Författare Ämne: SJ Sovvagn WL1  (läst 4719 gånger)

Utloggad Stoffeliten

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
SJ Sovvagn WL1
« skrivet: ons 18 nov 2020, 07:55:26 »
Tjena!

Tänkte bara höra i detta forum om någon vet vart man får tag på en eller ett par sovvagnar av typen WL1 och WL5? Har kollat runt lite på både Lokstallet och Byggsvenskt men inte hittat något!
Vad passar då bättre än att fråga på detta forum, här finns ju de flesta svaren!  :D
Hälsar Christoffer
Lokförare på Green Cargo, så får väl anse mig själv veta vad jag pratar om när det gäller riktiga tåg! :D
Modelltåg har jag mycket kvar att lära om! :)

Utloggad Ottar

• Användare
  • Antal inlägg: 51
SV: SJ Sovvagn WL1
« Svar #1 skrivet: ons 18 nov 2020, 09:17:32 »
Hej!

Dekaler och etsat, byggsvenskt.nu, säljer en ombyggnadssats som kan användas tillsammans med en sittvagn från NMJ.

Lycka till med bygget!
/Ottar (Lokförare på SJ)

Utloggad Stoffeliten

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: ons 18 nov 2020, 09:46:37 »
Hej!

Ja titta, tack så mycket för svaret!  :)
Hälsar Christoffer
Lokförare på Green Cargo, så får väl anse mig själv veta vad jag pratar om när det gäller riktiga tåg! :D

Utloggad Niclas

• Användare
  • Antal inlägg: 285
    • Järnvägen till Marieborg
« Svar #3 skrivet: ons 18 nov 2020, 23:42:22 »
Här kan du kanske hitta något färdigbyggt.
http://www.da915.se/160164539

Utloggad Ottret

• Användare
  • Antal inlägg: 104
    • 1-87.se
« Svar #4 skrivet: tis 22 dec 2020, 18:00:40 »
Här kan du kanske hitta något färdigbyggt.
http://www.da915.se/160164539

Har en WL1 från Berne. Helnöjd med denna!  :up:

Tar dagarna som dom kommer. Alldeles för mycket på gång samtidigt...
www.1-87.se

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 636
    • HNoll
« Svar #5 skrivet: tis 22 dec 2020, 18:39:37 »
Hej :)
WL1 är en bråkig historia.
Den är både längre (40cm) och högre än andra 60-tals vagnar. Den har endast varit målad brun och blå. 1 vagn fick TKAB låna så det finns inte så mycket säljbara versioner/volymer i denna vagn. NMJ verkar ha lagt denna på hyllan då den är svår att få ekonomi i. NMJ vill säkert använda samma tak och chassi som till övriga vagnar. Vart går gränsen för vad den breda massan accepterar för kompromisser, och likaså för NMJ?

Om man utgår ifrån exemplet i inlägget före så är det några saker som har varit svåra att ändra på.
Längden: WL1 är 4,6mm längre. Än ordinarie NMJ vagnar.
Takdetaljer: Det är modernare luftintag på huvarna vilket NMJ´s vagnar inte har, samt några andra huvar som saknas.
Underrede: Mycket saknas från början på NMJ´s vagnar och det är svårt att se vad som tillförts.

I övrigt så borde fönsterramarna vara mer åt chromehållet samt ser det ut som att man missat att det skall vara olika avstånd mellan rutorna. Kanske en kompromiss då man saknar 4,6mm korg.

Mvh Rickard

« Senast ändrad: tis 22 dec 2020, 18:47:39 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.822
« Svar #6 skrivet: tis 22 dec 2020, 20:00:20 »
Nu när HNOLL så förtjänstfullt håller på att ordna 80-talsvagnarna så är väl just WL1 den sovvagn som man mest saknar eftersom den fortfarande går i trafik. (?)

Hur ser möjligheterna för WL5 ut? Den har väl ändå samma längd som de vanliga 60-talsvagnarna? Några WL5 hyrdes ju även ut till Norge och målades om så där borde ju NMJ kunna hitta en liten marknadsnisch för verktygen som behövs?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Skarvjärnet

• Användare
  • Antal inlägg: 38
« Svar #7 skrivet: tis 22 dec 2020, 22:16:47 »
Jag skulle genast anmäla mig för ett par riktiga WL1, både i brunt och blått enligt förebild (korrekta mått).
WL1 är ju verkligen en vagn som överlevt sig själv. Startade som brun med plåtar på och går fortfarande, med nästan hela ursprunget vagnar kvar, som blå i en svart era. Dessutom 60 talare som tillsammans med vissa restaurangvagnar är det sista som fick respit på dödsdomarna.
Den gick tillsammans med 30-40 talare, liksom som parhäst med 80 talaren BC4 i brunt. Den (BC4:an) är ju dessutom ett riktigt smycke från HNoll som skulle må bra av lite sällskap i ett brunt nattåg.

Den passar liksom med allt möjligt och för en lång rad av eror. En utmaning Rickard :up: :beer:

Utloggad Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #8 skrivet: tis 22 dec 2020, 23:12:15 »
Precis. Hängde ihop med bruna Bc4. Tyvärr är den en riktig dyr vagn att göra. Dom tog även bort ett fönster när de blev blå vilket innebär en helt ny sida för att skilja bruna från blå vagnar. Slutsignaler tillkom även på den blå vilket troligtvis innebär 2 nya gavlar med... :(
Mvh Rickard

www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad Gedsom76

• Användare
  • Antal inlägg: 62
    • Norrländska Allmänna Järnvägskompaniet
« Svar #9 skrivet: tis 29 dec 2020, 08:58:35 »
Hej
Tror inte att det gör något om tillverkningen blir dyrare Rickard.

Med tanke på att alla byggdelar inkl. dekaler och färg kostar ca 1500kr för Wl1 just nu plus att man ännu inte byggt ihop sin Wl1:a då.
Vill man inte bygga själv ryker minst 1000kr till. Bygger man själv bör man nog räkna 1000kr värde i tid i alla fall så 2500kr för en Wl1 modell idag.

Kan man bara hålla en färdig modell av Wl1 från NMJ eller som många skulle föredra från Hnoll till ett pris av 1500kr - 1800kr så finns det nog många köpare. Då får man en färdig modell med allting med och snygg målning istället för att bygga själv eller betala för jobbet.

För bygga själv det kan gå hursomhelst alltifrån ful målning men med alla detaljer rätt till snygg målning men kompromisser med detaljerna för 2500kr.
Plus att alla byggsatserna av Wl1 blir för korta då NMJ:s vanliga 60-talsvagnar används som bas.

Så själv kan jag tänka mig att köpa 2st Wl1 modeller om priset håller sig runt 1500 - 1800kr/st. Alla priser höjs ändå i vår hobby så själv vill jag ha kvalité före lågt pris.

1 Wl1 med köttstämpeln rev-märkning 1972 och en Wl1 med frimärke och rev-märkning 1984 skulle jag gärna betala för om längden, detaljerna och målning/märkning stämmer väl överens med originalet.

Utloggad Elmis

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #10 skrivet: tis 29 dec 2020, 15:14:16 »
Jag villhöver åxå några WL1:or m olika individnummer

Utloggad Marley

• Användare
  • Antal inlägg: 38
« Svar #11 skrivet: tis 29 dec 2020, 15:39:36 »
Samma här. Har ett antal WL1 på önskelistan. Priset är egentligen inte avgörande för om jag köper. Skulle lätt betala 1500 / vagn.
Barnbarnsbarn till Ivan Öfverholm

Utloggad Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #12 skrivet: tis 29 dec 2020, 19:30:02 »
Hej

Med tanke på att alla byggdelar inkl. dekaler och färg kostar ca 1500kr för Wl1 just nu plus att man ännu inte byggt ihop sin Wl1:a då.
Vill man inte bygga själv ryker minst 1000kr till. Bygger man själv bör man nog räkna 1000kr värde i tid i alla fall så 2500kr för en Wl1 modell idag.

Kan man bara hålla en färdig modell av Wl1 från NMJ eller som många skulle föredra från Hnoll till ett pris av 1500kr - 1800kr så finns det nog många köpare. Då får man en färdig modell med allting med och snygg målning istället för att bygga själv eller betala för jobbet.

För bygga själv det kan gå hursomhelst alltifrån ful målning men med alla detaljer rätt till snygg målning men kompromisser med detaljerna för 2500kr.
Plus att alla byggsatserna av Wl1 blir för korta då NMJ:s vanliga 60-talsvagnar används som bas.

Så själv kan jag tänka mig att köpa 2st Wl1 modeller om priset håller sig runt 1500 - 1800kr/st. Alla priser höjs ändå i vår hobby så själv vill jag ha kvalité före lågt pris.

1 Wl1 med köttstämpeln rev-märkning 1972 och en Wl1 med frimärke och rev-märkning 1984 skulle jag gärna betala för om längden, detaljerna och målning/märkning stämmer väl överens med originalet.

Priset till kund är avgörande för hur många man säljer. Även om man har råd så finns det en gräns för vad man är beredd att betala för en vagn. Allt över 995:- blir (Jobbigt) dyrt i mångas ögon. Jag hade satsat på ett butikspris på 995:- och försökt sälja minst 2500ex. Men... hur mycket jag än räknar på det så är siffrorna inte roliga för denna vagn. Det är så få detaljer som går att återanvända och väldigt få som man kan hämta ifrån 80-tals produktionen.
Kanske man skulle sälja dem i 2 pack för 1995:- och på så vis förhoppningsvis få upp volymerna :O Även 4-6 driftnummer i varje färgsättning.
Vad tror ni?

(Har du eller någon annan en bild på en brun WL1 med köttstämpeln med gummivulst så är det ju kanon. Det bättrar på försäljningen något. Hittar väldigt lite bilder på denna vagn.)

Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad Gedsom76

• Användare
  • Antal inlägg: 62
    • Norrländska Allmänna Järnvägskompaniet
« Svar #13 skrivet: tis 29 dec 2020, 20:50:28 »
Hej
Svårt med bilder från 70-talet speciellt i färg. Borde finnas en del bilder i boken om 60-talsvagnar från SMJ.

Hittade denna bild http://www.svenskmjwiki.se/images/a/ad/SJ_WLABo1.jpg på en WLABo1 som 1970 blev märkt WL1 så utseendemässigt skiljer sig inte WLABo1 och WL1 med samma köttstämpel så värst mycket åt.

Bara litteran WL1 behöver ändras och rev-datum. Se denna bild på littera skylt för WLABo1, det är samma typsnitt 1970 men ändrat till WL1 och rev-datum förstås. https://digitaltmuseum.se/021018073908/skor-vid-sovvagn. Är osäker om -L också medföljer nya litteran, att det stod WL1-L ???

Hittade lite inredningsbilder för en tidig Wl1
https://digitaltmuseum.se/021018066964/statens-jarnvagar-sj-wlab01
https://digitaltmuseum.se/021018066960/statens-jarnvagar-sj-wlab01
https://digitaltmuseum.se/021018066961/statens-jarnvagar-sj-wlab01
https://digitaltmuseum.se/021018066957/statens-jarnvagar-sj-wlab01
https://digitaltmuseum.se/021018070847/sovkupe-sj-wlab01

https://digitaltmuseum.se/021018070848/statens-jarnvagar-sj-wlab01
https://digitaltmuseum.se/021018070850/statens-jarnvagar-sj-wlab01
https://digitaltmuseum.se/021018070303/balgkoppling-med-sa-kallade-svulstbalgar
https://digitaltmuseum.se/021018070309/balgkoppling-med-sa-kallade-svulstbalgar
https://digitaltmuseum.se/021018070305/balgkoppling-med-sa-kallade-svulstbalgar
https://digitaltmuseum.se/021018070312/balgkoppling-med-de-nya-sa-kallade-vulstbalgarna-och-de-gamla-dragspelsbalgarn
https://digitaltmuseum.se/021018075332/arbetschef-bengt-svensson-pitea-vinnare-i-atlas-copco-tavling

Hoppas detta hjälper.

En 2 pack för 1995kr låter mycket rimligt och kan man få 2 olika vagnsnummer per märkning / årtionde så är det mycket bättre än 2500kr för en färdig byggsatsvagn.
En delbar förpackning skulle kanske underlätta köp för de som bara vill ha en WL1 och vill köpa ihop med någon eller sälja av en vagn.
« Senast ändrad: tis 29 dec 2020, 21:11:14 av Gedsom76 »

Utloggad Stoffeliten

• Nykomling
  • **
« Svar #14 skrivet: ons 30 dec 2020, 01:45:20 »
Hej

Priset till kund är avgörande för hur många man säljer. Även om man har råd så finns det en gräns för vad man är beredd att betala för en vagn. Allt över 995:- blir (Jobbigt) dyrt i mångas ögon. Jag hade satsat på ett butikspris på 995:- och försökt sälja minst 2500ex. Men... hur mycket jag än räknar på det så är siffrorna inte roliga för denna vagn. Det är så få detaljer som går att återanvända och väldigt få som man kan hämta ifrån 80-tals produktionen.
Kanske man skulle sälja dem i 2 pack för 1995:- och på så vis förhoppningsvis få upp volymerna :O Även 4-6 driftnummer i varje färgsättning.
Vad tror ni?

(Har du eller någon annan en bild på en brun WL1 med köttstämpeln med gummivulst så är det ju kanon. Det bättrar på försäljningen något. Hittar väldigt lite bilder på denna vagn.)

Mvh Rickard

Hej! :D

Men JAAAAA, 2000 spänn för 2 WL1'or, skriv upp mig på 3 paket direkt!  :lol: :P
Med tanke på vilken kvalitet du har producerat hittils så kan jag bara tänka mig hur bra dom skulle bli!

Hälsar Christoffer

Utloggad Elmis

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #15 skrivet: ons 30 dec 2020, 09:25:13 »
Instämmer.
Två WL1:or för ca 2000:-
Skriv upp mig f tre par.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
« Svar #16 skrivet: ons 30 dec 2020, 10:34:15 »
För min del så faller sovvagnar helt bort. Orsak? Jo, helt enkelt för att jag inte ser möjligheter att sätta ihop ett rimligt tågset med sådana vagnar.
Jag vill påstå att man hemmavid oftast inte har möjlighet (spårlängder) att köra realistiska tåglängder med just sovvagnar.
Persontåg med 4st sittvagnar är inte ovanliga i skala 1:1, ej heller godståg med kanske 6 vagnar. Men tåg med sovvagnar...???
Jo, men sen är vi alla olika då det är ju upp till var och en. Körning på modul-träff kan ju funka också, om man inte har plats hemma.

Utloggad WASP

• Användare
  • Antal inlägg: 64
« Svar #17 skrivet: ons 30 dec 2020, 13:21:37 »
2-pack WL1 för 2000kr skulle jag direkt köpa 3 av!

Utloggad Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 358
« Svar #18 skrivet: ons 30 dec 2020, 13:34:23 »
Med tanke på de nyligen (?) släppta 60-tals restaurangvagnarna för 895, så är 995-ish /st. att anse som billigt.
När kommer de?  ;) :D villhöver jag med.

Robban
V8

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.302
« Svar #19 skrivet: ons 30 dec 2020, 16:29:55 »
...
Jag vill påstå att man hemmavid oftast inte har möjlighet (spårlängder) att köra realistiska tåglängder med just sovvagnar.
Persontåg med 4st sittvagnar är inte ovanliga i skala 1:1, ej heller godståg med kanske 6 vagnar. Men tåg med sovvagnar...???
...

Beträffande just WL1 så är den ju med rätt färgsättning användbar i scenarion hämtade från Sj-tiden när sovvagnstrafik bedrevs ohotad av avreglering, upphandling och uppsplittring av järnvägssystemet i var för sig säljbara "russin och rens". Då fanns en hel del sovvagnsrutter som till någon del bestod av rätt smått tilltagna tågförbindelser där en eller två sovvagnar utgjorde upp till eller mer än 50% av hela tåget. En destination som betjänades på så sätt var Skelleftehamn där en förbindelse kunde bestå av F5, AB4 nitad, WL1 och WL3.
Men helt riktigt återfinner man kanske inte den trafiksituationen på riktigt alla hemanläggningar, men den kan kanske gå att skapa om man vill hålla i trafik en eller två WL1:or. Tre 2-pack ställer nog lite högre krav på svängrum, men det är ju som sagt "resandes ensak" att bygga sitt eget imperium efter tycke och smak.
- o000oo -

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
« Svar #20 skrivet: ons 30 dec 2020, 17:34:25 »
...
...
... fanns en hel del sovvagnsrutter som till någon del bestod av rätt smått tilltagna tågförbindelser där en eller två sovvagnar utgjorde upp till eller mer än 50% av hela tåget. En destination som betjänades på så sätt var Skelleftehamn...

Jo, jag tänkte i mitt inlägg först föreslå att om man avbildar tex. anslutningsbanorna till Norra Stambanan i förgången tid så kunde det vara möjligt med korta tåg.
Min tanke där var främst sträckningen mellan Umeå-Vännäs, men det fanns säkerligen andra sträckningar som Skellefteå-Bastuträsk också. Jag vet att det även fanns förhoppningar, för länge sedan, om sovvagn/liggvag ner till Vännäs även från tvärbanan Storuman-Hällnäs. Men detta blev det inget av med.

Som jag tidigare skrev, det är väl upp till var och en.

Utloggad jvstn

• Användare
  • Antal inlägg: 50
« Svar #21 skrivet: ons 30 dec 2020, 19:48:41 »
Hittade denna bild http://www.svenskmjwiki.se/images/a/ad/SJ_WLABo1.jpg på en WLABo1 som 1970 blev märkt WL1 så utseendemässigt skiljer sig inte WLABo1 och WL1 med samma köttstämpel så värst mycket åt.

Bara litteran WL1 behöver ändras och rev-datum. Se denna bild på littera skylt för WLABo1, det är samma typsnitt 1970 men ändrat till WL1 och rev-datum förstås. https://digitaltmuseum.se/021018073908/skor-vid-sovvagn. Är osäker om -L också medföljer nya litteran, att det stod WL1-L ???

Hej,
På bilden från mj-wiki ser det ut som om denna WLABo1 har bälg inte vulst.

I så fall är väl det ytterligare en skillnad mellan WLAB01 och WL1.
Men det här med bälg o vulst är ett svårt kapitel och bilderna är få. Men visst ser det ut som sovvagnen har bälg på bilden? Vagnen ser ju också helt ny ut, så fotot borde vara från 1964-65 och då är det rimligt att vagnen har bälg. Det kan väl vara så att vulst först monterades vid omlitterering till WL1 1970...
En sats med 2 st WLABo1 med bälg köper jag i alla fall direkt, nästan oavsett pris... :clap: ;)

« Senast ändrad: tor 31 dec 2020, 01:09:35 av jvstn »
/jvstn

Utloggad Jona

• Användare
  • Antal inlägg: 91
    • http://www.jonaryd.eu
« Svar #22 skrivet: ons 30 dec 2020, 22:27:19 »
HEJ

Gör du en  wl1 vagn så köper jag den direkt. Vare sig som singelvagn eller dubbelpack, utan tvekan så beställer jag den direkt.
Kosta vad det kostar typ. (Jag vill ha en blå sj märkt)

En byggsats kostar minst 2500:- idag för färdigbyggd/Målad , så blir 1 stycken vagn, styckpris billigare än det köper jag handlöst inga frågor ställda!

/Jona
Filosofen Jona i Söv

Utloggad Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 278
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #23 skrivet: ons 30 dec 2020, 23:03:37 »
Hej!
Mitt förslag är att minska varianterna till 2
1, sent 70-tal, 1968 är en tung brytpunkt för svensk järnväg
2, millenieskiftet
Vill man ha något annat så får man konvertera själv. Jag hade absolut köpt en påse ”materialsatser” men jag drar mig för att ”karva” i en köpevagn  i ”övre prisklassen”.
Men vi har alla olika ”känsliga ögon” . . .
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad Rickard95

• Stammis
    • HNoll
« Svar #24 skrivet: fre 01 jan 2021, 22:24:19 »

Jag vill tro att den bruna varianten med vulst endast haft frimärke.
Jag har noterat på de få bilder som finns att det verkar finas vissa skillnader på underredet. Den bruna WL1 ser ut att ha haft 2 sektioner med tryckluftsbehållare jämfört med den blå som har ett 3-pack behållare på 1 plats. Var det 1+1, 1+2 eller 2+2 på de bruna?
Någon som är insatt i detta samt i andra detaljer?

Det låter också som de flesta i tråden gillar den blå epoken. Vad är det som gäller då. Sen eller tidig märkning eller både och?
Jag tror inte det är möjligt att ta fram denna modell förrän tidigast mitten på 2022. Det finns inte pengar till det.
Mvh Rickard

www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.