Författare Ämne: NMJ E2 ånglok  (läst 825 gånger)

Inloggad gorane

• Användare
  • Antal inlägg: 197
NMJ E2 ånglok
« skrivet: mån 16 nov 2020, 18:17:21 »
Är det någon som skruvat isär detta lok för att se (komma åt) drivningen ? Är det isärskruvning uppifrån eller underifrån som gäller? Består drivningen av ett snäckhjul och en snäckskruv? Jag misstänker att snäckskruven ibland  slirar på motoraxeln.
Gorane

Utloggad nortrahof

• Användare
  • Antal inlägg: 48
    • N/A
SV: NMJ E2 ånglok
« Svar #1 skrivet: ons 18 nov 2020, 17:15:57 »
Siden ikke noen andre har svart deg - .
E2-loket har messing (kugg)tannhjul på drivakselen. Er du sikker på at det er snekkehjulen som sitter ved motoren som er årsaken? Det er mindre utsatt.
Jeg tror at E2-loket er komplisert å skifte/inspisere snekken?

Du må faktisk demontere hele loket for å kontrollere.
Du starter med å adskille tenderen med loket. Deretter må du skrue 4 stjerneskruer under førerhuset på 1,2 mm. og en stor sporskrue på 2 mm. Deretter fjerner du førerhuset. Pass på at du haker ut håndtakene som er til førerhytten. Deretter må du skrue opp kjeleveggen (som er støpt med masse detaljer). Det er 5 stk. 1,2mm. stjerneskruer som fester kjeleveggen.
Deretter skrur du opp golvet som sitter festet i bakkant med 2 stk. 1,2 mm. stjerneskruer. (Det er derfor du må adskille tenderen og loket for tilkomst.)

Videre arbeid har jeg gitt opp, (for det er for mye arbeid og jeg kan risikere å skade loket). - men du må fjerne kjelen å få tilgang til gearet.

NMJ har en reparatør som også skifter snekkedrev. Mye skjer ved garanti - også på 4-5 gamle lok, så hør med NMJ om garanti.
Nyere lok har messing over det hele, kun NMJs tidligere prosjekter i Superline hadde plastsnekker og tannhjul. De har fått gjentatte problemer - og med nymodifiserte reservedeler er de løst. Jeg kan nevne NoHAB, El14, BM88, BM 64 og flere.

Inloggad gorane

• Användare
  • Antal inlägg: 197
« Svar #2 skrivet: tor 19 nov 2020, 14:43:23 »
Tack. Skruvat så långt så tror jag att man behöver lyfta pannan för att se snäckskruven: En stor skruv framtill/undertill. Sen kan jag inte se fler skruvar ! Men skulle tro att den bakre hjulaxeln behöver tas bort ??
/ Goran E

Utloggad nortrahof

• Användare
  • Antal inlägg: 48
    • N/A
« Svar #3 skrivet: tor 19 nov 2020, 18:17:30 »
Det jeg har funnet ut om å fjerne kjelen (pannan), er at de skruene som holder bremsstaget må skrues løs for å gi tilgang til en 1,2mm. skrue som holder kjelen i forkant. Det er 3 stk. 1,2mm. skruer som holder bremsstaget i forkant. - Videre vet jeg ikke.

Motoren og snekken sitter i kjelen, så du må fjerne førerhuset og bakveggen til kjelen. Kjelen dras fremover. Det sitter et blylodd framfor kjelen.

Drivhjulsakselen må tas bort så gearhuset kan splittes. Først må du vippe bremsestaget i bakkant. Det er en 1,2 mm. skrue i forkant. Så gir det tilgang for de 4 stk. 1,2mm, skruene som holder bunnlokket på gearkassen.

Har du undersøkt med NMJ om det er en plastsnekke i loket? - Det kan være nyttig for seinere driftsproblemer!

Lykke til!!!!