Författare Ämne: Aero Minor i modell?  (läst 5918 gånger)

Utloggad clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 869
Aero Minor i modell?
« skrivet: fre 14 nov 2008, 10:11:41 »
1956 eller så - när jag var runt nio år - inköptes familjens första bil. När den rasade ihop mot slutet av decenniet ersattes den f ö inte förrän ca tjugo år senare.
Nåväl, underverket kallades Minor, var från 1948 och av tjeckisk tillverkning. En tvåtaktare med framhjulsdrift. Motorblocket var i lättmetall. Farsan skruvade enkelt loss motorn och ställde den på köksbordet för underhåll och reparation.

Undrar nu om någon känner till om denna bil tillverkas i modell. Helst i H0 förstås, men andra skalor duger också.

Tjeckiska Aero (Jawa) Minor tillhörde väl aldrig Sveriges vanligaste bilmärken, men på femtiotalet var de faktiskt inte hellar direkt sällsynta, trots att tillverkningen upphörde redan 1951.

http://www.home.no/migreg/norsk/minor.html
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.983
Aero Minor i modell?
« Svar #1 skrivet: fre 14 nov 2008, 11:21:50 »
Jawa var ju vanligt i armén, deras 250kubiksmoppar var till 100% vad som fanns när jag gjorde lumpen. (Något år senare ersattes dessa av automatväxlade Husqvarnor).

H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
Aero Minor i modell?
« Svar #2 skrivet: fre 14 nov 2008, 17:54:58 »
http://www.87thscale.info/artapo.htm

Dom har en Aero, vet inte om det är rätt modell....

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
  • Antal inlägg: 353
Aero Minor i modell?
« Svar #3 skrivet: fre 14 nov 2008, 21:10:06 »
Citat från: 71

Dom har en Aero ...

... och en del annat av intresse också! Porsche 914 Polizei skulle ju sitta som en smäck i polisbils-samlingen, och SAAB 96 1965 ...  ;)  Nu snackar vi tvåtakt långnos med den "italienska" rutgrillen!!! Hra själv haft bl a en Sport med separatsmörjing, tre förgasare och träratt i fullskala av denna ädla årgång.

Nån som  har en aning om var man kan få tag på dessa alster?
Also sprach der Messerschmitt

Utloggad clas

• Stammis
Aero Minor i modell?
« Svar #4 skrivet: fre 14 nov 2008, 23:49:34 »
Citat från: 71

Dom har en Aero, vet inte om det är rätt modell....

Stefan
Förvisso finns där en Minor i listan, men 1946 års modell, dvs två år äldre än familjens bil. Får försöka luska ut om det är några större skillnader - samt var man kan inhandla Artapos modeller.

Vet möjligen Stefan någon som som säljer dessa?

Lär f ö finnas en renoverad Aero Minor i skala 1:1 på Hisingen någonstans.

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad arriemoller

• Användare
  • Antal inlägg: 392
Aero Minor i modell?
« Svar #5 skrivet: sön 16 nov 2008, 06:58:19 »
Här har du en SAAB 96 tvåtakt av 1965 års modell.
Men du vågar inte bjuda, den skall jag ha!

Eftersom man kan välja färg själv så utgår jag från att han har flera som kommer att läggas ut.

Gör en sökning på Ebay.de och spara den sen (Diese suche speichern) så får du automatiskt mail när ett objekt dyker upp.

Jag har själv hittat många udda bilar på det viset, ex vis saab sonett och 95.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230307262697&ssPageName=ADME:B:ONA:DE:1123#ebayphotohosting

Möller

Utloggad arriemoller

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #7 skrivet: sön 16 nov 2008, 07:09:44 »
Vid närmare kontroll visar det sig att jag redan har 96:an :oops:
Så var så god och bjud.

Möller

Utloggad clas

• Stammis
Aero Minor i modell?
« Svar #8 skrivet: sön 16 nov 2008, 10:09:03 »
Citat från: arriemoller
Vid närmare kontroll visar det sig att jag redan har 96:an :oops:
Så var så god och bjud.

Möller
Tja, nu var det ju inte SAAB eller ens tvåtaktare i allmänhet jag var ute efter. Vad jag söker är en modell av tjeckiska Aero Minor, årgång 1948.

Dock: dina inlägg visar att man kan hitta Artapos modeller på e-bay. Den informationen tackar jag för.

Och efter vad jag kan förstå var det ingen skillnad på 1946 och 1948 års upplaga av Aero Minor, så Artapos H0-Minor tycks duga utmärkt.

Jakten kan börja...

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad arriemoller

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #9 skrivet: sön 16 nov 2008, 10:16:24 »
Sorry.
Hakade på Mölle-Mats OT förfrågan. Och när jaf ändå är OT, någon som vet var man kan hitta en Ford 14 M i H0?

Möller

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #10 skrivet: sön 16 nov 2008, 21:31:42 »
Sorry.
Hakade på Mölle-Mats OT förfrågan. Och när jaf ändå är OT, någon som vet var man kan hitta en Ford 14 M i H0?
Först, tack för tipsen om SAAB:arna, vi får se om budgivningen slutar inom "anständiga" priser ...

Ford 14 m har väl aldrig funnits? Ford Taunus 12 m och 15 m däremot är väl modellbeteckningar som fanns såväl under 50- som 60-talen. 50-talsmodellerna var den bakhjusldrivna varianten som under några år var försedd med en jordglob i fronten, fortsatte väl att produceras i lätt faceliftad version som en budget-modell ända in på 60-talet under modellnamnet Taunus 12 m (den gav Brekina ut i modell i H0:an för något år sedan, och jordglobs-Taunus 15 m av 50-talsmodell har ju Wiking gjort).

Men från 1963 (om jag minns rätt) så kom en helt ny budget Taunus 12 m och lite senare under 60-talet även en Taunus 15 m med lite större slagvolym och lite annorlunda karosspressveck som hade V4-motor (15 m-modellens motor hamnade ju även under huven på SAAB 96) och framjulsdrift. Jag gissar att det är de senare modellerna du söker, dem har jag dock inte sett i modell i H0 i alla fall.

Och förlåt Clas att vi "klampar runt" i din Minor-tråd! Jag håller tummarna för att du hittar ett ex av denna trevliga lilla tjeckiska bilmodell! Tjeckerna har ju stolta traditioner inom bilbyggnadskonsten sedan fr a mellankrigstiden, och har ju på senare r åter tillåtts "blomma ut" efter bottennapps-åren unde rkommunistepoken med svansmotor-Skodan.

Utloggad arriemoller

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #11 skrivet: mån 17 nov 2008, 06:34:30 »
Det är nog en 12 M jag söker, jag övningskörde i en sån en gång i tiden.

Möller

Utloggad clas

• Stammis
Aero Minor i modell?
« Svar #12 skrivet: mån 17 nov 2008, 11:28:03 »
Sorry.
Hakade på Mölle-Mats OT förfrågan.

Citat från: Mölle-Mats1
förlåt Clas att vi "klampar runt" i din Minor-tråd! Jag håller tummarna för att du hittar ett ex av denna trevliga lilla tjeckiska bilmodell!
Inga problem - min reaktion berodde på ett missförstånd - hade jag läst Mölle-Mats första inlägg noggrannare hade jag förstått bättre vad arriemoller syftade på och uttryckt mig annorlunda. Och tipset om e-bay var ju - som nämnts - relevant.

E-bay är faktiskt enda "leverantör" av Artapos modeller jag hittat. Lite tråkigt, då urvalet blir något slumpmässigt och priserna inte är fasta. Skulle föredra en nätbutik med fasta priser som har modellerna i ordinarie sortiment så att det bara är att beställa. Eller om någon händelsevis har adressen till någon pålitlig leverantör som inte finns på internet. (Har tittat in hos alla tjeckiska mj-butiker jag hittat på nätet utan resultat.)

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #13 skrivet: mån 28 feb 2011, 09:37:52 »
Den här tråden har ju sovit ett tag, men nu har det hänt lite så jag väcker den till liv igen!

Jag har ju upptagits i sturelsen för Sture Byléns modelljärnväg Morshyttan/Rossberga 1959 (se grannforumets tråd http://www.stinsensforum.se/board/morshyttan-rossberga-1959-t5090.html ifall du vill ha mer info), och på den ska det förekomma ett scenario med en Aero Minor som föraren haft en mindre olycka genom en avåkning med ut i en åker.

Lite sporadiskt har vi väl kollat efter Aero Minor till detta och under tiden så har en Morris Minor fått agera "stuntbil", men nu känns det lite som dags att hitta "rätt" bil till just den scenen. Jag har därför börjat scanna av marknaden för Artapos modeller och hittat ett par försäljningsställen (men dessvärre fortfarande ingen Aero Minor).

Det finns en hobbybutik i Dresden som ser ut att vara välsorterad på bilmodeller från det forna östblocket, se http://modellmobildresden.de/modelle.php?section=PKW&size=87&page=1

Sedan finns det en tjeckisk aktör på tyska eBay som annonserar ut åtskilliga Artapo-modeller, hans kontaktuppgifter är:

Rene Novotny
Vodnanskeho 10
169 00 Praha 6
Tschechische Republik
Telefon: +420 220512939
Fax: +420 220512939
E-Mail: novmuf@centrum.cz
Rene Novotny Vodnanskeho 10 169 00 Praha 6 Tschechische Republik Tel: +420 220512939 Fax: +420 220512939 E-Mail: novmuf@centrum.cz

HAn verkar väldigt duktig på tyska, men det lär enligt utsago även fungera att kommunicera på engelska med honom.

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp i jakten efter Artapo- (och andra Ossie-) modeller i allmänhet och Aero Minor i synnerhet!

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.374
  • Lindome
Aero Minor i modell?
« Svar #14 skrivet: mån 28 feb 2011, 13:35:47 »
Den här tråden har ju sovit ett tag, men nu har det hänt lite så jag väcker den till liv igen!

Ja en sisådär 2,5 år har den sovit.  ;)  men det är ju trevligt när det kommer nåt nytt.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #15 skrivet: sön 06 mar 2011, 20:57:17 »
Citat från: Grävarn

Ja en sisådär 2,5 år har den sovit.  ;)  men det är ju trevligt när det kommer nåt nytt.

Varma mj-hälsn Stefan
Ja nu har jag verkligen goda nyheter, för nu så har då äntligen sökandet efter en (Jawa) Aero Minor burit frukt:

Modellen är av Satoris (och inte Artapos) tillverkning, och har levererats direkt från René Novotný i Prag, Tjeckien till det facila priset av € 12! Helt lätt att uppbringa var den inte, men trägen vinner ...  :-D Detta var det enda exemplaret han hade på lager för dagen - men får nog in fler framöver.

Utloggad clas

• Stammis
Aero Minor i modell?
« Svar #16 skrivet: tis 08 mar 2011, 19:19:44 »
Borde naturligtvis som trådstartare redovisat här att jag till slut själv faktiskt lyckades få tag på en Aero Minor. Närmare bestämt i höstas på polska e-bay  - och säljare var just René Novotny. Priset blev endast €9.90 - plus porto och bankavgifter förstås...

Efter vad jag förstår är även min modell av Satoris tillverkning. Har samma brister som Mölle-Mats exemplar: vindrutan skall vara delad, liksom rutan i dörren. Vidare kan konstateras att tjeckerna tydligen tillverkade bilen av ca 10 cm tjock plåt om man får tro modellen - kolla vindrutans infästning på bilden i Mölle-Mats inlägg! Någon toppmodell rör det sig inte om, men jag är glad att äntligen ha barndomens bil i H0 över huvud taget.

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
Aero Minor i modell?
« Svar #17 skrivet: tis 08 mar 2011, 20:17:17 »
Citat från: clas
Borde naturligtvis som trådstartare redovisat här att jag till slut själv faktiskt lyckades få tag på en Aero Minor. Närmare bestämt i höstas på polska e-bay  - och säljare var just René Novotny. Priset blev endast €9.90 - plus porto och bankavgifter förstås...

Efter vad jag förstår är även min modell av Satoris tillverkning. Har samma brister som Mölle-Mats exemplar: vindrutan skall vara delad, liksom rutan i dörren. Vidare kan konstateras att tjeckerna tydligen tillverkade bilen av ca 10 cm tjock plåt om man får tro modellen - kolla vindrutans infästning på bilden i Mölle-Mats inlägg! Någon toppmodell rör det sig inte om, men jag är glad att äntligen ha barndomens bil i H0 över huvud taget.
Nej det är ju en bit till Brekina-klass vad gäller modellens detaljarbete, tanken går väl snarare i riktning mot EKO för att hitta jämförbara objekt!

Men - å andra sidan är det en Aero Minor, och det är ju en mycket viktig modell att ha!!!

Utloggad Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
Aero Minor i modell?
« Svar #18 skrivet: ons 09 mar 2011, 08:31:37 »

Jag har ju upptagits i sturelsen för Sture Byléns modelljärnväg Morshyttan/Rossberga 1959 (se grannforumets tråd http://www.stinsensforum.se/board/morshyttan-rossberga-1959-t5090.html ifall du vill ha mer info), och på den ska det förekomma ett scenario med en Aero Minor som föraren haft en mindre olycka genom en avåkning med ut i en åker.

Fast hela det forumet verkar ha somnat, nån som hört nåt?
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

Utloggad clas

• Stammis
Aero Minor i modell?
« Svar #19 skrivet: ons 09 mar 2011, 18:47:26 »
å andra sidan är det en Aero Minor, och det är ju en mycket viktig modell att ha!!!
Naturligtvis är det så. I synnerhet om man som jag redan vid ca 11 års ålder kört en dylik i skala 1:1. Visserligen endast ca tre meter för att flytta den under ett träd för att undgå den heta solen, men i alla fall. Detta skedde på såväl privat som inhägnad mark, men jag hoppas ändå att det var olagligt. Hursomhelst dröjde det minst 15 år innan jag körde bil nästa gång.

Citat från: Arne Ivan
/.../grannforumets tråd http://www.stinsensforum.se/board/morshyttan-rossberga-1959-t5090.html /.../
Fast hela det forumet verkar ha somnat, nån som hört nåt?
Hört och hört...var inne för mindre än en halvtimme sedan och då fungerade allt normalt.

H0e/HOn30/H09   009