Författare Ämne: Trix Sa ljud  (läst 819 gånger)

Utloggad Acjko

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
Trix Sa ljud
« skrivet: mån 11 jan 2021, 22:55:33 »
Försöker få ordning på trix Sa. Sitter en uhlenbrock decoder i men det går ganska rassligt och kan inte krypköras. Skulle vilja ha ljud i men med den ljudnivån är det nog ingen idé. Kan man ta bort alla kretskort och elektronik kring motorn och koppla direkt från tex en esu dekoder. Det skulle skapa tillräckligt med utrymme för högtalare och kan motorn fungera bättre med annan decoder. Några tips? Har också letat ersättningsmotor hos sb modellbau men inte hittat nån lämplig.

Utloggad PTR MJ

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: Trix Sa ljud
« Svar #1 skrivet: ons 13 jan 2021, 14:14:37 »
Försöker få ordning på trix Sa. Sitter en uhlenbrock decoder i men det går ganska rassligt och kan inte krypköras. Skulle vilja ha ljud i men med den ljudnivån är det nog ingen idé. Kan man ta bort alla kretskort och elektronik kring motorn och koppla direkt från tex en esu dekoder. Det skulle skapa tillräckligt med utrymme för högtalare och kan motorn fungera bättre med annan decoder. Några tips? Har också letat ersättningsmotor hos sb modellbau men inte hittat nån lämplig.

Ja, Det sitter 3-polig motor och blir svårt o få rulla fint i krypkörning. Annars ta/löd bort drosslern som sitter under motorsköld. Kan orsaka/brukar som gör att loket rullar konstigt.

Eller byt ut  till fempolig Märklin motor nr. 60941 (Satsen innehåller HAMO-magnet, 5-polig rotor och motorsköld, motorkol.) Då får du  loket säkert rulla med jämn krypkörning.
Önskar man  ljuddekoder ,så bör man löda  bort kretskortet för att få plats med allt.  Lämplig ljuddekoder: Märklin mSD3  med liten smal högtalare nr. 60985.  www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=18680.0

MVH

Utloggad Acjko

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: ons 13 jan 2021, 14:33:27 »
Tack för svaret, ska göra ett försök enligt ditt tips. Konstigt att jag inte hittade ditt gamla inlägg, jag har sökt på forumet och googlat...

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.844
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #3 skrivet: ons 13 jan 2021, 15:01:50 »
Jag bytte motor i Mitt Sa till en fempolig, för den gamla "rasslade" så hemskt. Men det gjorde ingen skillnad i det avseendet. Jag hade egentligen tänkt sätta i en ljuddekoder, men det är ingen vits när drivningen låter som den gör... Det låter som ett mekaniskt ljud, men jag tappade lite lusten att felsöka ordentligt. Hoppas verkligen du lyckas bättre med ditt lok. :geek:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad Acjko

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 21:20:58 »
Operationen genomförd, motorn blev bättre och motorljudet mycket bättre med loksounddekodern 5 fram till att decodern brann. Bytte tillbaka till uhlenbrock och motorn gick sämre igen. Hur jag lyckats att bränna decodern fattar jag inte, men det är den andra loksound 5 decodern som brinner för mig. Har aldrig hänt med andra decodrar. Kanske att högtalaren kortslöt, fick aldrig ljudet att fungera.