Författare Ämne: Färgsättning MA  (läst 481 gånger)

Utloggad Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 623
    • HNoll
Färgsättning MA
« skrivet: sön 01 nov 2020, 18:42:16 »
Hej :)
Stort tack till er i tråden "Ljusa svenska vagntak" som gett lite inblick i hur det fungerade.
Mycket intressant med att man kan ha använt ljusgrå färg redan i mitten på 50-talet.
Med hänsyn till att tillverkaren för Ma lok är den samma för både SJ och T.G.O.J kan det finnas en liten risk att man från TGOJ´s sida använt viss färg som SJ använt. Jag är grymt kluven kring vilken färg TGOJ använt på  tak, bokstäver och linjer på sidorna på Ma-loken i leveransutförande.
Färgen är märkbart ljusare än strömavtagarna. Jag har fått många svar från olika personer främst på Järnvägshistoriskt forum. Svaren går isär men jag kan inte få ro i kroppen. Åsikter och tankar mottages...

Mvh Rickard
« Senast ändrad: mån 02 nov 2020, 00:28:31 av Fredrik »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Utloggad Loklyktan

• Användare
  • Antal inlägg: 68
SV: Färgsättning MA
« Svar #1 skrivet: mån 02 nov 2020, 15:04:32 »
Hej :)
Stort tack till er i tråden "Ljusa svenska vagntak" som gett lite inblick i hur det fungerade.
Mycket intressant med att man kan ha använt ljusgrå färg redan i mitten på 50-talet.
Med hänsyn till att tillverkaren för Ma lok är den samma för både SJ och T.G.O.J kan det finnas en liten risk att man från TGOJ´s sida använt viss färg som SJ använt. Jag är grymt kluven kring vilken färg TGOJ använt på  tak, bokstäver och linjer på sidorna på Ma-loken i leveransutförande.
Färgen är märkbart ljusare än strömavtagarna. Jag har fått många svar från olika personer främst på Järnvägshistoriskt forum. Svaren går isär men jag kan inte få ro i kroppen. Åsikter och tankar mottages...

Mvh Rickard

Ja, ditt inlägg i Järnvägshistoriskt forum har ju genererat en rekordlång tråd i frågan, https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=240970 . Jag hör till dem som tror att de flesta TGOJ Ma-lok hade aluminiumfärgat tak och likaledes aluminiumfärgade dekorlinjer och text vid leverans. Strömavtagarna var nog ljusgrå enligt SJ-standard, antar att det var ASEA som svarade för det och inte ASJ Falun. Det är framför allt TfA-klippet som stödjer det färgkonceptet, samt tidsandan/smaken vid den tiden. Jämför SJ Tp-lok som också levererades 1953, de fick en bröstlist i krom eller möjligen aluminium på grön lokkorg. Jämför också TGOJ:s textemblem på Bt-loken, motorvagnarna och personvagnarna som ser ut som de gjordes i förkromad plåt.

Efter några år, och särskilt efter Ställdalenolyckan 1956, ändrades dekoren till bredare och synligt gula dekorlinjer (och "TGOJ"). Takfärgen blev mellangrå vid ommålning i alla fall på 1960-talet. Så det du jagar är en ganska kort historisk parentes (1953-ca 1956).

Jag tycker dock att det inte helt går att utesluta att dekorlinjerna och "TGOJ" innan de definitivt blev breda och gula har haft någon annan mycket ljus nyans än aluminium - bildmaterialet har ofta icke-optimal kontrast (vit- resp. svartpunkt) eller färgstick som kommer av såväl ursprungliga egenskaper hos filmen, kemiskt åldrande som skanning och bildbehandling. Om digitaliseringen har gjorts med för stor komprimering försvinner dessutom många nyanser vilket gör att en yta ser livlös och entonig ut på bild. Dessutom finns möjligheten att TGOJ faktiskt provade några olika varianter på olika lok - det mest synbara är väl de större maskinrumsfönstren på Ma 403.

För att komma vidare tror jag du måste be någon av gentlemännen som har tid och intresse att dyka ner i lämpligt arkiv - det bör ju finnas någon uppgift i antingen ASEA:s, ASJ Faluns eller TGOJ:s kvarlämnade dokument.
« Senast ändrad: mån 02 nov 2020, 15:12:04 av Loklyktan »