Jag gillar flisvagnar (Fb/Fb-u).
Norrbottens Järnvägsmuseum har kvar denna:

Bildkälla:
http://www.nbjvm.se/sites/default/files/fordon/Fb-u_6018849.jpgLima (och senare Rivarossi) hade en modell som är lite si och så. Den kommer upp på tradera emellanåt.
Jag vill gärna ha några stycken Fb och började fundera på om SMJs byggsats till G-vagnar skulle kunna vara en utgångspunkt.
På plussidan är att G-vagnen har rätt längd, en bra underredeskonstruktion med rörlig hjulupphängning, snygga bromsblock/lagerboxar etc, NEM-fickor etc.
På minussidan är att axelavståndet är fel och - såklart - att korgsidorna och tak är helt annorlunda.
G-vagnen har korgens sidor och botten gjutna i ett stycke. De längsgående rektangulära hålen är till för flärpar på gjutdelen som innehåller rambalk/fjädring/stag.
Jag tänker mig att det skulle gå att:
1. Kapa/skarva gjutdelen så att fjädringen hamnar på rätt axelavstånd. Stagen ryker naturligtvis så nya behövs.
2. Slipa bort cylindrarna i bottenplattan och limma dit nya på rätt axelavstånd för hjulupphängningen.
3. Kapa bort långsidorna från korgen ... och bygga nya av Plasticard.
4. Fixa "bågarna" mellan väggarna.
5. "Resten"
G-vagnarna kostar 250 (200 om man köper 6st) och det blir ju en hel del jobb. Bättre att 3D-printa sidorna via Shapeways e.l. kanske?
Några tankar ?