Författare Ämne: Mina banverkståg  (läst 2108 gånger)

Utloggad roffen

• Användare
  • Antal inlägg: 309
Mina banverkståg
« skrivet: sön 16 sep 2007, 09:32:37 »
Hej,

Har pysslat under sommaren med att få ihop ett Banverks-tåg. Det blev väl ömsom vin, ömsom vatten...

Fleischmann-vagnar var kul att bygga om till Qbd, använde tips från framför allt Olle Frykmo. OK, de ser väldigt oanvända ut. Men jag behöver träna på vädring på något billigare först...

Ett billigt Fleischmann-lok fick bli glad T43.

Det finns ett Minitrix MAK-lok som går att göra om till Banverket G1205. Minitrix-loket går riktigt bra, är välbyggt, förberett för dekoder - och billigt! Det verkar ingå i startsatser och man kan hitta billiga på ebay.de. Passar mej utmärkt eftersom det är i stort sett enfärgat, går bra att spraya med lämplig färgburk, alltså.

Men - som påpekats på forumet - det är alls inte att bara stoppa i dekodern. Jag fick som många andra inte ordning på de elektriska förbindelserna :'( . Kanske kapade jag benen på dekodern för korta.

Men - skam den som ger sig, dom som aldrig har misslyckats med en dekoderinstallation kan väl skapa sej en egen tråd...

Så nu har jag nya dekodrar på väg in och ytterligare ett MAK-lok är inköpt på ebay.

(Och ja, jag ska knäppa ner kåpan ordentligt innan jag plåtar nästa gång)

Roffe
Roffe
Bygger svenskt modernt i N-skala
Göteholm-Härås Järnväg

Utloggad Tobias-A

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
Mina banverkståg
« Svar #1 skrivet: sön 16 sep 2007, 18:43:22 »
Hej Roffe!

Tjusiga bilder!  Jag har också funderat på att köpa ett Minitric MAK-lok men har dom DCC kontakt eller är det Selextrix och löda själv som gäller?
Mvh Tobias

Utloggad roffen

• Användare
Mina banverkståg
« Svar #2 skrivet: sön 16 sep 2007, 19:18:32 »
Tobias,

Nej, Selectrix är det inte, det ska funka med en standard NEM651 dekoder. Löda ska man inte behöva, ut med ett litet dummy-kort och in med DCC. I princip är det enkelt, men det verkar som om jag inte är ensam om att ha problem...

Man drar i princip bara ut det gamla kortet som  sitter med sex stift och stoppar in en dekoder. Men marigt att få kontakt på alla anslutningar.
Roffe
Göteholm-Härås Järnväg

Utloggad roffen

• Användare
Mina banverkståg
« Svar #3 skrivet: sön 23 sep 2007, 20:14:23 »
Jag tröttnade och kände mig på brutalt humör :evil: . Så jag bröt bort den undermåliga kontaktbryggan och lödde helt rått fast dekodern. Det var inget problem, lödtennet håller sig på metalldelarna och värmen från lödningen verkar inte ha skadat dekodern.

Så nu glider mitt Banverkståg majestätiskt (nåja) fram på banan. Full last med makadam.

Roffe
Göteholm-Härås Järnväg

Utloggad Tobias-A

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
Mina banverkståg
« Svar #4 skrivet: sön 23 sep 2007, 20:22:42 »
Varför då?   :)    Passade inte dekodern eller vardan detta?
Mvh Tobias

Utloggad Håkan

• Användare
  • Antal inlägg: 245
Mina banverkståg
« Svar #5 skrivet: sön 23 sep 2007, 20:34:34 »
Tjena Roffen!
Tjusigt.....Skitbra ide att löda fast dekodern, det är väll det ända som hjälper mot allt j_vla glappande.... :up: .

Ska byta ut lite kablar på mitt lok så kanske jag kan rulla lite på Norrbanan sen.....
HR
N scale fanatic from north

Utloggad roffen

• Användare
Mina banverkståg
« Svar #6 skrivet: mån 24 sep 2007, 21:11:28 »
Citat från: Tobias-A
Varför då?   :)    Passade inte dekodern eller vardan detta?

Nä, det är svårt att få alla stift ner mot kontaktplåtarna. Sen blir det lätt glapp på ett annat ställe, oavset om man kör digitalt eller analogt. Synd för det är ett mycket fint lok i övrigt - dubbla svänghjul och växlande lyse röd/vit i båda ändar.
Roffe
Göteholm-Härås Järnväg