Interaktivitet > Byggforumet

Bygglogg - Engelsfors-Drambo Bergslag

(1/58) > >>

olleF:
Skönt att kunna krypa ner i den svala källaren och förirra sig in i modulbyggena igen.

Hade tänkt att återuppta arbetet med två vilande moduler.
Kopplade tillfälligt ihop dom och provkörde de sista Hg-loken inför leverans.
Hmm.......... Provkörningen gav tre insikter.
1) Hg-loken var OK
2) Spårläget vid modulskarvarna var under all kritik.
3) När jag ändå blev tvungen att kontrollera spårläget, upptäckte jag att som modulerna slumpmässigt blev sammankopplade passade modulernas stickspår
   nästan ihop och skulle kunna ge en möjlighet att skapa en dubbelmodul, med ett utbyggt stationsområde.

Här syns fuskjobbet, spårläget hade av någon orsak börjat likna en hängmatta, med en rejäl uppförsbacke
i båda moduländarna, nåja 2 mm på 15 cm, men det blir inte så bra när tågen passerar skarvarna.
Det fungerade tydligen i Gävle i höstas, men kortare lok släpade i "magen" när jag testade.

Beslutet blev att riva ner och börja från början med en reviderad spårplan.

Den ena modulen såg ut så här, en liten stationsmodul under arbetsnamnet Rambo bruk.

Den andra, en linjemodul med stickspår, modulen hade i det här skicket en extra påhängsdel
där byggnaderna och forsen vid Mackmyra bruk skulle byggas.

Efter att ha ångrat mig några gånger, blev det rivet till slut................
Rälsen i en röra vid sidan om och basplattans styrofaom frilagd.

Den lösa Mackmyradelen tänkte jag komprimera och bygga ihop med resten av linjemodulen.
Snabb som ögat med den grova fogsvansen för att kapa ner plattan på både bredd och djup.

Gick kanske fram aningen för ivrigt med fogsvansen, vilket gjorde att "marken" på vissa ställen blev väldigt tunn (eller i vissa fall obefintlig).
Det syns här vid gropen för destilleribyggnaden.

Men som tur var fanns det någon millimeter styrofoam kvar, det blev till att förstärka med ett tjockt lager vitlim på undersidan.

Nu börjar det likna något igen. MDF-skivorna är limmade och helt plana (jag har dubbelcheckat :oops: )
Spårplanen är skissad på skivorna och hål är upptagna för växelmotorerna.
Jo, efter revisionen är det tänkt att växlarna skall skötas helt digitalt på denna dubbelmodul
- Jag vet visserligen ännu inte helt säkert hur och vad man skall koppla samman för att få önskad funktion
   men jag läser på lite under tiden och har skaffat hem en del "prylar" för att börja prova med.

Givetvis behöver modulerna ett nytt arbetsnamn, när de skall slås samman, Rambo- och Mackmyramodulerna.

Med anspelning på den ena modulens namn och den andra modulens destillerade produkter blir nog namnet:

- Drambo bruk, en smakfull ort.

Fortsättning följer med viss oregelbundenhet, ha´de gott i sommarvärrmen.

mangeP:
Så skönt att se hur du utan tvekan reviderar och sågar sönder alltihop!
UNDERBART, själv så har jag ångest i veckor när jag gjort fel och måste ta bort något...

Så här ska jag också börja göra när jag upptäcker fel, riva bort och bygga nytt!

Måste än en gång tacka och bocka för inspirationen som din hemsida samt dina trådar på forumet ger!

Micke C:
Friskt sågat, hälften vunnet gäller här. Recykling är ju ett inneutryck så det är ju inte fel att återanvända istället för att kassera.

olleF:
Efter en del digitala utsvävningar och experiment är jag klar att fortsätta med spårläggningen på de två Drambo-modulerna. Nu tror jag att jag har kläm på var jag behöver löda fast anslutningarna på skenorna.

Till att börja med skall växlarna på plats, Peco electrofrog.
Gråt inte Air  :'(  men jag monterar faktiskt Pecos växelmotorer med tillhörande strömställare limmad på motorn.
- Växelmotorn monterad direkt på växeln, därav de fyrkantiga pappersbitarna som täcker monteringshålen.
 Det är en av nackdelarna med Pecos motorer.
 Men funktionen är helt OK när man använder Digitrax DS64 för växelomläggningen.
 Det bara knäpper lite diskret när växeln läggs om.

Det var den roliga biten så här långt.
Kvällen har jag tillbringat med näsan ovanför lödkolven och börjat reda ut och löda fast anslutningarna från växlarna innan jag drar ner alla kablar från rälsen.

Jag vägrar att ta bilder på detta nödvändiga, men totalt ointressanta tråkjobb, så det så......

Har för en gångs skull gjort ett kopplingsschema i förväg för att försöka få struktur på kablar och kopplingsplintar nu när det även skall dit åtskilliga kablar till den digitala styrutrustningen.
Tidigare har jag kopplat allt eftersom jag hittat en kabel, och det har väl minsta sagt blivit aningen trassligt och odokumenterat.

olleF:
Så, nu ligger rälsen där den skall, förutom där bron skall gå över ån.
Där får rälsen vänta ett tag.
Den här gången skall jag måla ån innan räls och bro läggs på plats.
Det blir betydligt lättare att måla då, istället för att försöka peta in med penseln under den låga bron....

Nästa steg verkar vara mer åt textilslöjdshållet
- knyppling eller något liknande för att få ordning på alla lösa tampar på undersidan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion