Författare Ämne: Tips på z-lok som har bäst strömupptagning?  (läst 355 gånger)

Utloggad mjerik

• Användare
  • Antal inlägg: 454
Tips på z-lok som har bäst strömupptagning?
« skrivet: mån 16 nov 2020, 00:56:34 »
Kom gärna med era tips på lok i z-skala med bra strömupptagning.

Mvh
Erik
H0 | 3R | C-räls | Z21 | iPad
Epok: III-VI
Förebilder: Tyskt och svenskt
Favoritlok: BR 64, BR 103 och BR 218

Mitt pågående projekt: Heleneborg

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 100
SV: Tips på z-lok som har bäst strömupptagning?
« Svar #1 skrivet: mån 16 nov 2020, 04:23:23 »
Vågar tippa på Märklins schweiziska krokodil, själv har jag närmast erfarenhet av 88653 med fempolig motor från 2010-talet. Ju flere axlar desto bättre.
« Senast ändrad: mån 16 nov 2020, 13:53:39 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad jordnära

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #2 skrivet: mån 16 nov 2020, 06:18:13 »
Krokodilen ligger nog bra till. Jag rekommenderar Märklin 88636, TMy "Great Northern" vars förebild väl finns i Sverige. Strömupptagning på alla 6 axlarna, går väldigt fint i låga farter med.

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 126
« Svar #3 skrivet: mån 16 nov 2020, 07:14:35 »
Micro trains. Dom jag haft sopar banan med Märklin. Konsten att köra sakta och köra på smutsig räls.

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.816
« Svar #4 skrivet: mån 16 nov 2020, 10:14:16 »
Krokodilen var inget vidare i Z tycker jag, strömupptagningen är ok men den väger för lite och orkar inte dra så mycket om man har stigningar i banan.
Med reservation för att den krokodil jag provkörde och lämnade tillbaka var en 80-talskonstruktion, Märklin kanske har förbättrat den.

Jag skulle köpa något boggilok, brukar vara bra.

Utloggad Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 355
« Svar #5 skrivet: ons 18 nov 2020, 00:17:36 »
Krokodilen ligger nog bra till. Jag rekommenderar Märklin 88636, TMy "Great Northern" vars förebild väl finns i Sverige. Strömupptagning på alla 6 axlarna, går väldigt fint i låga farter med.

Som UB skriver är krokodilen usel, min har dålig strömupptagning, om det beror på den låga vikten låter jag vara osagt.
Har även för mig att den här diskussionen har varit på tapeten förut, då skrev även UB (?) att köra med kontaktledning var bra då strömavtagrbygelpantograferna trycker loket mot spåret.

Men varken de nya Nohab loken eller något av mina lok med 6 axlar har strömupptagning på mittenaxlarna i boggierna.
Sen är konstruktionen på Märklins z prylar lite egen då mittenaxlarna hänger i luften:

I exemplet ovan är det extremt men såg det inte förrän jag kollade bilden när jag kom hem, men kolla gärna på lok med 3 axlar.
Även ånglok med 3 eller 4 axlar har bara strömupptagning på 2 av dom.

De lok som funkar bäst för mig är ett BR144 köpt begagnat för ca. 30 år sedan och har alltid gått som en dröm, och de nyare BR212.

Robban
V8

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.800
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #6 skrivet: ons 18 nov 2020, 08:25:14 »
Jag skulle tro att loken från Freudenreich är svårslagbara när det gäller strömupptagning. Sen som kattjaevel skriver finns det flera andra fabrikat som gör modeller i Z, och som likt Freudenreich ligger långt före Märklin när det gäller tekniken. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB