Författare Ämne: SJ litt T21  (läst 925 gånger)

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SJ litt T21
« skrivet: tis 27 okt 2020, 22:06:47 »
Arnolds V65 har funnits en längre tid, inte minst i min ägo.  Vad som jag dock hade svårt med till en början var de lyktor som den tyska modellen har om man nu vill efterlikna en svensk T21'a.  Efter en del trevande försök för så där 15 år sedan eller så med att ordna fungerande mer prototypriktig belysning, så fick projektet bero.  Ytterligare två lok inhandlades dock under åren varav ett med sk Simplex koppel system.  Efter att andra projekt avklarats (mer eller mindre) så kom dock turen till T21.

Vid jämförelse med ritning i 1/160 så tycktes inte bara Arnold hytten något lite utan även längden var något för kort.  Vände och vred på modellen.  Den del som stämde bäst med ritning var lokets B-ände från buffert fram till svänghjulet ungefär.  Därefter började det skilja lite i avstånd.  Att få drivhjulen på rätt avstånd var inte att tänka på eftersom samtliga är både kopplade och drivande via kugghjul.  Den diffen kunde jag acceptera.  Däremot så var då den långa huven något kort, kanske något kunde göras åt detta?  Helst vill jag ha original fästpunkter så att modellen kan skruvas samman.

Nu stämmer ju inte Arnolds kåpa speciellt väl jämfört med en svensk T21, bla så skiljer sig gallret i A-ändens front samt luckan i B-änden.  Om jag ändå måste ändra fronterna så kanske det går att få till fungerande belysning också?  Sagt ock gjort, tog fram Dremeln och började slipa.

En förlängning av den långa huven.  Mätte upp en ny front i mässingsplåt, borrade ur hål för belysning samt sedan bockade samman förlängningsdelen.  Fick slipa ned något i den långa huvens gods så att förlängningsdelen passade på plats. 




Avståndet mellan huvarna blir med förlängningsdelen ca 3mm längre, dvs 63mm.


Även B-ändens huv fick åtgärdas.  Har gick det inte att förlänga utan fick istället slipa bort ca 0,4mm, så att fronten blev "plåtren".  Därefter slipades snitt upp för ljusledare till respektive topplykta.


Fronten fick anpassas för de utstickande lyktorna nedtill och kommande ljusledare.


En ny B-front snickrades till i mässningsplåt.



T21 loken har lite olika utförande vad gäller kanske främst A-ändens front.  Man får studera foton!  Just detta lok skall med tiden föreställa #105.  Gångbordet fick förlängas och valde att löda det i A-ändens förlängningsdel.  Efter lödningen blev det till att detaljera med card. 


Förlängs huven och gångbord så måste även buffertplankan flyttas fram.  Detta gav mej lite huvudbry.  Valde tillslut att ta bort orginal bufferthylsor (sparade buffertarna) och borra ur dessa så att hål uppstod.  Ny buffertplanka tillverkades utav 2,3x4,7mm 4-kant mässingsprofil, hål för nya buffertfästen mättes upp, hål borrades för nya bufferthylsor.  Dessa hylsor får dubbel funktion, dels som vanliga bufferthylsor, men också som fästpunkter i den ursprungliga buffertplankan.  Ett annat dilemma var kopplet.  Ville helst inte ändra på orginal koppelfäste om det gick.  Tänkte att det kanske går att använda om Rapidokopplet byts ut mot ett som är längre...

Har här borrat hål för bufferthylsorna (1,6mm mässingsrör) samt fräst ur för koppelfästet.



Provmontering utav den nya buffertplankan samt injustering utav koppel.




Provmontering utav längre typ av Rapido koppel.


Nu kan man ju tycka att alla utmaningar har klarats av, och det kan ju vara så men...om man nu vill ha DCC så måste man (?) fräsa ur inuti den långa huven och göra plats för en dekoder.  Detta bör förstås göras innan man limmar fast tex förlängningshuven.
Här har den långa huven frästs ur för att göra plats för en dekoder.


Urfräsningen medför dock att vikten på loket minskar.  Vad kan man då göra åt det?
Valde att installera ett par volfram cylindrar.  En installerades i vardera huven.  Volfram är ju som bekant (!) tyngre än bly, vilket är bra i mj-sammanhang.



Denna viktökning räckte inte för att uppnå den ursprungliga vikten på 48g.  Vad mer kan göras för att öka vikten?  Byta motor!  Valde en 8mm motor från www.tramfabriek.nl.  Bytte snäckdrev (Modul 0,3) med röradapter.  Nytt motorfäste fick tillverkas utav mässingsrör med ca 8mm innerdiameter.  Vitsen med detta var att ytterliggare volfram fick plats, dels en tillkapad platta under motorn samt två puckar på vardera sidan om motorn.  I och med detta så gick det att återanvända Arnold original motorfäste.





För att få plats med den nya motorn så fick även B-ändens huv fräsas upp något!


För att få bra passform med motorn så valde jag även i detta projekt att använda lite grann metallepoxy inuti B-ändens hytt för att forma ett motorfäste.  För att inte motorn skall fastna i epoxyn användes tunn plastfolie däremellan medan det härdade.


Den nya motorn går väldigt tyst och det skall bli kul att provköra...

Den tyska modellen är förstås anpassad för högertrafik medan man i Sverige har vänstertrafik, vilket då medför att div detaljer, då främst på hytten får korrigeras.  Dörrar får slipas igen och nya ritsas upp där de skall vara enligt ritning/foton.  Även sido plåt (?) på vardera sidan om hytten får ändras.


Håller nu på med att lägga till förlängningsbitar på den långa huven som i sin tur föreställer de skjutbara huvarna.


Jo, höll på att glömma att loket i nuvarande skick väger 58g...!
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad Cosinus

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 140
SV: SJ litt T21
« Svar #1 skrivet: ons 28 okt 2020, 23:20:01 »
Vilket spännande bygge! Det ser mycket lovande ut. Kul att se vad som går att åstadkomma på ”frihand” med mässingsplåtar. Hoppas det kommer en fortsättning.

Utloggad P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 986
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: SJ litt T21
« Svar #2 skrivet: tor 29 okt 2020, 21:16:01 »
Hej !

Jätte roligt att följa  :up:

MvH
Pär

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt T21
« Svar #3 skrivet: lör 31 okt 2020, 09:17:08 »
Här följer några bilder från bygget i går kväll.

Handräcket löddes fast på den nya plåthuven, medan räcket vid den plåthuv närmast hytten fick limmas på plats.  Borrade fel...som tydligt märks!  Kommer dock att spackla igen hålet.


De två räcken som sitter i frontens hörn fick även de limmas fast.  Ja, hytten är här monterat fel.  Den lilla fönsterrutan skall vara i riktning mot B-änden!


Passade på att även limma fast buffertarna i dess nya buffertbalk, samt skorstenen med dess vindskiva.


Nästa steg blir till att tillverka steg, dvs stegarna runt om!
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt T21
« Svar #4 skrivet: tor 05 nov 2020, 08:45:02 »
I väntan på beställd fosforbronstråd (för tillverkning av stegar) så tillverkade jag istället de nya burkarna som skall monteras under gångbordet på höger respektive vänster sida.  Dessa tillverkade jag utav 2,6mm volfram stav.  Limmade på tunna band i card och därefter limmades burkarna på plats.







Har dock inget bildbevis på att det ska sitta en kort burk också på vänstra sidan.  Någon som vet?

Just nu väger loket 61g!
Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.259
SV: SJ litt T21
« Svar #5 skrivet: tor 05 nov 2020, 09:31:12 »
I väntan på beställd fosforbronstråd (för tillverkning av stegar) så tillverkade jag istället de nya burkarna som skall monteras under gångbordet på höger respektive vänster sida. 
...
Har dock inget bildbevis på att det ska sitta en kort burk också på vänstra sidan.  Någon som vet?
...

Alla lok jag har bild på har 2 långa behållare på vardera sidan under gångbordet nedanför långa huven. Sedan har alla också en kort behållare på höger sida under hyttsidan. På motsatt sida under hytten ligger in mot ramplåten något smalare tubliknande föremål, sannolikt inte någon luftbehållare. Dessutom
sitter elintag och påfyllningsrör för bränsle under båda hyttsidorna.
- o000oo -

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt T21
« Svar #6 skrivet: tor 05 nov 2020, 09:50:38 »
Tack för informationen d680ae!  Skall korrigera!   :)

Så här ser högra sidan ut fn.

Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu

Utloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.800
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: SJ litt T21
« Svar #7 skrivet: tor 05 nov 2020, 10:23:23 »
Ja nåt är det på vänster sida, men vad? :geek: https://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=22&lokid=2727
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.259
SV: SJ litt T21
« Svar #8 skrivet: tor 05 nov 2020, 10:54:49 »
...
Så här ser högra sidan ut fn.


Om tankmontering: Enligt vanlig praxis monteras vanligen denna typ av behållare så att de vilar mot sadelformade underlag. Även hängande behållare spänns upp mot sadlar. Spännbanden får därmed U-form. På T2-loken består spännbanden av relativt tunna metallband som i den synliga ytterkanten är upphängda i gångbordets kantprofil. Sadeln är ganska tunn, den synliga ytterkanten bara ca 50 mm under gångbordskanten. Behållaren hänger därmed ganska tätt under gångbordet och spännbanden ger ett rätt oansenligt intryck på behållarens undersida. Det som optiskt "markerar" upphängningen är i stället sadeländarna som sticker ut mellan behållarens ovansida och gångbordskanten omgivna av spännbandens uppåtgående skänklar.
- o000oo -

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.259
SV: SJ litt T21
« Svar #9 skrivet: tor 05 nov 2020, 22:41:04 »
... Man får studera foton!  Just detta lok skall med tiden föreställa #105. 
...

Just 105 hörde till de lok som varit verksamma i stockholmsområdet och bör finnas väl avbildat från den tiden. Sedan blev den tydligen också Värmlänning. Ett exempel i vardera skepnadan.



I Värmland hade den förutom tyfonen även fått ett ringverk på A-huven framför skorstenen.


- o000oo -

Utloggad SweN

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 407
    • Westerbotten & Södra Lappland Jv
SV: SJ litt T21
« Svar #10 skrivet: mån 09 nov 2020, 21:39:14 »
Så här på N-skalans dag 2020 kommer en uppdatering vad gäller T21 projekten, ja nu blev det plural!

Valde att byta ut banden runt tuberna till tunnare.  Använde ringarna från en fjäder som klipptes till och sedan limmades fast.  Den lilla tuben på vänster sida har bytts ut mot något som liknar vad som finns på förebilden.

Plogarna på plats.



I väntan på fosforbronstråden ska komma så började jag med nästa T21'a.

Misslyckades med att inte ändra hjulinställningen så det blev till att plocka bort allt.  Åtminstone så vet jag vad som skall slipas bort, så förberedelsen av chassit gick ganska snabbt, trotts att frugan undrade om jag inte snart var klar (med oväsendet).  Tre stycken skåpliknande detaljer har slipats bort i tre utav de fyra hörnen på chassit.


Buffertplankan i A-änden har här slipats ren samt hål har tagits upp för de nya bufferthylsorna.


Gångbordet rensas från detaljer som skall ersättas till något mer svensklikt.


Har här format gångbordet något så att det stämmer lite bättre överens med ritningen vad gäller stegarnas anslutning.


Här är en volfram platta som skall kapas till för att sedan passas in under där den nya motorn sedan skall sitta.  Plattan är ca 2,5mm tjock.

Peter

- Med siktet på Westrobothnia & Södra Lappland Rallbana eller på utrikiska "With the aim on West Bothnia & Lapland South RR".  www.wsl.n.nu