Hej,
Är helt nybörjare med z-skala och har börjat fundera på en liten bana med stadstema.
Planen är att bygga en bana i Ikeas Liatorp-bord dvs ca 90x90 cm. Temat är som sagt stad och då vill jag ha en spårvagn, vilket är ett problem i z-skala. Det bästa jag hittat är Märklins rälsbuss 88166 som inte tillverkas längre(?) Däremot kommer kanske 88167 finnas igen vilket jag tolkar som samma modell plus en vagn utan motor (se länk nedan). Är det någon som vet om 2019 års modeller dvs 88167 kommer tillverkas i fler antal eller är det kört? Har någon försökt sig på en egen spårvagnslayout?
Några andra nybörjarfrågor:
Vilket spårsystem är bäst i avseende av drift eller spelar det någon roll?
Vilken körkontroller rekommenderas? Märklin eller Rokuhan eller något annat?
Har någon scrachbyggt hus i z-skala? Min tanke är att skriva ut någon husritning på ett lägenhetshus och börja bygga efter den. Finns ju modeller som man skriver ut som pdf och ändrar utskriftsstorlek så skalan blir rätt, men de husmodeller jag sett är antingen ganska fula eller anpassade för större skalor dvs onödigt pilligt med detaljer.
Har ni några andra tips eller tankar?
Tacksam för svar! Om inte får man väl börja testa att bygga några hus och se vad det leder till!
Mvh Oskar
Nedan är tågmodellen jag är intresserad av men det kanske kommer något bättre år 2020?..
Gauge Z - Article No. 88167
Class 798 Powered Rail Car
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/88167