Författare Ämne: Spårplanshjälp  (läst 1143 gånger)

Utloggad Kullamannen

• Användare
  • Antal inlägg: 177
    • Wrångarps Jernvägar
Spårplanshjälp
« skrivet: sön 15 nov 2020, 18:40:46 »
Hej!

Jag bygger en liten anläggning (2000mm x 400mm) med två spår, ett par växlar och ett stickspår. 

Nu hade jag tänkt bygga ut lite då jag gärna dels vill låta tågen sträcka ut och dels behöver plats för fler husbyggen. Jag inser dock att spårplanering inte är min grej och vill gärna ha lite feedback.

Utrymmet jag frigjort är enligt skiss nedan.

Skala H0, flexräls. Temat är en mellanstor svensk (skånsk) stad någon gång i början av 1950-talet. Ingen spårsallad, ingen tunnelbana och inga underjordiska bangårdar. Jag kan tänka mig vändslingor i båda ändar. Eventuellt kan man göra någon, eller båda vändslingorna underjordiska. Jag kan tänka mig ett dolt spår i bakkant av anläggningen. Jag föreställer mig ett stationsområde som placeras till höger om den färdigbyggda (nåja) biten.

Prioritet är lång körsträcka med möjlighet att sluta en slinga så man kan sitta och filosofera och se tågen komma och gå om man så önskar. Kanske plats för lokstation med vändskiva och stall. Den bör väl då logiskt sett hamna längst bort till höger, antar jag.

Minsta radie är väl det som får plats i ändarna, alltså cirka 700mm.

Tja, ungefär så tänker jag mig i stora drag. All konstruktiv input mottages tacksamt!
Bakåtsträvare med framförhållning

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 418
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Spårplanshjälp
« Svar #1 skrivet: mån 16 nov 2020, 10:54:43 »
Hej

Jag har ritat i programmet Raily som är hyfsat billigt och lättanvänt dessutom kan man ställa in Svensk språkversion.
Jag tänkte att vi börjar med en rundbana så kan du fundera på nästa steg.

Hälsningar
Janne

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.095
« Svar #2 skrivet: mån 16 nov 2020, 13:14:43 »
Jag förmodar att det bakre spåret skall vara dolt?
I så fall skulle jag sänka det med 10 cm och lägga det på en hylla med öppen front  så man under anläggningen kommer åt urspårade och stillastående tågsätt.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #3 skrivet: mån 16 nov 2020, 16:43:26 »
Vad bra! Då är processen igång!

Ja, bakre spåret har jag tänkt skall vara dolt. Det finns 200mm tillgodo bakom bebyggelsen så det får dessutom plats två spår om det skulle visa sig ge ökade körmöjligheter.

Jag skulle nog vilja flytta den befintliga anläggningsbiten lite åt vänster, jämfört med din ritning Jan. Då skulle jag kunna ha en bangård till höger med mötesspår på omkring två meter och därefter lokstationen. Utrymmet längst till höger har vägg på tre sidor så jag känner spontant att det kan vara en lämplig plats för lokstationen. Då skulle man kunna låta linjen försvinna ner bakom lokstallet. Då blir spåret relativt dolt och den orealistiska kurvan syns inte så tydligt. Cirka 2,5 meters spårlängd borde väl räcka för att komma ner i underjorden?

Jag har fått öka storleken lite på anläggningsytan så att kurvan blir jämn. Hoppas att det går att tyda min kluddiga Paint-skiss.

Lokstationen står förresten redan och väntar på att bli införlivad.

Då känns det som om vi kommit en bit på väg. Jag är väldigt tacksam för er hjälp och som sagt; all konstruktiv input är välkommen!

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
« Svar #4 skrivet: mån 16 nov 2020, 19:24:02 »
Go kväll, hakar på inläggen och lägger ut en ej skalenligt förslag på räls nivåer......

Lägger man ett inre spår "under" banan så får man ganska lätt plats med ett spår på "översidan"  man behöver ju inte slaviskt följa väggen på bakre spåret hela vägen,  en planfri korsning i ena vändzonen kan bli trevligt inslag.
Så får jag  :clap: bilderna från banan, mycket sevärda.

Mvh Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......fösöker också lära mig LokProrammer och löda in dekodrar snyggt....

Utloggad Per Lind

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tis 17 nov 2020, 10:17:13 »
Go kväll, hakar på inläggen och lägger ut en ej skalenligt förslag på räls nivåer......

Lägger man ett inre spår "under" banan så får man ganska lätt plats med ett spår på "översidan"  man behöver ju inte slaviskt följa väggen på bakre spåret hela vägen,  en planfri korsning i ena vändzonen kan bli trevligt inslag.

Mvh Hans O

Idén är bra, men hur skall man komma åt det vänstra spåret om urspårning eller stopp sker?
-Per

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 512
    • Turebergs Station
« Svar #6 skrivet: tis 17 nov 2020, 10:57:24 »

Ja, bakre spåret har jag tänkt skall vara dolt. Det finns 200mm tillgodo bakom bebyggelsen så det får dessutom plats två spår om det skulle visa sig ge ökade körmöjligheter.

Jag skulle nog vilja flytta den befintliga anläggningsbiten lite åt vänster, jämfört med din ritning Jan. Då skulle jag kunna ha en bangård till höger med mötesspår på omkring två meter och därefter lokstationen. Utrymmet längst till höger har vägg på tre sidor så jag känner spontant att det kan vara en lämplig plats för lokstationen. Då skulle man kunna låta linjen försvinna ner bakom lokstallet. Då blir spåret relativt dolt och den orealistiska kurvan syns inte så tydligt. Cirka 2,5 meters spårlängd borde väl räcka för att komma ner i underjorden?

Jag har fått öka storleken lite på anläggningsytan så att kurvan blir jämn. Hoppas att det går att tyda min kluddiga Paint-skiss.

Då känns det som om vi kommit en bit på väg. Jag är väldigt tacksam för er hjälp och som sagt; all konstruktiv input är välkommen!

Hej, jag tycker din idé är klockren, jag hade själv tänkt att föreslå att vändslingan skulle börja upptill som på ditt förslag och sedan gå ner under. För att underlätta åtkomst skulle jag dock lägga det dolda spåret så nära framkant som möjligt, om det går, och inte nära väggen. Sedan kan det dyka upp på motsatt sida på samma sätt som det försvinner bakom lokstationen. Alternativt komplettera med en hel vändslinga under anläggningen också, så att tågen kan komma tillbaka upp på samma ställe bakom stationen. Lokstallet och stationen känner man förresten igen sedan tidigare, det är ett otroligt snyggt bygge. Det här kommer att bli hur bra som helst och otroligt intressant att följa. :up: 

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 17 nov 2020, 11:58:57 »
Hej

De två spåren i framkant skall ligga på en lägre nivå än de spåren som du har i den befintliga modulen. Det är alltid knepigt med stigningar i kurvor men jag tror att detta skall fungera.

Hälsningar
Janne

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 17 nov 2020, 12:12:55 »
Hej

Jag laddade upp fel bild i förra inlägget. Nu skall det vara rätt.

Hälsningar
Janne

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tis 17 nov 2020, 17:41:06 »

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idén är bra, men hur skall man komma åt det vänstra spåret om urspårning eller stopp sker?
-Per
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Go kväll, det vänstra spåret är framkanten förstås, gick inte helt 100 in på ritningen.
Ser att den plan fria korsningen är anammad av janaagersten.....    :beer:
Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......fösöker också lära mig LokProrammer och löda in dekodrar snyggt....

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.097
« Svar #10 skrivet: tis 17 nov 2020, 21:52:29 »
Fint foto från lokstationen!
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #11 skrivet: ons 18 nov 2020, 14:06:26 »

Mvh Hans O

Jo, en högre bakre nivå har jag funderat på. Då skulle jag kunna få till det snyggare vid den röda pilen vid den putsade fasaden genom att exempelvis låta vägen försvinna in under en viadukt istället för att sluta blint.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #12 skrivet: ons 18 nov 2020, 14:10:11 »

Hej, jag tycker din idé är klockren, jag hade själv tänkt att föreslå att vändslingan skulle börja upptill som på ditt förslag och sedan gå ner under. För att underlätta åtkomst skulle jag dock lägga det dolda spåret så nära framkant som möjligt, om det går, och inte nära väggen. Sedan kan det dyka upp på motsatt sida på samma sätt som det försvinner bakom lokstationen. Alternativt komplettera med en hel vändslinga under anläggningen också, så att tågen kan komma tillbaka upp på samma ställe bakom stationen. Lokstallet och stationen känner man förresten igen sedan tidigare, det är ett otroligt snyggt bygge. Det här kommer att bli hur bra som helst och otroligt intressant att följa. :up:

Håller med om en dold vändslinga! Det skall jag nog försöka få till. Den gamla lokstationen har ju några år på nacken och har farit lite illa efter ett par omflyttningar. Det mesta kan jag dock använda. Just nu ligger den och vilar i ett vindsutrymme i väntan på att regelverket skall komma upp.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #13 skrivet: ons 18 nov 2020, 14:18:57 »
Hej

De två spåren i framkant skall ligga på en lägre nivå än de spåren som du har i den befintliga modulen. Det är alltid knepigt med stigningar i kurvor men jag tror att detta skall fungera.

Härligt med en ritning! En klassisk 8:a! Jag ser ett par eventuella problem med den. Bangården förefaller lite kort, kanske bara en dryg meter? Det kan man nog åtgärda genom att flytta den befintliga delen längre åt vänster. Det andra eventuella problemet är mer estetiskt. Jag tror att den befintliga delen behöver ligga i framkant om det inte skall se konstig ut med ett stup framför husen ner mot den främre, nedre spåret. (vid de två pilarna) Det känns lite frustrerande att hela tiden ha med den befintliga anläggningsbiten i planerandet men samtidigt har jag lagt lite tid på den så man vill ju ogärna börja riva spåren.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #14 skrivet: ons 18 nov 2020, 14:39:11 »
Fint foto från lokstationen!
  :up:

Synpunkterna och ritningarna har triggat mina funderingar, vilket var precis vad jag hoppades på. Jag har hela tiden varit inställd på att anläggningen skulle vara "linjär" dvs linjen skall bara passera varje scen en gång. Hade jag kunna bygga på hyllor runt rummet hade jag nog byggt på det viset. Ganska okomplicerat, inga vändslingor och inga kurvor i hörnorna. Nu är det inte möjligt med mina förutsättningar så jag spinner vidare på temat med en 8:a.

Här har jag låtit den befintliga delen fortsätta  upp bakom lokstallet som delvis döljer den relativt branta kurvan. Här tar sedan bangården vid. (endast schematiskt ditkluddad...) Jag tror att man skall kunna göra den över två meter lång. Utrymmet ser faktiskt större ut i verkligheten än på skisserna. Nästan nio meter är ju ändå en bit.

Höjdskillnaden mellan den befintliga anläggningsbiten och den högre bangården tror jag kommer att ge fina möjligheter att bygga läckra stadsmiljöer. (Vilket ju är det som ligger mig varmast om hjärtat)

Längst till vänster kom jag på att jag skulle vilja dra ut ett spår för en eventuell utbyggnad av en lokal linje senare. Den kommer inte att bli byggd de närmaste åren men det kan ju vara bra att lägga i en växel och dra ett spår innan landskap kommer på plats.

Jag har ritat in en dold vändmöjlighet med rött. Kurvan blir ju lite snävare, kanske 650mm radie, men det är väl acceptabelt om den görs dold.

Utloggad TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 197
« Svar #15 skrivet: ons 18 nov 2020, 16:28:36 »
Hej fundera på om du vill ha en dåld skuggbangård det kan vera roligt med olika typer av lok och vagnar som kör runt  annars så ser jag fram emot det här projektet, du redan skapat en miljö som jag är riktigt avis på lycka till med bygget för det här ska bli kul att följa
MvhTNR

Utloggad 1956

• Användare
  • Antal inlägg: 433
« Svar #16 skrivet: ons 18 nov 2020, 17:24:51 »
Jag läser med stort intresse dina planer på att bygga ut din anläggning och ser verkligen fram emot fortsättningen, Bjarne.

Det kan vara så att jag har missat någon rent praktisk begränsning när det gäller djup på din planerade anläggning. Men om inte, så hade jag ökat den från 600 mm till åtminstone 800, gärna 1 meter  (förutom ”vändslingorna”). Jag tror att det skulle ge många fler möjligheter till en än mer autentiskt miljö än den du redan har visat.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #17 skrivet: ons 18 nov 2020, 20:18:19 »
Hej fundera på om du vill ha en dåld skuggbangård det kan vera roligt med olika typer av lok och vagnar som kör runt  annars så ser jag fram emot det här projektet, du redan skapat en miljö som jag är riktigt avis på lycka till med bygget för det här ska bli kul att följa
MvhTNR

Nja, någon dold bangård lär det nog inte bli. Dels gillar jag ju mest att bygga kåkar, dels har jag inte så värst mycket rullande heller materiel heller.

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #18 skrivet: ons 18 nov 2020, 20:27:17 »
Jag läser med stort intresse dina planer på att bygga ut din anläggning och ser verkligen fram emot fortsättningen, Bjarne.

Det kan vara så att jag har missat någon rent praktisk begränsning när det gäller djup på din planerade anläggning. Men om inte, så hade jag ökat den från 600 mm till åtminstone 800, gärna 1 meter  (förutom ”vändslingorna”). Jag tror att det skulle ge många fler möjligheter till en än mer autentiskt miljö än den du redan har visat.

Nej, inga praktiska begränsningar i framkanten egentligen. På bilden nedan har jag fetat ytterväggarna. Jag har medvetet valt att göra anläggningen smal. Hade jag kunnat skulle jag nog byggt en ren hyllbana, om jag skall vara ärlig. Jag ser det som en utmaning att försöka förtäta stadsmiljöerna. Kanske man skall se det som ett stort diorama där ett och annat tåg rullar förbi ibland.

Utloggad Hans O

• Stammis
« Svar #19 skrivet: Igår kl. 19:16:14 »
God kväll,  efter jag kikat lite på din spår plan i svar #14 och den vänd slinga du la in där så får jag vändslingan att bli "enkelriktad"   (om det nu inte var tanken att den skulle bli så). Spår 8án "ställer" till det lite sas.

2 vänd möjligheter, en åt vart hål hade väl blivit bäst men lite svåra att dölja kanske, men om du får till det så kan du också nytta dessa för stillastående tåg set, då får man trafik med 2 eller 3 tåg set och man kan då gömma tåg set på vändslingorna och sedan skifta ut dessa efter "behov". 4 till 5 tåg set kan då rulla på banan och det blir lite omväxling för "ögat" 

Mvh Hans O

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #20 skrivet: Idag kl. 14:15:00 »
God kväll,  efter jag kikat lite på din spår plan i svar #14 och den vänd slinga du la in där så får jag vändslingan att bli "enkelriktad"   (om det nu inte var tanken att den skulle bli så). Spår 8án "ställer" till det lite sas.

2 vänd möjligheter, en åt vart hål hade väl blivit bäst men lite svåra att dölja kanske, men om du får till det så kan du också nytta dessa för stillastående tåg set, då får man trafik med 2 eller 3 tåg set och man kan då gömma tåg set på vändslingorna och sedan skifta ut dessa efter "behov". 4 till 5 tåg set kan då rulla på banan och det blir lite omväxling för "ögat" 

Mvh Hans O

Tur att någon är vaken när undertecknad uppenbarligen inte är det! Jag tänkte såklart att vändslingan skulle vara just en vändslinga men trasslade tydligen in mig bland alla streck. Så här:

Spårplaner på papper/skärm i all ära men det går inte upp mot att se saker i verkligheten. Nu har jag fått upp en del av regelverket och inser att med lokstationen placerad  längst till höger blir åtkomligheten i princip noll i och med de tre väggarna. Och är det något jag avskyr är det dålig åtkomlighet. Det är också huvudorsaken till att jag inte vill ha en anläggning mot väggen bredare än 600 mm. Vi får således göra en rockad och placera lokstationen längst till vänster istället.

Med den befintliga anläggningsbiten placerad på regelverket rent fysiskt blev det mycket lättare att visualisera spårdragningen. Det gick tydligt att se ungefär var den skulle vara för att det skall fungera. Längst till höger blir det enklast möjliga spårdragning. Jag får göra någon form av pop-up-hål för access.

Det blev också tydligt att det finns plats bakom lokstationen för stickspår. Nu verkar det faktiskt som om jag skulle kunna få till en station med nästan fyra meters längd, vilket ju är trevligt. (spåren bara schematiskt ritade än så länge)

Fortfarande en 8 och jag har ritat in en osynlig vändslinga. Jag är tilltalad av tanken på ett bakre, högre liggande spår men har inte riktigt klart för mig hur det skall anslutas.

Jag återkommer med några bilder när jag gjort klart regelverket och satt upp lysrören. Synpunkter mottages som vanligt!

Utloggad Per Lind

• Veteran
« Svar #21 skrivet: Idag kl. 17:32:39 »
Men, men - Högre bakre spår?
Skall verkligen de bakre spåren synas?
Jag tycker att Du skall lägga det bakre spåret 10-15 cm under stadsnivån. Då kommer Du åt underifrån när det spårar ur eller blir stillastående på grund av smuts på rälsen.
Likaså, om Du lägger ett spår i framkant skall det givetvis gömmas med någon form av lättborttagningsbart material, t.ex. ett tyg. Det skall vara lärr åtkomligt när det behövs men annars vara dolt.
-Per

Utloggad Kullamannen

• Användare
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #22 skrivet: Idag kl. 17:51:35 »
Men, men - Högre bakre spår?
Skall verkligen de bakre spåren synas?
Jag tycker att Du skall lägga det bakre spåret 10-15 cm under stadsnivån. Då kommer Du åt underifrån när det spårar ur eller blir stillastående på grund av smuts på rälsen.
Likaså, om Du lägger ett spår i framkant skall det givetvis gömmas med någon form av lättborttagningsbart material, t.ex. ett tyg. Det skall vara lärr åtkomligt när det behövs men annars vara dolt.
-Per

Undre nivå mellan de orange pilarna. Åtkomligt underifrån. Röda vändslingan helt på det undre planet, likaledes åtkomligt underifrån.