Författare Ämne: MGP-appen hittar inte dekodern?  (läst 221 gånger)

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 172
MGP-appen hittar inte dekodern?
« skrivet: sön 22 nov 2020, 10:23:10 »
Igår fick jag min första leverans av servon och dekodrar från Möllehem (MGP). Detta är mitt första inköp av modelljärnvägselektronik överhuvudtaget, så ni får ha överseende om jag nu ställer en del dumma frågor  :oops:

För att förvissa mig om att grejerna fungerar och att jag fattat hur de hänger ihop så kopplade jag ihop de på skrivbordet så här:

Med knappen längst ner till höger kan jag nu ställa om servot (ungefär mitt i bilden).
Bluetooth-gränssnittet till vänster är uppkopplat - blå dioden blinkar långsamt - mot telefonen (längst ner i bild) där appen har rubriken ”LBridge360”.
Men: i appen är dekoderlistan tom. Jag klickar på sök-förstoringsglaset utan resultat.
Vad har jag gjort för fel?

PS Allra längst upp till vänster ligger Loconet-termineringskorytet, ej inkopplat. Jag antar att det inte behövs när bluetooth-gränssnittet är inkopplat istället?

Utloggad andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.745
    • http://www.mollehem.se
SV: MGP-appen hittar inte dekodern?
« Svar #1 skrivet: sön 22 nov 2020, 12:04:52 »
PS Allra längst upp till vänster ligger Loconet-termineringskorytet, ej inkopplat. Jag antar att det inte behövs när bluetooth-gränssnittet är inkopplat istället?

Du skall ha "Loconet-termineringskortet" inkopplat.
Utan det har du inget Loconet och det går inte att skicka signaler på kablarna.

Du kan se att du saknar LocoNet på att de röda lysdioderna lyser.
De ska vara släckta och kommer att blinka till i takt med att meddelanden skicka.
Bara att koppla in kortet med en LocoNetkabel så slocknar de röda ljusen och du är igång.

Enda tillfället då du inte behöver "termineringskortet" är  om du har en LocoNet-central (Z21, Intellibox, Digitrax etc.) inkopplad.

mvh/anders

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Utloggad elindahl

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 22 nov 2020, 15:15:54 »
Tack  :) Nu funkar det.

Dessutom: det räcker inte med att telefonen säger att bluetooth-kontakt är etablerad; jag måste klicka ”sök” i appen för att blåa lysdioden ska blinka långsammare och indikera kontakt.

Utloggad elindahl

• Användare
« Svar #3 skrivet: sön 22 nov 2020, 16:06:07 »
 Ah, mitt åt; man behöver välja "återanslut" i menyn när man startar om.