Författare Ämne: Dax för Traxx!  (läst 5584 gånger)

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« skrivet: lör 24 jan 2009, 13:19:08 »
Monotoni  med mångfald


...Skulle man kunna kalla framtidens lokpark i Europa. Redan idag tar Bombardier hem massiva order, i form av sin dundersuccé TRAXX. Universalloket som till och med börjat erövra "Rc-bastionen" Sverige ( med Hector Rail 241, och snart även Green Cargo litt Re).



Här följer en liten översikt i N-skala. Året (inom parentes) är introduktionsåret för resp. loktyp.



Urmodern till Traxx, typ "145":

Slätt tak





DB 145 (1997) 80 st, godstrafik/Tyskland

SBB Re 481 (2000) 6 st (ex. Lokoop Re 486), godstrafik/Schweiz

DB 146.0 (2000) 31 st, persontrafik/Tyskland





Traxx 1 (tvåsystemlok, godstrafik):

Nedsänkt tak för att klara olika länders banprofil





DB 185  (2000) 200 st, Tyskland

SBB  Re 482 (2002) 10 st, Schweiz

BLS  Re 485 (2002) 23+15 st, Schweiz



Traxx 1 (tvåsystemlok, persontrafik):





DB 146.1 (2005) 32 st, Tyskland.

CFL 4000 (2004) 20 st, Luxemburg





Traxx 2  (flersystemlok, godstrafik):

Krockförstärkta hytter





DB 185.2  (2005) 200 st, Tyskland. Trafikerar även Danmark/Sverige!

SBB  Re 484 (2004) 18+30 st, Schweiz





Hector Rail  241 (2008) 10 st, Sverige/Norge.

Green Cargo  Re (2009) 6+10 st, Sverige (saknas på bild!)





Traxx 2E:

Bombardiers nya lok-plattform, innefattande alla Europas strömsystem inkl. en dieselelektrisk variant.





HSA  E 186 (2008) 12 st, Holland/Belgien "High Speed Allince", persontrafik

BLS  Re 486 (2008) 10 st, Schweiz, godstrafik

SNCB 28 (2008) 40 st, Belgien, godstrafik (saknas på bild!)





Som synes, framtiden för Europas ellok är redan utstakad!  :???:  :)

Förutom statsbanorna, finns det en myriad av privata operatörer som beställt loktypen, ofta i gränsöverskridande trafik.



Konkurrenten Siemens har ju också, om än i mindre omfattning, sin lokplattform för Europa (jämför Hector´s typ 441).



Om nå´n vill fördjupa sej i ämnet, finns denna suveräna länk:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000006





Mvh Jörgen




Utloggad LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.814
Dax för Traxx!
« Svar #1 skrivet: lör 24 jan 2009, 16:54:23 »
Trevlig samling och sammanställning!

Man kan se på utvecklingen med blandade känslor. Tidigare har varje järnvägsförvaltning byggt sina egna lok efter egna specifikationer med följd att det (oftast) blev små serier , dyra reservdelar, hög utvecklingskostnad per enhet och nationalismen gjorde att loken inte korsade gränsen även om de hade kunnat. Nästan inga stater beställde lok utomlands, undantaget är bara de mindre länderna.

Lokindustrin har äntligen lärt sig av bildindustrin med mer standardiserade komponenter som chassin, strömomvandlare, hjulupphängningar, drivningar...

Inom spårvägen finns lite större variation på utseendet då tillverkarna erbjuder profilprogram med tex lite olika form på kaross och längder vilket gör att "samma" spårvagn kan se väldigt olika ut. Det kanske kommer ett profilprogram till loken med nästa generation standardlok?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« Svar #2 skrivet: lör 24 jan 2009, 23:26:01 »
Citat från: LeoArietis
Trevlig samling och sammanställning!

Man kan se på utvecklingen med blandade känslor. Tidigare har varje järnvägsförvaltning byggt sina egna lok efter egna specifikationer med följd att det (oftast) blev små serier , dyra reservdelar, hög utvecklingskostnad per enhet och nationalismen gjorde att loken inte korsade gränsen även om de hade kunnat. Nästan inga stater beställde lok utomlands, undantaget är bara de mindre länderna.

Lokindustrin har äntligen lärt sig av bildindustrin med mer standardiserade komponenter som chassin, strömomvandlare, hjulupphängningar, drivningar...

Inom spårvägen finns lite större variation på utseendet då tillverkarna erbjuder profilprogram med tex lite olika form på kaross och längder vilket gör att "samma" spårvagn kan se väldigt olika ut. Det kanske kommer ett profilprogram till loken med nästa generation standardlok?




Tack LeoArietis!

 

Många länder hade ju dessutom sina egna inhemska loktillverkare, se t ex bara på ASEA här hemma, eller Alsthom/Frankrike. Loken förr blev liksom mer "personliga" i uppsynen, när de fick resp. lands prägel.

Man kan tycka vad man vill om BigMac-ifieringen av elloken (en och samma typ överallt), men ska järnvägen bli kostnadseffektiv - gentemot vägtrafiken - är det just standardiseringar över nationsgränser som ska till  :)

 

Det du nämner om spårvagnar och profilprogram, finns idag även på motorvagnssidan hos tågoperatörerna. Tycker mej se standardplattformar, varpå operatören kan få välja egen utformning/design på exteriören! (Jfr Coradia Lirex hos DB och hos SL/Stockholm, X60).

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« Svar #3 skrivet: sön 25 jan 2009, 12:35:12 »
Här kommer en eftersläntrare, glömde helt bort Norrmännens variant av TRAXX 2:
 



CargoNet  CE 119 (2008) 10 st, godstrafik

 

 

Så de´ så!

 

/Jörgen

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« Svar #4 skrivet: mån 18 jan 2010, 21:17:54 »
Sprillans ny modell till Traxx-samlingen:

Green Cargo  Re  (TRAXX 2)  2010,  16 st

Enligt källor är de första Re-loken på väg till Sverige...!

Utloggad The Tram Man

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 406
Dax för Traxx!
« Svar #5 skrivet: tis 19 jan 2010, 19:56:15 »
Enligt mina källor kanske de redan är här! :D

Utloggad 343kaka

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 456
Dax för Traxx!
« Svar #6 skrivet: tis 26 jan 2010, 03:10:21 »
Har du gjort "den vanliga målningsproceduren" vid framställandet av sidodekoren till BLS-maskinen?
Bästa hälsningar

Johannes

Kör svenskt 70-80-tal, bygger gärna själv.

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« Svar #7 skrivet: tis 26 jan 2010, 20:41:08 »
Citat från: 343kaka
Har du gjort "den vanliga målningsproceduren" vid framställandet av sidodekoren till BLS-maskinen?


Jodå, finaste penseln och Humbrol. Små tappra försök att föra över motiven från fullskalan till modellen.

Men först en förlaga - helst ett sidofoto och/eller logga från tågoperatörens hemsida - som kopieras ned till 1:160, att sedan gravera utifrån.

 

Bäst att gilla läget med dessa nya, osannolika "loko-motiv" ute i Europa...fransmännen och britterna ligger på framkanten:

 



 

Förutom BLS´alpinist, ett SNCF BB-15000 med "En voyage"-krusiduller, En DMU Class 150 från Wales med landskapsmotiv och nederst en Class 483 (f.d. Tube Stock) från Isle of Wight, med dinosaurier. Tjosan!

Utloggad Mölle-Mats1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 353
Dax för Traxx!
« Svar #8 skrivet: tis 16 feb 2010, 13:24:10 »
Citat från: LeoArietis
Trevlig samling och sammanställning!

Man kan se på utvecklingen med blandade känslor. Tidigare har varje järnvägsförvaltning byggt sina egna lok efter egna specifikationer med följd att det (oftast) blev små serier , dyra reservdelar, hög utvecklingskostnad per enhet och nationalismen gjorde att loken inte korsade gränsen även om de hade kunnat. Nästan inga stater beställde lok utomlands, undantaget är bara de mindre länderna.

Lokindustrin har äntligen lärt sig ... med mer standardiserade komponenter ...
Tja, intet nytt under solen brukar man ju säga!  :)

 

Den här processen inleddes ju redan på 1920-talet då en rad olika tyska fursten- och kungadömens etc järnvägsförvaltningar slogs samman till Deutsche Reichsbahn och man tog fram de då nya och moderna s k enhets-ångloken. Fram till dess så hade ju varje enskilt litet land haft sina egna loktillverkare, t ex Krauss-Maffei i Bayern, Borsig i Preussen etc.

 

Men visst var det väl charmigt och trevligt då varje enskild järnvägsförvaltning hade "sin" lokbyggare, det håller jag gärna med om (även om våra svenska ellok väl aldrig vunnit några skönhetspriser i mina ögon - med undantag av Ra som ju inte är speciellt svenskt i designen)!
Also sprach der Messerschmitt

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« Svar #9 skrivet: mån 12 jul 2010, 17:41:41 »
Lite efterbörd....Tidigare omnämnd, men har saknats på bild:
SNCB 28 (2008) 40 st, Belgien, godstrafik (4-system). Ur familjen TRAXX 2E.SNCB-Cargo leasar loken av Angel Trains Cargo, därav färgsättningen.

Utloggad jorgen.edgar

  • Handlare
  • ***
  • Antal inlägg: 748
    • Jörgen Edgars hemsida
Dax för Traxx!
« Svar #10 skrivet: lör 19 feb 2011, 17:57:39 »
En till modell till traxxsamlingen:
 



DB Schenker 186 (TRAXX 2E MS, sambeställd med dotterbolaget Euro Cargo Rail E 186)

2010  (8+45 st)  Godstrafik, 4-system.

 

Här  http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405130&lang=1 finns mer att läsa om typen!

Utloggad The Tram Man

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 406
Dax för Traxx!
« Svar #11 skrivet: sön 20 feb 2011, 12:26:40 »
Wunderbar!