Författare Ämne: Heljan MY/MX nya versioner  (läst 906 gånger)

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
Heljan MY/MX nya versioner
« skrivet: ons 11 nov 2020, 09:44:46 »
Hej hopp,

Ibland så behöver man lite inspiration för att köpa nya modeller och för mig är det ofta att jag sett/upplevt en maskin som skapar modell-behov. Nu är det således dags igen, för Heljans nya batch MY:

I Fredags så körde jag hem med Kollegan från Danmark, över Stora Bält. Vilken tajming, precis när vi skulle över österut så drar en MY ut från Nyborg med ett biltåg, nya Skoda och VW bilar var lasten! En liten jakt följer, jag ligger med rutan ner och njuter GM-ljudet i 90 km/h över hela lågbron! Kollegan filmar och tar detta fotot:

Filmen kan jag inte visa för den avslöjar ju hur mkt jag tittade på loket och hur lite jag tittade på vägen...  ;) Det var i princip tomt på bron denna fredag förmiddag så ni behöver inte vara oroliga.

Döm om min förvåning när jag just förra veckan såg Heljans nyheter. Och mkt riktigt, dom gör ju just denna maskinen. Det är alltså ex DSB MY1146, i dag för CFL cargo i ny målning! Gissa om jag kommer beställa den? Med ESU ljud så blir det ju riktigt bra såklart. Kommer även en MX i samma målning.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Diesellok/Diesellok/Heljan-HE44563/de/modell_365932.html

Man noterar den kärleksfulla (nåja..) förbättringsmålningen som loket fått också.  :disapprove: Inte jättemkt tid och kärlek som lades där, men bättre än att det rostar såklart.

Min fredag var i alla fall räddad, en sån härlig och oväntad tåg-upplevelse var det. Det är inte på så många platser man har möjligheten att paralellköra med bil på detta sättet så nära och tom höra ljudet av loket! Om någon föredrar ånglok och vill filma från bilen så kan jag förresten rekommendera Bad Doberan i Tyskland, Mecklenburg Vorpommern. Den banan är mkt lämplig för liknande aktivitet på några sträckor. :)

/Martin.
« Senast ändrad: ons 11 nov 2020, 09:51:16 av Turbocab »

Utloggad Turbocab

• Stammis
SV: Heljan MY/MX nya versioner
« Svar #1 skrivet: ons 11 nov 2020, 09:55:56 »
När jag ändå är inne på detta: Härom veckan så stod denna gamla fina DSB MYn i Mölndals nedre med ett rälståg:

Det fanns väl två såna här försöks/elektronig-målningar på DSB? För att göra reklam för nåt nytt säkerhets-system var det väl? Märklin gjorde väl den andra varianten, jag tror Heljan gjorde denna i modell. Denna är mer Lila, den andra mer ljusblå. Nån som har koll på vilka MY det var och vilken detta är? Jag har Märklin-modellen hemma och har ju nu då såklart behov av denna också.  ;)

/Martin.

Utloggad The Tram Man

• Användare
  • Antal inlägg: 423
« Svar #2 skrivet: ons 11 nov 2020, 12:39:10 »
Den lila "My:n" i andra inlägget är faktiskt en Mx, och mycket riktigt så har Heljan gjort den i modell, både i DSB utförande och senare Tågab utförande med sitt nuvarande nummer. Men, ja, de har en My i en liknande målning med blå bas.

Utloggad Turbocab

• Stammis
« Svar #3 skrivet: ons 11 nov 2020, 12:54:50 »
Ja tackar! Det står ju MX ser jag ju nu. Jag får nog leta upp denna i Heljan tror jag, vore kul ha bägge - nu när jag sett dom! Den andra i Blåare ton fotade jag i Danmark "back then" på en station nära Århus.

När det gäller CFL cargo så verkar dom ha bägge varianterna, Heljan släpper ju MY 1146 som jag såg, men även en MX i samma färg.

Även denna MX i Mölndal hade några rejäla rostfläckar, uppe på taket bla. Tiden rinner nog i från dom så sakta ärligt talat men att dessa lok fortfarande går i trafik säger ju mkt om kvaliteten förr.

/Martin.

Utloggad The Tram Man

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 11 nov 2020, 13:38:46 »
Har själv Heljan modellen i Tågab utförande. Det är en ganska fin modell. Inte riktigt 1:87, lite för hög och för kort för att vara 100% skalenlig*, och man rekommenderas av tillverkaren att undvika beröring. Trycket, som jag tror egentligen är dekaler, är en aning ömtåligt nämligen.

*Intressant nog så är Heljans Mx och My samma längd, vilket är helt fel då My är längre i verkligheten.

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.018
« Svar #5 skrivet: fre 13 nov 2020, 13:07:18 »
Här är en bild på min Dekas MX CFL! Jag hade redan ESU:s T66K 714 i CFL målning så det passade fint med en MX också!  ;)

Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #6 skrivet: fre 13 nov 2020, 14:52:20 »
Har själv Heljan modellen i Tågab utförande. Det är en ganska fin modell. Inte riktigt 1:87, lite för hög och för kort för att vara 100% skalenlig*, och man rekommenderas av tillverkaren att undvika beröring. Trycket, som jag tror egentligen är dekaler, är en aning ömtåligt nämligen.

*Intressant nog så är Heljans Mx och My samma längd, vilket är helt fel då My är längre i verkligheten.
Nu undrar jag om du kanske tänker på Märklin My som inte håller rätt längd och är för kort.
Heljan My har samma längd som NMJ och Roco. Dock är Heljan modellen ca 1 mm högre än NMJ, Roco.
Heljan Mx är ca 10 mm kortare än My loket. så jag tror nog att Mx loket håller rätt längd mot förebilden. Modellen är också något lägre jämfört med My loket
I övrigt så är jag mycket glad för att någon tar upp My loken som är absoluta favoriten.
BJ

« Senast ändrad: fre 13 nov 2020, 15:17:33 av BJ »

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #7 skrivet: fre 13 nov 2020, 18:57:25 »
Här är en bild på min Dekas MX CFL! Jag hade redan ESU:s T66K 714 i CFL målning så det passade fint med en MX också!  ;)

Dekas modellen är ju riktigt fin som allt som Dekas gör.
En sak som dock ser galen ut är buffertarna. Ser nästan ut som gamla "spindelbuffertar"
BJ 
« Senast ändrad: fre 13 nov 2020, 19:18:13 av BJ »

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.018
« Svar #8 skrivet: lör 14 nov 2020, 11:02:39 »
Dekas modellen är ju riktigt fin som allt som Dekas gör.
En sak som dock ser galen ut är buffertarna. Ser nästan ut som gamla "spindelbuffertar"
BJ

Jo, jag håller med om buffertarna. Det är inte spindelbuffertar men dom är fjädrande vilket gör att hylsan inte kan ha skalenligt mått och spindeln får då också för liten diameter.
Men lite bättre än så här kunde det ha varit även på en fjädrande buffert.
Men i övrigt är loket mycket fint och gediget, det har också en ansenlig tyngd med sin metallkåpa.

Jag tycker det är tråkigt att fjädrande buffertar har blivit ett försäljningsargument eftersom det knappast finns någon praktisk orsak till att ha det i modell i H0, däremot går det ut över skalariktigheten.

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Utloggad The Tram Man

• Användare
« Svar #9 skrivet: lör 14 nov 2020, 13:18:13 »
Nu undrar jag om du kanske tänker på Märklin My som inte håller rätt längd och är för kort.
Heljan My har samma längd som NMJ och Roco. Dock är Heljan modellen ca 1 mm högre än NMJ, Roco.
Heljan Mx är ca 10 mm kortare än My loket. så jag tror nog att Mx loket håller rätt längd mot förebilden. Modellen är också något lägre jämfört med My loket
I övrigt så är jag mycket glad för att någon tar upp My loken som är absoluta favoriten.
BJ

Njae, den där diskussionen hade vi på Facebook för ett tag sedan och konstaterade då att Heljans Mx åtminstone är 3mm för kort och 2mm för hög för att vara 1/87. Angående deras My så kom jag ihåg fel, hade för mig att det också konstaterades, men det var Märklins.

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #10 skrivet: lör 14 nov 2020, 14:36:07 »
Intressant.
Har Heljan missat så mycket på Mx loken.  Måste kolla på ett lok!
BJ

Utloggad LAO

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #11 skrivet: lör 14 nov 2020, 14:41:53 »
Diskussionen om Heljans längd på MY/MX så har jag båda dessa. Mätningen är inte jätteprecition men MX är ca 208mm och My ca 216mm. Angående Märklin så var gamla utgåvan för kort men när de gjorde en ny variant så är den 217mm. MY 1125 var 18,9 meter lång vid leverans. Det skulle bli 217,24mm i H0. MX 1001 var 18,3 meter vid leverans vilket ger 210,34mm i H0. Måttuppgifterna är hämtade från Jernbanen.dk. Uppskattar Heljans modeller av MY/MX för deras tyngd. Går mycket bra på Märklins K-räls. De kanske är Heljans mest  lyckade modeller. Jag har monterat i märklins msD3 ljuddekoder och använt dekoderns autotune. Vill påstå att komma fram till motorinställningarna som blev hade tagit tid.
LAO

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #12 skrivet: lör 14 nov 2020, 15:46:12 »
Intressant.
Har Heljan missat så mycket på Mx loken.  Måste kolla på ett lok!
BJ

Tog fram BK Tåg TMX 1042
Den har inte fått sina buffertar monterade så mätning fick bli buffertbalk på längden. En buffert är 600 mm (Ca 6.8mm H0) 
Enkel och möjligen något oprecis mätning:
Buffertbalk 17100 mm. Den får jag till ca 196,5 mm (skall vara 196,55 i H0)
Höjd över räl 4295 mm. den får jag till ca 49 mm (skall vara 49,3 mm H0)
Garanterar inte mätningen, men den är i vart fall något så när.
Då är ju åtminstone TMX loket relativt bra i storlek.
BJ

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.408
  • Lindome
« Svar #13 skrivet: lör 14 nov 2020, 16:04:24 »
Vad är det som skilljer MY från MX då den ena förebilden är 60cm längre än den andra?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #14 skrivet: lör 14 nov 2020, 16:37:04 »
Vad är det som skilljer MY från MX då den ena förebilden är 60cm längre än den andra?

Varma mj-hälsn Stefan

Den korta versionen är: Mx är lättare och svagare samt något mindre. Framtaget för danska mindre banor som inte klarade bärigheten av My loken.
BJ

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 946
« Svar #15 skrivet: lör 14 nov 2020, 16:49:54 »
Hej på dig Turbocab! :approve:Jag har exakt samma upplevelse som dig, och då får man liksom en annan input , när man har fått en "närkontakt av tredje graden" av ett lok in action! Jag har upplevt Svensk Tågkrafts rundnosar i Örebro på samma sätt. Jag kör paketbil i Örebro och ibland/ofta så går bommarna ner för tåg till gamla CV, idag Eouromaint, Det är två väg-övergångar ifrån Örebro C med bommar ner till Cv området. När det blir plingande bommar/stopp så myser bara jag. Stänger av motorn och sänker bägge fönstren helt  :cool:och bara kopplar av, och alla andra bilar bre vid i city blir frustrerade och griniga. Nä nä, inte jag. Så brummar Tågkrafts diesel igång, med antingen några vagnar till Cv, men oftast med material till Vossloh eller till (va fan heter det nu) jo ja, Infranord. Jag älskar att höra gaspådragen av ett diesel lok och det har jag fått göra flera ggr. Så min nästa knivstöt i min ekonomi, blir när Dekas modell av tågkrafts lok kommer ut. Det blir detn oranga! Lev väl och håll avstånd! :up:

MVH

Utloggad The Tram Man

• Användare
« Svar #16 skrivet: lör 14 nov 2020, 16:50:35 »
Tog fram BK Tåg TMX 1042
Den har inte fått sina buffertar monterade så mätning fick bli buffertbalk på längden. En buffert är 600 mm (Ca 6.8mm H0) 
Enkel och möjligen något oprecis mätning:
Buffertbalk 17100 mm. Den får jag till ca 196,5 mm (skall vara 196,55 i H0)
Höjd över räl 4295 mm. den får jag till ca 49 mm (skall vara 49,3 mm H0)
Garanterar inte mätningen, men den är i vart fall något så när.
Då är ju åtminstone TMX loket relativt bra i storlek.
BJ

Intressant. Har de uppdaterat modellen någon gång, kanske? Eller var det min mätning som var åt skogen? Hm... Hur som helst så är deras TMx 104 högre än NMJ's NoHAB lok iaf, och det är en märkbar skillnad.

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.690
« Svar #17 skrivet: lör 14 nov 2020, 19:23:06 »
Har dom fått ordning på kvaliteten ännu?  Man verkar fortfarande ha stora problem med sina brittiska lok......
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad The Tram Man

• Användare
« Svar #18 skrivet: lör 14 nov 2020, 19:27:30 »
Tja, jag har en av deras senaste Class 33:or, och den verkar inte ha några problem. Nu har jag iofs inte kört den mer än på rullbock eftersom jag inte har någon fast anläggning och det inte har varit några MMM körningar sedan jag fick hem den, men den verkar funka som den ska.