Författare Ämne: Koppellösningar  (läst 1678 gånger)

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.036
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Koppellösningar
« skrivet: sön 16 sep 2007, 14:42:21 »

Jag har inte räknat om nitarna stämmer i antal på DU loket. Antagligen stämmer det inte så jag har tagit mig friheten att montera ett Scharfenbergkoppel för att leda ström mellan två DU lok.

Säkert de flesta MJ-rallare brottas med problemet att loken stannar i växlar eller andra ställen med dålig kontakt mot rälsen.
Detta gäller framförallt likströmsanläggningar i de mindre skalorna (N och Z). Jag har dock på senare tid lärt mig att den initiala rälsläggningen är otroligt viktigt för att minska problemen i framtiden samt att välja växlar med ledande hjärtstycke ( ej insulfrog). Detta gäller speciellt på en digital anläggning.
Vad gör man då med en stor anläggning med landskap och ballast på rälsbanvallen då man slarvat från början? Det är inte att tänka på att byta växlar och riva upp rälsen.
Jo - utöka lokens kontakt mot rälsen genom att låta närmaste vagn ta upp ström från rälsen (med boggievagn fås 4 extra hjulpar). Jag kommer här att beskriva hur strömmen kan föras över från vagnen till loket utan fasta ledningar. Att köpa färdigt eller bygga själv? Det beror på hur loket / vagnen ser ut med avseende på plats mm. Oftast lutar det åt självbygget då en en anpassning är lättare.
Färdiga "Scharfenbergkoppel" till N-skalan finns att köpa från den tyska leverantören Imotec http://www.imotec-modellbahn.de/kupplung.htm
Dessa koppel är mycket fina och från början anpassade för vissa lok (tyska penteltåg) och kan vara svåra att få att passa till det egna loket. En stor nackdel är att dessa koppel är monterade i lokkåpan eller chassit och följer inte boggiens rörelser på loket. Kan bli ett problem i tvära kurvor. Negativt är också att loket / vagnen måste modifieras avsevärt och svårt att återställa i ursprungligt skick. Fördelar är att kopplingen låses automatiskt som ett standardkoppel samt att det går att öppna över en avkopplingsskena.

Scharfenbergkoppel från Imotec i N-skala

Scharfenbergkoppel i DU-loket
Fleischmanns DU-lok i N-skala hör de lok som är svåra att hålla kontakt med rälsen om inte säga omöjligt att köra över isolfrogväxlar utan att få stopp. Med stela axlar på de strömupptagande hjulen uppstår ständiga problem om man inte varit extremt noggrann med rälsläggningen.
I följande exempel har jag satsat på en multipelkörning av 2 st DU med inbyggt Scharfenbergkoppel från Imotec. DU-loket med avsaknad av boggier ges möjlighet att göra plats för ett elektriskt koppel. Visserligen måste den gamla koppelfickan och en del material avlägsnas från chassit i ena änden för ge plats åt Scharfenbergkopplet. Noga med att kopplet kommer tillräckligt långt fram för att inte störa rörelsen av ändhjulen. Kåpan behöver ej modifieras. Kabeldragningen från kopplet till kretskortet är inga problem eftersom elanslutningen på kopplet är fixerad. Endast kopplingshuvudet rör sig i Scharfenbergkopplet. Loken köres mot varandra och kopplas automatiskt med en 2-polig strömöverföring. Avkoppling sker över standard avkopplingsskena med en bygel under kopplet.

De multipelkopplade loken har skilda digitala adresser men kan ändå köras parallellt från ett köraggregat i programvaran Winlok 2.1.
Loken jobbar alltså parallellt och "bjuder varandra" på kontakt mot rälsen.
Resultatet blev överraskande bra - inte ett enda stopp vid krypkörning över växlar.

--------------------------------------------------------------------

Självbygge av EL-koppel

Med diverse experimenterande har jag kommit fram till en fungerande lösning där jag utgår från ett standardkoppel i N-skalan vilket innebär att loket och vagnen behåller orginal koppelficka utan åverkan och endast koppelhaken bytes ut till ett 2-polig elektriskt ledande koppel. Loket / vagnen kan enkelt återställas till ursprungligt skick genombyte av koppelhaken. Det nya EL-kopplet är rörligt i koppelfickan och följer boggiens rörelser.

Modifiering av koppelhaken med stiftlist 2-pol

Material:
- Koppelhakar - finns som reservdel till lok och vagnar.
typ för aktuell vagn /lok finns i de flesta leverantörs kataloger.
- Stiftlist (ELFA 43-716-05)
- Lackad transformatortråd 0,15 mm
- motstånd 2kohm
1. Lossa koppelhaken från fickan på loket och vagnen
och spar dessa
2. Modifiera den nya haken enligt vidstående bild med att kapa
"koppelkroken" och borra 2 st hål 0,8 mm i den plana yta som
uppstår för passning av stiftlisten.
3. Stiften klippes och bockas enligt nedanstående bilder.
4. Löd på trafotråd på den korta änden av stiftlisten innan
stiften monteras på det nya modifierade kopplet.
Trafotråden trädes genom de borrade hålen.
5. Montera de nya kopplen i koppelfickorna på lok och vagn.
Trafotråden anslutes till lokets strömavtagare i boggien.
Lägg några böjar på trafotråden så att denna ej är för spänd
och fixera tråden med lim om det finns risk att den kommer
i vägen. Den är trots allt lackisolerad.
6. Montera ett motstånd löst bockat mellan axlarna på hjulen i
boggien på vagnen och vänd hjulparen så boggiens hjul är
isolerade åt olika håll.
Löd fast trafotråden från kopplet till motståndsändarna.
Se nedanstående bilder.

Bockade stift / Säker koppling / Oförändrat avstånd / Ledningar och motstånd

Till min Hemsida
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
Koppellösningar
« Svar #1 skrivet: mån 17 sep 2007, 08:26:32 »
Vad har du för erfarenheter av kopplen under längre tid?
Fortsätter det bara att fungera? Inga oväntade problem?

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.036
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Koppellösningar
« Svar #2 skrivet: mån 17 sep 2007, 09:58:30 »
Citat från: berraf
Vad har du för erfarenheter av kopplen under längre tid?
Fortsätter det bara att fungera? Inga oväntade problem?

Hej Berraf,

Hittills har det fungerat mycket bra med DU-loken (ca. 10 körtimmar) . Jag kommer att montera fler Scharfenberg på andra lok med liknande kontaktproblem för att få bättre erfarenhet. Verkar som "Imotec" gör en del mycket bra prylar.

Dock måste man vara försiktig vid hanteringen av kopplen men det gäller ju MJ-prylar överhuvudtaget.

Den egna bygelkopplingen som jag beskriver är kanske inte så snygg men mer robust och ser inte ut att innebära några problem.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal