Författare Ämne: Rocos nyheter för 2021  (läst 952 gånger)

Utloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
Rocos nyheter för 2021
« skrivet: tis 12 jan 2021, 16:51:28 »
Här är Rocos nyheter för 2021!  :)

Dock inte mycket att hänga i julgranen för oss svenskrallare... ett Hector Traxx och en godsvagn.

https://www.roco.cc/uploads/news/Kataloge/2021/20210112_ROCO_Neuheitenkatalog_2021.pdf
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 66
SV: Rocos nyheter för 2021
« Svar #1 skrivet: tis 12 jan 2021, 19:37:43 »
Tack för info,  tyvärr bara  H0

Vem släpper nyheter i skala N ?

Utloggad Spirit

• Stammis
« Svar #2 skrivet: tis 12 jan 2021, 19:55:53 »

Ja, det kommer ju endast H0 från Roco numera, de har ju lagt ner N-skalan till förmån för Fleishmann. Vilka i sin tur lagt ner H0 och bara tillverkar N. Så här kommer "koncernens" N-nyheter:

https://www.fleischmann.de/uploads/news/Kataloge/2021/20210112_FLM_Novelties_2021.pdf
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 626
    • HNoll
« Svar #3 skrivet: tis 12 jan 2021, 21:29:51 »
Hej :)
Det var minst sagt ett uruselt nyhetsblad.
Jag är inte det minsta förvånad. Flera år av satsningar på fel saker med otillräcklig försäljning skapar säkert en viss återhållsamhet hos Roco vad det gäller svenska produkter. Här behöver man vara självkritiska. Det finns så mycket man kan göra som man inte gjort och man har en del att titta på när det gäller färgsättning. Man får säga att vi som kör svenskt i H0 skall vara glada att det finns så många olika småtillverkare som fyller ut det tomrum som faktiskt finns där.

Roco kunde helt klart många år tidigare mjölkat ur verktyget för 80-talsvagnarna. Blue-X och SSRT har ju lyst med sin frånvaro i många år och priserna på Tradera har stundtals varit helt obegripliga. Nu verkar det tåget ha gått. Priserna på nämnda vagnar har gått ner och de senast utkomna Svarta 80-talsvagnarna är onekligen extremt svårsålda. Väldigt mycket kvar av dessa i lager hos butikerna och fortfarande tillgänglig hos Roco.

EL16 setet med norska vagnar lockar föga. Här har man tidigare aviserat att man har dåligt med förbokningar hos butikerna på CargoNet El16.
Att slänga in 3 norska vagnar kommer inte sälja mer lok enligt min mening. Jag avstår. Jag hade mer än gärna köpt en sats med 2 lok av denna modell. En i nya och en i gamla målningen. Framtiden får utvisa hur det går i detta fall.

Hectorrail loket får väl ses som ett strategiskt val då detta lok aspirerar för 4 marknader. Man kör på säkra kort.

Jag efterlyser följande:

¤ Rc2 i orange (Frimärke), blått och Green Cargo utförande.
¤ Rc4 i orange (Frimärke) och Green Cargo utförande i första gröna målningen.
¤ Rc 5 och Rc6 i alla färger i nytt utförande med ljud.
¤ Gula Banverket Qbd Makadamvagnar 4-pack.
¤ Hbins Greencargo 2-pack.
¤ Hbins SJ blå 2 pack.
¤ Da lok med nytt nummer. (SAB hjul)
¤ Dm med Marshal strålkastare. (Eget önskemål)

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 91
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #4 skrivet: tis 12 jan 2021, 23:00:41 »
HEJ

El16 loket skulle passa mig, och jag lär garanterat köpa det. Men observera nu att detta är min åsikt och tycke, ingen annan behöver hålla med mig.
Jag hade plan och köpa detta silverfärgade el16 lok redan förra gången man lovade det men då drogs det tillbaka för att alldeles för få hade bokat.

Där har vi problemet, jag vill helst inte förboka, detta då man aldrig vet exat när något kommer, och man vill inte riskera att allt bokat kommer samtidigt och det man hoppas ska kunna köpas på tre fyra löner kommer på en och samma.

Därför burkar jag avstå från att boka, och beställer allt så fort det kommer i butik och i lager.

Det ända jag förbokat någon gång, mer eller mindre är Hnolls saker, men då endast hans produkter, detta för att då vet jag att är bara en viss mängd produkter som kommer samtidig.
Detta då Hnoll är duktig och ge information på hemsidan så man anar att om två månader kommer den vagnen och om två månader den osv...

Bud-get planeringen blir enklare om bara en firma är inblandad.

Däremot, har jag bara bokat det nödvändiga, som jag verkligen vill ha från Hnoll, extra vagnar av samma typ köps om plånboken tillåter detta när mina beställda och bokade vagnar kommer i lager.

Har varit på några olika ställen med modellrallare, och även läst på forum mm, och av dom jag kan relatera till är det drygt 80% som inte förbokar, utan väntar tills det finns i lager.

/Jona
Filosofen Jona i Söv

Utloggad vips

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #5 skrivet: tis 12 jan 2021, 23:23:09 »
Håller med om att det inte var några jättespännande nyheter. EL16 skulle jag nog kunna tänka mig, men kanske hellre utan vagnarna. Man kunde ju ha tänkt sig en bundling med ett par av Rocos egna dubbelvagnar med passande trailers istället.

Lite förvånad att de inte kom med en ytterligare variant på RC, hade nog annars gissat på en grön eftersom det väl var ett tag sedan sist...

Utloggad Marley

• Användare
  • Antal inlägg: 37
« Svar #6 skrivet: ons 13 jan 2021, 08:06:57 »
För min del blir det en EL16. Att det följer med vagnar ser jag egentligen inte som nått problem eftersom jag mest troligt ändå hade köpt dem om de skulle komma separat.
Min personliga önskelista liknar Rickards ganska mycket. Hade gärna sett Rc4 i Green Cargos målning samt Da och Dm i moderniserat utförande.
Förutom det hade jag gärna sett T2000- och T3000-vagnar i CargoNet-utförande. Behövs fler sådana för att kunna köra förebildsenliga tåg.
Barnbarnsbarn till Ivan Öfverholm

Utloggad Spirit

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 13 jan 2021, 10:48:57 »
Där har vi problemet, jag vill helst inte förboka, detta då man aldrig vet exat när något kommer, och man vill inte riskera att allt bokat kommer samtidigt och det man hoppas ska kunna köpas på tre fyra löner kommer på en och samma.

Numera kan man ju kostnadsfritt ha många konton på sin internetbank, så jag har löst det där genom att inrätta ett speciellt "förbokningskonto" där jag stoppar in pengar så fort jag bokar något. Då slipper man paniken, pengarna finns redan avsatta. Bara att lugnt förboka så mycket man har råd med. Bara ett litet tips.  :)

Däremot spricker det ju när det plötsligt kommer något oannonserat, som t.ex. när Jeco släppte nyutgåvor av Y6 och El-F. Eftersom dessa var helt nödvändiga och oförutsedda utgifter, så var det bara att vackert att gå med tandvärken en månad till, skjuta upp hyresinbetalningen och köpa storpack nudlar.  :D
Hälsningar
Stefan

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.818
« Svar #8 skrivet: ons 13 jan 2021, 15:24:23 »
T3000 vagnarna är ju intressanta och kanske Cargonet El16, den går väl fortfarande på västkustbanan och till Norge med ett kombitåg. Om det är T2000 eller T3000 vagnar vet jag inte, men någon form av kombivagnar.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 965
« Svar #9 skrivet: tor 14 jan 2021, 09:17:21 »

Jag efterlyser följande:

¤ Rc2 i orange (Frimärke), blått och Green Cargo utförande.
¤ Rc4 i orange (Frimärke) och Green Cargo utförande i första gröna målningen.
¤ Rc 5 och Rc6 i alla färger i nytt utförande med ljud.
¤ Gula Banverket Qbd Makadamvagnar 4-pack.
¤ Hbins Greencargo 2-pack.
¤ Hbins SJ blå 2 pack.
¤ Da lok med nytt nummer. (SAB hjul)
¤ Dm med Marshal strålkastare. (Eget önskemål)

Mvh Rickard

Kan bara hålla med om denna lista, särskilt avseende Rc-loken. Och visst vore det coolt med ett Dm med marshal-strålkastare...

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.367
« Svar #10 skrivet: tor 14 jan 2021, 16:24:13 »
Roco hade faktiskt en "Dm" med Marshallstrålkastare för flera år sedan men den såldes bara med SmartRAIL rullbana.

https://www.roco.cc/de/product/179490-smartrail-0_1000_0-1-0-403-0-002-1/products.html

Egentligen var det väl en Dm3 utan mellandelen.

Utloggad Gedsom76

• Användare
  • Antal inlägg: 61
    • Norrländska Allmänna Järnvägskompaniet
« Svar #11 skrivet: tor 14 jan 2021, 17:11:45 »
Det Dm-loket kom aldrig i produktion tyvärr.

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.716
« Svar #12 skrivet: Igår kl. 01:41:43 »
Det var minst sagt ett uruselt nyhetsblad.
Jag är inte det minsta förvånad. Flera år av satsningar på fel saker med otillräcklig försäljning skapar säkert en viss återhållsamhet hos Roco

Håller med, inga modeller alls från Spanien, Portugal, Grekland, Finland eller andra intressanta platser...   :O

Skämt åsido, men man får väl ta det för vad det är. Alltså att det Roco och andra större drakar satsar på är som vanligt den marknad som utgör treenigheten, dvs. Tyskland, Österrike och Schweiz. Det oaktat så är även många av modellerna överlag bara ommålningar... det var t.ex. en faslig massa varianter på Vectron.

I de fall där det finns en större representation, t.ex. då modeller från Tjeckien, Polen, Ungern osv. så har jag hört på omvägar att det beror på att det finns någorlunda kapitalstarka mj-handlare på olika håll samtidigt som det är vanligt att man där får förbeställa/förskottsbetala. Det systemet har ju aldrig slagit riktigt i Sverige, men är ju inte alltför ovanligt både på Kontinenten såväl som i Nordamerika osv.

Vill man inte förhandsboka etc. så är det inte så konstigt att det inte blir något... och det är ju inte bara svenska modeller som det är glest ibland. Många länder fick ett ganska glest nyhetsutbud, ofta då kanske inte mer än 2-3 modeller och även här var då det mesta bara ommålningar. Vill vi har mera tror jag ändå som sagt att man måste vara beredd att betala för det i förväg.

För egen del så blir det kanske istället ett Br 038. Har varit sugen på ett sådant länge och visserligen är detta väl Fleischmanns gamla form i grunden, men uppgraderad så...
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.367
« Svar #13 skrivet: Igår kl. 08:24:00 »
På 38an står det "komplett neukonstruktion" så man får väl se, jag hoppas på en BR 38 med wannentender nåt år  ;)

Utloggad Coppas

• Stammis
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 03:20:11 »
Jamen, det låter verkligen prinskorv. Läste inte så långt utan skummade... föredrar papperskatalog.

Inte för att det var fel på Fleischmanns P8, men den hade ju en del år på nacken.  :up:

Inloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 152
« Svar #15 skrivet: Idag kl. 12:04:53 »
Jag noterade att det finns en modell av DHG 500 i nyhetsbladet. Någon som vet ifall det här är en helt ny modell? UJag har inte jättebra koll på Rocos sortiment som rör sig utanför det som är svenskt. Det stod också att det var ett samarbete med hmb, de har jag inte hört talas om tidigare. Vad är det för firma?

Jag funderar på om detta lok kan vara ett ämne för en TGOJ V10 konvertering.

Utloggad Coppas

• Stammis
« Svar #16 skrivet: Idag kl. 12:46:22 »
Kan visserligen minnas helt galet, men av de stora drakarna så är det väl bara Märklin som har haft en DHG 500 (eller motsvarande) i sitt sortiment tidigare?

Kan inte minnas att någonsin ha sett modellen hos vare sig Roco eller Fleischmann. Det torde därför sannolikt röra sig om en helt ny modell.

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.133
« Svar #17 skrivet: Idag kl. 16:23:05 »

Ja, det kommer ju endast H0 från Roco numera, de har ju lagt ner N-skalan till förmån för Fleishmann. Vilka i sin tur lagt ner H0 och bara tillverkar N. Så här kommer "koncernens" N-nyheter:

https://www.fleischmann.de/uploads/news/Kataloge/2021/20210112_FLM_Novelties_2021.pdf

Det "nyhetsbladet" var ju inte ens värt en gäspning. Tur att det damp ner två lådor med 80-talsvagnar från Olle F i veckan...  :up:
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.100
« Svar #18 skrivet: Idag kl. 19:09:28 »
Det stod också att det var ett samarbete med hmb, de har jag inte hört talas om tidigare. Vad är det för firma?

Vad jag förstår så är det "nya" Hobbytrade.
För något år sedan så visades lite olika modeller upp av just detta diesellok och som liknade denna nyhet från Roco.
Då funderade jag också i banorna: Ett TGOJ V10!
https://www.facebook.com/HMB-Huppertz-Modellbau-Modellbahn-HMB-ApS-1811484162430144/
« Senast ändrad: Idag kl. 19:16:46 av BJ »

Inloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 152
« Svar #19 skrivet: Idag kl. 22:03:02 »
Citera
Vad jag förstår så är det "nya" Hobbytrade.

Ahaa, där ser man.

Sedan undrar man ju lite vad det betyder när det gäller Rocos DHG 500 lok. Hur mycket är HMB Hobbytrade, och hur mycket är Roco när det gäller det tekniska som drivning och elektronik samt kåpa och detaljering etc. Jag har mestadels bra erfarenheter av Rocos lok, men jag vet ingenting om hur Hobbytrades lok är.

Så jag vet inte om man skall se det som positivt, negativt eller varken eller, jämfört om det hade varit ett helt Roco utveklat lok.