Författare Ämne: HectorRail 162 007 Beckert  (läst 831 gånger)

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
HectorRail 162 007 Beckert
« skrivet: lör 07 nov 2020, 12:34:44 »
Provar sprillans nya Roco loket. Hecktor Rail 162 007
Vem gillar inte Tyska BR 151!
För några år sedan så var det ganska så många BR 151 tillsalu i Tyskland. Hecktor Rail köpte då 10 stycken BR151. Samtliga är nu ommålade i firmans färger och används i Tyskland mestadels. Troligen kommer dessa lok inte att gå i Sverige.
Fakta om loken:
https://www.hectorrail.com/wp-content/uploads/Class_162_Facts.pdf

Modellen ser fin ut och har riktigt bra ljud och ljudfunktioner
Funktioner som var nya för mig var F18: Passerande godståg. F19: Passerande tåg med skenskarvar. Höja / Sänka volym F21 / F22 var också bra.
Fixade en liten provkörnings film när jag testade ljuden.
BJ

Här några snabbt tagna bilder.

En intressant sak är att texten i är även på Svenska  trots att det egentligen är ett Tyskt lok.

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.717
SV: HectorRail 162 007 Beckert
« Svar #1 skrivet: lör 07 nov 2020, 13:48:25 »
Har själv en dylik modell i en ganska ny digitalversion med ljud från Roco. Dock som ett vanligt Br 151 i 1970-tals utförande, i mitt fall då med oceanblått och elfenbensbeige. Skulle även gärna vilja ha ett i kromoxidgrönt och svart, men ibland får man ju hejda sig lite.

Kan sedan bara hålla med om att det är en mycket trevlig modell. Min saknar dock de svenska instruktionerna av förklarliga skäl. Loken fick ju initialt även dra persontåg så med en äldre förebild kan man även blanda lite... både tunga godståg såväl som N-Wagen.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.408
  • Lindome
« Svar #2 skrivet: sön 08 nov 2020, 08:57:48 »
En verkligt trevlig modell tycker jag  :up: men så uppstog en undran om nu tyska järnvägen säljer ut sina versioner o Hektorrail köper dom men tar inte hit dom utan låter dom vara kvar i Tyskland då undrar jag finns det någon marknad för dom där?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad HL

• Användare
  • Antal inlägg: 231
« Svar #3 skrivet: sön 08 nov 2020, 09:53:21 »
Bild tagen från M/S Sassnitz 7 Juni 2016 när vi lämnar Mukran för Trelleborg. Till höger står rader av BR151 uppställda, ett trettital lok per rad. Det var mer än ett spår fullt..

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.753
« Svar #4 skrivet: sön 08 nov 2020, 12:04:46 »
Hector kör ganska mycket gods inom Tyskland.
Att man inte tar hit BR 162 beror bl.a. på att det är en ny loktyp för Sverige och den måste typgodkännas först.
Om man klarar trafiken med befintliga loktyper så finns det ingen anledning att ta dem till Sverige.

/Lars

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
« Svar #5 skrivet: sön 08 nov 2020, 13:33:32 »
Fin modell, jag får nog se till att skaffa en också! Har sett den live två gånger tror jag i Hectors målning, en gång i höstas stod en maskin uppställd i Leer, Ostfriesland. Sen tror jag såg en i Hamburg området. Förvånande nästan lite att DB sålde dessa vidare, till konkurrenter. Dom har ju - milt uttryckt - inte vart enormt frikostiga med det. Men nu har ju trots allt en del dykt upp hos dom privata och ett antal ex 181, 140, 110 mm har ju återuppstått i dom gamla DB-färgerna vilket ju blir populära jakt-motiv på kontinenten. Ett himla slöseri att skrota lok som är välskötta och starka kan man tycka, men lok-industrin skall ju leva också antar jag. Men kul att ett antal får köra vidare!

Jag fick fotat dom långa Malmtågen med dubbla 151 i DB-målning i alla fall, innan den trafiken från Hamburgs hamn och söderut togs över av 4-axliga maskiner.

Hectors 151 lär vi inte se framför passagerar tåg, men dom gamla i DB målning dök upp då och då som extra-lok eller då deras omloppsplaner gjorde att dom kunde dra nåt långsamt tåg en bit på vägen. Blir ju intressanta tåg på modelljärnvägen.

/Martin.

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
« Svar #6 skrivet: lör 21 nov 2020, 19:16:32 »
Jag var på Hobbycenter häromdagen, men kom inte med nåt sånt här lok hem. Men kanske nästa vecka....  :oops: Ljudfunktionen där med "passerande tåg" är ju rätt cool? Överhuvudtaget så tycker jag nog inte att tillverkarna riktigt utnyttjat möjligheterna fullt ut än, men dom lär sig väl.
(I min senaste Roco 218, 218 497, så finns en "abfahrt sekvens" med, helt suveränt, så man slipper leta efter massa olika F-knappar).

"Beckert": Huvud-figuren ur tyska kultfilmen "M" från 1931 av Fritz Lang, enligt vissa "den bästa tyska filmen nånsin" och enligt samma folk "en av dom stora tidlösa klassikerna överhuvudtaget". Har jag lärt mig. Det är väl ett bevis att loken kommer stanna i Tyskland kanske.  :party:

/Martin.