Författare Ämne: DM3  (läst 1849 gånger)

Utloggad alcofan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 52
DM3
« skrivet: fre 13 feb 2009, 10:38:09 »
Hej
 

Nån som har bra ritningar för en DM3'a?

 

Fick en "vild" ide när jag har reparerat en DU2'a och fick se virginias stora ellok. Med lite "modelllicens" så kan min D&H bana får en elbit från en järnmalmsgruva ut till huvudlinjen och då kan man ju bygga en Dm3.

Utloggad xoa

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 63
DM3
« Svar #1 skrivet: fre 13 feb 2009, 13:09:54 »

Utloggad O län

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 201
DM3
« Svar #2 skrivet: fre 13 feb 2009, 16:18:29 »
Det var ett strålande tips att titta där  :up:

Finns det kanske ritningar på ett Litt Oa upplagda på webben månne  :question:
Peter

Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
DM3
« Svar #3 skrivet: fre 13 feb 2009, 17:06:16 »
Borde väl snarare vara aktuellt med Of3 istf Dm3?


SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Genesis

  • Gäst
DM3
« Svar #4 skrivet: fre 13 feb 2009, 22:59:01 »
Trött trött, ännumera trött!!!! Hur fan orkar ni? Trött trött!

Utloggad O län

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 201
DM3
« Svar #5 skrivet: lör 14 feb 2009, 10:06:47 »
Tur att inte alla drabbats av den synnerligen svåra vårtröttheten än  ;)

Utloggad Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
DM3
« Svar #6 skrivet: lör 14 feb 2009, 10:57:01 »
Citat från: alcofan
Hej
...

 

Fick en "vild" ide när jag har reparerat en DU2'a och fick se virginias stora ellok. Med lite "modelllicens" så kan min D&H bana får en elbit från en järnmalmsgruva ut till huvudlinjen och då kan man ju bygga en Dm3.


Häftigt projekt, det borde ju gå att göra som Dg2 konverteringen som finns i en gammal Allt om Hobby, det är bara att göra den tre gånger för att få underredena och sedan bygga kåpor som på samma som bla Långskånk byggd Da.

 

Största hindret är väl att sätta sågen i 4st Flm Du2 :'(

 

Men vi ser fram mot resultatet :up: , omöjligt skall det inte vara.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Utloggad LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.722
DM3
« Svar #7 skrivet: lör 14 feb 2009, 11:05:48 »
Men alcofan, varför inte bygga några "boxcab" liknande ellok med Du2 eller annat lok som bas? Ett DB 118/119 kanske vore bättre?
Fast enklast är väl att bygga det modernare boggieloket som virginian hade och basera det på ett dieselloksundrerede.

 

/Lars

Utloggad alcofan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 52
DM3
« Svar #8 skrivet: lör 14 feb 2009, 18:38:09 »
Citat från: Micke C


Häftigt projekt, det borde ju gå att göra som Dg2 konverteringen som finns i en gammal Allt om Hobby, det är bara att göra den tre gånger för att få underredena och sedan bygga kåpor som på samma som bla Långskånk byggd Da.

 

Största hindret är väl att sätta sågen i 4st Flm Du2 :'(

 

Men vi ser fram mot resultatet :up: , omöjligt skall det inte vara.


Hinder ? jag slaktade 4 rs11 och en Gp7 rakt av för att få till en bra Rs36.

 

till mitt M640 projekt har det gått åt 3 lok så...

 

Jag funderade bara på om det finns nått annat koppelstångslokschassi

man kan utgå ifrån ?

Utloggad O län

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 201
DM3
« Svar #9 skrivet: lör 14 feb 2009, 21:48:37 »
Kolla på Fleischmanns 7369, den tänkte jag försöka greppa några exemplar av för att bygga ett Oa.
 

Peter

Utloggad alcofan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 52
DM3
« Svar #10 skrivet: sön 15 feb 2009, 19:09:08 »
Citat från: LLJ
Men alcofan, varför inte bygga några "boxcab" liknande ellok med Du2 eller annat lok som bas? Ett DB 118/119 kanske vore bättre?
Fast enklast är väl att bygga det modernare boggieloket som virginian hade och basera det på ett dieselloksundrerede.

 

/Lars


nja ide'n är att utnyttja modellbyggarlicensen fullt ut och bygga en DM3'a fast ha den på min D&H bana som matarlok från en järnmalmsgruva. Malmvagnar har jag i överflöd så nått kraftigt går det åt att dra med.

 

Har kollat lite mer och en V65'a kan var ett lämpligt chassi fast man får byta både blind och drivhjul. V65 har bara 1250mm hjul och DM har väl 1500mm nått.