Författare Ämne: All vår början bliver svår  (läst 850 gånger)

Utloggad björnk

• Användare
  • Antal inlägg: 44
All vår början bliver svår
« skrivet: sön 08 nov 2020, 22:59:40 »

I väntan på att bygga anläggningen med stort A, får man börja så smått.
En testbana med två spårvidder, 9 och 16,5 mm och snäva kurvradier.
009 och 0e är det tänkt att representera och Tilligs treskensräls används, två flugor i en smäll.
Nästa halva sätter jag nog ihop i morgon, eller i övermorgon, eller......

Utloggad björnk

• Användare
SV: All vår början bliver svår
« Svar #1 skrivet: mån 09 nov 2020, 22:09:55 »

Det blev en rundslinga, kors i taket!
Det är snäva kurvradier vi pratar om, 24 cm för 009 och 25 cm för 0e.
Att använda treräls var kanske smart, men knepigt att få ihop sex räler istället för fyra.
Nu ska det lödas på lite kablar och göras rent på rälsen.
Slingan är uppbyggd på en kartong som kallas för bikartong, en mycket styv kartong men lätt.
Och det är bra att grejerna inte blir för tunga.
Jag har funderat på om man skulle kunna använda denna kartongtyp på de planerade anläggningarna.
Allt för att kombinera lätt vikt med ok stabilitet.
Någon som provat?

Jag ska också fixa till ett hyfsat köraggregat, jag har nog något som kan monteras in och som fungerar ok.
Sen ska det utvärderas vilka HO lok som ska få skalas upp till skala 1:43,
samt vilka N lok som ska få skalas upp till skala 1:76.

Just detta att få bygga lite som jag vill, inte exakt utan med en inspiration av förebilder, det tycker jag är roligt.
Jag är så imponerad av vilka modeller det finns till försäljning idag, och likaså vilka duktiga byggare det finns.
Men jag anser att det är viktigt att hitta sin egen väg, som man trivas med.
Man behöver inte uppfinns hjulet igen, men man kan ge det sin personliga touch.

Utloggad björnk

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 10 nov 2020, 15:38:06 »

Nästan klar.
Ett enklare Fleischmann köraggregat fastskruvat i hörnet.
En tvåpolig omkopplare ska justera strömmen antingen till den större eller mindre spårvidden.
Eftersom ingen av mina kommande projekt kommer att ha en rundslinga, så är den här bra att ha för inkörning av loken.
Likaså att testa koppel mm, så att tågseten klarar att ta sig igenom de små kurvradierna.
Det är nästan så att jag får lust att bygga lite landskap, men det är väl lite "overkill"

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.283
« Svar #3 skrivet: tis 10 nov 2020, 20:42:06 »
 :up:

Det är nästan så att jag får lust att bygga lite landskap, men det är väl lite "overkill"

Fast du skriver att du vill hitta din egen väg och ge en personlig touch så kan jag inte låta bli att delge dig denna länk: https://lone.net/trains/carendt.morphoist.com/scrapbook/page97a/index.html Men du behöver ju inte titta om du inte vill.

När jag såg din vällagda spårrundel så tänkte direkt på "Gnatterbox". Detta brittiska forum finns tydligen ännu kvar. Jag kollade just, fem år var det nog senast.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: tis 10 nov 2020, 22:01:12 »
Jag har en dylik "rundslinga" för att motionera loken efter flera månaders (års) stillestånd.
Kommer även väl till pass vid test efter programmering av CV`n i loken även om jag har ett separat prog. spår
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad björnk

• Användare
« Svar #5 skrivet: tis 10 nov 2020, 22:39:37 »
Idag så provkörde jag det mesta jag har, på den lilla testbanan.
Himla kul!
Några byggen har inte rullat sen millenieskiftet, men efter några varv så fungerade de riktigt bra.

Utloggad björnk

• Användare
« Svar #6 skrivet: ons 11 nov 2020, 17:46:41 »
Min lilla skratchbyggda ångvagn, byggd på ett Arnoldchassie .
Morrar och murrar, men går framåt och bakåt efter ett långt och lugnt liv i källarens skrymslen.
Byggd för 30 år sedan, jösses vad tar tiden vägen?
Närbilden avslöjar brister i byggnadsteknik, färg och form, men jag är ändå väldigt glad över den lilla manicken.
Kanske ska jag byta motor till en av nyare modell, så kanske går den lite ljudlösare

« Senast ändrad: ons 11 nov 2020, 20:51:16 av björnk »

Utloggad mj-onas

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tor 12 nov 2020, 21:30:45 »
Ett sådant fordon ska väl inte smyga fram ljudlöst och spinna som en katt. :) Vad du skulle kunna göra vid byte av drivning är att ha ett motoriserat hjulpar fram och en boggie (utan drivning) bak. Så var de ångvagnar som danska Skandia i Randers konstruerade. Tror att konstruktionen hade franskt urspung, Belpaire eller något liknande.

/Mats

Utloggad björnk

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 12 nov 2020, 22:58:11 »
Ja, du har kanske rätt, jag får se.
Men jag ska nog låta den gå någon timme i vardera riktningen, så den blir lite mer inkörd

Utloggad mj-onas

• Stammis
« Svar #9 skrivet: tor 12 nov 2020, 23:50:06 »
 :oops: Ska börja med att rätta mig själv (innan någon annan hinner före :evil:). Belpaire var belgare och hans ursprungliga treaxliga konstruktion var två fasta hjulpar med drivning på det andra paret samt ett bakre rörligt hjulpar vars konstruktion liknade en trepunktslagring. Men ångvagnar kunde vara konstruerade på ett antal olika sätt. Chanser till glada byggen i modell m.a.o.

Nu har min klåfingrighet på tangentbordet gjort mig lite byggsugen, dock är den närmaste fritiden fullbokad till annat. Hursomhelst, ser gärna fler av dina byggen, om du har, Björn.

/Mats

Utloggad björnk

• Användare
« Svar #10 skrivet: fre 13 nov 2020, 11:04:53 »

Nu har min klåfingrighet på tangentbordet gjort mig lite byggsugen, dock är den närmaste fritiden fullbokad till annat. Hursomhelst, ser gärna fler av dina byggen, om du har, Björn.

/Mats

Ok, också gladbyggeri, fast i skala 1:43 och spårvidd 16,5 mm. Ungefär lika gammal modell som den förra.
Byggd av plasticard på en Lilliputdiesel, som går riktigt bra.
Väntkuren i bakgrunden är under uppbyggnad.

Utloggad mj-onas

• Stammis
« Svar #11 skrivet: fre 13 nov 2020, 22:48:07 »
Gladbyggeri !?  Mästerligt, vill jag säga. Du har verkligen lyckats att foga ihop plasticarden till en lokkåpa som ser ut att vara tillverkad i ett helt annat material. Och du har verkligen fått till detaljeringen. :up:

Fördelen med att modellbygga såna här industribanedieslar är att man inte behöver vara så exakt mot förebilden, om man ens har någon. Ditt bygge ger verkligen rätt känsla. Loket skulle kunna vara, eller är, brittiskt. Men lika gärna trafikera en svensk industribana. Har du vagnar också?

/Mats

Utloggad björnk

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 14 nov 2020, 13:07:31 »
Va roligt att du gillar mina alster!
Ja, diesellok kan nog se ut lite som helst, vilket för att det blir lite enklare att bygga.

Vagnar är det lite sämre med, jag slutade med mina byggen för tjugo år sen och vagnbyggandet blev inte av.
Nu har jag har köpt på mig några flakvagnar i skala H0, som jag tänker bygga om på sikt.
Några mässingsprofiler också kan behövas.