Författare Ämne: Någon som vet?  (läst 1074 gånger)

Utloggad 1956

• Användare
  • Antal inlägg: 433
Någon som vet?
« skrivet: mån 26 okt 2020, 15:46:36 »
Jag köpte en modell av en svensk minsvepare i skala 1:100 på auktion för några veckor sedan. Modellen som är byggd helt i metall uppvisar efter dåtidens mått hög klass. Byggaren verkar ha haft god kunskap om det fartyg som han har återgivit i modell.

Minsveparen, alltså förebilden som tillhör Arholma-klassen, tillverkades i slutet av 1930-talet och in på 40-talet, d.v.s. under pågående 2:a världskriget.

Just denna modell har funnits alltsedan tidigt 1950-tal i en högreståndsvilla, Gerlofssonska villan i Borgholm på Öland, vilket har bekräftats för mig av en nu levande släkting som sett den alltsedan han som barn bodde där. Tyvärr kan han inte ge mig fler upplysningar om modellens ursprung. Jag har också skrivit till Karlskrona Marinmuseum och frågat om de vet något om modellens ursprung, men hittills inte fått något svar. 

Det som gör mig nyfiken på den nu minst 70-åriga modellens ursprung är följande;
Varför är den byggd helt i metall, det vore enklare och mer naturligt för de flesta modellbyggare att åtminstone bygga skrovet i trä? Varför är den inte ”döpt”, alltså varför har den inget bognummer och namn? Hur har den hamnat i villan i Borgholm?

Om någon här vet något om ursprunget på modellen och dess ursprung så är jag mycket intresserad av att få den informationen. Antingen här eller via pm.

/Rikard Derving

Utloggad Stefan E

• Stammis
  • Antal inlägg: 524
    • -
SV: Någon som vet?
« Svar #1 skrivet: mån 26 okt 2020, 16:45:19 »
Kan det vara en varvsmodell?

Du säger att skalan är 1/100, är du säker på att skalan är EXAKT 1/100 eller har du bara mätt själv?

Den klassiska varvsskalan, dvs den skala de flesta varv bygger modeller av sina alster i är 1/96, nära nog att man kan ta fel om man mäter själv.
De flesta varv bygger modeller av de fartyg som byggts på varvet och skalan är nästan alltid 1/96.
Det kan också förklara varför det inte finns namn eller nummer på fartyget om det ingick i en serie med fartyg.

Kanske du skulle ta kontakt med varvet (om det fortfarande existerar idag) som byggde det riktiga fartyget, det KAN vara en modell från varvet!

Sjöhistoriska föreningen;

https://www.sjohistoriska.se/om-sjohistoriska/vanforeningen

Så här stora, gamla, väldetaljerade och fina modeller i metall måste vara extremt ovanliga (och värdefulla).

Hoppas du hittar din modells historia!

Stefan E
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad Anders_S

• Användare
  • Antal inlägg: 209
« Svar #2 skrivet: mån 26 okt 2020, 21:20:03 »
Har du försökt ta kontakt med någon/några av de varvshistoriska föreningar som finns.
Det kanske kan ha någon vetskap.
Kommer spontant på två föreningar.

Varvshistorisk föreningen Göteborg: https://www.varvshistoriska.se/

Varvshistoriska föreningen Karlskrona: https://www.vhfk.se/

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.340
« Svar #3 skrivet: mån 26 okt 2020, 21:55:48 »
Minsvepare av Arholma-klass.

Utloggad 1956

• Användare
Tack.
« Svar #4 skrivet: ons 28 okt 2020, 14:08:23 »
Stort tack för flera värdefulla tips, både här och via pm, om att försöka få veta vem som har byggt modellen av minsveparen.

Utloggad 1956

• Användare
Fler uppgifter om modellen av minsvepare.
« Svar #5 skrivet: mån 09 nov 2020, 18:52:49 »

Har haft en del tekniska problem här på forumet med att berätta om de uppgifter jag har fått om modellen av minsveparen av Arholmaklass.

Tyvärr har jag ännu inte lyckats få klarhet i vem som har byggt modellen men fått flera mycket intressanta uppgifter avi ämnet ansvarig från Marinmuseum i Karlkrona. Att proveniensen från Gerolfsonska villan i Borgholm stämmer är nu helt klarlagt och att villans ägare var Skeppsmäklare i Borgholm. Det synes åtminstone finnas ett samband mellan ägaren och marint intresse.