Författare Ämne: Appropå anständighet!  (läst 685 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 945
Appropå anständighet!
« skrivet: mån 09 nov 2020, 16:40:28 »
Hej på er! Det ligger ute en vagn på Tradera, en äldre vagn Ho Likström till försäljning, en tankvagn märkt BUNA Veb Chem Werk ifrån Piko. För mig så är det så, att när jag läser namnet Buna så ger det mig kalla kårar. Det var ett annex till Auschwitz under WW2 som det tyska företaget Buna byggde för att utvinna syntetisk olja. Där dog hundratals slavarbetare ifrån många länder, framförallt judar för att hålla igång den tyska krigsmaskinen. Den vagnen skulle aldrig jag sätta på spåren på min anläggning, likväl som att flygbyggarna inte använder hakkorset på sina modeller. Lägger inga aspekter på säljaren, det är inte lätt att veta. Detta var bara en reflektion ifrån mig! :up:

Mvh

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.688
SV: Appropå anständighet!
« Svar #1 skrivet: mån 09 nov 2020, 19:20:46 »
Fleischmann hade i många år en vagn i sitt enkla plåtsortiment märkt för mineralvattenfabriken som var Hitlers favoritdryck.
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Inloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
« Svar #2 skrivet: mån 09 nov 2020, 19:49:31 »
Det där är intressant. Jag skulle heller aldrig sätta en sådan vagn på min anläggning. Men jag har samtidigt inga problem med att den existerar eller att någon annan gör det. Den här vagnens förlaga har trots allt existerat, och det kan aldrig göras ogjort.

De flesta som är födda med något vett i skallen vet ju exakt var Hitlers ideer hör hemma. Men jag hävdar också att all historia, oavsett om den är obekväm, är en sak att acceptera och att lära sig av. Något som inte är önskvärt är att förtränga eller censurera historien. Gränsen är hårfin. Det kan lätt leda till rätt komplicerade diskussioner där någon blir förbannad. TROTS att alla inblandade ogillar Hitler. Att många byggare undviker hakkors kan ha antingen med avståndstagande att göra, eller för att helt enkelt slippa tjafs. Jag lägger ingen värdering i det heller, var och en får göra det den känner är rätt.

Väl att märka så påstår jag ingenting utifrån vad du sade, och säger inte vad jag tycker är rätt eller fel. Mer än att den här diskussionen kanske ska kvävas i sin linda.
« Senast ändrad: mån 09 nov 2020, 19:55:15 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 965
« Svar #3 skrivet: mån 09 nov 2020, 20:05:17 »
Hej på er! Det ligger ute en vagn på Tradera, en äldre vagn Ho Likström till försäljning, en tankvagn märkt BUNA Veb Chem Werk ifrån Piko. För mig så är det så, att när jag läser namnet Buna så ger det mig kalla kårar. Det var ett annex till Auschwitz under WW2 som det tyska företaget Buna byggde för att utvinna syntetisk olja. Där dog hundratals slavarbetare ifrån många länder, framförallt judar för att hålla igång den tyska krigsmaskinen. Den vagnen skulle aldrig jag sätta på spåren på min anläggning, likväl som att flygbyggarna inte använder hakkorset på sina modeller. Lägger inga aspekter på säljaren, det är inte lätt att veta. Detta var bara en reflektion ifrån mig! :up:

Mvh

Det görs mängder med soldater i exempelvis skala 1:72 med tyska soldater som förebild, tyska tanks, flygplan, Waffen-SS soldater, ryska T34or mm mm. Det är modellerna det handlar om...inte förebilden eller ett politiskt ställningstagande. Bara för man har tyska Tiger I och II i modell sympatiserar man inte med tyskarna under andra världskriget...eller hur?

Skulle vara tacksam om man slapp se politiska inlägg eller andra ställningsragenden (även om de är sunda) på forumet.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.714
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: mån 09 nov 2020, 22:57:43 »
Mer än att den här diskussionen kanske ska kvävas i sin linda.

Skulle vara tacksam om man slapp se politiska inlägg eller andra ställningsragenden (även om de är sunda) på forumet.

Och därmed så stryper vi den här tråden innan den tar eld på riktigt. Jag hänvisar till §14 i reglerna vad gäller politik.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...