Författare Ämne: HRRJ vagnspark i skala HO  (läst 2528 gånger)

Utloggad Lihkströmsverken

• Användare
  • Antal inlägg: 245
HRRJ vagnspark i skala HO
« skrivet: tor 08 jan 2009, 15:28:01 »
Våra vänner (plast-)flygplansbyggarna gillar att bygga så kallade samlingar där samtliga individer eller varianter av en flygplanstyp visas. Det närmsta vi modelljärnvägare kan komma är nog att bygga en lok- eller vagnspark från en liten privatbana. För egen del började jag för några år sedan med att bygga Hälsingborg-Råå-Ramlösa järnvägs personvagnar i skala HO avsedda för 7mm spårvidd. Genom åren har de flesta personvagnstyper kommit ut som modell och med ett undantag (två vagnar) kan alla vagnar byggas med enklare konverteringar. Vad som hindrar mig är som oftast avsaknad av tid och inspiration men hittils har 8 av banans vagnar byggts. Dessa visas av nedanstående bilder.

Coö nr 1, modell från David Provan (boggierna tillfälligt utlånad till annan vagn). Orginalmärkning på gaveländorna.

Co nr 2. Underrede, gavlar och tak från en byggsats från David Provan. Denna vagn fick en täkt korg men vagnen levererades öppen. Orginalmärkning på gavlarna.

Coö nr 3, som vagn nr 1

Coö nr 4, som vagn nr 1

Coö nr 5, som vagn nr 1 men med förenklad märkning på gavlarna.

Coö nr 6, som vagn nr 1 men med en gavelmärkning som var ett mellanting mellan den äldre och den "moderniserade". På denna modell har orginalboggierna från David Provand byggsats ersatts med mer korrekta från Bill Bedford.

Co nr 3, andar vagnen med samma nummer. Byggsats från Worsley Works och boggier från David Provans byggsatser enligt ovan.

Co nr 8. En byggsats från Worsley Works som för närvarande saknar sina mässingsbokstäver "HRRJ" utmed korgsidan.

Utloggad Lihkströmsverken

• Användare
  • Antal inlägg: 245
HRRJ vagnspark i skala HO
« Svar #1 skrivet: tor 08 jan 2009, 15:56:00 »
Fick aldrig med en bild som visade de olika gavlarna, därför kommer den här (sjögången bjuder jag på). Dekalen är "en specialare" framtagen av en känd dekalproducent från Sveriges framsida, credit till denne hedersman!