.

Fet-Älgen, med stela ben & tomt hoe´. :lol:

Utloggad Farbror_FixO

• Stammis
TRJ #5 i N
« Svar #6 skrivet: ons 08 jul 2009, 22:39:23 »
Hur pass lurigt är det att få ut ritningar till stationsbyggnader och liknande ifrån kommunarkivet i Trelleborg?

Får man lov att vara lite kritisk så tyckte jag mig kunna se att det på visningen fattades en och annan byggnad ifrån trakten som väl egentligen borde vara med i den här typen av diorama?  ;)

Jo, jag talar naturligtvis främst om Ert egna lilla hamnslott med därtill hörande "bankettsal/parkeringshus".  :O

Nu har jag förvisso full förståelse för att så är/var fallet, för vad jag kan se på de få bilder av Trelleborgs nedre som jag har brytt mig om att titta på (Trelleborg har för mig tidigare inte varit ett högprioriterat vill-bygga-projekt  :oops: ) så verkar ju byggnaden vara fullkomligt överhängd av diverse "krams" som nog blir svårt att avbilda i såväl H0 som N-skala.

Men det kort jag såg på Rolf Stens hemsida häromdagen av Rydsgårds station tyckte jag utgjorde en liten inspirationskälla till vad som skulle kunna bli ett första försök att bygga stationsmiljö i N-skala och detta i kombination med just sockerbruksmiljön (om den finns väl dokumenterad i bilder m.m.) känns ju som ett ganska roligt upplägg för småskaligt modulande tycker jag. Men därmed inte sagt att jag redan nu har gått rakt in i N-skalefällan.  :lol:

http://www.historiskt.nu/normalsp/trj/jvm_rydsgard_40-tal_550.jpg

Hemmavid har jag hittills haft ganska god "tumme" med kommunarkivet för att få ut diverse ritningar på olika stadshistoriskt intressanta hus till kostnaden för kopieringen, men jag vet inte hur det ligger till med den saken längre. Fast det är kanske betydligt dyrare att få samma tjänster utförda i Trelleborg?

Citat från: Långskånk
Har rotat i låddorna, har faktiskt en sån Arnoldmaskin.

Efter allt linslusande mm. under färjefirandet blir det kanske Evert Grön-rotande igen och då är det "Trelleborgsloket" högt på listan.

Kommentar:

Vågar man då hoppas på att herrn kan vara så pass duktig på att dokumentera de olika momenten under tillsnidandet att det till och med kan bli en webb-baserad lokbyggarskola av det hela, alternativt ett reportage i nya magasinet?  :P

Utloggad Långskånk

• Stammis
TRJ #5 i N
« Svar #7 skrivet: ons 08 jul 2009, 23:06:09 »
Fakum är att på Fremo N-RE moduler med 40 cm bredd blir det inte fler byggnader på Trelleborg F än de vi har på modulerna.

Det fanns ett stationshus, godsmagasin, utrikesposthall mm i närheten av lägena men de hamnar utanför vid bredd 40 cm.

Hälge.

Utloggad Farbror_FixO

• Stammis
TRJ #5 i N
« Svar #8 skrivet: ons 08 jul 2009, 23:38:42 »
Citat från: Långskånk
Fakum är att på Fremo N-RE moduler med 40 cm bredd blir det inte fler byggnader på Trelleborg F än de vi har på modulerna.

Det fanns ett stationshus, godsmagasin, utrikesposthall mm i närheten av lägena men de hamnar utanför vid bredd 40 cm.

Kommentar:

Ja, ja, må så vara, men jag trodde att du kände mig så pass väl vid det här laget att du visste att jag struntar fullkomligt i allt vad etablerade modulnormer heter, eller i alla fall nästan.  ;)  

Jag har förvisso full förståelse för att det finns ett praktiskt moment i att inte bygga moduler bredare än 40 cm, men det är min ärliga tyckandes mening att de flesta moduler som byggs så pass smala (oavsett om det göres i skalorna N eller H0) ser för "tradiga" ut eftersom man får plats med alldeles för lite landskap och kringting på dem då.

Sedan är det ju en annan sak att man får respektera dem som prioriterar körning och de regler som gäller när man jobbar mest för den saken. Men mitt personliga intresse ligger ju mer åt det arkitekturhistoriska hållet och jag är därmed inte helt främmande för tanken på att man borde kunna bygga "påhängsmoduler" som det inte tvunget måste finnas någon räls alls på, utan som bara visar upp någorlunda skalariktiga byggnader med lokal anknytning, exempelvis då stationen i Trelleborg. Så det jag har skrivit tidigare här i tråden är alltså inte menat att utgöra någon benspark gentemot någon utan bara ett allmänt spånande. Något måste ju komma ut ur hålet där "träskruven" har "sådet".  ;)

Om jag har förstått saken rätt så har ju ganska mycket av hanses lediga och vakna tid gått åt till att få färdigt det redan presenterade materialet och resultatet därav var ju i sig strålande. Men nu är jag alltså lite nyfiken på hur man ser på framtiden? Anläggningen är ju fin i sig som den är och det borde ju kunna räcka att "finputsa" på den under de år som kommer men frågan är kanske snarast hur ni tänker ifall det är så att fler är intresserade av att haka på?

Utloggad Långskånk

• Stammis
TRJ #5 i N
« Svar #9 skrivet: tor 09 jul 2009, 06:15:14 »
"Cony" i Berlin som gör färjeklipparken gör även klippark med byggnader som finns/fanns i t.ex Gedser i Danmark. Flera av byggnaderna är likadana som de som finns/fanns i Trellehulla, som Tullhuset, Trelleborg C med sin övertäckta hall mm.

Vi får la´ si va de´bler!! ;)

Hälge.