Författare Ämne: Hjälp med val av smd lysdioder  (läst 528 gånger)

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 579
Hjälp med val av smd lysdioder
« skrivet: lör 21 nov 2020, 07:51:35 »
God morgon, har en beställning på gång från Elektrokit, skall testa att jobba med smd lysdioder för front belysning i Märklin lok.  Märklin loken har ju (den " något yngre" varianten) alltid någon typ av ljusledare så lysdioden blir ju aldrig synlig sas.

https://www.electrokit.com/produkt-kategori/opto/led-1-farg/

Har någon  tips på vilken som passar bäst i storleken 1206 eller 1218?
Tar även i mot tips på bästa kopplings tråden?

Fick för mig att någon har gjort ett inlägg där en olika smd lysdioder testades för "färg matchning" , letat men tyvärr utan resultat.

Mvh Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......fösöker också lära mig LokProrammer och löda in dekodrar snyggt....

Inloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.215
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Hjälp med val av smd lysdioder
« Svar #1 skrivet: lör 21 nov 2020, 09:01:04 »
Jag använder lackisolerad trafotråd till SMD. Finns hos Electrokit.
Om man tycker att det är knepigt att löda på ledningar på SMD finns färdigt att beställa från Ledbaron

http://www.ebaystores.com/ledbaron/LED-MIT-KABEL-LED-WITH-CABLE-/_i.html?_fsub=309562015&_sid=67795515&_trksid=p4634.c0.m322
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 395
« Svar #2 skrivet: lör 21 nov 2020, 22:49:26 »
Ganska pillrigt att få ytmonterade lysdioder på plats. Hamnar dom snett blir ljuset ojämnt. och så kanske man ska ha 3-4 vita lysdioder och en röd så det blir ganska pillrigt med ömtåliga trådar. Man behöver inte böja de tunna trådarna så många gånger innan trådarna går av vid lysdioden.
Byggde om mina gamla Lima Rapid och testade först med att limma fast lysdioderna. Var mm passning som gällde för att få jämn belysning. Testade sedan att mäta upp avståndet mellan strålkastarna och etsade ett kretskort där jag monterade 5 mm dioder. Mellan kretskortet och lyskroppen lämnade jag ca 5 mm tråd så jag kunde vinkla in lysdioderna.
På loken 3 och 4 valde jag att peta loss strålkastarglaset, borra upp hålet och trycka in 2 mm lysdioder. Efteråt fick man klicka på en liten droppe snabblim för att få en snygg lins. Dessvärre hade jag inte tillräckligt många 2 mm lysdioder så jag fick ta 3 mm lysdioder och slipa ner toppen till 2 mm.   

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #3 skrivet: sön 22 nov 2020, 10:40:24 »
Go morgon, tackar  för svaren....   Överväger detta med storleken efter tipsen...   

Elektrokit har ...vit ....varmvit och ....kallvit ....    viken typ går man på?

Kommer att även köpa några smd komponetter där det är trångt och mm precisionen för lyset skall bli bra inte behövs typ bakom diffusa hytt fönster.  Jag har redan ett lok där en 3mm lysdiod inte fick plats så tackar för all information.

Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......fösöker också lära mig LokProrammer och löda in dekodrar snyggt....

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.057
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #4 skrivet: sön 22 nov 2020, 10:56:20 »
Varmvit vill du troligen helst ha... men även dessa kan tyvärr ha ett väl "kallt" sken ibland.

En glödlampa brukar man säga är på 2700 K, vilket då verkligen är varmvitt. Uppåt 4000 K brukar jag räkna som kallvitt, men här tror jag som sagt åsikterna går isär. Sen beror det förstås på personliga preferenser och vad dioderna ska användas till.
---
Mvh Peter

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #5 skrivet: sön 22 nov 2020, 19:19:50 »
Tack   ....då testar jag med varm vit först.

Mvh Hans O