Författare Ämne: Val av fabrikat/system  (läst 848 gånger)

Utloggad per.svedin@telia.com

• Användare
  • Antal inlägg: 22
Val av fabrikat/system
« skrivet: lör 21 nov 2020, 17:45:39 »
Hej,
Hittade detta startset, bra pris men är det nåt att bygga vidare på?
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Starters+%26+Sets/Start-Sets+digital/Piko-59013/gb/modell_329391.html
//Per

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 307
SV: Val av fabrikat/system
« Svar #1 skrivet: lör 21 nov 2020, 18:15:40 »
Jag har en del Piko-material, och är rätt nöjd (även om jag kör TT, inte H0). Jag tycker personvagnarna ser lite korta ut, men det kan nog vara bildens perspektiv, för de verkar ha rätt antal fönster. Pikos rullande materiell var tidigare lite enklare än de dyrare märkena, men detta är något de har börjat gå ifrån på senare år. Jag ser en enorm skillnad på mina vagnar och lok mellan de som jag köpte för 10-12 år sedan och de senaste grejorna. Både detaljering och funktion är bättre.

Jag har ingen aning om hur Pikos H0-räls är, eftersom jag kör annan skala. Digitalsystemet du får i den satsen däremot känner jag till väl, och det är utmärkt. Piko Smartcontrol Light är samma som Uhlenbrock Daisy II. Jag har själv samma, och är mycket nöjd. Det är lätt att lära sig och kraftfullt nog att sköta det mesta du behöver på anläggningen. Min egen erfarenhet är att det är enklare att använda än Rocos Multimaus-baserade system, inte minst för att skärmen är så pass lätt att läsa, samtidigt som det är minst lika funktionellt. Enda problemet är nog att det saknar USB plugg, men det finns några olika usb-interface på marknaden att köpa till den dagen man vill köra via datorn.
« Senast ändrad: lör 21 nov 2020, 18:22:16 av Markus »
TT-rallare i förskingringen

Utloggad per.svedin@telia.com

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #2 skrivet: lör 21 nov 2020, 18:29:13 »
Tack för svar, lät ju bra. Hur funkar det med andra fabrikat till det systemet?
//Per

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 307
« Svar #3 skrivet: lör 21 nov 2020, 18:41:07 »
Smartcontrol Light är DCC, som är det största digitalsystemet, och kontrollen pratar Loconet, till vilket det finns gott om tillbehör från Uhlenbrock, Digitrax mfl. tillverkare. Men jag är ingen expert på digitalt, så andra kan nog förklara bättre än jag. Kolla på MJ-wikin (http://www.svenskmjwiki.se/Huvudsida), där finns det massvis av information om digitala system!

Gällande tågen så är ju tvåräls (tidigare "likström") kompatibelt mellan olika märken, så Piko, Fleischmann, Roco, Trix mfl kan köras ihop utan problem. Det enda problemet är att du kan få olika koppel med när du köper tågen, men det är lätt att byta. Rälsen kan nog inte kopplas ihop med andra märken utan en del krångel, så där får man nog göra ett val redan i början. Men rälsen är ju också den billigaste delen av hobbyn.
TT-rallare i förskingringen

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.702
« Svar #4 skrivet: lör 21 nov 2020, 20:57:23 »
Pikos startset brukar vara mycket prisvärda och deras A-gleis har väl sedan fått ganska bra betyg rent generellt. Däremot så bör man väl, som med så mycket annat, se på alternativ.

Vet t.ex. inte hur lättillgängliga delarna är. I Sverige brukar väl de flesta inom 2R satsa på rälsmatriel från Roco, Peco eller Tillig... och Pikos modeller rullar lika bra på de märkena.

»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 584
« Svar #5 skrivet: sön 22 nov 2020, 08:29:23 »
Det är inget större problem att ha rälsmaterial från olika tillverkare på anläggningen. Det går alltid att sätta ihop på något sätt.

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.098
« Svar #6 skrivet: sön 22 nov 2020, 20:16:19 »
Jag tycker det kan vara bra att fundera på vad man vill bygga först:
http://www.svenskmjwiki.se/Planera_en_modelljärnväg

Lite mer om digitalteknik.
http://www.svenskmjwiki.se/Digitala_system

En vägledning för nybörjare till svensk MJ-wiki, där du bland annat hittar ovanstående länkar.
http://www.svenskmjwiki.se/Nybörjare
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.802
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #7 skrivet: mån 23 nov 2020, 09:38:18 »
Pikos A-gleis med rälsbädd är bra, det finns ett rätt så brett sortiment och delarna är rätt enkla att sätta ihop och ta isär.

Det du får tänka på om du ska blanda rälsfabrikat är att A-gleis har en rälshöjd på en 100 tusendels tum (= ca 2,5 mm), det som kallas code 100, men den är gjord med en smäckrare profil vilket gör att annan räls med höjden code 100 kanske inte passar perfekt ihop med den.

Det vanligaste idag bland andra märken verkar vara code 83, alltså ännu lite lägre räler, vilket gör att den kanske heller inte passar ihop perfekt med A-gleis, särskilt den med banvall. Men som skrivits tidigare i tråden går det mesta att få ihop med mer eller mindre pyssel. :)
« Senast ändrad: mån 23 nov 2020, 12:10:35 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad Stefan E

• Stammis
  • Antal inlägg: 510
    • -
« Svar #8 skrivet: mån 23 nov 2020, 15:43:16 »
Det brukar finnas övergångsskenor mellan olika typer av fabrikat eller rälsprofiler också.

Tänk också på att PIKOS rälssystem är helt nytt  så det finns inte så mycket radier och växlar att välja på ännu.

Men jag ganska säker på att det kommer att byggas ut snabbt, likaså deras nya digitalsystem som fick fint betyg av MIBA.

Som fabrikat tillhör PIKO de bästa idag, fullt i klass med Roco, Fleischmann eller Brawa och startsatserna är väldigt subventionerade och ger otroligt mycket för pengarna.

Bara loken och digitalsystemet i den här lådan är värt mer än priset, resten får du på köpet och du kan alltid sälja av det du inte vill ha.

Jag är ganska säker på att det är fullängdsvagnar (303mm), jag har aldrig sett en förkortad snälltågsvagn från PIKO.

Stefan E  :)
« Senast ändrad: mån 23 nov 2020, 15:55:22 av Stefan E »
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.702
« Svar #9 skrivet: mån 23 nov 2020, 17:11:20 »
Bara en liten brasklapp om att blanda fasta passbitar från olika spårsystem! Som mj-rallare vill man ju helst ha så få problem som möjligt... och att blanda spårmateriel fritt är en sak som lätt kan ge en gråa hår.

Visst kan man med olika övergångsspår, speciella skarvjärn mm. göra/kombinera det mesta trots olika höjd (code) på räler, skillnader i spårgeometri etc. Däremot får man ofta fråga sig hur bra det är eller går att göra så? Kan man ha en större sammanhängande bit med bara ett spårfabrikat, som sedan i en eller två punkter kanske kopplas till ett annat homogent spåravsnitt med avvikande spårfabrikat, så är det en sak. Typ att man kan ha ett billigare spårsystem för en dold bangård eller så. Däremot ska man nog undvika att blanda fritt på ett enskilt anlegg. Stämmer t.ex. inte geometrin så kan det börja glipa än här och än där... med risk för dåligt spårläge som i sin tur kan leda till dålig strömtillförsel, urspårningar och annat mindre skojigt. Det i sin tur kan göra att man helt tappar lusten.

Givet att A-gleis (även om det är ett bra system i grund) dels inte är så utbyggt som en del andra spårsystem, samtidigt som det nog även kan vara lite svårt att få tag på i Sverige, gör att jag skulle rekommendera att använda startsatsens räls som t.ex. test- och programmeringsspår eller liknande och i övrigt faktiskt istället gå på ett av de i Sverige mera etablerade rälsfabrikaten. Hellre det än att starta med strul och riskera att tappa lusten och då kanske överge hobbyn.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Stefan E

• Stammis
  • Antal inlägg: 510
    • -
« Svar #10 skrivet: mån 23 nov 2020, 21:53:32 »
I Roco-line spårsystemet finns bla en övergångsskena mellan Roco-Line code 83 till standard Roco modellräls med code 100.

Så länge man har moderna vagnar med flänsar som klarar båda rälsprofilerna finns det inga problem att byta var man vill, hur ofta man vill.

Hur det kan se ut är en annan femma, men det går alltid att maskera övergångarna på något sätt.

Naturligtvis får man ju se upp VAR man lägger övergångarna med tanke på spårgeometrin, annars kan man få problem precis som Coppas säger.

Stefan  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.802
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #11 skrivet: tis 24 nov 2020, 08:14:58 »
...
Tänk också på att PIKOS rälssystem är helt nytt  så det finns inte så mycket radier och växlar att välja på ännu.
...

Nja, det finns allt en hel del i sortimentet: https://www.piko-shop.de/en/warengruppe/a-gleis-mit-bettung-348/l-18/o-artikelnr_asc.html Det har hänt en hel del sen det introducerades för ett år sen. Däremot kan man nog säga att deras rälssortiment i A-gles med eller utan banvall har vissa begränsningar, men det är ändå "kompetent". :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB