Författare Ämne: Säckstation  (läst 282 gånger)

Utloggad Tågman

• Användare
  • Antal inlägg: 280
Säckstation
« skrivet: ons 13 jan 2021, 19:27:12 »

Jag har byggt några olika banor, både i HO och N. Sen jag flyttat och rivit de banor som aldrig blev färdiga har jag nu ett nytt projekt på gång. Eftersom jag tycker det är trevligt med rangering har jag byggt en säckstation för både gods- och persontåg. Som persontåg har jag ett RC-lok med 2 blå SJ-vagnar och en Y1
Det finns ett rundspår på persontågsdelen så att loket med vagnar kan rangera sig själv.

På godsdelen har jag ett Trix UE som rangeringslok. Ett mycket trevligt lok.

Jag har Littfinski vändmodul men använder inte den här utan använder manuell omläggning. På så sätt blir det ett uppehåll i den dolda delen. På extraspåret i den dolda delen kan ett tåg stå kvar när det på yttre spåret får matning och rullar vidare.
För att få koll på upptaget spår i dolda delen har jag satt IR-sensor kopplade till ett par lampor i ett hus på ”bergdelen” ovanför spåret, funderar även på att sätta en kamera där.

Hela schabraket står på hjul så att det går att dra ut från väggen. För att komma åt vid dolda spåret får jag kliva på bordet då det inte finns plats att flytta det i sidled men det funkar.

Spårläggningen är jag i stort med nöjd med nu och har börjat bygga ”berget”
Så nu är det landskap som ska fixas. Jag har en massa material liggande som går att använda.
En kul hobby!!