Jag köpte en modell av en svensk minsvepare i skala 1:100 på auktion för några veckor sedan. Modellen som är byggd helt i metall uppvisar efter dåtidens mått hög klass. Byggaren verkar ha haft god kunskap om det fartyg som han har återgivit i modell.
Minsveparen, alltså förebilden som tillhör Arholma-klassen, tillverkades i slutet av 1930-talet och in på 40-talet, d.v.s. under pågående 2:a världskriget.
Just denna modell har funnits alltsedan tidigt 1950-tal i en högreståndsvilla, Gerlofssonska villan i Borgholm på Öland, vilket har bekräftats för mig av en nu levande släkting som sett den alltsedan han som barn bodde där. Tyvärr kan han inte ge mig fler upplysningar om modellens ursprung. Jag har också skrivit till Karlskrona Marinmuseum och frågat om de vet något om modellens ursprung, men hittills inte fått något svar.
Det som gör mig nyfiken på den nu minst 70-åriga modellens ursprung är följande;
Varför är den byggd helt i metall, det vore enklare och mer naturligt för de flesta modellbyggare att åtminstone bygga skrovet i trä? Varför är den inte ”döpt”, alltså varför har den inget bognummer och namn? Hur har den hamnat i villan i Borgholm?
Om någon här vet något om ursprunget på modellen och dess ursprung så är jag mycket intresserad av att få den informationen. Antingen här eller via pm.
/Rikard Derving