Författare Ämne: Rocos tankvagnar boggie?  (läst 554 gånger)

Utloggad FONTANA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 946
Rocos tankvagnar boggie?
« skrivet: ons 18 nov 2020, 18:15:05 »
Hej på er! Det ligger ute ett par fina Roco tankvagnar litt Q12 boggievagnar Gulf och Esso på Tradera. Har dom funnits på svenska banor eller är det bara nån ommärkning? Snygga är dom hur som helst  :disapprove:!

mvh

Utloggad BJ

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.104
SV: Rocos tankvagnar boggie?
« Svar #1 skrivet: ons 18 nov 2020, 19:15:12 »
De är riktiga modeller av svenska tankvagnar.
Esso, Gulf, BP och Shell (den senare endast två) hade dessa som kom runt 1947-48.
De importerades och boggier med mer kommer från överblivna tendrar.
Så det är bara till att bjuda.
Bild här över en Esso.
https://digitaltmuseum.se/021018038245/statens-jarnvagar-sj-q12-503120-esso-efter-revision
BJ

https://www.tradera.com/item/180705/430233934/roco-tankvagn-gulf

Inloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.302
SV: Rocos tankvagnar boggie?
« Svar #2 skrivet: tor 19 nov 2020, 00:59:30 »
De är riktiga modeller av svenska tankvagnar.
...

De är i vart fall modeller av vagnar med mycket stor likhet med motsvarande svensk vagntyp. Men som vanligt när stortillverkare hittar något i sitt modellutbud som kan framhållas som svenskt och med enkla medel kan konverteras till att ge övertygande intryck av det kan det finnas någon liten hund att gräva upp. Denna typ av vagnar, byggd i Österrike av en fabrik som under kriget också levererade till DR, levde länge kvar även i sitt "hemland".
Det finns smärre detaljer hos modellen som ger intryck av att modellkonstruktionen egentligen är baserad på en annan förebild än de svenska vagnarna. Avvikelserna är inte av karaktären tillverkningsteknisk ekonomisk kompromiss utan ser ut att härstamma från ett alternativt utförande.
Dessbättre är avvikelserna också så små att man gott kan bortse från dem om man inte är tillräckligt nogräknad på nördnivå för att störas av dem. Om man sätter Dekas nya tvåaxliga tankvagnar som "norm" fattas det på dessa Roco-vagnar några tiondelar på skalan innan de är i paritet.
Men jag håller med BJ att vagnarna definitivt är värda att satsa på.



I Sverige hette de fram till omnumreringen till UIC-standard Q12b1, därefter Uah-v. På den här bilden har vagnen fortfarande kvar hjulpar av en i Sverige främmande typ. Men det förefaller ändå vara rullningslagrade och kan motsvara de axlar som användes i Tyskland till loktendrar. Modellen däremot har glidlagrade axlar. Handbromsanordningen ser helt annorlunda ut. På modellen ser manövreringen lite schizofren ut då det verkar finnas en vev vid såväl bromsplattformens räcke som på den särskilda konsolen på tankgaveln. Den senare är rätt på de svenska vagnarna men i gengäld saknas dragstången till inkopplingspunkten i anslutning till bromsbalansen vid bromscylindern. Gångbordet på tankryggen är annorlunda anordnat med en särskild tillbyggd serviceplattform vid sidan om domen.



Här ar hjulparen utbytta till helsvenska rullningslagrade typ 25

Att loggan på bägge dessa bilder är en annan kan bero på att den efter någon tid i svensk trafik byttes ut.
- o000oo -

Utloggad 71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.690
SV: Rocos tankvagnar boggie?
« Svar #3 skrivet: tor 19 nov 2020, 06:28:05 »
De är riktiga modeller av svenska tankvagnar.
...

De är i vart fall modeller av vagnar med mycket stor likhet med motsvarande svensk vagntyp. Men som vanligt när stortillverkare hittar något i sitt modellutbud som kan framhållas som svenskt och med enkla medel kan konverteras till att ge övertygande intryck av det kan det finnas någon liten hund att gräva upp. Denna typ av vagnar, byggd i Österrike av en fabrik som under kriget också levererade till DR, levde länge kvar även i sitt "hemland".
Det finns smärre detaljer hos modellen som ger intryck av att modellkonstruktionen egentligen är baserad på en annan förebild än de svenska vagnarna. Avvikelserna är inte av karaktären tillverkningsteknisk ekonomisk kompromiss utan ser ut att härstamma från ett alternativt utförande.
Dessbättre är avvikelserna också så små att man gott kan bortse från dem om man inte är tillräckligt nogräknad på nördnivå för att störas av dem. Om man sätter Dekas nya tvåaxliga tankvagnar som "norm" fattas det på dessa Roco-vagnar några tiondelar på skalan innan de är i paritet.
Men jag håller med BJ att vagnarna definitivt är värda att satsa på.



I Sverige hette de fram till omnumreringen till UIC-standard Q12b1, därefter Uah-v. På den här bilden har vagnen fortfarande kvar hjulpar av en i Sverige främmande typ. Men det förefaller ändå vara rullningslagrade och kan motsvara de axlar som användes i Tyskland till loktendrar. Modellen däremot har glidlagrade axlar. Handbromsanordningen ser helt annorlunda ut. På modellen ser manövreringen lite schizofren ut då det verkar finnas en vev vid såväl bromsplattformens räcke som på den särskilda konsolen på tankgaveln. Den senare är rätt på de svenska vagnarna men i gengäld saknas dragstången till inkopplingspunkten i anslutning till bromsbalansen vid bromscylindern. Gångbordet på tankryggen är annorlunda anordnat med en särskild tillbyggd serviceplattform vid sidan om domen.



Här ar hjulparen utbytta till helsvenska rullningslagrade typ 25

Att loggan på bägge dessa bilder är en annan kan bero på att den efter någon tid i svensk trafik byttes ut.

Från början Klein Modelbahn vagnar, byggda på underredet till tendrar från Br 52.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad FONTANA

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 946
SV: Rocos tankvagnar boggie?
« Svar #4 skrivet: tor 19 nov 2020, 17:33:47 »
Tack för svaren bägge två! Waoow, vilka vädringsmöjligheter man får när man sett era bilder, det är inte lite rinn här inte, hela sidan har ju fått en riktig slev av sin last. Mm, vagnarna är fina!

Mvh