Författare Ämne: Z-skalan  (läst 27073 gånger)

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.327
SV: Z-skalan
« Svar #75 skrivet: sön 24 nov 2019, 11:35:27 »
Hej Torbjörn.

Kul att se lite amerikanskt rulla runt på film och jag blir lite avundsjuk för här ligger
allt rullande i kartonger :ouch: finns inget att köra runt på. Man är som en seg åsna som
stretar emot hela tiden.  Man velar och velar och har svårt att komma till skott och allt
tar sånt för***** tid att göra mm. Nån gång blir det väl nån tur framöver. :geek:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

kattjaevel

• Gäst
« Svar #76 skrivet: sön 24 nov 2019, 12:35:04 »
Ja det är väl så med det mesta. Det kommer och går. Huvudsaken är att man inte måste fixa med hobbyn. Jag bygger inte ngt numera, bara kör.

kattjaevel

• Gäst
« Svar #77 skrivet: tor 28 nov 2019, 14:47:42 »
Det kom en Burlington förbi.

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 66
« Svar #78 skrivet: tor 28 nov 2019, 20:44:58 »
Köpte på vår version av Tradera/Ebay ifjol januari ett oanvänt Santa Fe-startset (81460) för att ha räls m m att köra med. Ett plus förståss att ett par elektriskt manövrerade växlar följde med
« Senast ändrad: lör 28 dec 2019, 16:04:33 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad Oskar_08

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #79 skrivet: fre 27 dec 2019, 22:22:07 »
Hej,
Är helt nybörjare med z-skala och har börjat fundera på en liten bana med stadstema.

Planen är att bygga en bana i Ikeas Liatorp-bord dvs ca 90x90 cm. Temat är som sagt stad och då vill jag ha en spårvagn, vilket är ett problem i z-skala. Det bästa jag hittat är Märklins rälsbuss 88166 som inte tillverkas längre(?) Däremot kommer kanske 88167 finnas igen vilket jag tolkar som samma modell plus en vagn utan motor (se länk nedan). Är det någon som vet om 2019 års modeller dvs 88167 kommer tillverkas i fler antal eller är det kört? Har någon försökt sig på en egen spårvagnslayout?

Några andra nybörjarfrågor:

Vilket spårsystem är bäst i avseende av drift eller spelar det någon roll?

Vilken körkontroller rekommenderas? Märklin eller Rokuhan eller något annat?

Har någon scrachbyggt hus i z-skala? Min tanke är att skriva ut någon husritning på ett lägenhetshus och börja bygga efter den. Finns ju modeller som man skriver ut som pdf och ändrar utskriftsstorlek så skalan blir rätt, men de husmodeller jag sett är antingen ganska fula eller anpassade för större skalor dvs onödigt pilligt med detaljer.

Har ni några andra tips eller tankar?

Tacksam för svar! Om inte får man väl börja testa att bygga några hus och se vad det leder till!
Mvh Oskar

Nedan är tågmodellen jag är intresserad av men det kanske kommer något bättre år 2020?..
Gauge Z - Article No. 88167
Class 798 Powered Rail Car
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/88167

Utloggad Erstfeld69

• Användare
« Svar #80 skrivet: lör 28 dec 2019, 07:59:29 »
Själv kör jag enbart med Märklin räls och transfomator, som jag antytt i mitt tidigare inlägg.

Rokuhans växlar har ett mer realistiskt utseende. Ett minus med dem är olämpligheten att köra in från fel förgrening. Tåget stannar och vad värre är, skador kan uppkomma på såväl lok som växel. Med Märklin forcerar tåget obehindrat växeln och manövern skadar loket på intet sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=db5duyGNOhw

kattjaevel

• Gäst
« Svar #81 skrivet: lör 28 dec 2019, 08:27:24 »
Jag kör med Märklins trafo och räls och flexräls. Det finns andra trafos men håll koll på utgående spänningar så att du inte bränner loken.
Jag har också scratchbyggt hus men tänk på att allt är mkt smått.
Det som gäller i z-skalan är att hålla rent. Lägg gärna loken du inte ska använda i sina lådor.
Om du tänker göra vändslinga så tänk på polariteten.

Fråga gärna mer.

Utloggad blid

• Användare
  • Antal inlägg: 106
« Svar #82 skrivet: lör 28 dec 2019, 13:46:31 »
Jag har också just återupptagit Z, men avser inte att göra något landskap. För förvaring kostar jag på mig TrainSafe Basic-tuber, https://youtu.be/VanAZfBger4. Fördelen är att jag slipper hålla på att packa upp och ner i kartonger. Om man har plats på en vägg kan de även fungera ungefär som en vitrin. Ska det fungera smidigt behövs ju ett stickspår där tuben får plats att ansluta. Jag trodde inte att detta skulle funka så bra för Z. men det jag hunnit testa är över förväntan. Jag tyckte det var lättare med anslutning mot Rokuhans räls än Märklins. Jag valde Rokuhans räls även av andra orsaker.
Eftersom jag inte har någon vändslinga i denna första version, så har jag två motriktade stickspår för anslutning av tuberna. Tanken är att en tub ska kunna fungera som en lång manuell vändskiva för hela tågset. Får väl se om det funkar i praktiken.
Analogt kör jag med Märklins transformator som följde med startsats 81461. Jag kör även digitalt med dator, men det är överkurs i detta sammanhang.
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold.

Utloggad Erstfeld69

• Användare
« Svar #83 skrivet: lör 28 dec 2019, 15:55:36 »
Själv uppbevarar jag de schweiziska elloken samt endel av vagnarna i vitrinskåp, IKEA:s Fabrikör.