Siden ikke noen andre har svart deg - .
E2-loket har messing (kugg)tannhjul på drivakselen. Er du sikker på at det er snekkehjulen som sitter ved motoren som er årsaken? Det er mindre utsatt.
Jeg tror at E2-loket er komplisert å skifte/inspisere snekken?
Du må faktisk demontere hele loket for å kontrollere.
Du starter med å adskille tenderen med loket. Deretter må du skrue 4 stjerneskruer under førerhuset på 1,2 mm. og en stor sporskrue på 2 mm. Deretter fjerner du førerhuset. Pass på at du haker ut håndtakene som er til førerhytten. Deretter må du skrue opp kjeleveggen (som er støpt med masse detaljer). Det er 5 stk. 1,2mm. stjerneskruer som fester kjeleveggen.
Deretter skrur du opp golvet som sitter festet i bakkant med 2 stk. 1,2 mm. stjerneskruer. (Det er derfor du må adskille tenderen og loket for tilkomst.)
Videre arbeid har jeg gitt opp, (for det er for mye arbeid og jeg kan risikere å skade loket). - men du må fjerne kjelen å få tilgang til gearet.
NMJ har en reparatør som også skifter snekkedrev. Mye skjer ved garanti - også på 4-5 gamle lok, så hør med NMJ om garanti.
Nyere lok har messing over det hele, kun NMJs tidligere prosjekter i Superline hadde plastsnekker og tannhjul. De har fått gjentatte problemer - og med nymodifiserte reservedeler er de løst. Jeg kan nevne NoHAB, El14, BM88, BM 64 og flere.