Författare Ämne: Några frågor om lok för M-räls  (läst 777 gånger)

Utloggad Christian

• Användare
  • Antal inlägg: 73
Några frågor om lok för M-räls
« skrivet: sön 22 nov 2020, 20:03:07 »
Hej,

Som några av er sett så har jag börjat bygga upp en anläggning baserat på barndomens leksaker, d.v.s. Märklin M-räls. https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=23735.0

Då även loken är från 60-70 talen känns de inte helt tillförlitliga. Primärt försöker jag använda loken för att validera att all räls fungerar som den ska innan jag skruvar fast den och bygger en massa landskap. Dock har det visat sig vara väsentligt lättare sagt en gjort. Jag har två lok som uppför sig vääääldigt olika:

1. RC lok från gissningsvis 1978. Detta är väldigt känsligt för spänningsfall och tjuvstannar lite varstans - ofta helt slumpmässigt. Dock spårar det aldrig ur.
2. Startsatsens ånglok som troligtvis är ytterligare några år äldre. Detta tjuvstannar i princip aldrig, men spårar ur väldigt ofta.

Jag har verkligen försökt att bygga banan så säker som möjligt - d.v.s. om RC-loket inte tjuvstannar och ångloket inte spårar ur - då klarar den allt. Men detta lyckas jag inte åstadkomma.

Fråga 1:
Vad kan man begära av en anläggning baserad på M-räls. Går det över huvud taget att bygga en som funkar för alla lok i alla omständigheter eller har jag lagt ribban för högt?

Fråga 2:
Finns det något "billigt" lok som man kan använda som referens - d.v.s bara för att verkligen testa att allt fungerar som man kan förvänta sig? Jag har i dagsläget inte mycket av vare sig lok eller vagnar utan fokuserar på byggandet - men jag vill ändå vara säker på att allt funkar som det ska.

Fråga 3: Finns det alternativa inköpskällor till Tradera? Just lok verkar finnas i två kategorier - skrot eller dyrt. (Jag vet att "dyrt" är ett väldigt relativt begrepp)

Fråga 4: Om man digitaliserar - påverkar det driftsäkerheten positivt eller negativt?

Ledsen om nivån på frågorna är trivial.... men om man inte frågar får man inget veta  :)

/Christian

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 581
    • Turebergs Station
SV: Några frågor om lok för M-räls
« Svar #1 skrivet: sön 22 nov 2020, 20:46:13 »
Halloj Christian, dina frågor är lika vanliga som rimliga från nybörjaren. Jag skyndar mig att svara på dem utifrån mina lekmannakunskaper om Märklins räls och lok.

Tjuvstoppen beror oftast på glapp eller dålig kontakt med rälsen eller mitteldarna. Man kan rengöra dem med en fin trasa och något lösningsmedel eller om det är rost på rälsen så kan man gå på med det allra finaste slippapperet och gnugga bort det. Även hjulen på loket kan behöva en rengöring ibland.

Svar på fråga 1:
Det skall absolut gå att bygga en anläggning med M-räls som passar alla lok, men då måste man undvika s.k. s-kurvor och använda så stor radie som möjligt överallt. Det finns ju några rejäla pjäser till lok i Märklins sortiment som kräver R2 för att inte spåra ur i kurvorna och växlarna.

Svar på fråga 2:
Dina lok fungerar antagligen utmärkt, men behöver kanske oljas upp och bli rengjorda som sagt, och/eller byta släpsko, borst och kol. Det är perfekt att kunna prova både med ett "boggielok" och ett med raka axlar.

Svar på fråga 3:
Det finns flera alternativ till Tradera, Onlineauktioner, E-bay, FB-grupper och även här på forumet. Sedan finns det en hel del handlare runt om i landet som säljer både nytt och begagnat, där kanske andra kan ge tips. MJ-Marknader (som tyvärr varit inställda i år) är också ett jättebra tillfälle att hitta något "nytt". Vi får hoppas på dem 2021.

Svar på fråga 4:
Digitalisering gör ingen skillnad på driftsäkerheten. Allt hänger på att hålla alla komponenter rena och utan glappkontakt.

Hoppas det hjälper lite, och som sagt, du kommer säkert få fler svar och kompletteringar till dessa svar.

Utloggad Christian

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 22 nov 2020, 21:33:55 »
Halloj Christian, dina frågor är lika vanliga som rimliga från nybörjaren. Jag skyndar mig att svara på dem utifrån mina lekmannakunskaper om Märklins räls och lok.

Tjuvstoppen beror oftast på glapp eller dålig kontakt med rälsen eller mitteldarna. Man kan rengöra dem med en fin trasa och något lösningsmedel eller om det är rost på rälsen så kan man gå på med det allra finaste slippapperet och gnugga bort det. Även hjulen på loket kan behöva en rengöring ibland.
Innan montering har alla skenor rengjorts och putsats lätt med våtsllippapper. Problemet är snarare att felen "flyttar sig". Det som funkade utmärkt igår funkar inte alls idag, men förmodligen perfekt i morgon...

Svar på fråga 1:
Det skall absolut gå att bygga en anläggning med M-räls som passar alla lok, men då måste man undvika s.k. s-kurvor och använda så stor radie som möjligt överallt. Det finns ju några rejäla pjäser till lok i Märklins sortiment som kräver R2 för att inte spåra ur i kurvorna och växlarna.
Här har jag tyvärr "fuskat" på två ställen och använt den skarpare kurvan 5120 för att lyckas få den höäjd jag ville ha på en begränsad yta. Jag får helt enkelt försöka anpassa vagnsparken därefter

Svar på fråga 2:
Dina lok fungerar antagligen utmärkt, men behöver kanske oljas upp och bli rengjorda som sagt, och/eller byta släpsko, borst och kol. Det är perfekt att kunna prova både med ett "boggielok" och ett med raka axlar.
Är detta värt besväret på gamla lok? Kan man göra det själv om man är normalhändig eller bör man lämna in dem?

Svar på fråga 3:
Det finns flera alternativ till Tradera, Onlineauktioner, E-bay, FB-grupper och även här på forumet. Sedan finns det en hel del handlare runt om i landet som säljer både nytt och begagnat, där kanske andra kan ge tips. MJ-Marknader (som tyvärr varit inställda i år) är också ett jättebra tillfälle att hitta något "nytt". Vi får hoppas på dem 2021.
Får försöka hålla ögonen öppna helt enkelt

Svar på fråga 4:
Digitalisering gör ingen skillnad på driftsäkerheten. Allt hänger på att hålla alla komponenter rena och utan glappkontakt.

Hoppas det hjälper lite, och som sagt, du kommer säkert få fler svar och kompletteringar till dessa svar.
Stort tack för snabba och precisa svar!

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
« Svar #3 skrivet: sön 22 nov 2020, 21:34:32 »
I tillägg till ovan:

-M rälsen funkar finfint, men kräver lite handpåläggning ibland. Man behöver gå över med en fin platt-tång ibland, och "fixa till" skarvar. Ibland måste man lyfta lite på mittledaren, och ibland kanske böja isär mittledare från varandra lite om det är två st bredvid varandra en sträcka som i några växlar. Med handpåläggning så går det som sagt att få nästan alla Märklin lok att funka jättefint, även nyare lok. Märklin frångick officiellt kompabilitet för M räls för länge sen, men dom har ändå lyckats hålla kvar vid det i princip för dom flesta lok. Innerkurvan på Svängväxlarna är lite svår, kanske skall man undvika dom om man vill köra maffiga grejor. Jag brukar köra "Case by case", om ett lok dör i en växel tex, så tar jag reda på med nån lite kabel eller nånting vad det är som fattas - Jord eller Mittledaren? Osså jobbar man vidare därifrån och försöker lösa problemet. När man jobbat sig runt alla problemställena och hittat nåt så har man oftast en mkt bra fungerande bana efteråt! Nån gång får man acceptera att just nåt lok inte går åt det hållet i innerkurvan, så kanske man kan hitta en lösning runt det....

-Ofta är rälsen inte problemet utan loken. Även "enkla" lok som du har måste ha bra Jordning, och bra strömupptagning. En ny släpsko, och rengöring. Ofta behöver man ta loss hjul/boggier och låta dom bada lite för att verkligen lösa upp olja och smuts, sen blir dom som nya. Man får se upp vilka delar man badar såklart men tex boggien på ett Rc kan man ju plocka isär och låta få känna lite på Lacknaftan och torka rent med Tröd kanske. Sen får dom en heeelt annan strömupptagning och går som en dröm igen. Det kan vara bra att köpa hem ett gäng nya slirskydd och motorkol...   

-Ebay.de hittar du allt på, utom en del Svenskt såklart. Beror på vad du vill ha mest! Jag köper i princip noll från Tradera, bara Ebay.de. Men visst, underlättar ju om man kan tyska såklart. Tyvärr så försvinner mkt samlare nu, och det dyker nytt material till salu precis varenda dag!  :geek: Det är såklart ganska sorgligt också, många verkar inte vilja ärva MJ alls....

"Alla" kommer ju säga att du skall skippa C-räls och köra M-räls, och visst - så är det nog. Men jag håller också i liv i två anläggningar med främst M-räls och gör det mkt av nostalgiska skäl! Det går som sagt förvånansvärt bra! På sikt kommer jag dela upp striktare i två delar för egen del, en äldre del med Nostalgiskt material och en nyare del med K-rälsen bara och digitalt mm, lite större radier för Märklins fina lite längre vagnar.

/Martin.

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 972
« Svar #4 skrivet: sön 22 nov 2020, 21:37:34 »
Hej!

Eftersom spänningen ligger på max i rälsen så tror jag att driftsäkerheten faktiskt ökar vid digital körning jämfört med analog körning.

Detta vill du kanske inte höra ;), men satsa istället på C-räls och digital körning. Skaffa nytt alltså. I januari 2004 startade jag om efter 26 års uppehåll och av nostalgiska skäl blev det återigen Märklin M-räls, sedan K-räls och därefter C-räls. Lade dock ner 3R år 2015 och kör digitalt 2R nu plus N-skala sedan 2008 också. Ångrar inte bytet till 2R. :).

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 581
    • Turebergs Station
« Svar #5 skrivet: sön 22 nov 2020, 21:48:19 »

Svar på fråga 2:
Är detta värt besväret på gamla lok? Kan man göra det själv om man är normalhändig eller bör man lämna in dem?

Det är absolut värt besväret och är relativt enkelt, så prova själv innan du lämnar in dem. Du har ju gamla välbyggda Märklinlok och det skall mycket till om det inte går att få fart på dem igen. Om du inte har en manual till just dina två lok så googla efter dem på nätet, det brukar gå att hitta och ibland t.o.m. ladda ner som pdf. Köp märklins egen olja, den har rätt viskositet och är grymt bra och investera i nya släpskor.
« Senast ändrad: sön 22 nov 2020, 21:58:12 av Simpan »

Inloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 869
« Svar #6 skrivet: sön 22 nov 2020, 22:36:02 »
Hejsan.  :hug:
Simpan har klargjort många detaljer att tänka på.
Visst går det utmärkt att köra 50-60-70-talslok på räls från samma period. De är designade för varandra.
Vänner nere i Vänersborg kunde bevittna härom månaden hur vi utan problem körde på mina M-räls både typ heldragna samt även med piggar på en  Märklinträff utan problem.  Det handlar bara om att hålla materielen i gott skick. Gäller både skenor och rullande materiel.
Faktum är att C-räls inte går så bra ihop med äldre lok och vagnar eftersom hjulen slår i slipers beroende på rälsprofil mm.

Provlok. Tja... Jag brukar köra med de rejäla klassikerna V200 eller den s k Stäpphästen. Vidare går även de tyska elloken bra (3037/3156).
Skriv ett PM om du vill ha mer hjälp med anskaffning till humant pris.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad LAO

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #7 skrivet: mån 23 nov 2020, 08:14:34 »
Jag är Märklinist själv. Självfallet så har även Märklin problem. Erfarenhet av just Rc-loket så är det känsligt. Drivboggie har ju slirskydd så jordningen är ju obefintlig i drivboggie. Däremot boggie med släpsko så har Märklin gjort lite långspår för att hjulen skall röra sig lite upp och ner för att ta upp ojämnheter på spåret. Tyvärr så kan hjulaxlarna haka sig. Detta medför att det blir lite luft mellan räls och hjul. Detta har jag löst med att ta Märklins jordningsblek som är till personvagnarna och anslutit den till jordningspunkten inne i loket. Lite pilligt men har gjort skillnad med lite fjädertryck på hjulaxlarna. Det var också ute ett tips här på forumet om att släpskorna tappar kontakt mellan skidan och fjäderbronset. Lösningen var att löda dit en tråd mellan skidan och fjäderbronset. Köpte ett ånglok för 5-10 år sedan som hade detta problemet. Det var av den tunnare typen av släpsko. Skidan är svårlödd så det var att bocka om fjäderbronset så det inte glappade.
LAO

Utloggad JesperB

• Användare
  • Antal inlägg: 78
« Svar #8 skrivet: tis 24 nov 2020, 16:01:09 »
Jag använder mina gamla M-skenor (ett fint sandpapper på spåren gör underverk, tycker jag) men har uppgraderat till digital körning och digitala lok.

Rekommenderas starkt, det är ju bökigt att bygga olika analoga blocksträckor med på/av-kontakter osv.

Starten blir billig om du köper
-- 1-2 mobile station: https://www.tradera.com/search?q=märklin%20mobile%20station
-- 1-n digitala lok: https://www.tradera.com/search?q=märklin%20digital

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 97
« Svar #9 skrivet: tis 24 nov 2020, 16:44:48 »
Hej Mj-vänner!
Fint slippapper? Jag använder Pecos slipkloss, i undantag, men har även våtslippapper "P 1200 som jag aldrig har använt på rälsen. Hur tror ni att dessa två förhåller sig till varandra? Paj 2 hävdar ju att han aldrig använder mekanisk rengöring av räls?
mvh / Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 214
« Svar #10 skrivet: tis 24 nov 2020, 16:55:17 »
Mkt fint slippapper om skenorna reda är skrovliga/rostiga annars kem rengöring. T-röd, isoprop eller ngt utan olja. Rälsen ska kännas hal när det är klart.
Ha det bra vänner
Torbjörn Jonsson

Utloggad LasseP

• Användare
  • Antal inlägg: 24
« Svar #11 skrivet: tis 24 nov 2020, 20:39:40 »
Jag har M-räls från 60-tal och framåt och har inga problem. När jag köpt beg. M-räls så har dom tvättats i varmt diskvatten (vatten + diskmedel). Sen har jag kollat så att blecken får ordentlig kontakt med varandra när jag satt ihop rälsen. Har inga problem med strömförsörjningen.
Vad gäller loken så är det lätt att kolla/byta byta kol och borste, kolla även om smuts sitter i kugghjulen. Ser dom smutsiga ut, försök rengöra dom så gott det går. En liten droppe Märklinolja på kugghjulen, hjulaxlarna och även i motorn (finns en smörjpunkt varje sida).
Är hjulen smutsiga (små svarta avlagringar) så ta en tops duttad i lite kemiskt ren bensin och rengör. Har även rengjort släpskon med tops + bensin.
Låt sen loken gå 20-30 minuter och kolla om det har hjälpt.
Urspårningen beror sannolikt på rälsen, kolla var urspårningen sker och kolla rälsen just där.
Detta är ganska enkla åtgärder till att börja med. 
Har ett Rc-lok från tidigt 70-tal och ett litet ånglok (Mä 3000) från 1962 och dessa går alldeles utmärkt på min gamla slitna M-räls.
Lycka till.

Utloggad Christian

• Användare
« Svar #12 skrivet: tis 24 nov 2020, 22:08:06 »
Oj, jag är överväldigad över alla svar och kommentarer! Stort tack alla!

Sedan inlägget skrevs har jag införskaffat lite kemiskt ren bensin, beställt delar till mina gamla lok (kol, slirskydd, olja och släpskor) samt förhoppningsvis kompletterat med något lok i bättre skick än mina. Jag hoppas att detta leder till framgång men vill ändå passa på att tacka och kommentera några av svaren nedan (ingen nämnd ingen glömd).

@LasseP
Jag söker som en tokig efter fel i rälsen som orsakar urspårning, men misstänker nog ändå att det är det lilla loket som inte är 100%-igt då det spårar ur på olika ställen varje gång... I övrigt har jag tagit till mig dina tips och tackar ödmjukast

@kattjaevel
Kommer prova med kemisk ren bensin under veckan på både lok och räls

@Knuttepuffing
Jag valde att använda 2000 korns våtslippapper då rälsen legat lagrat i ett kallt förråd de senaste 35 åren. Om det var en bra idé eller inte ska jag dock låta vara osagt

@JesperB
Jag kommer säkert att digitalisera en vacker dag, men då jag vil fokusera på landskapsbygget kommer jag nog att vänta en stund och tills dess ser jag gärna att det analoga fungerar som det ska

@LAO
Detta låter definitivt som överkurs för en nybörjare som mig. Hoppas jag slipper "bygga om" loken  :???:

@plzeta
Stort tack för hjälp och tålamod!

@Simpan
Jag tog dig på orden och beställde lite reservdelar

@hanlof
Låter som en rimlig analys att med max spänning borde "glappkontakten" minska något...

@Turbocab
Tack för utförligt svar. Jag har tagit till mig tipsen, men just att försöka "fixa" rälsen med plattång tycker jag är otroligt svårt. Gissar att det blir lättare när man väl fått in "snitsen". Förövrigt så förstår jag att modern C-räls är "bättre" än mina antikviteter, men för mig är tjusningen lite att faktiskt använda de grejer jag lekte med som barn. Vissa av delarna hade även min pappa så de kommer inte att bytas ut i första taget

/Christian

Utloggad JesperB

• Användare
  • Antal inlägg: 78
« Svar #13 skrivet: ons 25 nov 2020, 10:12:26 »
Förövrigt så förstår jag att modern C-räls är "bättre" än mina antikviteter, men för mig är tjusningen lite att faktiskt använda de grejer jag lekte med som barn.
/Christian

Hear, hear! Känner samma!

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
« Svar #14 skrivet: ons 25 nov 2020, 11:04:02 »
Jag tror vi är inne på samma linje då. Jag kommer uppgradera min bana som sagt, men ha en separat Nostalgi-sektion med M-räls i drift så länge jag lever. Den rälsen köpte min nu avlidna far och byggde med, finns inte på kartan att jag skrota den heller.  :D Dessutom, det går aldrig sönder och Märklin loken kommer överleva dom moderna Digitala utan vidare.

"Nostalgi" är ju stort idag och tänk en lagom stor fin och fungerande M-räls bana med analoga Märklin original lok i drift om säg 10 år? 20? Det kommer ju vara nåt speciellt alltså.

Lite inspiration, min halvt provisoriska M-bana:

/martin.