Författare Ämne: Färg för plastmodeller  (läst 793 gånger)

Utloggad Christian

• Användare
  • Antal inlägg: 71
Färg för plastmodeller
« skrivet: tor 07 jan 2021, 08:56:57 »
Hej alla,

Min anläggning börjar nu ta form och det är dags för de första byggnaderna. Då jag aldrig byggt en plastmodell behöver jag skaffa mig ett grundkit med färger. Vad rekommenderas för fabrikat? Oljebaserad eller vattenbaserad? Med lösningsmedel? Det jag använde som barn var Humbros sortiment men jag har inga som helst minnen om de var bra eller dåliga.

Tittar jag på MJ-Hobbys hemsida så finns det en uppsjö av olika märken och typer och jag inbillar mig att det blir lättast för mig själv om jag håller mig till ett fabrikat initialt. Då jag kommer behöva köpa 10-20 olika nyanser så spelar naturligtvis pris också in.

På samma sätt verkar det finnas en uppsjö av olika lim? Finns det några rekommendationer där? Annat material som jag borde skaffa innan jag öppnar kartongen med den första modellen?

Tack på förhand!

/Christian

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.569
SV: Färg för plastmodeller
« Svar #1 skrivet: tor 07 jan 2021, 10:11:37 »
Hej Christian!

Jag är ingen expert men jag använder för pensel målning färg som Vallejos.s Model Colour samt Humbrol Acrylic. Vattenbaserat är att föredra för att slippa lösningsmedel.
Jag använder också Tamiya Surface primer som grundfärg. Det är sprayburk.

Ska du sedan vädra lite med pigment måste du försegla det. Då kan du använda dig av spray lack och här finns det en del olika märken för.
Jag brukar använda  matt liquitex spray.

Om du ska använda airbrush så får någon annan kommer med förslag för det kan jag inget om.

Edit: Före målning är det bra om man gör rent ytorna först och det kan man göra med lite diskmedel och vatten eller isopropanol! Gammal tandborste är bra att ha på smådetaljer och sedan låta det torka ordentligt före målning.

Mvh!

Alf K
« Senast ändrad: tor 07 jan 2021, 10:16:38 av AlfTm36 »
En som inte kan men vill mer!

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #2 skrivet: tor 07 jan 2021, 10:59:00 »
Hej igen Christian!

Som lim kan du använda Faller Expert sedan brukar jag ha Tamiya Extra thin cement, men tänk på att ha bra ventilation så du inte andas in ångorna från lim. ( Ej hälsosamt)

Du bör ha lite olika typer av verktyg för att bla.  få loss delarna från från "plast arket" de sitter på och sedan en del för att slipa med. Slippapper för plast och filar.
Lite spackel för att fylla ut ojämnheter. Jag använder Tamyia Putty White och Mr White Putty.

En sådan är bra att få bort gjutskägg med samt lossa bitarna från arket.
https://www.habohobby.se/sv/produkter/verktyg/skara/kniv-rund-std-k1.html

Lite att slipa med
https://www.habohobby.se/sv/produkter/verktyg/slipa-fila/

Edit: Ett tips också är att kolla att allt finns med i kartongen enligt byggbeskrivningen samt att inget är skadat mm. Då har du chans att reklamera innan du bygger.

Mvh!

Alf K

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tor 07 jan 2021, 11:06:22 »
Här kommer en videolänk på bygga plast hus. På engelska!

Mvh

Alf K

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.688
« Svar #4 skrivet: tor 07 jan 2021, 18:02:44 »
Eftersom jag byggt plastmodeller i ca 55 år kan jag komma  med några tip ifall du  aldrig byggt en plastmodell förut. Börja inte med nån fin husmodell utan börja med en billig modell så du får känna hur det känns. De första modellerna om du bygger kommer inte att bli jättelyckade utan övning ger färdighet.

Jag använder  både Revells plastlim med metalpip och flera olika flytande Tamiya limmer. Målar gör jag med Tamiyas  färg, på senare år har jag mer och mer gått över till deras fina sprayburkar.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Christian

• Användare
  • Antal inlägg: 71
« Svar #5 skrivet: tor 07 jan 2021, 20:41:24 »
Tack så mycket för bra och detaljerade tips - precis vad jag behövde :)

Nu väntar jag bara på att min godsstation ska komma med posten så att jag kan börja fundera vad jag behöver för kulörer

/Christian

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #6 skrivet: fre 08 jan 2021, 07:42:14 »
Hej igen!

Här kommer en bild på lite saker jag använder för husbygge, men man behöver inte allt. Med början upper frå nvänster och nedåt så har jag magnetklämmor och de är bra när man skall limma ihop två husväggar och få dessa i rät vinkel. Under finns två skärverktyg med utbytbara skärblad. Den understa får man vara försiktig med så att man inte bryter av spetsen för då kan den fara iväg. Lämpligt med skyddsglasögon om man använder en sådan. En vanlig mattkniv duger bra att skära bort gjutskägg med.
Uppifrån höger sida och nedåt finns vinkelhake för att få räta vinklar på det man limmar och maskeringstejp. Tejp är bra att ha för att hålla ihop saker när limmet torkar. Sedan två tänger för att klippa bort delar från "plast arket"  Brukar finnas nåt som kallas för "sprue cutter" och "Flush cutter" Det blir alltid en liten pigg kvar efter att man klippt bort delar från "plast arket" och då behövs filar och nått vass knivblad. Olika filar längs ned och under allt en skärmatta.
Har jag glömt något får någon annan komplettera!
 :)
Mvh!

Alf K

Utloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 444
« Svar #7 skrivet: lör 09 jan 2021, 14:19:58 »
Bygge mina hus på 2mm genomskinlig plaststomme som jag klär med trä flak. Är ganska nöjd med slutresultatet.
Har även byggt hus med plastflak. Dessvärre har jag aldrig blivit nöjd med slutresultatet av dessa präglade plastflak. Tycker att ytorna blir alldeles för släta trotts att jag använder matta färger. Dessutom tycker jag att vattenlösliga färger har svårt att fästa på plastytor. Har ett ganska stort lager Humbrol färger som jag föredrar.
Någon som har förslag på hur man får moderna vattenlösliga färger att fästa på glansiga plastytor?

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.688
« Svar #8 skrivet: lör 09 jan 2021, 15:33:41 »
Bygge mina hus på 2mm genomskinlig plaststomme som jag klär med trä flak. Är ganska nöjd med slutresultatet.
Har även byggt hus med plastflak. Dessvärre har jag aldrig blivit nöjd med slutresultatet av dessa präglade plastflak. Tycker att ytorna blir alldeles för släta trotts att jag använder matta färger. Dessutom tycker jag att vattenlösliga färger har svårt att fästa på plastytor. Har ett ganska stort lager Humbrol färger som jag föredrar.
Någon som har förslag på hur man får moderna vattenlösliga färger att fästa på glansiga plastytor?

Vilken färg är det du inte får att fästa på plastytor?   Färg avsedd för plast är det inga problem med som t ex Tamiya.  Tror inte jag känner någon modellbyggare som använder Humbrol länge. Själv vad det säkert 30 år sedan jag övergav  Humbrol för Tamiya. Och med Humbrols kvalitetsproblem på senare år är det inte konstigt att de flesta övergivit det märket....  Det finns ju numera en mängd bra färgfabrikat för plastmodeller, förutom Tamiya finns ju Gunze, Vallejo, MIG mfl.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
« Svar #9 skrivet: lör 09 jan 2021, 16:48:46 »
Rena ytor är en förutsättning för bra fäste, det gäller för alla färgtyper. (Det har det skrivits om i flera trådar här på forumet.) Grundmålning med "primer" ger också ofta de bästa förutsättningarna för ett bra slutresultat. Glatta styrénark brukar jag när det är möjligt lätt slipa med mycket finkornigt slippapper. Sedan kan man direkt med akrylfärger måla tunt och täckande med bra resultat.

.......... Tror inte jag känner någon modellbyggare som använder Humbrol länge. Själv vad det säkert 30 år sedan jag övergav  Humbrol för Tamiya. Och med Humbrols kvalitetsproblem på senare år är det inte konstigt att de flesta övergivit det märket....  Det finns ju numera en mängd bra färgfabrikat för plastmodeller, förutom Tamiya finns ju Gunze, Vallejo, MIG mfl.
Stefan

Ja, du känner ju inte mig. ;)  Humbrolfärger har alltid gett mig ett resultat jag är nöjd med. Jag använder färgtyp efter vad jag vill uppnå. Akrylfärger och "enamels", ibland kombinerade på modellbygget. Just att med lösningsmedel spä ut färgen, eller avlägsna den, känner jag mig bekväm med. Men slutligen, vad man föredrar är högst individuellt.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 90
« Svar #10 skrivet: sön 10 jan 2021, 16:46:05 »
Hej!
Alltsedan jag återupptog MJ-hobbyn har jag använt Herdins allmogefärg. Helt enkelt för att den finns tillgänglig i Delsbo Järnaffär. Allmoge betyder med Herdins språkbruk "matt färg". Denna färg fäster bra på plast, metall och trä. Jag har vädrat både rullande materiel och byggnader med denna färg. Den är vattenlöslig, vilket innebär att den går att riktigt täckmåla med till en tunn wash. Penslar, byttor etc spolar man rena under vattenkranen. Slutligen kommer vi till tjusningen: Man behöver inte så vansinnigt många färger. De additiva grundfärgerna är egentligen bara tre stycken: röd, blå och gul. Om du blandar dessa tre färger skall du kunna få fram vilken färg eller nyans som helst. Det är i teorin, i praktiken blir blandningen en mörk bajsbrun färg. Så i verkligheten komplettera de tre grundfärgerna med vit och svart färg, sedan är du hemma.
Mvh / Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962