Författare Ämne: LCC  (läst 534 gånger)

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.097
LCC
« skrivet: sön 08 nov 2020, 19:52:42 »
Ny sida om LCC-standarden.
http://www.svenskmjwiki.se/LCC
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: LCC
« Svar #1 skrivet: sön 08 nov 2020, 22:06:26 »
Bra att denna kombination LCC / DCC är sanktionerat an NMRA ......men

Detta för tankarna till Möllehems Loconet koncept som kan användas tillsammans med  ett DCC-system. Användes  både här hemma och i andra länder.

Jag använder en central (Lenz) för att köra tågen (DCC)  tillsammans med Möllehems Loconet system  från Traincontroller
där tågens funktion  (DCC) lever transparent med funktioner i ställverket (Loconet) via TC.

Går även att köra tågen manuellt från körkontroll med ställverket (Loconet) igång i Traincontroller.





Motsvarande bör ju även göras ? och i så fall enklare med en Z21:a central där Loconet finns  färdigt så endast en anslutning behövs mot datorn.



Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.731
SV: LCC
« Svar #2 skrivet: mån 09 nov 2020, 00:07:40 »
Men är inte tanken att LCC, precis som Möllehem, skall kunna köras utan dator när grejerna väl är konfigurerade?

/Lars

Inloggad rcmodeler

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 162
SV: LCC
« Svar #3 skrivet: mån 09 nov 2020, 06:56:38 »
Behövs det verkligen ett trådbundet system till?  :emm:

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: LCC
« Svar #4 skrivet: mån 09 nov 2020, 08:33:56 »
Men är inte tanken att LCC, precis som Möllehem, skall kunna köras utan dator när grejerna väl är konfigurerade?

/Lars

Det system med dator (TC) som jag visar i ett blockschema kan helt riktigt som Lars skriver köras utan datorn där "ställverket" som Loconet kan fungera fristående och dekodrarna pratar med varandra.....Möllehem. Tågen köres manuellt med körkontroll via centralen (DCC)

Exakt så kör jag vid modulkörningar där tågen på banan styrs via en gemensam central och ett "självförsörjande" Möllehemsystem tar hand om en stationsmodul för att hantera växlar, signaler och upptagna spår.

Nyfiken på hur man tänkt använda LCC-konceptet?



Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Sven-E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 231
SV: LCC
« Svar #5 skrivet: mån 09 nov 2020, 20:52:12 »
Behövs det verkligen ett trådbundet system till?  :emm:
Ju fler desto bättre.

Vad jag läst om NMRA's LCC (tror det kallades för OpenLCB om det nu är samma sak) så är den designad för väldigt stora anläggningar där Loconet inte räcker till. (Nä jag vet inte var Loconets gränser är. Och jag har inga pekare till källor.)

MERG har tagit fram ett antal bussar för styrning av anläggningar. En kallas CBUS och är lika kapabel som Loconet och OpenLCB. CBUS är också baserat på CAN-BUS och någon MERG medlem har programmerat om sina CBUS-moduler till att fungera med OpenLCB utan hårdvaruändringar.

MERG har också tagit fram 3 (minst) bus-system som är tänkta att vara mycket enklare att koppla in och behöver ingen dator alls.

Själv tycker jag att OpenLCB har kommit för sent. Den är inte tillräckligt mycket bättre för att konkurrera med Loconet och Xpressnet.

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: LCC
« Svar #6 skrivet: mån 09 nov 2020, 21:18:07 »
En källa  är EKE-bus varför Loconet måste hanteras varsamt vid större anläggningar. 

EKE-bus är en handtagsbus som användes vid större modulkörningar och involverar Xpressnet (Roco), Xpressnet (Lenz) och Loconet.
Ger alltså stöd för flera fabrikat av körhandtag vid modulkörningar.   Lenz, Roco (Multimus) och Digitrax (Fremo "FRED")
Som central till EKE-bus användes svart Z21.

Båda Xpressnet kan obehindrat dras  runt en hel  sektionsindelad modulbana medan Loconet måste  matas sektionsvis och kan inte dras runt i en enda slinga. Noga med terminering av Loconet i ändarna.

Mer detaljer om detta finns på EKE-bus hemsida.   http://ekebus.se/index.html
« Senast ändrad: tis 10 nov 2020, 09:13:59 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.097
SV: LCC
« Svar #7 skrivet: mån 09 nov 2020, 21:58:06 »
LCC är en NMRA-standard, LocoNet ägs av Digitrax. Sen är arkitekturen bakom LCC annorlunda, med fokuset på producent/konsument-modellen. En  annan skillnad är adressrymden, som är många gånger större i LCC, vilket blir viktigt när man ska koppla samman större anläggningar.

Jag har hittills bara hittat två tillverkare som stöder LCC, så än så länge så är urvalet lite begränsat.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.731
SV: LCC
« Svar #8 skrivet: tis 10 nov 2020, 20:55:04 »
LCC är en NMRA-standard, LocoNet ägs av Digitrax. Sen är arkitekturen bakom LCC annorlunda, med fokuset på producent/konsument-modellen. En  annan skillnad är adressrymden, som är många gånger större i LCC, vilket blir viktigt när man ska koppla samman större anläggningar.

Jag har hittills bara hittat två tillverkare som stöder LCC, så än så länge så är urvalet lite begränsat.

Adressrymden är inte bara större i LCC, varje enhet har en unik adress.

/Lars