Författare Ämne: "Mäster" rides again!  (läst 2010 gånger)

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
  • Antal inlägg: 353
"Mäster" rides again!
« skrivet: lör 01 nov 2008, 20:54:02 »
"Mäster" Stig Blomquist var ju - tillsammans med stallkamraten Per Eklund - en av världens absolut bästa rallyförare för sisådär 30 år sedan, och då givetvis bakom ratten i en SAAB 96 V4 borrad till 1835 cc med korsinsug, dubbla Weber 45:or och en "special II" växellåda med 6:35 slutväxel mm godis under den med läderrem säkrade motorhuven!

"En rull om året är ett kvitto på att man fortfarande är hungrig" var en "vinnande devis"!  :P  Det fanns "vissa epigoner" som trodde att man blev en ny Stig bara genom att rulla en modest standard-96:a varje år ...  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:

Nå, nu finns Stigs Toreadorröda fabriks-tävlingsbil (t o m 1973 alltså) i en någotsånär vettig modell från Brekina - visserligen borde den ha haft USA-exportmodellens grill med runda strålkastare (för att få plats med den välbehövliga större kylaren från 99:an), en knippe extraljus i nosen och förstås läderremmen över huven för att vara helt perfekt - men vad tusan, i föreliggande form är den helt okej (liksom arge kokurrenten Simo Lampinens vita och blå finska variant, även den finns som modell från Brekina)!

Och nu ber vi - pliiiiiiiis Brekina! Den indiskt gula (orange) fabriksbilen från 1974-1975 och den opalgröna (limegrön ungefär) från 1976 skulle sitta som en smäck som kompletteringar i SAAB-samlingen!!!

Från 1977 ersattes ju 96:an av svarta 99:or med Turbo i rallyspåret, inledningsvis 3-dörrars Combi Coupéer (såg vi ju ett lämpligt utgånsmaterial till i en parallell tråd häromdagen) och därefter 2-dörrars sedaner.

Runt 1982 var dock det roliga slut när Walther Röhrl blev ohyggligt överlägsen och snabbt förpassade alla "normala" tvåhjulsdrivna bilar till sophögen med sin Audi Quattro, men det är en annan historia ...
Also sprach der Messerschmitt

Utloggad Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.206
"Mäster" rides again!
« Svar #1 skrivet: sön 02 nov 2008, 17:33:20 »
Jag har också införskaffat denna fina modell, men saknar extraljusen. En modell av en rallybil utan hasplåt kan jag acceptera, men inte en utan extraljus.  :down:

Brekina gjorde ifjol denna presentsats med 3 olika Porsche 917 som körts av den brittiske sportvagnsveteranen David Piper (fortfarande aktiv, född 1930!):

Kan man få önska sig något liknande med 3 av Stig Blomquists SAAB 96:or i rött, indiskt gul och opalgrön. Med extraljus, tack!
H0 2R DCC

Utloggad berraf

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.474
"Mäster" rides again!
« Svar #2 skrivet: sön 02 nov 2008, 19:04:40 »
Stigs röda V4:a, läckert!!!

Gack åstad och kolla filmen "Rallybrudar" boys  :up:
Hög nostalgifaktor utlovas...

Utloggad Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.206
"Mäster" rides again!
« Svar #3 skrivet: sön 02 nov 2008, 19:57:31 »
Jodå, Rallybrudar står på listan över filmer som ska ses i höst.
H0 2R DCC

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.696
"Mäster" rides again!
« Svar #4 skrivet: mån 03 nov 2008, 17:33:30 »
Citat från: Mölle-Mats1

Har tidigare mest bojkottat Amazonerna i rally-version, men det här såg däremot riktigt trevligt ut. Man får väl avvakta månaden ut dock å se, men den är noterade på vill-ha listan.  :P
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
"Mäster" rides again!
« Svar #5 skrivet: mån 03 nov 2008, 18:05:36 »
Tjusig modell men hade förebilden kromade navkapslar?  Hur som helst är Brekinas bilar små smycken, titta t ex på framblinkersen på bilen ovan.

Själv kunde jag inte motstå deras nya Rover hos Kempe Hobby i förra veckan. Det blir fler och fler Brekinabilar i min vitrin.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
"Mäster" rides again!
« Svar #6 skrivet: mån 03 nov 2008, 19:10:02 »
Citat från: 71
Tjusig modell men hade förebilden kromade navkapslar?  
Nej det hade de nog inte! Länge körde man med "nakna" plåtfälgar, men de allra sista åren så hade fabriksstallet lättmetallfälgar på sina bilar - det fanns en tillbehörsfälg till 96:an som utseendemässigt var mycket snarlik den ursprungliga 99 EMS-modellens original lättmetallfälgar (men bultmönstret var inte detsamma!).

Men det fanns faktiskt ett gäng rallyåkare i Falun/Borlänge som började köra med kromade navkapslar på sina rallybilar på vintern, för de hävdade att det bromsade farten mindre än "nakna" fälgar och utstickande hjulbultskallar gjorde när de tog stöd mot snödrivorna i svängarna!  ;)

Citat från: 71
Hur som helst är Brekinas bilar små smycken, titta t ex på framblinkersen på bilen ovan.

Själv kunde jag inte motstå deras nya Rover hos Kempe Hobby i förra veckan. Det blir fler och fler Brekinabilar i min vitrin.

Mmmm visst är de helt fantastiska, just framblinkersen var en detalj som även jag noterade när jag väl fick se bilmodellen "uppblåst" på bilden. Det lilla vita fältet för parkeringsljuset är verkligen litet men ändå riktigt återgivet - imponerande!

Även jag har alldeles för svårt att motstå Brekinas alla bilmodeller - och en Rover "P6" måste jag ju i egenskap av gammal anglofil förstås införskaffa!

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.696
"Mäster" rides again!
« Svar #7 skrivet: mån 03 nov 2008, 19:23:03 »
Jo, även dessa Rovermodeller är grymma... å finns både som höger- såväl som vänsterstyrda.  :P
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.055
"Mäster" rides again!
« Svar #8 skrivet: fre 07 nov 2008, 17:07:22 »

Två EKO SAAB 96. Knappast så snygga men unika.

BJ

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
"Mäster" rides again!
« Svar #9 skrivet: lör 08 nov 2008, 21:13:32 »
Citat från: BJ
Två EKO SAAB 96. Knappast så snygga men unika.
Och framför allt helt underbara - i synnerhet Eric Carlsson "på takets" vinnarbil från MonteCarlo-rallyt 1963 och 1964! Och du har ju lyckats få med en viktig detalj som Brekina missat - läderremmen över motorhuven!!!

Om du - mot förmodan - någon gång skulle få för dig att göra av med de här två underbara bilarna så vet du väl vem du skall vända dig till (någon som är stor såväl SAAB- som EKO-entusiast) ???  :P

Utloggad Mölle-Mats1

• Användare
"Mäster" rides again!
« Svar #10 skrivet: lör 08 nov 2008, 21:23:27 »
Nå har man sagt A så får man väl säga B också - här kommer en bild på Brekinas Simo Lampinen tävlingsbil:

Som synes så har den här varianten samma Trollhätte-registreringsnummer som Stigs bil - borde förstås ha haft finska plåtar ...