Författare Ämne: Kan någon förklara  (läst 1787 gånger)

Utloggad Uttervik

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
Kan någon förklara
« skrivet: ons 28 okt 2020, 20:15:34 »
Hej! Körde Märklin i min ungdom och är nu återfallsrallare efter pensionering. Har stor glädje av mina gamla analoga grejor och fortsätter bygga ut i min "snickarbod". Har aldrig hört talas om ett fabrikat som heter Kleinbahn men fick det det på Tradera som för övrigt är en guldgruva. Hur hänger det ihop, ser ut att vara kompatibelt med Märklin, är det tom. samma bolag, logan liknar märklins.
Tacksam om någon förklarar

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 670
SV: Kan någon förklara
« Svar #1 skrivet: ons 28 okt 2020, 22:31:26 »
Nej, Kleinbahn är ett österrikiskt märke i lågprissektorn, tvåräls.  Vagnarna kan givetvis användas, men man kan behöva byta hjul och axlar.
Två bröder Klein startade i mitten av förra seklet på Gatterederstrase i sydöstra Wien, närmsta S-bahnstation Atgersdorf. Klein Modellbahn är borta, men Kleinbahn finns kvar, har tagit över även Kleins lokaler. Jag tror två av de förut tre butikerna inne i centrum finns kvar, men den i Innsbruck har stängt för en del år sedan.
Jag har pratat med fru chefen ett par gånger, hon verkar ha stenkoll på sina grejer, gav direkta svar på alla detaljfrågor.

Utloggad Uttervik

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: ons 28 okt 2020, 22:44:55 »
Ok, tack för svar👍🏽

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.688
« Svar #3 skrivet: sön 08 nov 2020, 11:56:22 »
Klein Modelbahn gick i  konkurs, bl a p.g.a. problem med att få betalt från Märklin som man tillverkat produkter för. Man hade även mycket problem med Zink pest. Kleinbahn verkar ha upphört med tillverkningen så man säljer bara nu av sitt lager. Skulle inte kalla Kleinbahn för lågprismärke, möjligen vad gäller priset men definitiv inte vad gäller utförandet, speciellt loken håller hög klass. De lite större  boogieloken har ju två motorer och går mycket fint trots att dom är försedda med enkla Mabuchi motorer.  :up:

Min anläggning är nästan till 100 % uppbyggd av Kleinbahn artiklar.

Har över 60 Kleinbahlok och ett par hundra vagnar så har du några frågor om Kleinbahn kan jag nog svara på dom.

ps en egenhet är att loken har sin polaritet tvärt om mot vanliga tvårälslok även om loken på senare år kunde bställas med normal polarisering

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 342
« Svar #4 skrivet: sön 08 nov 2020, 16:40:43 »
ps en egenhet är att loken har sin polaritet tvärt om mot vanliga tvårälslok även om loken på senare år kunde beställas med normal polarisering
Hmmm... ursäkta en okunnig - betyder inte det bara att färdriktningen på loken är tvärsom eller har det andra "komplikationer"? För lysdioder och DC-prylar kan jag tänka mig att man behöver tänka (suck).

PS Jag oxå bara gratta till samlingen, känns lite som unik i vårt land.
Med bästa hälsningar
/CGN  (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #5 skrivet: sön 08 nov 2020, 20:12:59 »
ps en egenhet är att loken har sin polaritet tvärt om mot vanliga tvårälslok även om loken på senare år kunde beställas med normal polarisering
Hmmm... ursäkta en okunnig - betyder inte det bara att färdriktningen på loken är tvärsom eller har det andra "komplikationer"? För lysdioder och DC-prylar kan jag tänka mig att man behöver tänka (suck).

PS Jag oxå bara gratta till samlingen, känns lite som unik i vårt land.

Enda skillnaden är väl att dom går åt motsatt håll mot andra tvårälsslok
som följer standaden.

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.122
« Svar #6 skrivet: mån 09 nov 2020, 09:34:24 »
Samlingen i sig är nog unik men inte Kleinbahn.
Det sitter många Kleinbahn-chassin i Mg-lok. Deras Krokodil-variant passar perfekt till Mg.
Importerade mycket Kleinbahn på 70-talet. Då, liksom nu, får man mycket tåg för pengarna och kvalitén är det inget fel på.
Möjligen de fasta kopplen och plasthjulen, om de fortfarande finns kvar på vagnarna, men de går att byta mot Kleinbahns egna med metallkrans.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 670
« Svar #7 skrivet: mån 09 nov 2020, 13:10:40 »
Den Mg som stals vid inbrottet på WNJ för tretton år sedan hade den gamla Kleinbahndriven. Den må ha sett simpel ut med sin ståltrådspiral som snäckskruv, men det loket hade gått tusentals varv på banan. Den "nyare" driven har mer normal snäckskruv, men går lika bra. Legeringen i deras hjul är särdeles bra.
Jag var på fabriken och handlade i november förra året. Jag frågade om lösa boggier med motorer, men fick till svar att det blir billigare med ett komplett lok. Och jo, de nya vagnarna hade plasthjul, men man säljer lösa hjulpar i metall för 2€ st. Vill man byta många hjul, med mindre fläns, NEM , RP25 eller Märklinprofil, kan https://www.modellbahn-radsatz.de/h0/radsaetze-h0-gleichstrom/kleinbahn/index.php vara ett bra alternativ, 0,98€/hjulpar + frakt. Där finns hjul till "alla" fabrikat i Ho, TT och N.

Inloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
« Svar #8 skrivet: mån 09 nov 2020, 16:44:14 »
Japp, även jag har köpt Kleinbahn-krokodiler och slaktat dem för drivningen.  :)

Visst, det är lite budgetmodeller över dem, men ingalunda på det sätt som vi minns exempelvis Lima. Det här är ett rejält snäpp upp därifrån, även om man inte är i närheten av Roco- eller Märklinklass. Drivning och mekanik är helt klart budget, men fungerar ändå tillräckligt bra. Detaljnivån skulle jag säga är helt acceptabel. Jag har inte provat att vädra någon av krokodilerna före slakt (ännu), men min gissning är att det skulle kunna se riktigt bra ut!

Om man tittar på vad man får för pengarna, så tycker jag att det är fina lok!
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #9 skrivet: mån 09 nov 2020, 19:19:08 »
Jag skulle vilja säga med min erfarenhet att loken håller hög kvalitet :up:

Här är mina Kleinbahn 1020, de två närmast kameran är av den nya versionen med ny österikisk kåpa och uppgraderad drivning

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.784
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #10 skrivet: mån 09 nov 2020, 21:19:14 »
För lysdioder och DC-prylar kan jag tänka mig att man behöver tänka (suck).

Tänka... varför det?  Går loket år fel håll skiftar man orange och grå kabel till motorn. Lyser det åt fel håll skiftar man vit och gul- Detta gäller givetvis för modeller producerade innan bruket med NEM-normerade gränssnitt infördes. Och så är det ju med större delen av de Kleinbahnlok vi pratar om.

Har själv en ÖBB 1044 digitaliserad som har den gamla "grova" drivningen men som går nästan lika bra som moderna Rocolok.

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad 71

• Veteran
« Svar #11 skrivet: fre 13 nov 2020, 19:20:41 »
Lite exempel på Kleinbahn drivningar