Författare Ämne: Hornby på Märklin digital bana  (läst 326 gånger)

Utloggad Krokofan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
Hornby på Märklin digital bana
« skrivet: tor 19 nov 2020, 19:47:37 »
Har köpt Hornby Flying Scotsman och vill bygga om det till 3-räls Märklin digital. Tänkte montera släpsko och använda Märklin-dekoder 60985. Hornby-loket har en 5-pol Skew Wound Loco Drive motor (vad nu det är för något).
Skulle vara tacksam för synpunkter från er, erfarna rallare. Själv är jag nybörjare och inte någon Fangio på digital-dekodrar….

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 749
SV: Hornby på Märklin digital bana
« Svar #1 skrivet: fre 20 nov 2020, 14:35:41 »
Hej.  :hug:
Intressant fråga. Har själv byggt om diverse olika lok till mittledardrift.
Grejen är att du måste ha plats för en släpsko.
Lokets mekanik kan vara ett problem.

För ö h t ge en hint om vad kan eller bör göras så vore det bästa att du lägger upp foton på ekipaget.
En översiktsbild och inte minst en överblick av lokets undersida och ev tender.

Rent spontant så kan det sedan bli pyssel med hjulens axelavstånd om du ämnar köra på M-räls och ev även K-räls.
C-räls är mer tolerant med modifierade lok.

En variant är att ha strömupptagning ifrån tender eller tågets första vagn. Sedan får du dra kabel fram till dekoder/motor.

Så vi börjar med detta. Fram med en kamera så tar vi det därifrån.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Krokofan

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: lör 21 nov 2020, 11:30:12 »
Hej PZ och tack för svar,

Loken är på väg från GB. Det är Hornby R3202 och R3738. Dom är DCC-förberedda och när jag Googlar på dom så ser man att det finns sladdar med kontaktstycke från loket till tendern. I tendern sitter det en 8-pin kontakt som decodern skall kopplas till. Hittade ett Youtube clip där dom monterade en decoder och högtalare i tendern utan några större problem. Deras decoder är för DC och det var bara att trycka dit den decoderns motsvarande 8-pin kontakt.

Jag tänkte montera en Märklin släpsko under tendern och dra upp en röd sladd (B) samt leta rätt på de 2 sladdarna från var sidas hjul och löda ihop dom (0). Sedan monterar jag Märklins decoder och högtalare i tendern också.

Det är sedan som mitt självförtroende kommer att svikta....Jag är, som sagt, inte så bra på elektronik och decodrar och skulle därför behöva hjälp med den elektriska inkopplingen av Märklins decoder till 8-pin kontakten...

MVH
Bosse

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #3 skrivet: lör 21 nov 2020, 12:17:45 »
Hej.
OK. Det är inga konstigheter såtillvida.
En ESU dekoder mostv med stift enligt standard bör gå att klämma dit.
Sedan lyfter du bara den ena polen från hjulen till släpskon. Vi kallar den "plus" eller positiva.
Den återstående bryggas med den då lediga kontakten från hjulen för att få återledning/minus på alla hjulparen.
Du kan med fördel prova loket med nya dekodern genom att provköra på bänken och mata strömmen via hjulen/krokoklämmor för att säkerhetställa att dekodern och motor uppför sig som den ska. Innan du fimpar anslutningen från ena hjulströmmen m a o.
Annars kan det vara bra att ha en snutt TRIX-räls för provkörning i dessa situationer. Annars en bit K-flex går att köra som både och eftersom skenorna är åtskilda elektriskt.
Du löder bara en tråd på varje räl och du har en provsträcka för tvåräls. Använder du Märklin kontaktdon så funkar det inte, du måste löda eget.

Släpskomontaget kan jag inte uttala mig om förrän jag begrundat undersidan på tendern.
Du bör ha en släpsko från BRAWA som är följsamma och tunna till skillnad från andra.
Bara några tiondels mm i höjdled kan göra skillnad mellan problem och succé.

Men som sagt, det hänger mycket på hur det ser ut under tendern. Loket går nog inte bra att använda till släpskomontage..

Hjulen...
Sedan är det en aning olika spårvidd eller s k B-B-mått på tvåräls och treräls, men det kan gå bra på C-skena utan justering.
Vet inte hur Hornby har det med toleranser och mått på sina produkter. Det handlar om tiondelar och problemet uppstår i växlar om det är brett mellan hjulflänsarna. Kortslutning mot strömpiggarna kan uppstå. Så var vaksam på detta. Kanske ska nämna att hjulen ska i så fall klämmas ihop någon tiondel för att lösa problemet. Märklin hade betydligt större skillnad mot tvåräls förr. Nu är det typ 2-3 tiondelar mm det kan handla om.
Köp ett bra skjutmått om du inte har ett innan och kolla måtten på dina lok och vagnar.

Hör gärna av dig på PM om något verkar oklart.

//PZ

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 238
« Svar #4 skrivet: lör 21 nov 2020, 15:43:38 »
If you have a Märklin CS, you can also run it under DCC after the conversion and do not need a new decoder

Utloggad Krokofan

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: lör 21 nov 2020, 21:09:49 »
Hej,

Hittade just ett Youtube-clip som visar hur loken ser ut: www.youtube.com/watch?v=TCVlefCaJFo

MVH
Bosse

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 01:05:05 »
Hej.  :hug:
Trevlig video, men, mycket info som inte ger mycket i sakfrågan tyvärr.
Videoklippet ger dock bekräftelse att det går att lägga om kablarna som jag beskrivit.
Hur det ser ut under tender och lok framgår inte med någon tydlighet. Kontakten är en standard 8-pol för t ex ESU.
Så ta ordentliga stillbilder på underredet och försök gärna få fram lite mått när du fått kollit från UK.

:beer:
//PZ