Författare Ämne: Köra digitalt lok på analog bana  (läst 768 gånger)

Utloggad ganta284

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
Köra digitalt lok på analog bana
« skrivet: sön 22 nov 2020, 13:04:00 »
Hej,

Jag har en gammal analog märklin bana med M-räls och styrs via en gammal blå transformator från 50-60 talet. Har nyligen köpt ett digitalt lok och har hört att man ska inte reversa/backa med den på en analog bana för då finns det risk att man bränner sönder dekodern.

Finns det något sätt så att man kan köra både digitalt och analogt lok på en analog bana samtidigt?

Tack på förhand
« Senast ändrad: sön 22 nov 2020, 13:23:16 av ganta284 »

Utloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 104
SV: Köra digitalt lok på analogt bana
« Svar #1 skrivet: sön 22 nov 2020, 13:18:16 »
De gamla blå Märklintransformatorerna ska man inte använda. De ger för hög utspänning i och med att de var lindade för 220 V och nu är det 240 V in. Går fortfarande bra för gamla analoga lok, men alltså inte för digitala där man riskerar dekodern.

Kolla vad Märklin själv säger. Men det bör gå bra med de nya "grå" transfomatorerna med katalognummer 66471. I och för sig kan man då lika gärna investera i en Mobile station med tillbehör!
Vänligen
Anders

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
SV: Köra digitalt lok på analog bana
« Svar #2 skrivet: sön 22 nov 2020, 14:18:57 »
Helt rätt att man inte bör använda de gamla blå transformatorerna.
Det har dock inte i första hand att göra med spänningshöjningen från 220VAC utan snarare att de gamla var alltför frikostiga med den 24VAC som backpulsen skulle ge. Jag har själv gjort mätning upp till 40VAC på en sådan gammal pjäs.

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 581
    • Turebergs Station
« Svar #3 skrivet: sön 22 nov 2020, 14:52:10 »

Finns det något sätt så att man kan köra både digitalt och analogt lok på en analog bana samtidigt?

Tack på förhand
Nej tyvärr, dock kan man koppla både analog och digital styrning till gammal märklinräls och växla mellan systemen, men det går inte att köra dem samtidigt på samma spår. Det kanske går att isolera vissa sektioner, men jag tror inte på det... Bättre att digitalisera loken istället.
« Senast ändrad: sön 22 nov 2020, 14:58:16 av Simpan »

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.718
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: sön 22 nov 2020, 15:21:08 »
Hej,

Jag har en gammal analog märklin bana med M-räls och styrs via en gammal blå transformator från 50-60 talet. Har nyligen köpt ett digitalt lok och har hört att man ska inte reversa/backa med den på en analog bana för då finns det risk att man bränner sönder dekodern.

Tack på förhand

Det går att köra dem analogt via transformator, men beakta det som skrivits tidigare om körriktningspulsen! Att köra dem samtidigt på detta sätt får samma effekt som om du kör två analoga lok. D.v.s. drar du på spänningen rör sig båda om de står på samma krets. Det går alltså att köra digitala lok analogt (men analog körning kan vara spärrad i dekodern) men du kan förstås inte använda några extra funktioner.

Analogt lok på digital bana - fungerar förstås också - men analoga lok kommer att köra med full fart vilket brukar vara mindre lämpligt.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 97
« Svar #5 skrivet: sön 22 nov 2020, 17:12:36 »
Hej MJ-vänner!
Bör påpeka att vi i EU, utom UK som snart är påväg bort, har höjt från 220 volt till 230. Detta som en kompromiss med UK's 240 volt. Man räknar med en variation på +/- 10 volt som acceptabelt i nätet. 240 volt i svenska elnätet är således fel.
Mvh / Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

Utloggad x137abe

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 22 nov 2020, 18:00:35 »
Det stämmer. 230 Volt är det i Sverige. Fel av mig att skriva 240 således. Dock en spänningshöjning som slår genom på max utspänning och backimpuls, som tidigare sagts kan vara rätt hög.
Vänligen
Anders

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
« Svar #7 skrivet: mån 23 nov 2020, 06:56:13 »
Det stämmer. 230 Volt är det i Sverige. Fel av mig att skriva 240 således. Dock en spänningshöjning som slår genom på max utspänning och backimpuls, som tidigare sagts kan vara rätt hög.

Nu bedriver jag ingen häxjakt på detta, även om det kan uppfattas så.
Men jag vill återigen försöka slå hål på detta att det är spänningshöjningen i vägguttagen som är problemet. Visst blir det en spänningshöjning på den backimpuls som ges, men den är endast ca.4,5% i påslag.
Om man sedan tidigare hade en trafo som gav korrekt utspänning vid backimpulsen dvs. 24VAC så blir den nya utspänningen 25VAC (+ någon tiondel till) vilket inte alls är något att bry sig om.
Problemet är som jag tidigare skrivit att backimpulsen varit för hög redan från start. Oavsett om vi höjt spänningen i vägguttagen eller inte så har det varit en risk för dekodrarna. Problemet är alltså transformatorerna i sig, inte att vi nu har 230VAC i vägguttagen.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.847
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #8 skrivet: mån 23 nov 2020, 09:28:21 »
Fast det finns dom som kör analogt och digitalt på samma Märklinbana, och har då analogt i luftledning och digitalt i rälsen. ;) Men det kräver ju att alla analoga lok är ellok som har "aktiv" strömavtagare. Annars är det antingen-eller på samma bana. Eller så får man ha en viss slinga analog och en viss digital, utan fysisk förbindelse.

Som sagt är den moderna grå trafon säker när det gäller digitala lok analogt - men det finns även blåa som är gjorda för 230 V AC i väggen, men som skrivits i tråden hänger det nog mer på vilken spänning "backstöten" ger. Jag sköt en dekoder på det sättet en gång, röken steg så fint ut ur loket... :|
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad x137abe

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 23 nov 2020, 12:57:01 »
Citera
Nu bedriver jag ingen häxjakt på detta, även om det kan uppfattas så.

Ingen fara. Alltid glad att få lära mig något nytt!
Vänligen
Anders

Utloggad ganta284

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #10 skrivet: ons 25 nov 2020, 13:46:17 »
Stort tack till alla er som har svarat på tråden, en grå transformatorn (6647) får det blir, det lär vara en hel del jobb med att digitalisera loken.

Utloggad JesperB

• Användare
  • Antal inlägg: 78
« Svar #11 skrivet: ons 25 nov 2020, 13:58:25 »
Stort tack till alla er som har svarat på tråden, en grå transformatorn (6647) får det blir, det lär vara en hel del jobb med att digitalisera loken.

ganta284 – du behöver mer än en trafo. Här är minsta paketet:
-- 1 trafo
-- 1 inkopplingsbox
-- 1-2 körkontroller
https://www.tradera.com/search?q=märklin%20mobile%20station&categoryId=0

Märklin of Sweden förklarar bra: http://mrr-tutorials.com/elsystem/elsys_digital-ac_koppla-kor.htm
« Senast ändrad: ons 25 nov 2020, 14:06:10 av JesperB »

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.847
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #12 skrivet: ons 25 nov 2020, 14:13:46 »

ganta284 – du behöver mer än en trafo. Här är minsta paketet:

Inte för att köra analogt?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad JesperB

• Användare
  • Antal inlägg: 78
« Svar #13 skrivet: ons 25 nov 2020, 14:29:19 »
Nä visst, inte för att köra analogt. Jag fick för mig att trafo 6647 var den grå klumpen i ett mobile station-paket.